۴- در سال ۱۹۷۳، کامینز[۱۶] در مقاله ای تحت عنوان ” مدل اقتصاد سنجی بخش بیمه عمر اقتصاد آمریکا"، اثرات متغیرهای کلان اقتصادی را روی صنعت بیمه عمر آمریکا مورد مطالعه قرار داد و به این نتیجه رسید که بیمه عمر با تولید ناخالص داخلی رابطه مثبت دارد.
۵- بابل[۱۷] در سال ۱۹۸۱ در مقاله تحت عنوان ” تورم، شاخص سازی و فروش بیمه عمر در برزیل ” ارتباط منفی بین تورم انتظاری و تقاضای بیمه های زندگی را نشان داد.
۶- لوئیس[۱۸] در سال ۱۹۸۹، در مقاله ای تحت عنوان ” عوامل موثر بر تقاضای بیمه های زندگی"، بینستوک، دیکنسون و خاجاریا در سال ۱۹۶۸، در مقاله تحت عنوان ” تعیین حق بیمه عمر، یک تجزیه و تحلیل منطقی بین المللی” و تروت و تروت در سال ۱۹۹۰ در مقاله ای تحت عنوان ” تقاضا برای بیمه در مکزیک و ایالات متحده” به صورت تجربی نشان داده اند که تقاضای بیمه های زندگی با درآمد رابطه مثبت دارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۷- اوترویل[۱۹] در سال ۱۹۹۲ در مقاله ای تحت عنوان ” رابطه بین بیمه، توسعه مالی و ساختار بازار در کشورهای در حال توسعه “، رابطه بین بیمه، توسعه اقتصادی و ساختار بازار بیمه در ۵۵ کشور در حال توسعه را مورد پژوهش قرار داد و به این نتیجه رسید که ارتباط بین حق بیمه دریافتی و تولید ناخالص داخلی مثبت و کشش درآمدی ، بزرگتر از واحد است.
۸- براون و کیم[۲۰] در سال ۱۹۹۳، در مقاله ای تحت عنوان” تجزیه و تحلیل بین المللی تقاضا برای بیمه عمر"، با بهره گرفتن از کار نظری لوئیس و کارهای تجربی انجام شده در زمینه تقاضای بیمه های زندگی، عوامل موثر بر تقاضای بیمه های زندگی را شامل درآمد ، بار تکفل ، تورم انتظاری و سطح تحصیلات برای ۴۵ کشور در حال توسعه و توسعه یافته مورد بررسی قرار دادند. رابطه تقاضا برای بیمه های زندگی با درآمد و بار تکفل مثبت و با تورم انتظاری منفی می باشد. هم چنین کشش درامدی تقاضا ۵۸% محاسبه شد که کوچکتر از واحد است.
۹- رابیه و زایدی[۲۱] در سال ۲۰۰۰ در مطالعه خود به بررسی رابطه بین متغیرهای کلان اقتصادی با تقاضای بیمه عمر پرداخته و نشان دادند که تورم، روی تقاضا برای بیمه های زندگی اثر منفی و درآمد اثر مثبت دارد.
۱۰- لیم و هبرمن[۲۲] (۲۰۰۳) با مطالعه ای تحت عنوان ” تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی و تقاضای بیمه عمر در مالزی در طول سال های ۱۹۶۸ تا ۲۰۰۱ به بررسی رابطه و تأثیر متغیرهای کلان اقتصادی از جمله نرخ تورم و درآمد با تقاضای بیمه عمر پرداختند و به این نتیجه رسیدند که بیمه عمر با درآمد رابطه مثبت و با نرخ تورم، رابطه منفی دارد.
۱۱- در تحقیق ماریجانا کوراک ،ایوانا دزاجا و ساندرا پیپور (۲۰۱۳) با عنوان “اثر عوامل اجتماعی و دموگرافیک بر تقاضای بیمه عمر در کرواسی"، در این مقاله ، تجزیه و تحلیل عوامل اجتماعی و جمیعتی تقاضای بیمه عمر در کرواسی پرداخته شده است تحقیقات تجربی بر روی داده های نظرسنجی و جمع‎آوری نمونه از ۹۵ پاسخ دهنده است با توجه به نتایج ، سن اشتغال و آموزش و پرورش نشان می دهد تاثیر معنی داری بر تقاضای بیمه عمر خانواده ها در کرواسی وجود دارد . سایر بررسی عوامل جنس ، تاهل، تعداد اعضای خانواده در مصرف بیمه عمر متاثر می باشد.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق

۳-۱) مقدمه

هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است.به منظور آگاهی ومشکلات دنیای اجتماعی، روش‎های علمی، تغییرات قابل ملاحظه ای پیدا کرده اند.این روند ها و حرکت سبب شده است که برای برسی رشته های مختلف علوم انسانی،از روش علمی استفاده شود.( ایران نژاد ،۱۳۷۷: ۹) تحقیق عبارت است از مجموعه فعالیت های منطقی، منظم، منسجم و هدفمند که در پی دستیابی به یکی یا ترکیبی از خواسته های زیر به صورت فردی یا گروهی صورت می گیرد :
۱ ) ارضای یک حس کنجکاوی معرفتی ( تحقیق بنیادی )
۲) توصیف ، یک شرایط یا نگرش عده ای از افراد ( تحقیق پیمایشی ، همبستگی…)
۳) جستجوی پاسخ و راه حل برای یک مسئله و مشکل واقعی ( تحقیق کاربردی…)
در طی فرایند تحقیق با بکارگیری ابزارهای جمع آوری، داده ها به طور عینی و معتبر، مشاهده،بررسی و استخراج می شوندو سپس با بهره گرفتن از فنون تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی به طور کمی و غیر کمی سعی می شود که ادعاها و حدس های علمی اولیه (فرضیه ها)آزمون شده و در نهایت (( رد )) یا (( پذیرفته می شوند ))و نتیجه گیری نهایی صورت پذیرد. (خاکی ، ۸۸:۱۳۹۰)لذا در این فصل از پژوهش حاضر به برسی چگونگی گردآوری داده ها ، تحلیل آنها جهت استفاده از داده های خام در راستای سوالات تحقیق پرداخته می شود.همچنین در این فصل تعریف و تفضیل مفاهیم اساسی همچون ( جامعه ی آماری ، نمونه گیری و چگونگی آزمون فرضیات ) ارائه گردیده است.

۳-۲) فرایند اجرای تحقیق

در این پژوهش با توجه به بررسی تاثیر عوامل اقتصادی و اجتماعی بر تمایل به تقاضای بیمه عمر ادبیات تحقیق ، متغیر های اصلی تحقیق شناسای شده اند . متغیر عوامل اقتصادی شامل شاخصه های (تورم، سطح پایین درآمد ،بارتکفل ، سایر فعالیتهای سرمایه گذاری) و متغیر عوامل اجتماعی (عدم فرهنگ سازی در جامعه از طریق رسانه های جمعی و با حمایت دولت ، ناآشنایی مردم با بیمه های عمر و مترادف دانستن آنها با بیمه تامین اجتماعی و درمان) به عنوان متغیر مستقل مورد شناسایی قرار گرفته و تمایل بر تقاضای بیمه عمر به عنوان متغیروابسته فرض شده است . سپس با انتخاب شهرستان رشت بعنوان جامعه آماری نمونه گیری شده و داده ها و اطلاعات مورد نیاز برای سنجش و اندازه گیری متغیر های فوق به وسیله پرسشنامه جمع آوری می شود .داده ها و اطلاعات جمع آوری شده استخراج و تبدیل به امتیازات مربوط می شوند و سپس برای تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از نرم افزار spss آماده شده و در ادامه مطابق مشخصه هاو آزمون های بعمل آمده به تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات اقدام می شود.

۳-۳ ) روش تحقیق

محقق پس از تهیه و تنظیم موضوع تحقیق باید در فکر انتخاب روش تحقیق باشد. هدف از انتخاب روش تحقیق این است که مشخص شود برای بررسی موضوعی خاص چه روش تحقیقی لازم است و محقق چه روش یا شیوه ای را اتخاذ کند تا او هرچه دقیق تر و سریع تر به پرسش یا پرسش های مورد نظر دست یابد.
با توجه به اینکه تحقیق حاضر به جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه ها یا پاسخ به سوال های مربوط به وضعیت فعلی می پردازد، لذا روش تحقیق به کار رفته در این طرح علّی و از نظر هدف کاربردی می‎باشد.
تحقیق توصیفی شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت فعلی موضع مطالعه می شود. یک مطالعه ی توصیفی چگونگی وضع موجود را تعیین و گزارش می کند. (خاکی ۱۰۴:۱۳۹۰)

۳-۴) جامعه ی آماری

یک تحقیق علمی با هدف شناخت یک پدیده در جامعه ی آماری انجام می شود.به این دلیل موضوع تحقیق ممکن است متوجه صفات ، ویژگی ها ، کارکرد ها و متغیر های آن یا اینکه متوجه روابط بین متغیر ها ، صفات ، کنش و واکنش و عوامل تاثیر گذار جامعه باشد. بنابراین جامعه ی آماری را میتوان به این صورت تعریف نمود.
جامعه ی آماری اشاره به گروهی از افراد دارد که از یک خصوصیت مشترکی برخوردارند ، که آنها را از دیگر گروه ها متمایز می کند. ( دانایی فرد و دیگران،۱۳۸۹ )
در هر بررسی آماری ، مجموعه عناصر مورد نظر را جامعه می‌نامند. به عبارت دیگر ، جامعه مجموعه تمام مشاهدات ممکنی است که می‌توانند با تکرار یک آزمایش حاصل شوند به طور کلی جامعه عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند و تعریف جامعه آماری باید جامع و کامل باشد. (www.parsmodir.com)
جامعه آماری تحقیق حاضر نامحدود و جمعیت ساکن در شهرستان رشت می باشد با توجه به حجم بالای آن از نمونه گیری استفاده شده است.

۳-۵) حجم نمونه و برآورد آن

گروه نمونه مجموعه ی کوچکی از جامعه ی آماری است که مشتمل بر برخی از اعضا که از جامعه آماری انتخاب می شود گروه نمونه را تشکیل می دهند ، و نمونه برداری فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است. به طوری که با مطالعه ی گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگی های آزمودنی گروه این امکان به وجود می آید که خصوصیات و یا ویژگی ها را به اعضای جامعه تعمیم دهیم، دلایل استفاده از گروه نمونه نیز به جای جمع آوری داده ها از کل جامعه ی آماری کاملا مشخص است. در برسی های پژوهشی که شامل چند صد هزار عضو جامعه ی آماری می شود، عملا غیر ممکن است که اطلاعات را از هر عضو جمع آوری کنیم یا او را آزمون نمائیم حتی اگر هم امکان پذیر باشد ، به لحاظ زمان، هزینه و سایر مسائل منابع انسانی مقدور نیست. (سکاران ، ۲۹۷:۱۳۸۸)
روش نمونه گیری در این تحقیق روش نمونه ی غیر احتمالی و دردسترس، به این ترتیب که سعی شده افراد جامعه را به دسته های کوچک تر تقسیم کرده و در محلات این شهرستان به صورت حضوری از افرادجهت پاسخ به پرسشنامه ها استفاده شود.
با توجه به حجم جامعه از جدول مورگان استفاده شده و به نمونه ۳۸۴ نفر رسیدیم .

۳-۶) روش گرد آوری اطلاعات

داده ها ترجمه و بومی سازی شده و پرسشنامه ی توسط نویسنده به همراه نظرات کارشناسان بیمه و استاد راهنما و مشاور مورد بررسی و تایید قرار گرفته است .این پرسشنامه شامل۲۲سوال است که ۳ سوال از مشخصات عمومی پاسخ گوینده شامل سن ، جنس و تحصیلات می باشد نحوه ی توزیع سوالات نیز طبق مقاله مهدوی باری عوامل اقتصادی ۲ شاخص سطح پایین درآمد و قابل رقابت نبودن بیمه های عمر سنتی با سایر فعالیت های سرمایه گذاری و عوامل اجتماعی با ۲ شاخص عدم فرهنگ سازی در جامعه از طریق رسانه های جمعی و با حمایت دولت و ناآشنایی مردم با بیمه های عمر و مترادف دانستن آنها با بیمه تامین اجتماعی و درمان و متغیر وابسته تمایل تقاضای بیمه عمر مورد سوال قرار گرفته شده است. از طیف ۵ قسمتی لیکرت ( ۵=خیلی زیاد و ۱= خیلی کم ) برای تعیین دیدگاه پاسخ دهندگان در ارتباط با هریک از متغیر ها استفاده شده است. اندازه ی هر یک از مولفه های مدل برای هر فرد بر اساس متوسط مجموع نمرات گویه های مربوط به همان مولفه محاسبه شده است. پرسشنامه ها به صورت حضوری در اختیار نمونه ها قرار گرفت و در تجزیه و تحلیل داده ها شرکت داده شدند.

۳-۷) ابزار اندازه گیری

در هر جمع آوری، اطلاعات با توجه به منظور و مفهوم تحقیق دارای اهمیت فراوان است . این فرایند دربرگیرنده ی فعالیت های متنوعی است که نتیجه ی جمع آوری داده هایی است که اندازه های عددی برخی از مشخصه ها با شرحی از صفات کیفی افراد یا عناصر مورد بررسی را نمایش می دهد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه می باشد. پرسشنامه مجموعه ساختار یافته از سوالات برای کسب اطلاعات از پاسخ گویان است و یکی از ابزار های جمع آوری داده ها است که پاسخ دهندگان از طریق آن به پرسش ها پاسخ می دهند و یا واکنش خود را در برابر مطالب نوشته شده به صورتی ابراز می دارند. از این رو هرگاه بدست آوردن اطلاعات واقعی مورد نظر باشد از پرسشنامه استفاده می شود ( مال هاتر، ۱۳۷۸، ۱۶۲ ). در این تحقیق به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل متغیرهای مربوط به تحقیق که در ادبیات تحقیق مورد بحث قرار گرفت برای سنجش عوامل اقتصادی و اجتمای و همچنین تمایل بر تقاضای بیمه عمر در صنعت بیمه شهرستان رشت از پرسشنامه استفاده شده است .

۳-۷-۱) پرسشنامه جهت اندازه گیری عوامل اقتصادی و اجتماعی (متغیر مستقل)

پرسشنامه طبق مقاله دکتر غدیر مهدوی برای عوامل اقتصادی و رشنوادی و دیگران برای عوامل اجتماعی با توجه به پرسش نامه طراحی شده توسط نویسنده و با نظر و پیشنهاد کارشناسان بیمه و استاد مشاور و راهنما استخراج گردیده است ، در این تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد که شامل ۱۸ سوال می باشد ، که توزیع سوالات در جدول شماره ۳-۱ مشخص شده است که در تنظیم آن از طیف ۵ گزینه ای لیکرت استفاده می شود این طیف شامل گزینه های خیلی زیاد ، زیاد ، متوسط ، کم ، خیلی کم می باشد.

۳-۷-۲) پرسشنامه جهت اندازه گیری تمایل برای تقاضای بیمه عمر (متغیر وابسته)

پرسشنامه طبق مقاله دکتر غدیر مهدوی برای برای تمایل تقاضای بیمه عمر با توجه به پرسش نامه طراحی شده توسط نویسنده و با نظر و پیشنهاد کارشناسان بیمه و استاد مشاور و راهنما استخراج گردیده است ، در این تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد که شامل ۳ سوال می باشد ، که توزیع سوالات در جدول شماره ۳-۱ مشخص شده است که در تنظیم آن از طیف ۵ گزینه ای لیکرت استفاده می شود این طیف شامل گزینه های خیلی زیاد ، زیاد ، متوسط ، کم ، خیلی کم می باشد.
جدول شماره ۳-۱) توزیع سوالات پرسشنامه

نام متغیر تعداد سوالات
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت