تحلیل وضعیت کنونی با نگاه

به نقطه مطلوب

۲-۵ مفهوم حسابرسی مسئولیت‌های اجتماعی

گزارش تطبیق استراتژی‌ها

برنامه‌ریزی

شاخص‌های CSR

نام دیگر حسابرسی اخلاق، نظارت مستعار و تجزیه و تحلیل ارتباطات فی‌مابین شرکت و سهام‌داران و جامعه می‌باشد با این حال در زمان اجرای این مسئولیت اجرائی برای حسابرسان این فرایند ممیزی جهت انجام با ۳ روش متفاوت بشرح زیر صورت می‌پذیرد:

    1. تجزیه و تحلیل وضعیت سازمان توسط حسابرس مستقل انجام می‌شود.

    1. تجزیه و تحلیل وضعیت سازمان توسط خود شرکت‌ها (سازمان) انجام می‌شود.

  1. اما در نهایت بازرسی و ممیزی توسط حسابرسان مستقل انجام می‌شود.

به طور کلی سه روش فوق‌الذکر در صورت اجرا می‌تواند به صورت همزمان و یا به دنبال هم در شرکت صورت پذیرد و حسابرسان شرکت مورد رسیدگی را در پایان به عنوان مجریان مسئولیت اجتماعی شناسایی و مورد ممیزی قرار می‌دهند، این فرایند بشرح زیر صورت می‌گیرد:

    • در مرحله اول، حسابرس مستقل با تجزیه و تحلیل وضعیت موجود توصیه های لازم را به سازمان ارائه می‌کند.

  • مرحله دوم، شرکت به دنبال ایجاد یک ساختار برای سازمان‌دهی و نظارت بر سیاست‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی محوله و مربوط به سازمان را دنبال می‌کند.

و در نهایت، در مرحله سوم:

در زمانی که سیاست‌های تعریف و تدوین شده در حال اجرا می‌باشد، همواره همراه با رسیدگی‌های قابل انجام توسط مؤسسات حسابرسی مستقل نسبت به ممیزی اظهارنامه‌های سالیانه مالی تمهیدات لازم درخصوص رسیدگی بر مسئولیت‌های اجتماعی سازمان صورت خواهد پذیرفت.

۲-۵-۱ محدوده حسابرسی اجتماعی

اولین وظیفه حسابرسی مسئولیت اجتماعی، شناسایی ذینفعان سازمان مربوط می‌باشد به طوری که اگرچه هر گروه از ذینفعان را به نحوی سهامدار شرکت تلقی می‌شوند و بر همین اساس حسابرسی مسئولیت اجتماعی هر گروه از سهام‌داران مذکور را به صورت جداگانه مورد مطالعه و ارزیابی قرار می‌دهد و در نهایت این گروه سهام‌داران را می‌بایست به عنوان یک کل در یک مجموعه مورد توجه قرار داده شوند زیراکه آن‌ ها منافع خود را برای دفاع از نگرانی موجود خود محدود نمی‌سازند.در نتیجه حسابرسی مسئولیت اجتماعی بر اجزای یک شرکت از جمله سیاست اجتماعی شامل (اخلاق، محیط زیست، جامعه، حقوق بشر و غیره) را مورد بررسی قرار می‌دهند و برای هر کدام از موضوعات همه اعضاء را شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند.

۲-۵-۲ طبقه‌ها و الگوهای تئوری حسابرسی مالی

این مطالعه می کوشد تئوری‌های حسابرسی مالی را در مطالعات مربوط به افشاگری اجتماعی شناسایی کند. با شروع از تجزیه و تحلیل سودمندی این نظریه ها، چندین طبقه تحقیقی یا الگو مورد کاوش قرار گرفتند.(بلکوئی[۹]،۲۰۰۰)

روش طبقه بندی ای را برای تئوری‌های حسابرسی مالی با توجه به طبقه بندی‌های خود توصیف می‌کند. این طبقات الگوهای پژوهشی را نمایش می‌دهند. بلکوئی شش طبقه یا الگوی پژوهشی را بر می شمارد:

۱- تئوری‌های استقرایی/انسان شناختی

۲- تئوری‌های قیاسی یا درآمد واقعی

۳- تئوری‌های سودمندی تصمیم گیری/مدل تصمیم گیری

۴- تئوری‌های رفتار بازار توده ای/سودمندی تصمیم گیری

۵- کاربر فردی/سودمندی تصمیم گیری

۶- تئوری‌های اطلاعات اقصادی

بر اساس نظر (بلکوئی،۲۰۰۰)، هر طبقه به روشی مشابه که می‌تواند به عنوان یک الگو رده بندی شود توصیف می‌گردد. برای هر طبقه، چهار مؤلفه ویژه رده بندی الگو شناسایی می شود:

    • نمونه های خاص در این طبقه

    • تفکر کلی موضوع پژوهش

    • تئوری‌های خاص در این طبقه

  • روش‌های پژوهشی به کاربرده شده.

مروری بر الگوها با توضیحاتی مرتبط با سوال‌های a تا d در پی می‌آید. کار وات و زیمرمن[۱۰] (۲۰۰۳) و به ویژه سهم آن ها در PAT، به عنوان نمونه ای از الگوی تئوری‌های استقرایی/انسان شناختی دیده می شود. نگرش کلی حامیان PAT این است که روال‌های حسابداری برگرفته شده قابل تشریح با سودمندی عملی و انتخاب‌های مدیریت است. عمدتاًً روش‌های تجربی مورد استفاده قرار می گیرند.

تئوری مالی، فرضیه‌های بازار کارآمد پایه های تئوریک هستند. الگوی کاربر فردی/سودمندی تصمیم گیری مربوط به پژوهش‌ها درباره‌ حسابداری رفتاری است؛ چگونه کاربر فردی اطلاعات حسابداری ‌به این اطلاعات پاسخ می‌دهد. حسابداری به عنوان یک علم رفتاری دیده می شود. تئوری‌های اطلاعات-اقتصادی تئوری اقتصادی انتخاب‌ها و دیگر تئوری‌ها با تمرکز بر رفتار بخردانه هستند. اطلاعات اقتصادی به صورت یک کالای اقتصادی دیده می‌شوند با بازاری همراه با عرضه و تقاضا. آکرولف[۱۱](۱۹۷۰) این موضوع را در ارتباط با اطلاعات مالی توضیح می‌دهد، اما مدلی را برای عرضه و تقاضای اطلاعات مالی ارائه می‌کند. او عدم تقارن اطلاعات بین سرمایه گذاران و مدیران را خاطر نشان می‌سازد.استیگلیز[۱۲](۲۰۰۱)

اقتصادهای اطلاعاتی را مرور می‌کند، گرچه به صورت خاص اطلاعات حسابدرای را عنوان نمی کند.از این مرور کلی می توان نتیجه گرفت که درحال حاضر هیچ الگوی تحقیقاتی برتری وجود ندارد. الگوها یکی پس از دیگری به وجود می‌آیند. حسابداری به عنوان یک علم چند الگویی دیده می شود(بلکوئی،۲۰۰۰). همچنین اسکات[۱۳] ( ۲۰۰۶) یک طبقه بندی از تئوری‌های حسابرسی مالی ارائه می‌کند. او طبقات زیر را مشخص می‌کند :

۱- روش سودمندی تصمیم گیری

۲- دیدگاه اطلاعاتی در سودمندی تصمیم گیری

۳- دیدگاه اندازه گیری در سودمندی تصمیم گیری

۴- پیامدهای اقتصادی

۵-آنالیز تعارض‌ها

۲-۵-۳ مفهوم حسابرسی تولیدی و تدافعی

امروزه اشکال و انواع مختلفی از این نوع حسابرسی در سراسر دنیا وجود دارد و این امر ناشی از افکار و تعصبات ملی کشورها می‌باشد به طور مثال در حالی که در کشور ایتالیا و فرانسه تمرکز بیشتری بر حسابرسی نسبت به مسائل کارگری وجود دارد. دانمارکی‌ها دامنه گسترده‌تری را برای اخلاق حسابداری تعریف نموده‌اند و مسائل و موضوعات خود را به مسائل زیست محیطی، حسابرسی وظایف و … تعمیم داده‌اند با این حال دو تفاوت عمده فی‌مابین ویژگی‌های کیفی و ممیزی‌های کمی در این حسابرسی‌ها وجود دارد و همین رابطه نیز درخصوص تفاوت‌های موجود در دیدگاه تدافعی و تولید در حسابرسی‌ها وجود دارد.

۲-۵-۴ وجود تمایز و افتراق حسابرسی تولیدی و تدافعی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت