۳

 

گرفامی

 

۲۰۰۴

 

معیارها را به پنج دسته کلی طبقه ­بندی شده است:
هزینه: قیمت، هزینه­ های تدارکات یا لجستیک (حمل و نقل، موجودی، اداری، گمرک، خطر و زیان، جابجایی و بسته بندی)، هزینه­ های عملیاتی و هزینه­ های خدمات پس از فروش.
کیفیت: عملکرد کیفی (برای نمونه گواهینامه ISO 9000)، دوام و ماندگاری، ویژگی­های ارگونومیکی، انعطاف­پذیری عملیاتی، سادگی عملیات، قابلیت اطمینان.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

مدت زمان سیکل: سرعت فروش، زمان تأخیر تحویل، سرعت توسعه و بهبود، تحویل به موقع، نرخ تکمیل سفارش.
خدمات: پاسخ به تقاضا، توانایی برای اصلاح محصول، تنوع عرضه، حمایت فنی، خدمات پس از فروش (مثل سیاست­های ضمانتی)، انعطاف­پذیری، تحویل بدون وقفه.
روابط: بازدید از امکانات و تسهیلات، میزان مبادلات تجاری قبلی، توافق دوجانبه، میزان تمایل برای کسب و کار، منابع کسب و کار، جایگاه مشتری از دیدگاه تأمین­کنندگان، ثبات مالی، مشارکت استراتژیک، اطمینان داشتن، انتظار از تداوم و استمرار، قابلیت اعتماد، قابلیت شناخت نیاز، تشابه فرهنگی، قابلیت مذاکره، اعتماد، همکاری و مشارکت، توانایی حفظ روابط تجاری، قابلیت دسترسی به تأمین­کننده، روابط صنعتی، ریسک.
سازماندهی: فن­آوری فعلی (فرایند، محصول)، فن­آوری در آینده (سرمایه ­گذاری در تحقیق و توسعه)، انطباق­پذیری مدیریتی، موقعیت جغرافیایی، عملکردهای منابع انسانی، مدیریت عرضه کننده، سیستم های مدیریت مالی، ظرفیت و تسهیلات تولیدی، موقعیت و اعتبار (شهرت) در صنعت، تاریخچه عملکرد، حجم، گستردگی و رشد سازمان، قابلیت ­های تکنولوژیکی، خلاقیت و نوآوری سازمانی، قابلیت تبادل الکترونیکی داده ­ها

 

کلیبی[۶۳] در تحقیقی به بررسی مقالات منتشر شده در زمینه ارزیابی عملکرد زنجیره تامین نتیجه می­گیرد که به طور کلی در منابع علمی دو دسته شاخص­ های مرتبط با معیار مالی و شاخص­ های مرتبط با معیار غیرمالی و یا مشتری مداری در نظر گرفته شده ­اند. در مطالعه کلیبی شاخص­ های عملکردی فوق مهمترین شاخص­ های معرفی شده در منابع علمی هستند. البته شاخص­ های دیگری همچون چابکی[۶۴]، پاسخگویی[۶۵] و قابلیت ارتجاع[۶۶] به همراه انعطاف­پذیری و قابلیت اطمینان در دسته شاخص­ های غیر مالی معرفی شده ­اند. اما همپوشی قابل ملاحظه­ای در مفاهیم فوق وجود دارد و مفاهیم انعطاف­پذیری و قابلیت اطمینان برای در نظر گرفتن همه مفاهیم فوق کافی هستند (کلیبی، ۲۰۱۰، ۲۸۷). تعاریف شاخص­ های فوق در جدول ۲-۴ آمده است:
جدول ۲-۴- تعریف شاخص­ های مالی و غیرمالی ارزیابی زنجیره تامین(کلیبی، ۲۰۱۰، ۲۸۷)

نوع شاخص

شاخص

تعریف

مالی

بازده سرمایه ­گذاری[۶۷]

بازده حاصل از سرمایه ­گذاری نوعی اندازه ­گیری است که میزان وسعت سرمایه ­گذاری انجام شده در ارتباط با موقعیت سرمایه در حال کار شرکت را در مقایسه با درآمد حاصل از شرکت ارزیابی می­ کند.

سود (جریان نقدینگی خالص)

می­توان گفت که هدف نهایی هر کسب و کار ایجاد ارزشی پایدار در طول زمان برای ذینفعانش است. این ارزش بصورت جریان نقدینگی خالص ایجاد شده (سود) تعریف می­ شود.

غیرمالی

انعطاف­پذیری[۶۸]

توانایی یک ساختار در تطبیق­پذیری موثر با تغییرات محیط

انعطاف­پذیری مقدار تولید

توانایی ساختار در تغییر سطح تولید محصولات نهایی

قابلیت اطمینان[۶۹]

قابلیت اطمینان توانایی انجام کارها به شیوه مطلوب و مورد انتظار است. ویژگی­های قابلیت اطمینان محصول برای مشتری عبارتند از: تحویل محصول به موقع با کیفیت مناسب، با کمیت صحیح.

اثر شلاق چرمی[۷۰]

تغییرات کوچک تقاضا در پایین­دست زنجیره، با نوسانات بزرگ و بزرگتری به بالادست زنجیره منتقل می­ شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت