فرضیه هشتم ” زیر ساخت های سازمان با زیر ساخت های فناوری اطلاعات یکپارچه هستند ” تأیید می شود. نتایج به دست آمده از آزمون فرض نشان می‌دهد که با احتمال (اطمینان)۹۵ درصد بین زیر‌ساخت‌های فناوری اطلاعات با زیر ساختهای سازمان در بانک ملی استان سمنان رابطه معنی‌داری مثبت به میزان( ۰٫۹۵۱)وجود دارد، که رابطه بسیار قوی است. این رابطه بدان معنی است که زیر ساخت های فناوری اطلاعات با زیر ساخت های سازمان ، یکپارچگی کارکردی بسیار بالایی دارند.

در فصل ۴ تعیین روایی مدل و متغیر های استفاده شده در آن و همچنین در نظر گرفتن تمامی روابط( مدلسازی معادلات ساختاری ، تحلیل عاملی تاییدی و آزمون های برازش مدل)، در قالب یک فرضیه ” بین زیر‌ساخت‌های سازمان با زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات و استراتژی فناوری اطلاعات و استراتژیهای کسب و کار سازمان در بانک ملی استان سمنان رابطه به صورت مدل ساختاری وجود دارد ” در نظر گرفته شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در نخستین گام به منظور روایی مدل نظری از تحلیل عاملی استفاده شد. مقدار آماره کای‌دو و درجه آزادی نشان می‌دهد که درجه آزادی برابر ۵۰و مقدار کای‌اسکوئر نسبتا بزرگ (برابر ۱۹۲٫۷۶) می‌باشد در این مدل کلیت مدل مورد تأیید و عوامل باهم رابطه دارند. با توجه مقادیر معنی­داری روابط بین متغیرها ، جهت ادامه کار برای بررسی صحت مدل پیش فرض از شاخص‌های برازندگی مختلفی استفاده می‌شود.محقق در این پژوهش از شاخص هایی نظیر نسبت کای اسکوئر به درجه آزادی(کای اسکوئر نسبی) CMIN/DF، شاخص نیکویی برازش(GFI) ، نیکویی برازش اصلاح شده(AGFI) و شاخص برازندگی تطبیقی (CFI) و ریشه میانگین مربعات خطای برآورد(RMSEA) استفاده کرده‌ است. آزمون برازش برای بررسی مدل نظری تحقیق صورت گرفت ، نتایج تحلیل و مقادیر شاخص‌های برازش، نشان از برازش نسبتا خوب و معنی‌دار بودن مدل نیست. این بدان معنی است که داده های نمونه مورد مطالعه مدل نظری ما را تأیید نمی‌کنند لذا می بایست اصلاحاتی در مدل ایجاد نمود که این اصلاحات بر اساس پیشنهادات اصلاحی نرم افزار AMOS در قسمت شاخص های اصلاحی اعمال می‌گردد. اجرای دوباره ی نرم افزار و نتایج برازش مدل اصلاح شده ، نشان از برازش خوب و معنی دار بودن مدل است. این بدان معنی است که داده های نمونه مورد مطالعه مدل اصلاح شده را تأیید می‌کنند.

– بحث و نتیجه ­گیری:

هدف از اجرای این پژوهش، بررسی همسویی استراتژیک فناوری اطلاعات و سازمان در شعب بانک ملی سراسر استان سمنان بوده است ، یافته های این پژوهش با بهره گرفتن از روش معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نتایج فرضیات تحقیق و مدل نظری ، بانک ملی استان سمنان در ناحیه ی استراتژی های فناوری اطلاعات نسبت به سایر نواحی میانگین کمتری دارد و این نشان دهنده ضعف سازمان در این ناحیه است. یعنی اینکه استراتژی های فناوری اطلاعات در این سازمان به درستی تدوین یا اجرا نشده است ،که این امر خود ناشی از ضعف در سه مؤلفه‌ این ناحیه شامل دامنه فناوری اطلاعات ، مزیت های سیستمی و راهبری فناوری اطلاعات می‌باشد. ضعف دوم این سازمان درتناسب بین زیر ساخت فناوری اطلاعات با استراتژی های فناوری اطلاعات است. تمرکز تناسب استراتژی بر اولویت بندی تصمیم گیری های سازمان با توجه به منابع و زیر ساخت های آن در تعیین موقعیت سازمان در بازار نسبت به رقبا است. یکی از دلایل آن می‌تواند ضعف در ناحیه فناوری اطلاعات باشد. یکی دیگر از فرضیات تحقیق نتیجه آن مهم می‌باشد ، توانمندی بسیار زیاد سازمان در ناحیه زیر ساختهای فناوری اطلاعات و المان های آن شامل فرایندها،مهارت‌ها و راهبری ساختار می‌باشد .که این امر ناشی از وجود سخت افزار ها ، نرم افزار ها ، اطلاعات ، بر نامه‌های ‌کاربردی و برنامه های زیر ساختی ارتباطی است .سایر فرضیات و نتایج آن نشان دهنده یک تعادل مناسب در نواحی و ارتباط بین آن ها می‌باشد.

با توجه به اهمیت تناسب استراتژیکی و یکپارچگی کاربردی، استفاده از مدل همسویی با در نظر گرفتن اثر متقابل ناحیه ها(با تمرکز بر سه ناحیه از چهار ناحیه در هر زمان)، به تناسب استراتژیکی و یکپارچگی اجازه می‌دهد که به طور همزمان اعمال شوند و دیدگاه های مدل همسویی استراتژیک را ایجاد کنند.(بربر،۱۹۹۵ ،۸۸؛ لوفتمن ،پاپ ، ۱۹۹۵). این دیدگاه ها در فصل دوم به طور مفصل توضیح داده شده اند. با توجه به مطالب ذکر شده ‌در سطر های بالا و نتایج به دست آمده از فرضیات تحقیق در فصل چهارم دیدگاه نهایی همسویی برای بانک ملی استان سمنان زیر ساخت سازمان و فناوری اطلاعات در نظر گرفته شد،که در شکل(۵-۱)ترسیم شده است.

استراتژی فناوری اطلاعات

استراتژی کسب و کار

زیر ساخت های فناوری اطلاعات

زیر ساخت و استراتژی

فناوری اطلاعات

شکل ۵ – ۱ : دیدگاه نهایی همسویی برای بانک ملی استان سمنان زیر ساخت و استراتژی فناوری اطلاعات

دیدگاه ” زیر ساخت و استراتژی فناوری اطلاعات” ، متمرکز بر اصلاح استراتژی فناوری اطلاعات که ناحیه ضعیفی بوده بر پایه زیر ساخت فناوری اطلاعات موجود استوار است. تکیه گاه ، زیر ساخت فناوری اطلاعات است. قوی ترین ناحیه بوده، که به استراتژی فناوری اطلاعات توانایی می بخشد. وناحیه تحت تاثیر استراتژیهای سازمان می‌باشد، که به طور مستقیم از تغییرات ناحیه محور تاثیر می پذیرد. که برای مثال سیستم تجارت الکترونیک از ابزارهایی هستند که برای پخش و توزیع برنامه ها در سازمان به کار گرفته می‌شوند. در حالی که نقش مدیریت ارشد سازمان ، نقشی تضامنی و نظری است ، مدیریت فناوری اطلاعات مسئولیت تامین رضایت ارباب رجوع را از طریق پشتیبانی سیستم ها وهدایت و اجرای پروژه های فناوری اطلاعات بر عهده دارد.

بحث کوتاه که در اینجا بد نیست به آن پرداخته شود تجزیه و تحلیل کوتاه از عوامل مؤثر فارغ از نتایج فرضیات در سوق دادن مطالعه ‌به این دیدگاه است.این بحث بیشتر بر پایه نظرات مطرح شده در جلسه محقق با دایره آموزش و واحد اتوماسیون اداری شکل گرفته است و صحت آن خود مستلزم تحقیق مفصل و دقیقی می‌باشد. موارد زیر به عنوان دلایل ایجاد دیدگاه به دست آمده ذکر شدند :

۱٫ سعی واحد اتوماسیون در به روز بودن نسبت به فناوری اطلاعات :این عامل با وجود آن که باعث پیشرفت کار واحد می شود ، اما از سوی دیگر باعث نادیده گرفتن نیاز های واقعی دیگر واحد ها شده و در واقع نرم افزار ها ، سخت افزار های جدید در بانک ملی مستقر می شود.

۲٫ مدیریت و رسیدگی منظم واحد اتوماسیون بانک ملی: این واحد همواره به کلیه نیاز های کاربران به طور موردی و به سرعت رسیدگی کرده از کلیه احتیاجات مجموعه اطلاع داشته و از طرفی جو اعتماد مناسبی بین کاربران مجموعه و واحد اتوماسیون وجود دارد.

۳٫ عدم دقت در برنامه ریزی و نبود سند برنامه ریزی اطلاعات : سابقه برنامه ریزی برای تهیه ادوات و پیش برد فناوری اطلاعات بسیار کوتاه بوده و تصمیمات اصولا بر اساس درخواست واحدها و کاریران به طور لحظه ای و بدون برنامه ریزی توسط واحد اتوماسیون گرفته می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت