– آموزش اینکه چگونه مراجعان می‌توانند از بسته های شخصی تهیه شده به عنوان خود- درمانی استفاده کنند.

در بسته های ارائه شده به مراجعان از داستان‌های معنوی مرتبط با مسائل طرح شده در جلسات، جملات معنوی و سؤالات راهبردی، احادیث و آیات کوتاه آرام بخش، امیدوار کننده و معنابخش به زندگی و همچنین معانی اذکار و صفات خداوند به به تدریج شرکت کنندگان با آن آشنا شده اند (همچون ناظم، رحمان، رحیم، رقیب، سلام، فعال، مؤمن و … ) استفاده شده است.

جلسه هشتم

– بازبینی انجام تکالیف منزل، ارائه بازخورد مثبت به مراجعان و انجام تکالیف شان.

– ارائه تجارب، دریافت ها و نگرش های حمایت گر در طول هفته گذشته

– بررسی میزان تعمیم آموخته ها به شرایط واقعی.

– پرداختن به پیش فرض دهم زندگی معنوی ( زندگی معنوی نیازمند قربانی است).

– جستجوی معنی از رنج ها و سختی و تفسیر صبر بر سختی ها و مصائب.

– شناخت فضیلت های شخصی و معناداری زندگی از طریق ارزش های تجربی و خلاق

جستجوی معنی از طریق فرا رفتن از خود ( تفسیر خود خواهی های دگرخواهانه).

– آموزش و تمرین مسؤلیت پذیری نسبت به خود، دیگران و هستی. ( پذیرفتن مسؤلیت نگهداری از یک گیاه و همچنین انتقال آموخته های این کلاس به یک انسان مضطرب و نیازمند و به کار گیری و نگهداری این آموخته ها در خود با ارائه گزارش آن در جلسه پیگیری).

– مرور بر آنچه تاکنون مراجعان از مجموع جلسات آموخته و تأثیر پذیری ها و تجارب شخصی که از جلسات داشته اند.

– یاد آوری مهارت های مختلفی که در طول جلسات آموخته اند جهت بررسی کاربرد آن ها در موقعیت های واقعی و اجتماعی زندگی که می‌تواند ماشه چکان افکار و علائم اضطراب باشد.

– آموزش اینکه چگونه مراجعان می‌توانند از بسته های شخصی تهیه شده به عنوان خود- درمانی استفاده کنند.

در بسته های ارائه شده به مراجعان از داستان‌های معنوی مرتبط با مسائل طرح شده در جلسات، جملات معنوی و سؤالات راهبردی، احادیث و آیات کوتاه آرام بخش، امیدوار کننده و معنابخش به زندگی و همچنین معانی اذکار و صفات خداوند به به تدریج شرکت کنندگان با آن آشنا شده اند (همچون ناظم، رحمان، رحیم، رقیب، سلام، فعال، مؤمن و … ) استفاده شده است.

خاتمه درمانارزیابی توسط ارزیابان و قرار ملاقات برای یک ماه دیگر

۳-۹: روش تجزیه و تحلیل داده ها

به منظور تجزیه وتحلیل داده ­ها در این پژوهش از آمار توصیفی( برای نشان دادن میانگین نمرات و انحراف معیار ) و آمار استنباطی( آزمون تحلیل کواریانس با اعمال منترل مفروضات). آزمون K-Sجهت بررسی مفروضه­ آماری نرمال بودن توزیع داده ­ها، آزمونLEVEN جهت بررسی برابری واریانس­ها و از تحلیل واریانس یک بُعدی جهت بررسی مفروضه خطی بودن هر یک از مؤلفه­ های و خرده مقیاس های قلمرو والدینی و قلمرو کودکی همچنین جهت بررسی استقلال مشاهدات ار آزمونRUN با کمک نرم افزا۲۲ spss، استفاده گردید.

مقدمه

تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش، در این بخش اول آمار توصیفی ارائه شده و در ادامه در بخش دوم به منظور بررسی گزاره های پژوهش، ابتدا به کنترل مفروضه­های تحلیل کوواریانس(نرمال بودن و برابری واریانس ها، خطی بودن) می­پردازیم. در پی آن آزمون تحلیل کوواریانس بین سازه‌های اصلی و هچنین خرده مقیاس ها اجرا گردیده است.

جدول شماره ۱-میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پژوهش

متغیر

میانگین

انحراف معیار

پیش آزمون

پس آزمون

پیش آزمون

پس آزمون

آزمایش

کنترل

آزمایش

کنترل

آزمایش

کنترل

آزمایش

کنترل

استرس شغلی

۴۷/۱۳۸

۷۳/۱۳۸

۳۳/۱۱۹

۹۳/۱۳۴

۴/۰۸

۸/۱۲

۹/۱۹

۷/۷۷

قلمرو کودک

متغیر

میانگین
انحراف معیار

پیش آزمون

پس آزمون

پیش آزمون

پس آزمون

آزمایش

کنترل

آزمایش

کنترل

آزمایش

کنترل

آزمایش

کنترل

سازش پذیری

۳/۳۴۴

۲۷/۴۳

۴۰/۲۸

۲۰/۴۰

۶/۱۸

۵/۲۵

۵/۶۷

۷/۱۴

پذیرندگی

۱۱/۳۳

۲۷/۱۱

۸۷/۲۱

۴۷/۱۴

۲/۰۲

۱/۶۶

۵/۴۷

۶/۰۱

فزون طلبی

۳۹/۸۷

۹۳/۳۷

۶۰/۲۹

۳۵/۰۰

۴/۹۸

۵/۶۳

۸/۴۸

۶/۸۶

خلق

۱۴/۱۳

۰۰/۱۴

۸۷/۱۴

۱۴/۸۰

۱/۲۵

۱/۴۶

۳/۱۸

۳/۴۳

بی توجهی/ فزون کنشی

۳۸/۵۷

۶۷/۳۷

۰۰/۲۸

۳۳/۸۰

۴/۷۵

۳/۳۷

۳/۸۲

۷/۹۶

تقویت گری

۱۲/۷۳

۷۳/۱۲

۸۰/۲۱

۱۵/۵۳

۱/۴۹

۱/۵۸

۴/۸۶

۴/۳۹

قلمرو والدینی

متغیر

میانگین
انحراف معیار

پیش آزمون

پس آزمون

پیش آزمون

پس آزمون

آزمایش

کنترل

آزمایش

کنترل

آزمایش

کنترل

آزمایش

کنترل

افسردگی

۳۸/۰۰

۳۷/۳۷

۲۷/۱۸

۳۴/۳۷

۲/۹۳

۳/۰۴

۷/۱۸

۴/۹۱

دلبستگی

۱۵/۹۳

۳۷/۱۸

۵۳/۲۶

۲۰/۸۰

۲/۵۵

۱/۳۹

۳/۲۷

۵/۰۷

محدودیت های نقش

۲۸/۵۳

۸۷/۲۹

۱۳/۲۰

۲۸/۶۰

۲/۳۹

۲/۴۱

۳/۸۵

۳/۹۶

احساس صلاحیت

۲۶/۴۷

۸۷/۲۶

۴۷/۳۵

۳۰/۹۳

۲/۵۳

۳/۱۱

۴/۵۸

۵/۹۳

انزوای اجتماعی

۲۴/۴۷

۶۷/۲۶

۱۷/۱۴

۲۴/۵۳

۲/۳۶

۱/۸۹

۳/۰۵

۴/۹۸

روابط با همسر

۱۲/۴۰

۴۰/۱۲

۸۷/۲۴

۱۷/۲۰

۱/۳۵

۱/۵۵

۵/۱۵

۴/۴۹

سلامت والد

۱۵/۶۷

۳۳/۱۵

۳۳/۲۵

۱۹/۰۰

۱/۵۵

۱/۷۶

۴/۸۵

۵/۹۸

نمودار شماره ۱- مقایسه نمرات میانگین متغیرهای پژوهش در ‌گروه‌های آزمایش و کنترل در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت