نکات ایمنی را می داند و رعایت می کند. ( بند ۶ )
اشتباهای دیگران را با رعایت احترام به آنها تذکر می دهد. ( بند ۱۳ )
معنای امر به معروف و نهی از منکر را می داند و به آن عمل می کند. ( بند ۱۴ )
رعایت قانون را برای حفظ حقوق همه لازم می داند. ( بند ۲۳ )

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

به کسانی که مسئولیت خود را انجام نمی دهند با شیوه مناسب تذکر می دهد. ( بند ۲۹ )
بنابراین تأثیر آموزش و فرهنگ سازی در مهارت های زندگی دانش آموزی در فرایند قوانین راهنمایی و رانندگی از نیازهای مبرم جامعه است و براساس حدیث ( العلم فی الصغر کالنفشُ فی الحجر ) می توان الگوهای رفتاری را با مسئولیت پذیری دانش آموزان نهادینه نمود و از هزینه های گزاف خسارت های مادی و معنوی ناشی از تصادفات پیشگیری نمود و شاهد درونی شدن انضباط ترافیکی و ایمنی در کشور باشیم.
۲-۴-۲- تعریف همیار پلیس:
همیار پلیس به دانش آموزی اطلاق می شود که به صورت داوطلبانه و اختیاری و براساس اهداف دوره های تحصیلی خود با کسب آموزش های لازم، ضمن یادگیری قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و بکارگیری آن در سال های آتی زندگی خویش، به عنوان یک شهروند وظیفه شناس و علاقمند به سلامت و امنیت خود، خانواده و دیگران تلاش می نماید در صورت هرگونه مشاهده تخلفات حادثه ساز، راننده وسیله نقلیه ای که سرنشین آن می باشد با رعایت احترام و ادب موارد خلاف را به آنان یادآوری ( شفاهی و کتبی ) نماید.(دستورالعمل اعطاء نشان همیارپلیس،۱۳۸۶،پلیس راهنمایی ورانندگی ناجا)
۲-۴-۳- محورهای آموزشی :
رفت و آمد به مدرسه
نحوه عبور از خیابان
خطوط عابران پیاده
چراغ راهنما
استفاده از پیاده رو
پل های عابر ( روگذر و زیرگذر )
بازی در خیابان
نوع پوشش در شب
آشنایی با تابلوهای مهّم درون شهری و جاده ای
مکان های مورد استفاده برای دوچرخه
اسکیت و اسکوتر
موبایل، آشنایی با قوانین ضروری راهنمایی و رانندگی
۲-۴-۴- مخاطبان طرح :
کلیه دانش آموزان دوره های تحصیلی دختر و پسر با اولویت دوره تحصیلی عمومی که به صورت داوطلبانه و اختیاری پس از کسب دوره های آموزشی همکاری خواهند داشت.
۲-۴-۵-محدوده فعالیت :
محدوده فعالیت همیاران پلیس در داخل وسایل نقلیه شخصی یا عمومی در سفرهای درون و برون شهری داخل کشور تعیین می شود.
۲-۴-۶- شیوه های اجرای طرح :
بصورت مرحله ای و تدریجی در دوره های تحصیلی
صدور کارت شناسایی
صدور حکم و حیطه اختیار آنان
۲-۴-۷- شیوه های آموزشی :
از طریق فعالیت های مکمل و فوق برنامه های دانش آموزی.
بهره مندی از بخشی از کتب درسی.
فراخوان های مسابقات نقاشی، خطاطی، کاردستی، کارهای فنی، سرود، تئاتر و … .
برگزاری نمایشگاه های جانبی از بهترین طرح ها و برنامه های دانش آموزی.
تهیه فیلم های انیمیشن، داستانی، ( کوتاه و بلند مدت ) تخصصی و دانش آموزی.
تهیه کتاب و بروشورهای آموزشی با اولویت کارهای برتر دانش آموزی.
معرفی الگوهای دانش آموزی.
انتخاب مدارس برتر در رفتارهای انضباطی و ایمنی و نصب تابلوهای ویژه در این مدارس.
اعطای نشان های لیاقت.
تهیه نشان های مسئولیت همیار کوچولو، همیار یکم، دوم، سوم و پلیس یار جوان و نوجوان.
تهیه و تدوین کتب نوشتاری و تصویری متناسب با گروه های سنی.
تولید لوح های فشرده حاوی نرم افزارهای چند رسانه ای.
تولید بازی های رایانه ای شبیه سازی شده ترافیکی برای سنین مختلف.
طراحی و راه اندازی سایت های ویژه کودکان و نوجوانان برای پرسش و پاسخ، آموزشی و … .
۲-۴-۸- پایداری طرح:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت