بررسی همزمان مجموعه ای از روابط وابستگی
این شیوه در مواجهه با روابط چندگانه همزمان، روش مستقیمی به دست می دهد که دارای کارآیی آماری نیز می باشد
توانایی این شیوه در ارزیابی روابط به طور همه جانبه سبب شده که تحقیق از تحلیل اکتشافی به تحلیل تائیدی انتقال یابد. این انتقال به نوبه خود سبب گردیده تا نگرش منظم تر و کلی تری از مسائل پدیدار شود.
در این تحقیق مدل علّی دارای ارتباطات بالاتری نسبت به مدل رگرسیونی است و این مربوط به جملات خطای معادلات می باشد که در یک معادله کلی دیده می شود.
در نتایج به دست آمده از هر دو روش رگرسیون ترکیبی و مدل علّی، فرضیه های تحقیق با وجود داشتن رابطه ای معنادار تائید شدند. شاخص تمرکز مالکیت و همچنین وجود سهامداران نهادی در شرکت که از مؤثرترین معیارهای حاکمیت شرکتی هستند، دارای توان بالقوه در کنترل مدیران می باشند و می توانند موجب افزایش بازده و کاهش ریسک شرکت ها گردند.
همان گونه که بر اساس نتایج تحقیقات هائولی(۲۰۱۲) انتظار می رفت یک رابطه منفی و معنادار بین شاخص حاکمیت شرکتی و ریسک شرکت حاصل شود، نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها در قالب روش رگرسیونی نشان می دهد که یک رابطه منفی و معکوس بین ریسک و حاکمیت شرکتی برقرار است و افزایش شاخص حاکمیت شرکتی ، موجب کاهش ریسک می گردد. این مسئله بدین معناست که استفاده از شاخص حاکمیت شرکتی(تمرکز مالکیت) و آگاهی از میزان پراکندگی سهامداران جهت پیش بینی ریسک شرکت ها مفید می باشد.
از سوی دیگر نتایج تحقیق نشان دهنده یک رابطه مثبت بین سهامداران نهادی وحاکمیت شرکتی و همچنین یک رابطه منفی بین سهامداران نهادی و ریسک است. نتایج آزمون های انجام شده حاکی از آن است که حاکمیت شرکتی و ریسک به طور مستقیم بر هم اثرگذار هستند و همچنین اثرگذاری این متغیرها بر یکدیگر از طریق دخالت متغیر سوم یعنی سهامداران نهادی نیز مورد تائید قرار گرفت.
نتیجه حاصل از این تحقیق با نتایج حاصل از تحقیقات گارسوی و آیدوگان(۲۰۰۲)، دلد و کنف(۲۰۰۶) و گدهوم و آیدی(۲۰۰۳) تا حدودی مطابقت داشته است. گارسوی و آیدوگان(۲۰۰۲) به این نتیجه رسیدند که ترکیب و تمرکز مالکیت تأثیر قابل توجهی بر عملکرد و ریسک در شرکت های ترکیه دارد. تمرکز بالاتر منجر به عملکرد بهتر بازار می شود. شرکت ها با مالکیت خانوادگی عملکرد ضعیف تری با ریسک کمتر دارند در حالی که شرکت ها با مالکیت خارجی عملکرد بهتری را نشان می دهند. همچنین دریافتند که شرکت های دولتی عملکرد بالاتری با ریسک بالا دارند. گدهوم و آیدی(۲۰۰۳) در تحقیق خود یک رابطه غیرخطی بین مالکیت مدیریتی و ریسک کل و ریسک سیستماتیک پیداکردند. نتایج تحقیق که توسط دلد و کنف در سال (۲۰۰۶) انجام شد نشان می دهد که مالکیت درونی و ریسک دارای رابطه ای منفی می باشد.
همچنین نتایج این تحقیق با تحقیق باسه و همکارانش(۲۰۱۰) در تضاد بود، باسه و همکارانش در سال ۲۰۱۰ به منظور بررسی ارتباط بین«حاکمیت شرکتی و عملکرد» و «مدیریت ریسک و حاکمیت شرکتی» ۱۴۴۸ شرکت را بین سال های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۸ مورد بررسی قرار داده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که رابطه معنا داری بین حاکمیت شرکتی و عملکرد شرکت وجود ندارد ولی بین حاکمیت شرکتی و ریسک شرکت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
همچنین نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها در قالب مدل علّی بیان گر وجود رابطه معناداری بین ریسک و حاکمیت شرکتی، سهامداران نهادی و شاخص حاکمیت شرکتی و همچنین سهامداران نهادی و ریسک شرکت بود. قابل ذکر است که تا کنون تحقیقی که بررسی رابطه بین حاکمیت شرکتی و ریسک شرکت در قالب یک مدل علّی بپردازد انجام نشده است.

۵-۴) پیشنهادهای کاربردی

با توجه به یافته های تحقیق و مبانی نظری مورد مطالعه پیشنهادهای زیر قابل ارائه است:
از مهمترین مکانیزم های حاکمیت شرکتی می توان به حضور سهامداران نهادی به عنوان یک مکانیزم خارجی اشاره کرد. این معیار می تواند بر ریسک شرکت ها تأثیر گذار باشد، و به سرمایه گذاران پیشنهاد می گردد که در انتخاب سرمایه گذاری خود به این موضوع توجه نمایند و سرمایه گذاری خود را در سهام شرکت هایی انجام دهند که تمرکز مالکیت در آن بالاتر باشد.
استفاده از روش های معادلات ساختاری برای بررسی فرضیه ها در قالب یک مدل علّی در کنار روش های رگرسیون ترکیبی می تواند در مطالعات و حل بسیاری از مسائل مورد استفاده قرار گیرد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۵-۵) پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی

همچنین با توجه به نتایج تحقیق برای اطمینان بیشتر به موضوع تحقیق می توان پیشنهادهایی را برای تحقیق های آتی مطرح کرد که برخی از آن ها به شرح زیر است:
از دیگر معیارهای حاکمیت شرکتی می توان به مالکیت نهادی، نفوذ مدیرعامل، دوگانگی وظیفه مدیرعامل، اندازه هیئت مدیره و استقلال هیئت مدیره اشاره نمود که بررسی ارتباط این معیارها با ریسک شرکت ها نیز می تواند به عنوان تحقیق در آینده مورد استفاده قرار گیرد.
شاخص مورد استفاده برای تمرکز مالکیت در این تحقیق شاخص هرفیندال است که می تواند در تحقیق های آتی با شاخص های مالکیت دیگر مورد مقایسه قرار گیرد.
بررسی تأثیر شاخص حاکمیت شرکتی بر معیارهای ریسک مطلوب و نامطلوب به تفکیک صنایع مختلف.

۵-۶)محدودیت های تحقیق

در هر تحقیقی معمولاً محدودیت هایی وجود دارد که بعضی از آن ها ذاتی و برخی دیگر نیز ناشی از شرایط محیطی و محدودیت زمانی انجام تحقیق می باشد. در تحقیق حاضر نیز محدودیت هایی به این شرح وجود داشت :
در این تحقیق برای محاسبه شاخص حاکمیت شرکتی از شاخص تمرکز مالکیت استفاده گردید. عدم امکان دسترسی به اطلاعات دقیق در مورد ترکیب مالکیت شرکت ها یکی از محدودیت های این تحقیق بود.
همچنین عدم یکنواختی بین شرکت های مورد بررسی در بورس اوراق بهادار تهران در زمینه ارائه اطلاعات مربوط به تعداد و درصد سرمایه هر یک از سهامداران یکی از محدودیت های دیگر این تحقیق بود.

منابع و مآخد

منابع فارسی:
آذر.عادل،مؤمنی.منصور،۱۳۸۵،آمار و کاربرد آن در مدیریت،جلد اول،چاپ سیزدهم،انتشارات سمت.
آذر.عادل،مؤمنی.منصور،۱۳۸۵،آمار و کاربرد آن در مدیریت،جلد دوم،چاپ دهم،انتشارات سمت.
ابراهیمی کردلر.علی،نظام راهبری شرکت و نقش سهامداران نهادی در آن، دانش و پژوهش حسابداری،۱۳۸۶،شماره ۸،ص ص۲۵-۲۰٫
اسکندری.آتوسا،حسینی.یعقوب،بررسی وضعیت ریسک سیستماتیک() شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،مجله برنامه ریزی و بودجه،۱۳۸۱،شماره ۷۷،ص ص۵۴-۲۹٫
امانی.جواد،خضری آذر.هیمن،محمودی.حجت،معرفی مدل یابی معادلات ساختاری به روش حداقل مجذورات جزئی(PLS-PM) و کاربرد آن در پوهش های رفتاری،مجله بر خط روانشناسی،۱۳۹۱،شماره ۱،ص ص۵۵-۴۱٫
انصاری.عبدالحمید،ابعاد مدیریت ریسک(تعاریف و کاربردهای مدیریت ریسک در خدمات مالی)،تازه های اقتصاد،۱۳۷۶،شماره ۶۷،ص ص۳۲-۲۹٫
ایزدی نیا.ناصر،قندهاری.مهسا،عابدینی.احمد،مرادی.احمد،مروری بر مدیریت دارایی ها و بدهی ها ،فصل نامه علمی دانشجویان ارشد حسابداری و مدیریت مالی،۱۳۹۰،شماره ۸،ص ص۳۳-۱۶٫
بریگام. یوجین اف،ارهارت. مایکل سی،۱۳۹۱، مدیریت مالی در تئوری و عمل ،ترجمه فراهانی. علیرضا، جلد دوم، چاپ اول، انتشارات ترمه.
بهرام فر.نقی،مهرانی.کاوه،رابطه بین سود هرسهم،سود تقسیمی و سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران،نشریه بررسی های حسابداری و حسابرسی،۱۳۸۳، شماره ۳۶، ص ص ۴۶-۲۷٫
بورس اوراق بهادار تهران،۱۳۹۲،چارچوب یکپارچه مدیریت ریسک،انتشارات سازمان بورس اوراق بهادار تهران.
تهرانی.رضا،پیمانی.مسلم،بررسی مقایسه ای بین معیارهای رایج ریسک(واریانس و بتا) و معیارهای ریسک نامطلوب(نیمه واریانس و بتای نامطلوب)،تحقیقات مالی،۱۳۸۷،دوره ۱۰،شماره ۲۶، ص ص۹۲-۷۷٫
حاجی آقایی.بهشاد،انواع ریسک و پوشش های آن، تازه های اقتصاد، ۱۳۸۷، شماره ۱۲۲، ص ص۶۵-۵۸٫
حساس یگانه. یحیی،۱۳۸۴، فلسفه ی حسابرسی، چاپ اول، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
حساس یگانه. یحیی،سیستم های حاکمیت شرکتی،مجله حسابدار،۱۳۸۴،سال بیستم، شماره ۱۶۹٫
حساس یگانه. یحیی، حاکمیت شرکتی در ایران، مجله حسابرس،۱۳۸۵، شماره ۳۲، ص ص ۳۲-۳۹٫
حساس یگانه.یحیی،حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک،مجله حسابدار،۱۳۸۶،سال بیست و دوم، شماره ۱۸۸،ص ص۵۴-۴۷٫
حساس یگانه.یحیی،داداشی.ایمان،تأثیر حاکمیت شرکتی بر تصمیمات حسابرسان درباره ریسک و برنامه ریزی،مجله مهندسی مالی و مدیریت پرتفوی،۱۳۸۹،شماره چهارم،ص ص۱۲۴-۱۰۵.
حقیقت.حمید،موسوی.سید احمد،بررسی نقش عوامل فروش وشاخص بحران مالی در پیش بینی بازده سهام، نشریه بررسی های حسابداری و حسابرسی، ۱۳۸۶،شماره ۴۷، ص ص۸۲-۶۳.
دلاور.علی،۱۳۸۹،روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی،نظر ویرایش.
راعی.رضا،سعیدی.علی،۱۳۹۲،مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک،چاپ هشتم،انتشارات سمت.
رحمانی.علی، حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک در نظام بانکداری،مجموعه مقالات همایش راهبری شرکتی،۱۳۹۰،انتشارات سازمان بورس اوراق بهادار تهران.
رزا نژاد.منصور،انواری.ابراهیم،کاربرد داده های ترکیبی در اقتصاد سنجی،نشریه اقتصاد مقداری،۱۳۸۴،دوره دوم،شماره ۴،ص ص۵۲-۲۱.
رضایی.فرزین،تیموری.محمد،بررسی روابط تعاملی بین ریسک جریان های نقدی آزاد،ساختار حاکمیت شرکتی و سیاست بدهی شرکت ها،نشریه پژوهش های تجربی حسابداری مالی،۱۳۹۱،شماره۳،ص ص۱۱۵-۹۸.
ستایش.محمدحسین،ابراهیمی.فهیمه، بررسی تأثیر سازوکارهای حاکمیت شرکتی بر محتوای اطلاعاتی سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،نشریه دانش حسابداری،۱۳۹۱،شماره ۸،ص ص۴۸-۳۱.
سکاران.اوما،۱۳۹۰،روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه صائبی،محمد.شیرازی،محمود ،چاپ نهم،انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
سینا قدس.علی،حاکمیت شرکتی و اصلاح ساختار هیئت مدیره،ماهنامه تدبیر،۱۳۸۷،شماره۱۹۵،ص ص۵۲-۴۹٫
شهیکی تاش.محمدنبی،اعزازی.محمد،غلامی بیمرغ.لیلا،محاسبه ارزش در معرض ریسک(VAR) در بازار بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه تحقیقات توسعه اقتصادی، ۱۳۹۲،شماره دهم،ص ص۷۰-۵۱٫
صادقی.محسن،سروش.ابوذر،فرهانیان.محمد جواد، بررسی معیارهای نوسان پذیری، ریسک مطلوب و ریسک نامطلوب در مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای:شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران، تحقیقات مالی،۱۳۸۹،دوره ۱۲،شماره ۲۹،ص ص ۷۸-۵۹٫

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت