درخشانی، حسینیان و یزدی ( ۱۳۸۵) تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی را بر کمرویی نوجوانان مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که آموزش مهارت‌های اجتماعی (ابراز وجود) کمرویی دانش آموزان را کاهش می‌دهد.

 

گوهری (۱۳۸۵)، در پژوهشی بر روی اعضای هیئت علمی نشان داد که بین روابط انسانی و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد.

 

شکری و همکاران (۱۳۸۵)، در پژوهشی نشان دادند که سبک های تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری دارند.

 

محمدی( ۱۳۸۲ ) تأثیر آموزش حل مسئله اجتماعی را بر اختلال رفتاری دانش آموز ان بررسی کرد و ‌به این نتیجه رسید که آموزش حل مسئله اجتماعی، اختلال رفتاری دانش آموزان را کاهش می‌دهد.

 

فصل سوم

 

روش تحقیق

 

۳-۱- مقدمه:

 

این فصل شامل توضیحاتی ‌در مورد روش پژوهش، جامعه آماری، نمونه و روش نمونه‌گیری، برآورد حجم نمونه، ابزارهای پژوهش و روش تجزیه و تحلیل آماری داده‌هاست. در این فصل چارچوب کلی از روند پژوهش ارائه می‌شود.

 

۳-۲- روش تحقیق:

 

با توجه ‌به این که این پژوهش به رابطه هوش معنوی و سازگاری با پیشرفت تحصیلی می پردازد لذا پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی[۱۸] می‌باشد. تحقیق همبستگی که خود زیر مجموعه تحقیقات توصیفی (غیر آزمایشی) است با این هدف انجام می‌شود که رابطه میان متغیرها[۱۹] را نشان دهد.

 

۳-۳- جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه:

 

جامعه آماری مورد مطالعه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان قلعه گنج می‌باشد که از بین آن ها تعداد ۱۵۰نفر با روش نمونه گیری در دسترس و جدول مورگان انتخاب شدند.

 

۳-۴- ابزارهای گردآوری داده ها:

 

روش گردآوری اطلاعات در این مطالعه می‌دانی و ابزار مورد استفاده پرسشنامه ۴۲ ماده ای هوش معنوی، پرسشنامه سازگاری بل و نمره معدل دانش آموز می‌باشد.

 

پرسشنامه هوش معنوی

 

با توجه به عدم وجود پرسشنامه معتبر پژوهشگران درصدد برآمدند تا به ساخت و اعتباریابی پرسشنامه هوش معنوی مبادرت ورزند. در نتیجه یک پرسشنامه ۴۲ ماده ای با ۴ عامل تهیه گردید. عامل اول تفکر کلی و بعد اعتقادی نامگذاری شد و دارای ۱۲ ماده است. عامل دوم توانایی مقابله و تعامل با مشکلات و دارای ۱۵ ماده، عامل سوم پرداختن به سجایای اخلاقی و دارای ۸ ماده و عامل چهارم خودآگاهی و عشق و علاقه و دارای ۷ ماده است. برای تعیین پایایی پرسشنامه هوش معنوی از دو روش آلفای کرونباخ و تنصیف استفاده شد که برای کل پرسشنامه به ترتیب برابر ۸۵/۰ و ۷۸/۰ می‌باشد.

 

پرسش نامه سازگاری بل:

 

پرسش نامه سازگاری بل در سال ۱۹۶۱ توسط پروفسول بل تدوین شد. در پژوهش یاد شده از فرم بزرگسالان استفاده شده است، این فرم پنج سطح اندازه گیری جداگانه سازگاری شخصی و اجتماعی را در بر می‌گیرد که عبارتند از : سازگاری در خانه-سازگاری سلامتی(تندرستی)-سازگاری اجتماعی- سازگاری عاطفی-سازگاری شغل(بل ۱۹۶۱).

 

اعتبار یابی این پرسش نامه در ایران به وسیله دلاور برای جانبازان ورزشکار ایرانی استاندارد شده است. روایی پرسش نامه از دو راه به دست آمده است. نخست، عبارات هر یک از بخش‌های پرسش نامه، در محدوده‌ای انتخاب شدند که اختلاف آن‌ ها، بین پنجاه درصد بالایی و پایینی در توزیع نمرات بزرگسالان مشهود باشد، ‌بنابرین‏ در این فرم پرسش نامه، تنها مواردی آورده شده است که تمایز صریح این دو گروه کاملا متفاوت را نشان می‌دهد. دوم اینکه، پرسش نامه در نتیجه تلاش‌های متخصصین مشاوره با بزرگسالان، مبنی بر انتخاب گروهایی از افراد، به دست آمده است که در محدوده بسیار خوب و بسیار ضعیف سازگاری، سازگاری داشته اند و هم چنین تعیین حدودی که پرسش نامه می‌تواند در آن‌ ها تمایز ایجاد کند. در بررسی پایایی پرسش نامه سازگاری بل داده های زیر به دست آمده است: سازگاری هیجانی۹۱/۰، سازگاری اجتماعی ۸۸/۰، سازگاری تحصیلی ۸۵/۰، سازگاری جسمانی ۸۱/۰، سازگاری خانوادگی ۹۱/۰ و سازگاری کلی ۹۴/۰٫ این ضرایب پایایی در بررسی روی مردان و زنان که در دامنه سنی سال‌های نوجوانی تا جوانی بوده اند به دست آمده است. این بررسی توسط مشاوران و متخصصان روان سنجی در دانشگاه‌های لس آنجلس، کالیفرنیا، فرانسیکو، اوهایو، کلمبیا، واشنگتن، مونترال… بررسی شده اند. هنجاریابی انجام شده بر روی پرسش نامه سازگاری بل آزمودنی را در هر حیطه سازگاری در ۵ طبقه: عالی، خوب، متوسط، نامناسب و خیلی نامناسب قرار می‌دهد (بل، ۱۹۵۳، به نقل از صدیقی، ۱۳۹۰).

 

پیشرفت تحصیلی:

 

در این پژوهش برای اندازه گیری پیشرفت تحصیلی نمره معدل دانش آموز در نیمسال اول تحصیلی ۹۲-۹۱ در نظر گرفته شده است.

 

۳-۵- مراحل انجام کار

 

پس از تهیه و تأیید پرسش نامه ها توسط استاد راهنما، حدود ۱۵۰ پرسش نامه تهیه و در اختیار دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر فلعه گنج قرار گرفت. به صورت تصادفی از هر مدرسه به نسبت دانش ­آموزان، تعداد دانش آموزان مورد نظر انتخاب شد. در آخر هر ۱۵۰ پرسش نامه جمع‌ آوری شد و در اختیار یک کارشناس آمار جهت تجزیه و تحلیل داده ها قرار گرفت.

 

۳-۶- روش تحلیل داده ها:

 

برای تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از شاخص های آمار توصیفی مانند (میانگین ، انحراف معیار وضریب همبستگی پیرسون …) و همچنین از آمار استنباطی با استفاده تحلیل رگرسیون استفاده می شود. داده های به دست آمده پژوهش با بهره گرفتن از سیستم نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.

 

فصل چهارم

 

تحلیل یافته ها

 

مقدمه

 

در این فصل ابتدا با روش آمار توصیفی جامعه مورد مطالعه را مشخص می نماییم که شامل جداول پایه , رشته تحصیلی و معدل است .در ادامه با توجه به مسائل و فرضیه های مورد مطالعه با ارائه آمار مربوط به چگونگی وضعیت پاسخ به سوالات آزمون ها و امتیاز به دست آمده برای پرسشنامه‌ها و میانگین و واریانس به دست آمده را بررسی می‌کنیم .

 

در بخش آمار استنباطی با انجام آزمون رگرسیون ارتباط بین متغیر های مورد مطالعه را بررسی و فرضیات تحقیق را اثبات یا رد می‌کنیم .

 

برای تحلیل داده ها و آماری استنباطی مورد استفاده از نرم افزار آماری SPSS استفاده شده است.

 

تعداد ۱۵۰ نفر پاسخگو در این آزمون شرکت نموده و دو پرسشنامه مورد نظر را تکمیل نمودند .

 

جهت تعیین سطح روایی آزمون ها از تعیین ضریب آلفای کرونباخ برای هر پرسشنامه استفاده شد که مقادیر آلفا برای پرسشنامه سازگاری ۰/۹۳۰ و برای هوش معنوی ۰/۴۹۳ می‌باشد .

 

۴-۱- آمار توصیفی :

 

جدول ۴ – ۱ : درصد و فراوانی مربوط به سن آزمودنی های شرکت کننده در مطالعه حاضر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایه تحصیلی فراوانی درصد درصد معتبر درصد تجمعی اول ۴۷ ۳۱٫۳ ۳۱٫۳ ۳۱٫۳ دوم ۳۶ ۲۴٫۰ ۲۴٫۰ ۵۵٫۳ سوم ۴۰ ۲۶٫۷ ۲۶٫۷ ۸۲٫۰ پیش دانشگاهی ۲۷ ۱۸٫۰ ۱۸٫۰ ۱۰۰٫۰ مجموع ۱۵۰ ۱۰۰٫۰ ۱۰۰٫۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت