تحقیقی توسط سجادی و همکاران(۱۳۸۸)، تحت عنوان «ویژگی­های غیرمالی مؤثر بر کیفیت گزارشگری مالی در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»، انجام شده است. در این تحقیق ارتباط پنج ویژگی غیرمالی شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با کیفیت گزارشگری مالی آن­ها بررسی شده است. برای اندازه ­گیری کیفیت گزارشگری مالی از شاخصی متشکل از ۱۵۵ قلم بر اساس استانداردهای حسابداری ایران و سایر قوانین مربوط ‌در مورد افشا استفاده شد و ارتباط احتمالی آن با اندازه شرکت، نو ع مؤسسه حسابرسی، نوع صنعت، ساختار مالکیت و عمرشرکت با بهره گرفتن از مدل های رگرسیون چندگانه بررسی شد. نتایج نشان می­دهد اندازه شرکت، عمر شرکت و نوع صنعت رابطه مثبت معنادار و ساختار مالکیت رابطه منفی با کیفیت گزارشگری مالی دارد اما رابطه نوع مؤسسه حسابرسی با کیفیت گزارشگری مالی از لحاظ آماری معنادار نبود.

 

    • تحقیقی توسط مرادی و پورحسینی (۱۳۸۸)، تحت عنوان «بررسی رابطه بین خصوصیات مالی و غیرمالی با مدت زمان اجرای عملیات حسابرسی»، انجام شده است. این تحقیق به بررسی رابطه بین خصوصیات مالی و غیرمالی با مدت زمان اجرای عملیات حسابرسی می پردازد. آن­ها با بررسی ۱۵۲ شرکت برای دوره زمانی سال های ۱۳۷۷ الی ۱۳۸۵ ‌به این نتیجه رسیدند که اندازه، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام، سوددهی، نوع اظهار نظر و عمر شرکت با مدت زمان اجرا و تکمیل عملیات حسابرسی رابطه دارند.

 

    • تحقیقی توسط مدرس و حصارزاده(۱۳۸۷)، تحت عنوان «بررسی رابطه کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه ­گذاری»، انجام شده است. در این تحقیق بر اساس مدلی کاملاً منطبق با مدل تحقیق وردی( ۲۰۰۶) پرداخته و با بررسی ۱۲۰ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بین سال های ۷۹ الی ۸۵ نشان داده است که علاوه بر اینکه سطح کیفیت گزارشگری مالی با سطح کارایی سرمایه ­گذاری رابطه معنادار و مثبتی دارد، کیفیت گزارشگری مالی موجب بهبود کارایی سرمایه ­گذاری می­ شود. ‌بنابرین‏، نتایج تحقیق فوق حاکی از آن است که کیفیت گزارشگری مالی از طریق بیش(کم) سرمایه ­گذاری می‌تواند موجب ارتقای کارایی سرمایه ­گذاری گردد.

 

    • تحقیقی توسط احمدپور و احمدی(۱۳۸۷)، تحت عنوان «استفاده از ویژگی های کیفی اطلاعات مالی در ارزیابی کیفیت سود»، انجام شده است. در این تحقیق از ویژگی­های کیفی اطلاعات مالی برای ارزیابی کیفیت سود استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می­دهد که کیفیت سود بالا باعث می­ شود اطلاعات حسابداری برای تصمیم گیری استفاده کنندگان مفید باشند.

 

  • تحقیقی توسط باباجانی (۱۳۸۵)، تحت عنوان «ضرورت استفاده از حسابداری تعهدی در بخش عمومی و ارزیابی آن برای استفاده در بخش عمومی ایران»، انجام شده است. این تحقیق سعی کرده ضمن تشریح اهداف گزارشگری مالی در بخش عمومی و ذکر نقش مبانی حسابداری در تحقق این اهداف، جایگاه ویژۀ مبنای تعهدی و دلایل و مزایای کاربرد آن در حسابداری و گزارشگری مالی بخش عمومی را ارزیابی کند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که نظام حسابداری و گزارشگری مالی در ادای مسئولیت ‌پاسخ‌گویی‌ که نقش آن به دلیل افزایش مطالبات شهروندان، مبنی بر حق پاسخ خواهی، روز به روز پررنگ تر می­ شود، جایگاه ویژه­ای دارد. ‌بنابرین‏ ‌می‌توان نتیجه گرفت که ایجاد تحول بنیادین در نظام حسابداری و گزارشگری مالی ایران، علاوه بر تحقق شرایط عمومی مورد نیاز، مستلزم به وجود آمدن تغییراتی اساسی در نگرش مقامات مسئول دربارۀ فرهنگ ‌پاسخ‌گویی‌ و اعتقاد راسخ و راستین آنان به ایفای عملی مسئولیت ‌پاسخ‌گویی‌ در برابر شهروندان، یعنی پاسخ خواهان یا صاحبان واقعی حق است.

 

 

فصل سوم:

 

روش تحقیق

 

۳-۱- مقدمه

 

اگر روش را مجموعه راه های رسیدن به هدف بدانیم، هر پژوهشگر پس از تعیین و تنظیم موضوع باید در اندیشه گزینش روش تحقیق باشد

 

روش تحقیق مجموعه ­ای از قواعد، ابزار و راه­های معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیت­ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است. به طوری که انتخاب متدولوژی تحقیق یکی از مهمترین و فنی­ترین مراحلی است که پژوهشگر باید با حساسیت ویژه، ابزار مناسبی برای گردآوری داده ­ها طراحی شود و با انتخاب نمونه آماری، داده های نگرشی و جمعیت­شناختی مورد نیاز جمع ­آوری گردد.

 

علاوه بر این، انتخاب روش پژوهش مناسب امری دشوار و مهم است. همچنین شناخت روش­های پژوهش و آگاهی از دقیق بودن آن ها از حساسیت بیشتری برخوردار ‌می‌باشد (خاکی، ۱۳۸۴).

 

پژوهشگر با جمع‌ آوری اطلاعات و آمار مورد نیاز و تجزیه و تحلیل آن ها برای پاسخ دان به پرسش‌های پژوهش و تأئید یا رد فرضیه های مطرح شده می پردازد.

 

در این فصل روش شناسی تحقیق مورد بررسی قرار ‌می‌گیرد. بدین منظور ابتدا به بررسی نوع روش تحقیق پرداخته، سپس جامعه و نمونه آماری، قلمرو تحقیق، متغیرهای تحقیق و شاخص­ های آن، روش تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه ­ها مورد بررسی قرار گرفته است.

 

۳-۲- نوع تحقیق

 

تحقیق حاضر، از نظر هدف یک تحقیق کاربردی، از نظر روش مطالعه، علّی، از نظر روش تحقیق و ماهیت و شیوه پرداختن به مسأله، توصیفی از نوع پیمایشی است.

 

۳-۳- جامعه آماری تحقیق

 

جامعه آماری این تحقیق را کارشناسان سازمان مالیاتی کشور در بر می‌گیرد.

 

۳-۴- نمونه آماری:

 

۳ -۴-۱- روش نمونه گیری

 

در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. با توجه به نامعلوم بودن تعداد کارشناسان، تعداد نمونه تحقیق بر حسب خطای ۵ درصد با بهره گرفتن از فرمول کوکران به ترتیب زیر به دست می‌آید:

 

 

 

که در آن:

 

n= حجم نمونه

 

 

 

= خطای نمونه گیری

 

d = دقت نمونه گیری (مقدار خطای بر آورد)

 

p = احتمال وجود یک مشخصه

 

با در نظر گرفتن خطای ۵ درصد و نیز دقت ۸ درصد و با توجه به نامشخص بودن p جامعه آماری (و در نتیجه در نظر گرفتن ۵/۰ P= ) داریم.

 

n=

 

بدین ترتیب حجم نمونه مورد نیاز برابر با ۱۰۵ نفر از کارشناسان سازمان امور مالیاتی کشور خواهد بود.

 

۳-۵- ابزار جمع ­آوری داده ­ها

 

به منظور گردآوری داده ­ها در این پژوهش از پرسش­نامه محقق ساخته استفاده شده است. پرسش­نامه شامل دو بخش است که بخش نخست آن شامل اطلاعات فردی پاسخ گویان و بخش دوم سوالات مربوط به ابعاد مورد بررسی پژوهش می‌باشد.

 

۳-۵-۱- نحوه تنظیم ابزار جمع ­آوری داده ­ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت