در مجموع نتایج بدست آمده در این پژوهش به استناد داده ­های گردآوری شده، نشان می­دهد که نوستالژی توانایی پیش ­بینی تمایل به خرید هواداران علی کریمی را دارد. نتایج تحقیق حاکی از برازش مناسب مدل مفهومی بود. همچنین یافته­ ها نشان داد میزان آشنایی با شخصیت نوستالژیکی (۳۶/۵=t و ۲۹/۰=β) و تاثیرپذیری نوستالژیکی (۹۱/۸=t و ۵۴/۰=β) رابطه علی معناداری با نوستالژی برانگیخته دارند. همچنین نوستالژی برانگیخته رابطه علی معناداری با تمایل به خرید هواداران دارد (۹۳/۱۰=t و ۶۳/۰=β).
بنابراین بهتر است مدیران و مسولان باشگاه­های حرفه­ای و شرکت­های تبلیغاتی، بخصوص باشگاه پرسپولیس، جهت حفظ هواداران خود و جذب هواداران جدید و همچنین رسیدن به اهداف و منافع باشگاه، به نوستالژی توجه بیشتری نماید و با به کارگیری شخصیت­های محبوب و پرطرفدار و آیتم­های خاطره انگیز از مزایایی همچون فروش خدمات خود به هواداران بهره بجوید.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

پیشنهادهای برخاسته از پژوهش

    1. با توجه به اینکه در پژوهش حاضر مولفه میزان آشنایی با شخصیت نوستالژی بر نوستالژی برانگیخته تاثیر داشت. پیشنهاد می­ شود که باشگاه­های حرفه­ای و شرکت­های تبلیغاتی در انتخاب آیتم نوستالژیکی دقت لازم بعمل آورند و فردی را انتخاب کنند که هواداران آشنایی کافی و شناخت کاملی از آن داشته باشند.
    1. طبق نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر، مولفه تاثیرپذیری از نوستالژی بر نوستالژی برانگیخته تاثیر داشت. بنابراین پیشنهاد می­ شود باشگاه­های حرفه­ای و شرکت­های تبلیغاتی در انتخاب بازار خود دقت کافی داشته باشند و بازاری را انتخاب کنند که افراد بیشترین تاثیر را از نوستالژی بپذیرند.
    1. با توجه به نتایج پژوهش، مولفه نوستالژی برانگیخته تاثیر زیادی بر تمایل به خرید هواداران علی کریمی داشت. پس به باشگاه­های حرفه­ای و شرکت­های تبلیغاتی پیشنهاد می­ شود با انتخاب آیتم­های نوستالژیکی مناسب که بیشترین انگیختگی را در بین هواداران ایجاد می­ کند تمایل خرید هواداران را افزایش دهند.
    1. پیشنهاد می­ شود حامیان مالی مسابقات (مثلا مسابقات المپیاد دانشجویی)، با دادن هدایایی خاطره­انگیز به شرکت­ کنندگان، نشان و برند خود را برای همیشه در ذهن آنها حک کنند. چرا که ورزشکار یا تماشاگری که در آن مسابقات شرکت داشته، هر وقت از آن هدیه استفاده کند به یاد روزهای خاطره­انگیز مسابقات می­افتد.

پیشنهادهایی برای سایر پژوهشگران

    1. به دلیل اینکه فیلم پخش شده بر مولفه تاثیرپذیری از نوستالژی تاثیر ندارد پیشنهاد می­ شود در پژوهشی دیگر ابتدا پرسش­نامه تاثیرپذیری از نوستالژی در بین شرکت­ کنندگان پخش شود سپس فیلم نشان داده شود و نهایتا بقیه پرسش­نامه­ ها پخش شود.
    1. پژوهش حاضر محدود به نوستالژی شخصی بود، پیشنهاد می­ شود پژوهشی دیگر از شخصیت نوستالژیکی استفاده کند که برای شرکت­ کنندگان آیتم نوستالژیکی نیابتی به حساب بیاید.
    1. در این پژوهش از فیلم به عنوان ابزار برانگیختن حس نوستالژیک استفاده شد. پیشنهاد می­ شود پژوهش­های آینده از سایر ابزار تبلیغاتی مثل تبلیغات چاپی، رادیویی و … جهت برانگیختن حس نوستالژیکی شرکت­ کنندگان استفاده کنند.
    1. گاهی در تحقیقات بازاریابی از ابزارهای فنی نیز استفاده می­ شود. بازاریاب­ها از ابزارهای فنی مختلفی استفاده می­ کنند. آنها از برق­سنج (گالوانومتر) برای سنجش میزان هیجان فرد هنگام مواجه با یک تبلیغات یا یک تصویر خاص و از دوربین­های چشمی مخصوص برای تعیین نقاطی از یک تصویر که چشم برای اولین بار به آنها خیره می­ شود، استفاده می­ کنند (۱۴۴). با توجه به اینکه در این پژوهش برای سنجش میزان انگیختگی شرکت­ کنندگان از پرسشنامه استفاده شد و با توجه به موارد ذکر شده پیشنهاد می­ شود در پژوهشی می­توان برای سنجش دقیق میزان برانگیختگی از گالوانومتر استفاده کرد.
    1. با توجه به اینکه شرکت­ کنندگان در این پژوهش از قومیت­های مختلف بودند، پیشنهاد می­ شود پژوهشی تاثیر نوستالژی بر تمایل به خرید را در قومیت­ها مختلف بررسی کند.

منابع

    1. kotier, p.(2003). Marketing insight form A to Z. John wiley and son’s. New York.
    1. غفاری آشتیانی، پیمان. (۱۳۸۶). همپوشی بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری. مجله تدبیر، سال هجدهم، شماره ۱۸۱، ص ۵۸-۵۴.
    1. صمدی، منصور؛ نورانی، محمد؛ فارسی­زاده، حسین. (۱۳۸۸). بررسی تاثیر تاکتیک­های بازاریابی ارتباطی بر رفتار خرید در فروشگاه­های پوشاک با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره ۵۳، ص ۲۲۳-۲۰۳.
    1. شاه­حسینی، محمدعلی؛ اخلاصی، امیر؛ رحمانی، کمال. (۱۳۹۰). ارزش ویژه برند خدمات و رفتار خرید مشتریان. دو فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال اول، شماره سوم، ص ۷۸-۶۳.
    1. هوشمند، محسن؛ جعفری­زاده، فروز. (۱۳۹۱). مروری بر مفاهیم و متغیرهای تاثیرگذار بر تمایل به خرید کالاهای غیر اصلی. بانک مقالات بازاریابی ایران، توسعه مهندسی بازارگستران آتی/. http://marketingarticles.ir/sell/612-مروری-بر-مفاهیم-و-متغیرهای-تاثیر-گذار-بر-تمایل-به-خرید-کالاهای-غیر-اصلی.html
    1. Meyer, Katherine. C. (2010). Unpublished Dissertation, Sport Nostalgia: An Examination of Familiarity and Intended Behavior. The Ohio State University.
    1. Holbrook, M. B; & Schindler, R. M. (1991). Echoes of the dear departed past: Some work in progress on nostalgia. Advances in Consumer Research, ۱۸(۱), ۳۳۰-۳۳۳.
    1. فلیپ کاتلر، گری آرمسترانگ. اصول بازاریابی. ترجمه بهمن فروزنده. (۱۳۹۰). انتشارات اموخته، تهران/.
    1. دل هاوکینز، راجربست. کنث کانی. (۲۰۰۴). رفتار مصرف کننده. ترجمه احمد روستا، عطیه بطحایی، انتشارات سارگل، چاپ اول، تهران/.
    1. حسن زاده، مهرداد. (۱۳۸۴). بازاریابی ورزشی. انتشارات پرسمان، چاپ اول، تهران/.
    1. Elliot, S. (2010). Advertising in Super Bowl commercials, the nostalgia bowl. The New York Times.

http://www.nytimes.com/2010/02/08/business/media/08adco.html

    1. Fairley, S. (2003). In search of relived social experience: Group-based nostalgia sport tourism. Journal of Sport Management, 17(3), 284-304.
    1. Havlena, W; & Holak, S. L. (1996). Exploring nostalgia imagery through the use of consumer collages. Advances in Consumer Research, 23, 35-42.
    1. Holbrook, M. B; & Schindler, R. M. (2003). Nostalgic bonding: Exploring the role of nostalgia in the consumption experience. Journal of Consumer Behaviour, ۳(۲), ۱۰۷-۱۲۷.
    1. Fairley, S; & Gammon, S. (2005). Something lived, something learned: Nostalgia’s expanding role in sport tourism. Sport in Society, ۸(۲), ۱۸۲-۱۹۷.
    1. Mason, D.S; Duquette, G.H; & Sherer, J. (2005). Heritage, tourism, and Canadian junior hockey: Nostalgia for social experience. Journal of Sport Tourism, 10(4), 253- 271.
    1. Wildschut, T; Sedikides, C; Arndt, J; & Routledge, C. (2006). Nostalgia: Content, triggers, functions. Journal of Personality and Social Psychology, ۹۱(۵), ۹۷۵-۹۹۳.
    1. Pascal, V; Sprott, D.E; & Muehling, D.D. (2002). The influence of evoked nostalgia on consumers’ responses to advertising: an exploratory study. Current Issues & Research in Advertising, 24(1), 39-49.
    1. Sierra, J.J; & McQuitty, S. (2007). Attitudes and emotions as determinants of nostalgia purchases: an application of social identity theory. The Journal of Marketing Theory and Practice, 15(2), 99-112.
    1. Muehling, D; & Sprott, D.E. (2004). The power of reflection: An empirical examination of nostalgia advertising effects. Journal of Advertising, 33(3), 25-35.
    1. Gladden, J. M; & Funk, D. C. (2002). Developing an understanding of brand associations in team sport: Empirical evidence from consumers of professional sport. Journal of Sport Management, 16, 54-81.
    1. Lera-Lopez, Fernando; & Rapun-Garate, Manuel. (2011). Determinants of sport participation and attendance: differences and similarities. International Journal of sports Marketing & Sponsorship. pp: 167-190.
    1. Howard, D.R; Crompton, J. L. (2005). Financing Sport (2nd Ed). Morgan Town, WV: Fitness Information Technology.
    1. Reisenwitz, T; Iyer, R; & Cutler, B. (2004). Nostalgia advertising and the influence of nostalgia proneness. Marketing Management Journal, 14(2), 55-66.
    1. Wilson, A.L. (2004). The relationship between consumer role socialization and nostalgia sport tourism: A symbolic interactionist perspective. Unpublished master thesis, University of Florida, Gainesville.
    1. حاجی­حیدری، نسترن؛ هاشمی، نوین. (۱۳۹۲). مدیریت دانش مشتری و تمایل خرید الکترونیکی: بررسی مقایسه­ ای در دو جامعه. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال هفتم، شماره ۲۸، ص ۴۴-۲۷.
    1. احسانی، محمد؛ جوانی، وجیهه. (۱۳۹۱). بررسی تاثیر نام تجاری تیم­های موفق بر میزان وفاداری هواداران در لیگ برتر فوتبال ایران. پژوهش­های کاربردی مدیریت و علوم زیستی در ورزش، شماره ۲، ص ۹۸-۸۹.
    1. https://www.ama.org/Pages/default.aspx
    1. روستا، احمد؛ ونوس، داور؛ ابراهیمی، عبدالمجید. (۱۳۹۱). مدیریت بازاریابی. انتشارات سمت، چاپ شانزدهم، تهران.
    1. پوپ، نایگل؛ تورکو، دوگ. (۱۳۹۱). بازاریابی ورزش و رویداد. ترجمه محمد خبیری و فرشاد تجاری. انتشارات سمت، چاپ دوم، تهران.
    1. لاولاک، کریستوفر؛ رایت، لارن. (۲۰۰۲). اصول و مدیریت بازاریابی خدمات. ترجمه بهمن فروزنده. نشر آموخته، ویراست دوم، چاپ سوم، اصفهان. ۱۳۸۹.
    1. کاتلر، فلیپ. (۱۹۹۶). مدیریت بازاریابی: تجزیه و تحلیل، برنامه­ ریزی، اجرا و کنترل. ترجمه بهمن فروزنده، نشر آموخته، چاپ هشتم، اصفهان. ۱۳۸۹.
    1. دوراندیش، عبدالمجید. (۱۳۹۰). رابطه کیفیت خدمات، رضایت­مندی و تمایل حضور مشتریان باشگاه­های پرورش اندام. پایان نامه انتشار نیافته کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت­بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی.
    1. نیلی احمد‌آبادی، مجید. (۱۳۸۲). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان بانک رفاه توسط تکنیک­های تصمیم‌گیری چندمعیاره، رساله انتشار نیافته دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
  1. نادریان­جهرمی، مسعود. (۱۳۸۸). مدیریت منابع انسانی در سازمان­های ورزشی. انتشارات پیام علوی، چاپ اول، اصفهان.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت