مقاله های علمی- دانشگاهی | آموزش تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان برتوسعه صادرات تاًثیرگذاراست. – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
تغییر همیشه ناشی از پیشرفتهای علوم و فنّاوری نیست، بلکه با بروز پیشرفتهای شغلی هم میتواند ایجاد شود. با ارزیابی یک دوره ۴۰ ساله شغلی وجود تخصصها و مهارتها در تعدادی از پستهای متفاوت سازمان بیشتر ظاهر میشود. هر پست متفاوت، مهارتها و اطلاعات متفاوتی را لازم خواهد داشت. بیشتر شرکتها تغییر نیازهای کارکنانی را پیشبینی کرده و آموزشهای مناسب با جنبههای متفاوت شغلی کارمندانشان را فراهم میآورند. هنگامی که شرکتها ادغام میشوند، استراتژیها و کالاهای جدید توسعهیافته و قوانین رقابتی ملی و بینالمللی مورد تجدیدنظر واقع میشوند، تغییر در سطوح سازمان اجتنابناپذیر شده و تحت این شرایط آموزش یک ابزار استراتژیک میشود. همان گونه که کارکنان و مدیران مؤسسه نیز از بروز این تغییرات مزایایی کسب میکنند، این تغییر فرصت سودآوری برای آن ها ایجاد خواهد نمود. تجارت به شیوه های ابتکاری برای پیشرفتش نیازمند به آموزش است و این نشان میدهد که آموزش و توسعه نقش عمدهای را بازی میکند. آموزش بهتر است همراه با اعمالنظر شخصی نباشد چون اغلب به صورت موردی انجامشده و فعالیتی جدا از سایر فعالیتهای مؤسسه است. بیشتر سازمانها آموزش را به عنوان آخرین راهکار موردنظر قرار میدهند. در این سازمانها آموزش برای فراگیری یک سری تخصصهای خاص به کار میرود و بهجای همراه شدن با دیگر وظایف سازمان، جدای از آن ها عمل میکند. تحت این شرایط آموزش در تحقق اهداف سازمانی مشارکتی ندارد. آموزش باعث آمادهسازی منابع انسانی در تحقق طرحهای استراتژیک سازمان میشود. باگذشت زمان، موفقیت هر ابتکاری بستگی دارد به توانایی، تعهد و انگیزش منابع انسانی که درگیر با سازمان هستند. یک نقش مهم آموزش اطمینان بخشیدن از آمادگی مدیریت و مشاغل است. (رنگرز،۱۳۷۹: ۸۷)
در این پژوهش، تلاش بر این است که دامنه تأثیرات خاص برگزاری کارگاههای آموزشی بر مخاطبین موردبررسی در این دوره های آموزشی مورد ارزیابی و درنهایت برای میزان تأثیرگذاری این طرح در زمینه رشد و توسعه صادرات استان با توجه به آمار و نتایج به دستآمده، تحلیلها و نتیجهگیریهای خاص انجام پذیرد.
۴-۱ مدل مفهومی تحقیق
یک مدل مفهومی میکوشد جهان انسانی و اجتماعی را برحسب آرایشی از مفاهیم مرتبط، یا یک طرح مفهومی، نمایش دهد. (کروز، میلر،۱۹۷۴: ۵)[۱]
در این مدل تأثیر آموزش بر: دانش، بینش، رفتار و درنهایت تاثیرآنهابرتوسعه صادرات موردبررسی قرارمی گیرد.
شکل ۱-۲ مدل مفهومی تحقیق
دانش
بینش
رفتار
منبع:محقق ساخته
۵-۱ اهداف تحقیق
۱-۵-۱ هدف اصلی
هدف اصلی از این تحقیق بررسی میزان تاًثیر آموزش تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان بر توسعه صادرات (موردمطالعه استان چهارمحال و بختیاری) میباشد.
۲-۵-۱ اهداف فرعی
الف)ارزیابی بازتابهای دانشی[۲]:شناسایی میزان تأثیرات حاصل از حضور شرکتکنندگان در کارگاههای آموزشی مرتبط باصادرات بر افزایش سطح آگاهیها و دانش صادراتی آن ها.
ب)ارزیابی بازتابهای بینشی[۳]:شناسایی میزان تأثیرات حاصل از حضور شرکتکنندگان در کارگاههای آموزشی مرتبط باصادرات بر نوع نگرش و بینش صادراتی شرکتکنندگان در کارگاههای آموزشی مذکور.
ج)ارزیابی بازتابهای رفتاری[۴]:۱-شناسایی میزان تأثیرات حاصل از حضور شرکتکنندگان در کارگاههای آموزشی مرتبط باصادرات بر رفتارهای حرفهای این افراد
۲-بررسی میزان تاًثیر فرایند یادگیری ناشی ازبرگزاری کارگاه های آموزشی مرتبط باصادرات بر توسعه صادرات استان چهارمحال و بختیاری.
۶-۱ فرضیهها:
۱-۶-۱ فرضیه اصلی
آموزش تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان بر توسعه صادرات تاًثیرگذاراست.
۲-۶-۱ فرضیههای فرعی
فرضیه اول: آموزشهای مرتبط با صادرات ارائه شده در کارگاههای آموزشی سبب افزایش میزان دانش صادراتی شرکتکنندگان در این کارگاهها در سطح استان شده است.
فرضیه دوم: با برگزاری کارگاههای آموزشی نگرش و بینش مخاطبان خاص این کارگاهها (تجارشرکتکننده در کارگاههای آموزشی) نسبت به صادرات تغییریافته است.
فرضیه سوم: آموزشهای ارائه شده مرتبط با صادرات در کارگاههای آموزشی سبب تغییررفتار صادراتی شرکتکنندگان در این کارگاهها در سطح استان شده است.
فرضیه چهارم: افزایش فرایند یادگیری ناشی ازشرکت تجاردرکارگاه های آموزشی مرتبط باصادرات موجب افزایش صادرات استان شده است.
۷-۱ قلمرو تحقیق (موضوعی، مکانی، زمانی)
۱-۷-۱ قلمرو موضوعی: این تحقیق به بررسی مواردی ازجمله شناسایی میزان تأثیرات حاصل از حضور شرکتکنندگان (تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان فعال در استان چهارمحال و بختیاری) در کارگاههای آموزشی بر سطح آگاهیها و دانش علمی آن ها، نگرش و بینش در زمینه تولید، تجارت و بازرگانی و همچنین تأثیرات آن بر زندگی و رفتارهای حرفهای این افراد و کاربرد آموزشهای ارائه شده در افزایش فرایند تولید و صادرات است.
۲-۷-۱ قلمرو مکانی: قلمرومکانی این تحقیق تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان فعال در استان چهارمحال و بختیاری است.
۳-۷-۱ قلمرو زمانی: این تحقیق بر اساس داده هاواطلاعات به دستآمده از سال ۱۳۹۱ لغایت ۱۳۹۳ است.
۸-۱ تعریف اصطلاحات و مفاهیم:
–آموزش[۵]: آموزش تجربهای است مبتنی بر یادگیری و به منظور ایجاد تغییرات نسبتا پایدار در فرد، تا او را قادر به انجام کار و بهبود بخشی تواناییها، تغییر مهارتها، دانش، نگرش و رفتار اجتماعی نماید. بنابرین آموزش بهمفهوم تغییر دانش، نگرش و تعامل با همکاران است. آموزش مستلزم استفاده از برنامه های پیشبینی شدهای است که شایستگیهای موجود در کارکنان را تقویت و موجب کسب دانش، مهارت و تواناییهای تازه در فرد میگردد، به گونهای که بهبود عملکرد شغلی را تسهیل میکند (سیدجوادین، سید رضا،۱۳۸۱: ۴۳۴).
[جمعه 1401-09-25] [ 10:21:00 ق.ظ ]
|