۳- اجرای سیاست موجودی JIT برای کاهش روزهای تاخیر

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴- بهبود جریان مواد و محصولات واسطه­ای بوسیله اصلاح رویه­های مقدار تقاضا
۵- اصلاح پارامترهای رویه­های مقدار تقاضا موجود
هدف مدل شبیه­سازی تعیین موثرترین استراتژی­ها در یکنواخت کردن انحرافات در الگوی تقاضا است. تاویل و همکارانش مشاهده کردند که استراتژی JIT (­استراتژی سوم­) و استراتژی حذف مرحله توزیع (­استراتژی اول­) بیشترین تاثیر را در یکنواخت کردن انحرافات تقاضا دارند )جانسون، ۱۹۹۹، ۴۵).
۲-۵-۱۳- مدلسازی ریاضی سیستم­های پویا
مدل­سازی ریاضی سیستم­های پویا می ­تواند به دو روش انجام شود­: روش سنتی یا کلاسیک که از روش تابع انتقال استفاده می­ کند کاملاً قوی است و از قدرت تحلیلی لازم هم برخوردار است، اما باید توجه داشت که انواع خاص و معینی از سیستم­ها توسط این روش قابل تحلیل است. به عبارت دیگر فقط سیستم­هایی که دارای ورودی یا انگیزش واحد و خروجی واحد هستند و معمولاً سیستم­های پیوسته که ورودی و خروجی در آنها یک تابع پیوسته­ای از زمان هستند و سیستم­های خطی و سیستم­های ناوابسته به زمان[۱۱۹] با این روش سنتی یا کلاسیک (­روش تابع انتقال­) قابل حل هستند. ضمناً باید توجه داشته باشیم که در روش تابع انتقال، همواره فرض بر این است که سیستم دارای شرایط اولیه صفر است و لذا روش تابع انتقال محدود به بررسی سیستم­هایی از این قبیل می­ شود ( فقیه ، ۱۳۸۳، ۱۳۹).
روش دوم، روش مدل­بندی و تحلیل فضای حالت است. در این روش می­توان انواع مختلف سیستم­های با داد و ستد­های چندگانه (­ورودی چندگانه یا انگیزش چندگانه­)، خروجی یا رفتار (­پاسخ­) چندگانه سیستم­های ناپیوسته یا گسسته، سیستم­های غیرخطی، سیستم­های مستقل از زمان و یا حتی سیستم­های وابسته به زمان یا زمان وردا، سیستم­های بزرگ و بغرنج، سیستم­های با شرایط اولیه غیر صفر و انواع سیستم­ها را در نظر گرفت و امکان تحلیل را برایشان فراهم کرد. در واقع روش فضای حالت مستقیماً مجموعه معادلات دیفرانسیل حاکم بر سیستم را در بر می­گیرد و این معادلات را بیان می­ کند و بنابراین برای استفاده از رایانه هم در تجزیه و تحلیل سیستم­ها مناسب­تر است. در مدل­بندی سیستم­های پویا، یا مدل­بندی رفتار سیستم­ها، رفتار سیستم به عنوان یک دستگاه معادلات دیفرانسیل درجه اول، پایه و اساس استفاده از روش تحلیل فضای حالت را تشکیل می­دهد ( فقیه ، ۱۳۸۳، ۱۴۰).
روش مدل­بندی فضای حالت
رابطه ۲-۴- معادله حاکم بر سیستم
در معادله فوق­، f تابع انگیزش سیستم­، y متغیر سطح و سایر متغیرها ضرایب ثابت هستند. می­توان نوشت :
در اینجا به جای تبدیل لاپلاس کردن، از همین معادله مشتق را شروع کرده، مدل­بندی را انجام می­دهیم. در سیستم­های پویا دو عنصر داریم یکی متغیر سطح و دیگری متغیر نرخ که سطح را با x1 و نرخ را با x2 نشان می­دهیم. لذا برای تجزیه و تحلیل سیستم­های پویا این روش، روش مناسبی است. پس :
و اگر از هرکدام مشتق بگیریم، خواهیم داشت:
و می­توانیم بنویسیم :
معادلات فوق را می­توانیم به صورت معادلات ماتریسی بنویسیم:
همچنین می­توان این معادلات را به صورت فرمول ماتریسی زیر نوشت­:
که در آن:
که در آن u انگیزش سیستم و رفتار سیستم است. رفتار نهایی سیستم عبارت است از :
می­توان این را هم به صورت فرمول ماتریسی زیر نوشت :
پس مدل­بندی فضای حالت یا نمایش فضای حالت سیستم را می­توان بدین ترتیب خلاصه نمود که:
رابطه ۲-۵- مدل­بندی فضای حالت سیستم
که در آن­: بردار حالت، A ماتریس سیستم، بردار خروجی یا بردار رفتار ، بردار ورودی، B ماتریس توزیع[۱۲۰]، C ماتریس خروجی یا ماتریس رفتار ( فقیه ، ۱۳۸۳، ۱۴۰).
تابع خودهمبستگی
تابع خود­همبستگی در مدلسازی ریاضی فضای حالت ارتباط کلی مقادیر فرایند (جریان­) در یک لحظه از زمان را با مقادیر فرایند در دیگر لحظات می­سنجند­؛ به عبارت دیگر تابع خودهمبستگی ارتباط متقابل و درونی تغییرات یک فرایند را در طی زمان توصیف می­نماید . تخمین تابع خودهمبستگی به این طریق می ­تواند به دست آید که ارتباط مقادیر x(t) در لحظات t و t + را تعیین کنیم­. این در واقع خود­همبستگی بین مقادیر x(t) را در دو لحظه t و +t ارائه خواهد نمود. لذا میتوان حاصل ضرب مقادیر x(t) در دو لحظه t و +t را در طول مدت مشاهده T اندازه ­گیری و میانگین­گیری نمود و نهایتا با میل Tبه سمت بی­نهایت­، میانگین به دست آمده به سمت مقدار حقیقی تابع خود همبستگی میل خواهد نمود. پس اگر برای فرایندی مانند x(t) تابع خود همبستگی را با (Rx( نشان دهیم ، محاسبه آن به قرار زیر خواهد بود :
رابطه ۲-۶- تابع خودهمبستگی
r= 0,1,2,….,M
که معمولا به صورت R® نشان داده می­ شود. نمایش ترسیمی R® در قبالr اتوکریلوگرام یا پیکره خود­همبستگی نامیده می­ شود ( فقیه ، ۱۳۸۳، ۲۲۴).
تابع دگرهمبستگی
تابع دگر­همبستگی یا همبستگی تقاطعی دو فرایند ارتباط کلی و متقابل مقادیر و عناصر آن دو فرایند را توصیف می­نماید. این روش مشابه تخمین تابع خود­همبستگی است و با میل T یعنی زمان مشاهده به سمت بی­نهایت ، تابع دگر­همبستگی (محاسبه شده) به سمت مقدار حقیقی تابع دگر­همبستگی میل می­نماید­. یعنی ( فقیه ، ۱۳۸۳، ۲۵۸).:
رابطه ۲-۷- تابع دگرهمبستگی
r= 0,1,2,….,M
تابع چگالی طیفی جهت توابع خود­همبستگی ودگر­همبستگی
تابع چگالی طیف توان یا تابع چگالی طیف انرژی به «تابع چگالی خودطیفی[۱۲۱]» نیز موسوم است. تابع چگـالی طیفی ترکیب بسامـدی ( فرکانسی ) یک فرایند را به صورت چگالی طیف مقادیر میانگین مجذورات فرایند ( شدت فرایند ) در بسامدهای مختلف ارائه می­ کند.
سیستمی را در نظر بگیریم که پیامی را با باند بسامـدی محـدود در فاصله f و f+ عبور می­دهد. اکنون چنانچه فراینـد یا جریانی را از این سیستم یا فیلتر عبور دهیم خروجی فیلتر یا سیستم مولفه جریان در فاصله بسامدی f وf+ خواهــد بود­. میانگین مجذورات جریان خروجی فیلتر یا سیستم را بدست می­آوریم و به این طریق تابع طیف توان یا طیف انـــرژی فرایند مورد نظر در فاصله f و f+ به دست می ­آید.
یکی از خواص عمده تابع چگالی طیفی­، ارتباط آن با تابع خود­همبستگی است . می­توان نشان داد که تابع چگالی طیفی در واقع تبدیل فوریه تابع خود­همبستگی است­. یعنی داریم :
رابطه ۲-۸- تابع چگالی طیفی تابع خود­همبستگی
رابطه ۲-۹- تابع چگالی طیفی تابع دگرهمبستگی
تعیین هویت سیستمی مدل
رابطه زیر بین تابع چگالی طیفی ضرایب دگرهمبستگی، تابع چگالی طیفی ضرایب همبستگی و تابع انتقال سیستم برقرار است:
رابطه ۲-۱۰- رابطه بین تابع چگالی طیفی و تابع انتقال سیستم
که باتوجه به مقادیر به دست آمده برای متغیرهای مسئله می­توان مقدار تابع که همان تابع انتقال سیستم می­باشد را به دست آورد. بنابراین می­توان نتیجه ­گیری کرد چنانچه انگیزش سیستم را بشناسیم­، می­توانیم تابع خود­همبستگی را حساب کرده­، تبدیل فوریه کنیم و را بدست آوریم­. سپس با بهره گرفتن از داده ­های رفتار سیستم تابع دگر­همبستگی را محاسبه کرده و از تقسیم آن بر تابع تابع را به دست آورد­؛ لذا به این ترتیب تمام ویژگیهای سیستم را می­توانیم به دست آوریم­.
مدل فوق برای سیستم­های با انگیزش چندگانه و رفتار چندگانه یعنی سیستم­های با داد و ستد چندگانه کاربرد دارد( فقیه ، ۱۳۸۳، ۱۴۳).
جدول ۲-۶ خلاصه­ای از مدلهای ریاضی زنجیره تامین و دیدگاه هر کدام از مدلها را نشان می­دهد. همانطوری­که در جدول مشاهده می­ شود رویکرد اکثر مدلها یک رویکرد قطعی است و تنها مدلهای “تاویل و نعیم و ویکنر ” و مدل سیستم­های پویا از رویکرد شبیه­سازی استفاده می­ کنند.
جدول ۲-۶- مدلهای ریاضی زنجیره تامین

ردیف نام مدل نوع مدل
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت