1. . کیتی شیایزری، کریانگ ساک، پیشین، صفحه ۶۱۸ ↑

    1. . Potsdam ↑

    1. . جرایم داخل در صلاحیت محاکم نورنبرگ و توکیو شامل جرایم علیه صلح، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت بود. ↑

    1. . International Military Tribunal for the Far East ↑

    1. . هرچند تشکیل این دادگاه‌ها توسط متفقین علاوه بر پاسخ ‌به این نیاز جامعه جهانی به تثبیت موقعیت این کشورها از نظر سیاسی در جهان انجامید و منجر به ادامه سلطه این کشورها در دوران آینده شد. ↑

    1. . خانلری‌المشیری، علی، پیشین، صفحه ۱۱۴ ↑

    1. . Tomuschat, Christian, “The Legacy of Nuremberg”, Journal of International Criminal Justice, Vol. 4 (4), (2006), P. 830 ↑

    1. . R. H. Jackson ↑

    1. . Lord Justice Coke ↑

    1. . King James ↑

    1. . کسسه، آنتونیو، پیشین، صفحه ۳۲۴ ↑

    1. . T. King, Jr, Henry, “Without Nuremberg—What?”, Washington University Global Studies Law Review, Vol. 6 (3), (2007), P. 657 ↑

    1. . فیوضی، رضا، دادگاه نظامی نورنبرگ پس از ۴۰ سال، مجله حقوقی، شماره ۹، ۱۳۶۷، صفحه ۱۳۶ ↑

    1. . کسسه، آنتونیو، پیشین، صفحه۳۴۰ ↑

    1. . کیتی شیایزری، کریانگ ساک، پیشین، صفحه ۴۸۷ ↑

    1. . Wanhong, Zhang, “From Nuremberg to Tokyo: Some Reflections on the Tokyo Trial (On the Sixtieth Anniversary of the Nuremberg Trials)”, Cardozo Law Review, Vol. 27(4), (2006), P. 1673 ↑

      1. . بر مبنای فصل هفتم منشور ملل متحد، شورای امنیت، در جهت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی در موارد لازم باید اقدام به تصمیم‌گیری نماید. تصمیمات شورای امنیت در این زمینه برای همه کشورها لازم الاتباع ‌می‌باشد. ↑

    1. . دادگاه بین‌المللی یوگوسلاوی سابق با ادعای اینکه جنگ یوگوسلاوی به دلیل دخالت کروات­ها و بر مبنای اصل کنترل کلی، یک مخاصمه مسلحانه بین ­المللی محسوب می­ شود، دایره حقوق بشردوستانه قابل رعایت در این مخاصمه را وسعت بخشیده و اعمال بیشتری را جرم انگاری نمود. در حالی که جنگ روآندا یک مخاصمه مسلحانه داخلی بوده و تنها ماده ۳ مشترک کنوانسون‌های چهارگانه ژنو و پروتکل دوم الحاقی مبنای جنایات جنگی محسوب می­ شود. ↑

    1. . کسسه، آنتونیو، پیشین، صفحه ۴۱۸ ↑

    1. . Radovan Karadzic ↑

    1. . Richard Holbrooke ↑

    1. . Immunity Agreement ↑

    1. . International Criminal Tribunal For The Former Yugoslavi, Radovan Karadzic Case, Decision on Accused’s Second Motion for Inspection and Disclosure: Immunity Issue, 17 December 2008,Available at: http://www.icty.org/x/cases/karadzic/tdec/en/081217.pdf

    1. . International Court of Justice, Arrest Warrant of 11 April 2000, “Democratic Republic of the Congo v. Belgium”, Judgment of 14 Febiruary 2002, P. 212 ↑

    1. . دادگاه بین‌المللی کیفری برای یوگوسلاوی سابق ۱۶۱ نفر را در لیست تعقیب خویش قرار داده بود که گوران هادیچ به عنوان آخرین متهم فراری در جولای ۲۰۱۱ دستگیر شد تنها چند هفته پیش از وی راتکو ملادیچ فرمانده نظامی صرب‌های بوسنی که متهم به قتل ۸۳۰۰ بوسنیایی مسلمان در سربرنیتسا می‌باشد در صربستان و پس از چندین سال زندگی مخفیانه بازداشت و تحویل دادگاه بین‌المللی کیفری برای یوگوسلاوی سابق شد. ↑

    1. . Adhoc ↑

    1. . ایالات متحده آمریکا، لیبی، اسرائیل، عراق، چین، سوریه و سودان کشورهایی بودند که به اساسنامه دیوان رأی مخالف دادند. ↑

    1. . جرایم داخل در صلاحیت دیوان عبارت است از : جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت، نسل زدایی و جنایت تجاوز. در جریان کنفرانس رم توافقی صورت گرفت که به موجب آن اعمال صلاحیت دیوان نسبت به جنایت تجاوز منوط به اصلاح اساسنامه و تعریف جرم تجاوز گردید. این شرط در کنفرانس بازنگری اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی ‌در سال‌ ۲۰۱۰ در شهر کامپالا در کشور اوگاندا تحقق یافت. ↑

    1. . Bamu, Pondai, “Head of State Immunity and the ICC: Can Bashir be Prosecuted?”, Oxford Transitional Justice Research Working Paper, Series 1, (2008), P. 1 ↑

    1. . Arrest Warrant of 11 April 2000, “Democratic Republic of the Congo v. Belgium”, Judgment of 14 Febiruary 2002, P. 213 ↑

    1. . به عنوان مثال دولت فرانسه در اکتبر سال ۲۰۱۰ اقدام به دستگیری یکی از مظنونین به ارتکاب جنایت علیه بشریت در کنگو نمود که پیشتر حکم بازداشت وی صادر شده بود. ↑

    1. . International Court of Justice, Reservations to the Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide, Advisory Opinion of 28 May 1951, P. 19Available at: http://www.icj-cij.org/docket/files/12/4285.pdf

    1. . Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide (1948)Available at: http://www.hrweb.org/legal/genocide.html

    1. . Situation ↑

    1. . باید این نکته را مورد توجه قرار داد که شورای امنیت تنها یک وضعیت را به دیوان ارجاع می‌دهد نه یک پرونده را. و دیوان پس از بررسی تحقق مبانی صلاحیتی خویش اقدام به تشکیل پرونده و اعلام اسامی متهمان و اتهامات آنان می‌کند. ↑

    1. . این اقدام دیوان در نتیجه ارجاع وضعیت از سوی شورای امنیت و بر اساس اختیارات شورا صورت می‌گیرد که دولت‌ها با پیوستن به منشور ملل متحد خود را متعهد به پیروی از قواعد آن می‌دانند. ↑

    1. بر اساس بند ۷ ماده ۸۷ اساسنامه، در صورتی که احراز شود، دولت عضوی در اجرای تصمیمات دیوان کوتاه کرده، وضعیت این کشور برای بررسی و اتخاذ اقدام به مجمع دولت‌های عضو ارجاع خواهد شد. ↑

    1. . قطعنامه ۱۵۹۳ شورای امنیت در خصوص ارجاع وضعیت دارفور سودان به دیوان، در بند دوم خود ضمن تأکید بر این که دولت‌های غیر عضو اساسنامه تعهدی به همکاری در این زمینه ندارند، از همه دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مذبور می‌خواهد تا در این زمینه به طور کامل همکاری نمایند. در قطعنامه ۱۹۷۰ شورا در خصوص ارجاع وضعیت لیبی نیز چنین تعهدی ایجاد نشده اما این درخواست همکاری در بند پنجم مطرح شده است. ↑

    1. . Luis Moreno Ocampo ↑

    1. . کنفرانس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم تهران ۲۵ و ۲۶ ژوئن ۲۰۱۱ برگزار شد. ↑

    1. . چین از جمله کشورهایی بود که در کنفرانس دیپلماتیک رم به اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی رأی منفی داد. ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت