.

مجموع مجذورات

درجه آزادی

میانگین مجذورات

F

P

رگرسیون

۸۰۵/۲۶۱۸۱

۱

۸۰۵/۲۶۱۸۱

۹۳۳/۵۰

۰۰۱/

باقیمانده

۴۱/۱۷۸۸۸۸

۳۴۸

۰۴۷/۵۱۴

مجموع

۲۲/۲۰۵۰۷۰

۳۴۹

جدول شماره(۴-۱۴) نتایج ضرایب رگرسیون بین هوش اجتماعی و بهزیستی روانشناختی

متغیر

beta

T

p

هوش اجتماعی

۳۵۷/

۱۳۷/۷

۰۰۱/

همان‌ طور که در جدول شماره (۴-۱۴) مشاهده می کنید از لحاظ آماری مؤلفه‌ هوش اجتماعی دارای وزن بتای مثبت برابر با ۳۵۷/ می‌باشد.

جدول شماره(۴-۱۵) نتایج همبستگی بین هوش اجتماعی و بهزیستی روانشناختی

متغیر

ضریب همبستگی

سطح معناداری

هوش اجتماعی

۳۵۷/

۰۰۱/

جدول شماره (۴-۱۵)نشان می‌دهد که ضریب همبستگی محاسبه شده بین هوش اجتماعی و بهزیستی روانشناختی برابر ۳۵۷/ است. ‌بنابرین‏ همبستگی در سطح ۰۱/ معنادار و مثبت بوده و هر چقدر هوش اجتماعی افراد بالاتر باشد میزان بهزیستی روانشناختی بالاتر است.

جدول شماره (۴-۱۶) نتایج همبستگی پیرسون

هوش هیجانی

هوش معنوی

هوش اجتماعی

بهزیستی روانشناختی

۷۰۳

۰۴۰

۳۵۷-

۱

همبستگی پیرسون

بهزیستی روانشناختی

۰۰۰

۴۵۵

۰۰۰

.

sig

۳۷۲

۳۷۲

۳۷۲

۳۷۲

n

۰۸۸-

۰۰۹-

۱

۳۵۷-

همبستگی پیرسون

هوش اجتماعی

۱۰۲

۸۶۱

.

۰۰۰

sig

۳۷۲

۳۷۲

۳۷۲

۳۷۲

n

۲۷۳

۱

۰۰۹-

۰۴۰

همبستگی پیرسون

هوش معنوی

۰۰۰

.

۸۶۱

۴۵۵

sig

۳۷۲

۳۷۲

۳۷۲

۳۷۲

n

۱

۲۷۳

۰۸۸-

۷۰۳

همبستگی پیرسون

هوش هیجانی

.

۰۰۰

۱۰۲

۰۰۰

sig

۳۷۲

۳۷۲

۳۷۲

۳۷۲

n

فصل پنجم

یافته های تحقیق

۵-۱- مقدمه

این فصل از پژوهش مربوط به نتیجه گیری تحقیق است؛ بر این اساس در این فصل ابتدا به بحث و نتیجه گیری از تجزیه و تحلیل داده های تحقیق و ارائه تحلیلی آنان پرداخته شده است. در ادامه به محدودیت های تحقیق پرداخته شده است. سپس به ارائه پیشنهادات کاربردی و پژوهشی تحقیق و در نهایت نیز منابع تحقیق ارائه شده است.

۵-۲-بحث و نتیجه گیری

۵-۲-۱-بحث

این پژوهش به منظور شناسایی رابطه بین هوش هیجانی و هوش معنوی و هوش اجتماعی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بندر عباس انجام شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد؛ نتیجه سوال اول :که بین هوش هیجانی و بهزیستی روانشناختی رابطه معناداری وجود دارد. ‌بنابرین‏ افراد می‌توانند با بالا بردن توانایی‌های هوش هیجانی (خود آگاهی هیجانی، خود ابرازی، عزت نفس، و غیره…( فصل اول))، بهزیستی روانشناختی خود را بالابرده تا از کیفیت روانشناختی بهتری برخوردار شوند. همان‌ طور که یافته های پژوهش های گذشته پیش‌بینی کرده بود. به عنوان مثال نتایج این پژوهش با نتایج تحقیقات ، جان مایر و پیتر سالوی (۱۹۹۰). گلمن( ۱۹۹۵ و ۱۹۹۸ ). ابراهام و کارم (۲۰۰۶ ). ‌قدم‌گاهی (۱۳۷۸). نریمانی و حبیبی و رجبی (۱۳۹۰). حسینیان (۱۳۹۰). روس (۱۹۹۴). تامپسون (۲۰۰۲). وان لیوین و کاسولر( ۲۰۰۴ ). همسو می‌باشد.

نتیجه سوال دوم پژوهش: رابطه معناداری بین هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی مشاهده نگردید. از آنجایی که معنویت و هوش معنوی هنوز به خوبی مفهوم سازی نشده اند و از دیدگاه های متفاوت به آن نگریسته می شود. هنوز راه زیادی در پیش است که بتوان به دیدگاه های جامع که مورد توافق همگان باشد ، دست یافت. غباری بناب و همکاران ( ۱۳۸۶).

یونگ معتقد است که در بسیاری از افراد پس از ۳۵ سالگی تغییرات عمده ای در ناخود آگاه صورت می‌گیرد که ممکن است در روند معنویت و هوش معنوی اثر گذار باشد غباری بناب و همکاران (۱۳۸۶). طبق آنچه که گفته شد شاید پایین بودن سن آزمودنی ها یکی از دلایل کمرنگ بودن تاثیر هوش معنوی بر بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانست. همچنین این مؤلفه‌ پژوهش در رابطه هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی بر خلاف نتایج پژوهش حسینی و بهرامی (۱۳۸۴). بنایی (۱۳۸۶). الکینز و کاوندش (۲۰۰۴).

نتیجه سوال سوم پژوهش: نشان داد که رابطه معناداری بین هوش اجتماعی و بهزیستی روانشناختی وجود دارد. ‌بنابرین‏ طبق گفته استرنبرگ هوش اجتماعی همان چیزی است که افراد را وادار می‌کند تا در عرصه زندگی به خوبی عمل کنند و از سلامت روانشناختی بهتری برخوردار باشند(دهشهری،۱۳۸۲).نتایج نشانگر همسویی نتایج این پژوهش، با نظر استرنبرگ می‌باشد.‌بنابرین‏ افراد می‌توانند با بالا بردن قدرت هوش اجتماعی و کنار آمدن و ارتباط برقرار کردن با دیگران قدرت هوش اجتماعی خود را افزایش دهند. (تونی بازان[۵۷] ۲۰۰۹).

۵-۲-۲-نتیجه گیری

طبق نتایج به دست آمده پژوهش:، هوش هیجانی بیشترین رابطه را با بهزیستی روانشناختی پیش‌بینی می‌کند. همچنین(طبق نتایج بالا) سایر محققان نتایج مشابهی مبنی بر وجود رابطه مثبت و معنی دار بین هوش هیجانی با بهزیستی روانشناختی و کیفیت روانشناختی زندگی پیش‌بینی کرده‌اند.و طبق فرضیه اول پژوهش که اعلام کرده بود بین هوش هیجانی و بهزیستی روانشناختی رابطه وجود دارد ، این رابطه در نتایج مشاهده گردید و نشان می‌دهد که در دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویانی که هوش هیجانی بالاتری دارند ، احساس بهزیستی روانشناختی بیشتری نیز دارند.

طبق نتایج به دست آمده و جواب سوال دوم پژوهش: نتایج نشان داد که هوش معنوی رابطه ضعیفی با بهزیستی روانشناختی نسبت به مؤلفه‌ هوش هیجانی و هوش اجتماعی دارد.و همبستگی ضعیفی را با بهزیستی روانشناختی پیش‌بینی کرد.پس برخلاف فرضیه دوم پژوهش که اعلام کرده بود بین هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی رابطه معناداری وجود دارد ، در نتایج پژوهش در سطح ۰۰۱/ رابطه معناداری مشاهده نگردید.

همچنین طبق نتایج به دست آمده و نتیجه فرضیه سوم پژوهش در رابطه هوش اجتماعی با بهزیستی روانشناختی،نتایج نشان داد که در سطح ۰۰۱/ رابطه معناداری بین هوش اجتماعی و بهزیستی روانشناختی وجود دارد. و فرضیه سوم پژوهش این متغیر را به درستی پیش‌بینی کرده بود.

۵-۳-محدودیت های پژوهش

نمونه مورد بررسی در این پژوهش یک نمونه دانشجویی بوده و در تعمیم یافته ها به سایر جمعیت ها باید احتیاط شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت