نوع مشخصات

شرح

فراوانی

درصد فراوانی

فراوانی تجمعی(درصد)

جنسیت

مرد

۷۸

۵۱

۵۱

زن

۷۵

۴۹

۱۰۰

سطح تحصیلات

کاردانی

۱۹

۴/۱۲

۴/۱۲

کارشناسی

۶۴

۸/۴۱

۲/۵۴

کارشناسی ارشد

۴۷

۷/۳۰

۹/۸۴

دکتری

۲۳

۱/۱۵

۱۰۰

سابقه خدمت

۱ تا ۷ سال

۴۸

۴/۳۱

۴/۳۱

۸ تا ۱۴ سال

۵۷

۳/۳۷

۷۶/۷۵

۱۵ سال تا ۲۱ سال

۳۰

۶/۱۹

۳/۸۸

بیشتر از ۲۱ سال

۱۹

۷/۱۱

۱۰۰

۴-۱-۲) شاخص­ های مرکزی و پراکندگی متغیرهای کمی تحقیق

جدول شماره­ ۲-۴، میانگین، انحراف معیار، کمترین مقدار و بیشترین مقدار هر یک از متغیرهای تحقیق را نشان می­دهد.

جدول ۲-۴) شاخص­ های مرکزی و پراکندگی متغیرهای تحقیق

متغیرها
میانگین
کمترین­مقدار
بیشترین­مقدار
انحراف معیار
کیفیت محصول
۳٫۴۳
۱٫۲۵
۵٫۰
۰٫۶۸۱
استراتژی مدیریت
۳٫۸۸
۲٫۰
۴٫۷۳
۰٫۶۱۹
انسان محور
۳٫۸۷
۱٫۲۵
۵٫۰
۰٫۷۸۳
سیستم محور
۳٫۸۸
۲٫۰
۵٫۰
۰٫۶۸۴
پویا (ترکیبی)
۳٫۸۹
۲٫۰
۵٫۰
۰٫۷۱۰

۴-۲) آمار استنباطی

همان­طور که قبلا نیز ذکر شد، در این بخش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان برای بررسی روابط بین متغیرهای کمی و آزمون فرضیه ­های تحقیق به کاربرده شده است. لازم به ذکر است نرمال بودن توزیع داده ­های شرط لازم برای اجرای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون است، ‌بنابرین‏ برای بررسی نرمال بوده توزیع داده ­ها، آزمون کولوموگوروف – اسمیرنوف به کار برده شده است. جدول شماره­ ۳-۴، نتایج آزمون کولوموگوروف – اسمیرنوف را نشان می­دهد.

جدول ۳-۴) نتایج آزمون کولوموگوروف – اسمیرنوف

سطح معناداری
آماره­ی K-S
متغیرها
۰٫۲۰
۰٫۱۲۵
کیفیت محصول
۰٫۲۰
۰٫۰۷۵
استراتژی مدیریت دانش
۰٫۲۰
۰٫۰۶۴
انسان محور
۰٫۲۰
۰٫۰۴۳
سیستم محور
۰٫۲۰
۰٫۰۶۲
پویا (ترکیبی)

همان­گونه که در جدول شماره­ ۳-۴، مشاهده می­ شود فرض صفر مبتنی بر نرمال بودن توزیع متغیرهای کمی تحقیق تأیید می­ شود ()، به عبارت دیگر توزیع تمامی متغیرهای کمی تحقیق نرمال است.

۴-۲-۱) ضرایب همبستگی

جدول شماره­ ۴-۴ الی ۷-۴، نتایج ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای مستقل و وابسته­ی تحقیق را نشان می­دهد.

جدول ۴-۴) ضریب همبستگی : کیفیت محصول و استراتژی مدیریت دانش

کیفیت محصول
استراتژی مدیریت دانش
ضریب تعیین (به درصد)
کیفیت محصول
ضریب همبستگی
۱
۰٫۵۴۹
۳۰٫۱۴
سطح معناداری

۰٫۰۰۰
استراتژی مدیریت دانش
ضریب همبستگی
۰٫۵۴۹
۱
سطح معناداری
۰٫۰۰۰

همان­گونه که در جدول شماره­ ۴-۴، مشاهده می­ شود بین کیفیت محصول و مدیریت دانش در سطح اطمینان ۹۹ درصد رابطه­ مثبت و معنادار وجود دارد (). همچنین ‌می‌توان گفت ۳۰٫۱۴ درصد از تغییرات دو متغیر کیفیت محصول و استراتژی مدیریت دانش با یکدیگر مشترک است.

جدول ۵-۴) ضریب همبستگی : کیفیت محصول و استراتژی انسان محور

کیفیت محصول
استراتژی انسان محور
ضریب تعیین (به درصد)
کیفیت محصول
ضریب همبستگی
۱
۰٫۴۸۹
۲۳٫۹۱
سطح معناداری

۰٫۰۰۰
استراتژی انسان محور
ضریب همبستگی
۰٫۴۸۹
۱
سطح معناداری
۰٫۰۰۰

همان­گونه که در جدول شماره­ ۵-۴، مشاهده می­ شود بین کیفیت محصول و انسان محور در سطح اطمینان ۹۹ درصد رابطه­ مثبت و معنادار وجود دارد (). همچنین ‌می‌توان گفت ۲۳٫۹۱ درصد از تغییرات دو متغیر کیفیت محصول و استراتژی انسان محور با یکدیگر مشترک است.

جدول ۶-۴) ضریب همبستگی : کیفیت محصول و استراتژی سیستم محور

کیفیت محصول
استراتژی سیستم محور
ضریب تعیین (به درصد)
کیفیت محصول
ضریب همبستگی
۱
۰٫۴۶۵
۲۱٫۶۲
سطح معناداری

۰٫۰۰۰
استراتژی سیستم محور
ضریب همبستگی
۰٫۴۶۵
۱
سطح معناداری
۰٫۰۰۰

همان­گونه که در جدول شماره­ ۶-۴، مشاهده می­ شود بین کیفیت محصول و سیستم محور در سطح اطمینان ۹۹ درصد رابطه­ مثبت و معنادار وجود دارد (). همچنین ‌می‌توان گفت ۲۱٫۶۲ درصد از تغییرات دو متغیر کیفیت محصول و استراتژی سیستم محور با یکدیگر مشترک است.

جدول۷-۴) ضریب همبستگی : کیفیت محصول و استراتژی ترکیبی (پویا)

کیفیت محصول
استراتژی ترکیبی (پویا)
ضریب تعیین (به درصد)
کیفیت محصول
ضریب همبستگی
۱
۰٫۴۴۸
۲۰٫۰۷
سطح معناداری

۰٫۰۰۰
استراتژی ترکیبی (پویا)
ضریب همبستگی
۰٫۴۴۸
۱
سطح معناداری
۰٫۰۰۰

همان­گونه که در جدول شماره­ ۷-۴، مشاهده می­ شود بین کیفیت محصول و ترکیبی (پویا) در سطح اطمینان ۹۹ درصد رابطه­ مثبت و معنادار وجود دارد (). همچنین ‌می‌توان گفت ۲۰٫۰۷ درصد از تغییرات دو متغیر کیفیت محصول و استراتژی ترکیبی (پویا) با یکدیگر مشترک است.

۴-۲-۲) آزمون فرضیه اصلی

جدول شماره­ ۹-۴، نتایج رگرسیون چندگانه برای آزمون فرضیه­ اول را نشان می­دهد. نتایج به دست آمده از رگرسیون زمانی معتبر و قابل استفاده است که پیش­فرض­های آن محقق شده باشد، در زیر پیش­فرض­های رگرسیون مورد آزمون قرار گرفته است. رگرسیون خطی زمانی مناسب است که شرایط زیر محقق شده باشد (مومنی و قیومی، ۱۳۸۹) :

۱٫ میانگین خطاها صفر باشد.

۲٫ واریانس خطاها ثابت باشد.

مفروضات ۱ و ۲ بدین معنی است توزیع خطاها باید نرمال باشد. نگاره­ی شماره­ ۱-۴ توزیع فراوانی خطاها (باقیمانده­ها) و نمودار توزیع نرمال را نشان می­دهد. بررسی این نگاره نشان می­دهد توزع فراوانی خطاها شباهت نسبی به توزیع نرمال دارد.

نگاره ۱-۴) توزیع فراوانی خطاها و منحنی توزیع نرمال در مدل رگرسیون

۳٫ بین خطاهای مدل همبستگی وجود نداشته باشد. همان­طور که در جدول شماره­ ۹-۴ مشاهده می‎شود آماره­ی دوربین – واتسون در فاصله­ ۵/۱ تا ۵/۲ قرار دارد، ‌بنابرین‏ فرض عدم وجود همبستگی بین خطاها رد نمی­ شود و ‌می‌توان از رگرسیون استفاده کرد.

۴٫ متغیر وابسته دارای توزیع نرمال باشد. بررسی جدول شماره­ ۳-۴ نشان می­دهد که متغیر وابسته، کیفیت محصول، دارای توزیع نرمال ‌می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت