• انفاق کردن به قدر وسع بر خادمان آستانه شریفه.
  • سزاوار است که خدام از اهل خیر و صلاح و صاحب دین و مروت باشند و آن چه را از زائران مى­بینند، تحمل نمایند و خشم خود را بر ایشان فرو نشانند و بر آن ها تندى و درشتى ننمایند و بر رفع حوایج محتاجین اقدام و زائرین را راهنمایى کنند.
  • انفاق و احسان بر فقرا، مجاورین و مساکین شهرى که امام علیه السلام در آن مدفون است؛خصوصاً سادات و اهل علم.
  • از جمله آداب، تعجیل کردن در بیرون رفتن از حرم است؛ در وقتى که حظ و بهره خود را از زیارت درک کرد تا براى رجوع بعدى شوق بیشترى داشته باشد.
  • سزاوار است وقتى که زوار بسیار است، کسانى که جلوتر هستند و به ضریح چسبیده اند، زیارت را کوتاه نمایند و زودتر بیرون روند تا دیگر زائران هم به قرب ضریح فایز گردند.

۴-۴- بخش چهارم: مشاغل
با توجه به این که شغل اکثریت مردم رفسنجان کشاورزی می باشد، اقتصاد این شهر  به طور مستقیم با کشاورزی آن در ارتباط است. لذا مشکلات بخش کشاورزی موجب بروز مشکلات اقتصادی در این شهر گردیده است اهم مشکلاتی که در خصوص این بخش می توان بر شمرد عبارتند از:
۱- تک محصولی بودن
۲- بحث خرده مالکی اندک بودن منابع زمین- آب سرمایه
۳- شرایط جوی (خشکسالی و سرمازدگی وگرمازدگی)
۴- کمبود آب و تحلیل سفره های آب زیرزمینی
۵-بحث فروش محصول و کسادی بازار
۶-بالا بودن هزینه­ های تولید (کارگر؛ کود؛ سم)
حال باید جهت رفع مشکلات موجود راه حل وچاره­ای اندیشیده شود که ذیلاً به آن میپردازیم:
۱- تک محصولی بودن مشکلی است که سال هاست گریبانگیر این شهرستان بوده. به گفته کارشناسان با توجه به کمبود آب در این منطقه احداث صنایعی که نیاز به آب زیادی جهت بهره برداری دارند عملاً غیر ممکن می باشد لذا ما باید به فکر احداث صنایعی باشیم که در آن آب کاربرد زیادی نداشته باشد، در این زمینه می توانیم به صنایع جنبی مربوط به پسته نیز بپردازیم، از قبیل صنایع بسته بندی فرآوری و استحصال.
۲- خرده مالکی باعث کاهش راندمان تولید و به صرفه نبودن آن می­ شود. این مشکل را می­توان از طریق تشکیل تعاونی­ها حل نمود. البته ما تاکنون تعاونی­های زیادی تشکیل داده­ایم و باید به فکر فعال کردن آن­ها و تغییر روند کاری آن­ها تعاونی­های تشکیل شده باید به گونه ­ای تعریف شود که سرمایه اعضا را در بخش­های دیگر به جریان بیندازد و موجب اشتغال در سایر بخش­­ها گردد، با این رویکرد موجب افزایش سرمایه وفعال شدن اقتصاد می­گردد.
۳-در سال­های اخیر بخش کشاورزی در زمینه شرایط جوی با مشکلات عدیده­ای روبرو شده است؛ این مشکل را می­توان با بیمه نمودن باغات حل نمود. البته در این زمینه باید دولت حمایت بیشتری در زمینه تقویت بنیه مالی صندوق­های بیمه بنماید تا بتوانند تعهدات خود رابالا­تر برده و سطح خدمات خود را افزایش دهند، باید در زمینه شناساندن عملکرد این صندوق­ها به کشاورزان نیز فعالیت بیشتری نمود.
۳- کمبود آب مشکل بسیار بزرگی است که اگر به آن به صورت جدی اندیشیده نشود در آینده­ای نزدیک به بحران بزرگی تبدیل خواهد شد. این مشکل را می­توان از طریق انتقال آب از سایر مناطق به شهرستان رفسنجان حل نمود که مستلزم همت بلندی از جانب دولت و مردم می­باشد. البته قبل از آن باید به فکر راه حل­هایی بود که زمان کمتری می­برد مانند تغییر شیوه ­های آبیاری احداث فاضلاب و استفاده از آب تصفیه شده آن نیز می ­تواند گوشه ­ای از این مشکل را پوشش دهد.
۴- فروش محصول یکی از دغدغه­ های اصلی کشاورزان می­باشد، این مشکل را می­توان از طریق قطع دست دلال­ها از بازار پسته اصلاح ساختار وسیستم­های قیمت گذاری شرکت­های موجود رفع موانع صادرات پسته حل نمود، البته رفع این مشکل مستلزم تغییرات کلی در سیستم­های موجود می­باشد و این امر میسر نمی­ شود، مگر با دخالت کارشناسان خبره در این زمینه.
۵- قسمتی از هزینه­ های تولید را می­توان از طریق تشکیل تعاونی­های فعال و اصلاح سیستم تعاونی­های موجود حل نمود، یکی از راهکارهایی که می ­تواند به این بخش کمک کند منافع مشترک می­باشد. باید سیستم تعاونی­ها به گونه ­ای برنامه ریزی شود که با اعضای آن دارای منافع مشترک باشند، قسمت اعظم مشکل هزینه­ های تولید برمی­گردد به موارد ذکر شده در بالا، که اگر آن­ها حل شود خود به خود رفع خواهد شد.
۴-۴-۱- دامپروری و عشایر
تک محصولی شدن کشاورزی در روستاهای رفسنجان، به دلیل گرایش کشاورزان به محصول پسته، دامپروری در روستاهای این شهرستان در حال فراموش شدن است، در صورتی که در گذشته یکی از مشاغل مردم رفسنجان دامپروری بوده و از رونق خوبی برخوردار بوده است و اکثر مردم به دامپروری و نگهداری گوسفند، گاو، مرغ و … می پرداختند و محصولاتی مانند شیر، ماست، پنیر، کشک، دوغ، گوشت و نظایر آن ها را تولید می­کردند.
به دلیل محصولی شدن اقتصاد کشاورزی در شهرستان رفسنجان متأسفانه اکثر روستانشینان و کشاورزان رفسنجانی به دلیل نگاه تک بعدی به کاشت پسته هیچ توجهی به دامپروری ندارند. درحالی که در اکثر روستاهای کشور پرورش و نگهداری دام رواج دارد، دام عامل مزاحم برای روستاییان رفسنجانی است. به دلیل عدم کشت علوفه در رفسنجان، معدود دامداران این شهرستان برای تأمین علوفه مورد نیاز نیز با مشکل روبرو هستند. اکثر علوفه مورد نیاز دامدارن علف های هرز باغ­های پسته است و بخش دیگری نیز از شهرستان­های بردسیر، شهربابک و ترکمن صحرا تأمین می­ شود؛ از طرف دیگر به دلیل پایین بودن قیمت شیر نسبت به هزینه­ها فشار زیادی بر دامدارن وارد می­ شود. گرانی علوفه و خشکسالی موجب شده است علاوه بر عدم استقبال روستاییان به نگهداری دام برخی دامدارن رفسنجانی نیز اقدام به فروش دام­های خود نمایند. هم اکنون در این شهرستان ۱۲ هزار رأس گاو و گوساله وجود دارد که سالانه ۵۰ تن گوشت تولید می­ کنند که صرف مصرف شهر رفسنجان می­ شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴-۴-۲- کشاورزی
بخش کشاورزی در هر کشور و جامعه­ای از اهمیت فراوان برخوردار بوده است و اهمیت آن در مناطقی که شرایط مساعد جغرافیایی و آب و هوایی وجود دارد بسیار پر رنگ تر می­باشد. اغلب کشورهای پیشرفته صنعتی امروزه پس انداز لازم در زمینه سرمایه گذاری در بخش صنعت را از بخش کشاورزی تأمین کرده ­اند. علاوه بر این یکی از پایه­ های استقلال اقتصادی جامعه، رسیدن به خودکفایی در زمینه تولیدات کشاورزی است.
تحقیق و بررسی­های انجام شده در استان کرمان نشان داده است که این استان به دلیل آب و هوای متنوع خود آمادگی کشت انواع محصولات کشاورزی را دارد. به طوری که حدود ۱۷۰ هزار هکتار از ۳۵۰ هزار هکتار سطح کل اراضی زیر کشت این استان به کاشت درختان مختلف اختصاص داشته و متجاوز از ۷۵ درصد از باغات آن زیرکشت پسته قرار دارد.
شهرستان رفسنجان به واسطه خاک مرغوب و اقلیم مناسب بخش عمده­ای از تولید محصول پسته استان را به خود اختصاص داده است و در حدود ۹۵ درصد اقتصاد رفسنجان به محصول پسته این شهر متکی است.
سطح زیر کشت و میزان تولید پسته در شهرستان رفسنجان

 

ردیف
سال
نهال
بارور(هکتار)
میزان تولید(تن)

 

۱
۱۳۶۵
۱۲۱۷۶
۶۱۷۸۰
۵۵۶۰۲

 

۲
۱۳۶۶
۱۱۷۷۶
۶۳۲۸۰
۶۳۹۱۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت