جمع۹۱۱۰۰

بر اساس جدول شماره یک مشاهده می‌گردد که از بین مدیران نمونه پژوهش ۸ نفر معادل ۸/۸% مدرک تحصیلی دیپلم؛ ۲۴ نفر معادل ۴/۲۶% مدرک تحصیلی فوق دیپلم؛ ۵۰ نفر معادل با ۹/۵۴% مدرک تحصیلی لیسانس و ۹ نفر معادل با ۹/۹% مدرک تحصیلی فوق لیسانس دارند.

جدول ( ۲ ). توزیع فراوانی سابقه خدمت مدیران

متغیر

فراوانی

درصد

۱۵-۱۱ سال

۱۰

۱۱

۲۰-۱۶ سال

۳۲

۲/۳۵

۳۰-۲۱ سال

۴۹

۸/۵۳

جمع

۹۱

۱۰۰

بر اساس جدول شماره دو مشاهده می‌گردد که از بین مدیران نمونه پژوهش ۱۰ نفر معادل ۱۱% سابقه خدمت بین ۱۵-۱۱ سال؛ ۳۲ نفر معادل ۲/۳۵% سابقه خدمت ۲۰-۱۶ سال و ۴۹ نفر معادل ۸/۵۳% سابقه خدمت ۳۰۲۱ سال .

جدول (۳). توزیع فراوانی جنسیت مدیران

متغیر
فراوانی
درصد
زن
۵
۵/۵
مرد
۸۶
۵/۹۴
جمع
۹۱
۱۰۰

بر اساس جدول شماره سه مشاهده می‌گردد که از بین مدیران نمونه پژوهش ۵ نفر معادل با ۵/۵% زن و ۸۶ نفر معادل با ۵/۹۴% مرد بوده‌اند دارند.

۳ – ۳ – ابزار پژوهش

در پژوهش از دو ابزار استفاده شده است:

۳- ۳ – ۱ – پرسشنامه تعیین جو سازمانی[۱۱۸] هالپین و کرافت (۱۹۶۳)):

شامل ۴۲ گویه می‌باشد که داده های مربوط به چهار نوع جو سازمانی یعنی ملاحظه گری[۱۱۹]، صمیمی[۱۲۰]، عدم تعهد[۱۲۱]، تأکید بر بهره وری[۱۲۲]، با بهره گرفتن از آن گردآوری شد. در ایران برای محاسبۀ روایی پرسشنامه، رمضان نژاد، پور سلطانی زرندی و حسینی نیا (۱۳۸۸) با بهره گرفتن از تحلیل گویه، ضریب ۸۲ /۰ و برای محاسبۀ پایایی با روش آلفای کرونباخ ضریب ۸۶/۰ را به دست آورده اند.

۳-۳-۲ – پرسشنامه نیمرخ سنجش نفوذ سازمانی[۱۲۳] کپنیس و اسمیت ( ۱۹۸۲ ):

ابزار گردآوری داده های مربوط به انواع هفت گانه فنون نفوذ شامل رفاقت، مذاکره و چانه زنی، دستور مستقیم، تحریم و تشویق، استدلال، توسل به مقامات بالاتر و ائتلاف که دارای ۳۳ گویه مختصر می‌باشد. پایایی این پرسشنامه با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ بین ۶۴/۰ تا ۷۴/۰ گزارش شده است اما در ایران گزارشی از روایی و پایایی این پرسشنامه مشاهده نگردید از این رو توسط خود محقق با بهره گرفتن از روش تحلیل گویه، روایی و با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی آن محاسبه شد.

۳- ۴ – روایی

۳- ۴-۱- روایی پرسشنامه جو سازمانی هالپین و کرافت (۱۹۶۳)

درپژوهش حاضر نیز برای محاسبه روایی پرسشنامه از تحلیل گویه استفاده شد. بر اساس جدول شماره چهار مشاهده می‌گردد که بین نمره سوالات جو ملاحظه گری سازمانی و نمره کل آن رابطه مثبتی بین ۷۶/۰-۲۶/۰ وجود دارد که در سطح ۰۰۰۱/۰-۰۱/۰ معنادار است. بین نمره سوالات جو صمیمیی و نمره کل آن رابطه مثبتی بین ۶۶/۰-۲۶/۰ وجود دارد که در سطح ۰۰۰۱/۰-۰۱/۰ معنادار است. بین نمره سوالات جو عدم تعهد و نمره کل آن رابطه مثبتی بین ۷۰/۰-۲۳/۰ وجود دارد که در سطح ۰۰۰۱/۰-۰۲/۰ معنادار است. بین نمره سوالات جو تأکید بر بهره وری و نمره کل آن رابطه مثبتی بین ۶۶/۰-۲۰/۰ وجود دارد که در سطح ۰۰۰۱/۰-۰۱/۰ معنادار است.

جدول( ۴ ). طیف ضرایب همبستگی گویه ها با نمره کل ابعاد پرسشنامه جو سازمانی

مقیاس

ملاحظه گری

صمیمیی

عدم تعهد

تأکید بر بهره‌وری

همبستگی

۷۶/۰- ۲۶/۰

۶۶/۰- ۲۶/۰

۷۰/۰- ۲۳/۰

۶۶/۰- ۲۰/۰

سطح معنی داری

۰۰۰۱/۰- ۰۱/۰

۰۰۰۱/۰- ۰۱/۰

۰۰۰۱/۰- ۰۲/۰

۰۰۰۱/۰-۰۵/۰

است. با توجه به اطلاعات ذکر شده پرسش نامه جو سازمانی از روایی مناسبی برخوردار است.

۳-۴-۲- روایی پرسشنامه نیمرخ سنجش نفوذ سازمانی[۱۲۴] کپنیس و اسمیت (۱۹۸۲)

با بهره گرفتن از روش تحلیل گویه و بر اساس جدول شماره پنج مشاهده می‌گردد که بین گویه های بعد رفاقت محوری فنون نفوذ سازمانی و نمره کل آن رابطه مثبتی بین ۷۸/۰-۳۴/۰ وجود دارد که در سطح ۰۰۰۱/۰ معنادار است. بین گویه های بعد مذاکره یا چانه زنی فنون نفوذ سازمانی و نمره کل آن رابطه مثبتی بین ۶۸/۰-۴۳/۰ وجود دارد که در سطح ۰۰۰۱/۰ معنادار است. بین گویه های بعد استدلال فنون نفوذ سازمانی و نمره کل آن رابطه مثبتی بین ۸۴/۰-۴۲/۰ وجود دارد که در سطح ۰۰۰۱/۰ معنادار است. بین گویه های بعد اعمال قاطعیت فنون نفوذ سازمانی و نمره کل آن رابطه مثبتی بین ۷۵/۰-۴۱/۰ وجود دارد که در سطح ۰۰۰۱/۰ معنادار است. بین بعد تشویق و تنبیه فنون نفوذ سازمانی و نمره کل آن رابطه مثبتی بین ۷۳/۰-۵۵/۰ وجود دارد که در سطح ۰۰۰۱/۰ معنادار است. بین گویه های بعد توسل به مقامات بالاتر فنون نفوذ سازمانی و نمره کل آن رابطه مثبتی بین ۴۸/۰-۲۱/۰ وجود دارد که در سطح ۰۰۰۱/۰- ۰۴/۰ معنادار است.

بین گویه های بعد ائتلاف فنون نفوذ سازمانی و نمره کل آن رابطه مثبتی بین ۷۶/۰-۶۵/۰ وجود دارد که در سطح ۰۰۰۱/۰ معنادار است با توجه به اطلاعات ذکر شده ابعاد پرسش نامه فنون نفوذ سازمانی از روایی مناسبی برخوردار است.

جدول( ۵ ). طیف ضرایب همبستگی گویه ها با نمره کل ابعاد پرسشنامه فنون نفوذ سازمانی

مقیاس
رفاقت محوری
مذاکره
استدلال
اعمال قاطعیت
تشویق و تنبیه
توسل به مقامات بالاتر
ائتلاف
همبستگی
۷۸/۰-۳۴/۰
۶۸/۰- ۴۳/۰
۸۴/۰-۴۲/۰
۷۵/۰-۴۱/۰
۷۳/۰-۵۵/۰
۴۸/۰- ۲۱/۰
۷۶/۰-۶۵/۰
سطح معنا‌داری
۰۰۰۱/۰
۰۰۰۱/۰
۰۰۰۱/۰
۰۰۰۱/۰
۰۰۰۱/۰
۰۰۰۱/۰-۰۴/۰
۰۰۰۱/۰

۳- ۵ – پایائی

برای پایایی ابعاد پرسشنامه‌ها از روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. که به صورت جدول نمایش داده می شود.

۳- ۵-۱- پایائی پرسشنامه جو سازمانی

نتایج ضریب آلفای کرونباخ هر کدام از ابعاد در جدول شماره شش نشان داده شده است و با توجه به مقادیر بالای آن، بیانگر پایایی مناسب ابعاد پرسشنامه جو سازمانی می‌باشد.

جدول (۶). ضریب آلفاء کرونباخ ابعاد پرسشنامه جو سازمانی

مقیاس
ضریب آلفای کرونباخ
ملاحظه گری
۷۲/۰
صمیمیی
۷۵/۰
عدم تعهد
۸۰/۰
تأکید بر بهره‌وری
۷۹/۰

۳- ۵- ۲ – پایائی پرسشنامه فنون نفوذ سازمانی

نتایج ضریب آلفای کرونباخ هر کدام از ابعاد در جدول شماره هفت نشان داده شده است و مقادیر بالای ضریب آلفای کرونباخ بیانگر پایایی مناسب ابعاد پرسشنامه فنون نفوذ سازمانی می‌باشد.

جدول (۷). ضریب آلفای کرونباخ ابعاد پرسشنامه فنون نفوذ سازمانی

مقیاس
ضریب آلفای کرونباخ

رفاقت محوری

۸۵/۰

مذاکره و چانه زنی

۸۷/۰

استدلال

۷۹/۰

اعمال قاطعیت

۸۹/۰

تشویق و تنبیه

۹۰/۰

توسل به مقامات بالاتر

۸۴/۰

ائتلاف

۷۱/۰

۳ – ۶- روش گرد آوری اطلاعات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت