دانلود پایان نامه در رابطه با : بررسی قوانین انجمنی ... |
Filter: یک تابع فیلتر که ورودی آن، عقاید، باورها و قصدهای عامل بوده و خروجی آن بر اساس فرایند تبادل نظر (قیاس) اهداف (قصد) جدید عامل است:
مجموعه ای از قصدهای، جاری که کانون فعالیت عامل را تعیین می کند.
Execute : تابع انتخاب عمل بر پایه قصد و اهداف فعلی که عملی را که باید انجام شود، تعیین میکند:
۲-۴-۲- سیستمهای چندعامله
سیستمهای چندعامله، زیر حوزهای در حال رشد از هوش مصنوعی است که هدفش فراهم ساختن اصول ساخت سیستمهای پیچیدهای است که شامل چند عامل و ساز و کارهایی برای هماهنگ سازی رفتارهای این عاملها میباشد. چگونگی هماهنگ سازی دانش، اهداف، مهارتها و برنامه ریزیهای عاملها برای حل مسائل در این مقوله میگنجد. عاملها در محیط ممکن است در راستای هدفی خاص و مشترک و یا در راستای اهداف خاص و جداگانه ای که در تعامل با یکدیگر میباشند، کار کنند. بحث هماهنگی در سیستمهای چندعامله از مباحث اساسی بوده و بدون آن مزایای تعامل و رفتارهای اجتماعی عاملها محو میگردد. از دیدگاه هوش مصنوعی توزیع شده، سیستم چندعامله، اجتماعی از عاملهای مستقل برای حل مسأله است که هر عامل کلیه خصوصیات مطرح شده را داراست. سیستمهای چندعامله دارای مشخصات زیر هستند[۲۲] :
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
دانش کافی و لازم برای حل یک مسأله در یک عامل وجود ندارد.
کنترل سیستم توزیع شده است. (یک سیستم کنترل کلی وجود ندارد.)
دادهها غیر متمرکز میباشند.
محاسبات به صورت غیر همزمان صورت میگیرند.
شکل ۲- ۱: معماری BDI در عامل
سیستمهای چندعامله راهحلهایی را برای مسائل توزیعشده در محیطهای محاسباتی باز و پویا فراهم میآورند. راه حل چنین مسائلی می تواند بر مبنای چندین عامل که توزیعشدگی مسأله، وجود چندین نقطه کنترل، چندین دیدگاه یا علائق در حالت رقابت را پوشش دهند، ارائه گردد. علاوه بر این، عاملها برای رسیدن به اهداف خود نیاز به تعامل با یکدیگر خواهند داشت. این تعاملات که در سطح دانش صورت میپذیرد، می تواند یک تبادل عقاید ساده، تمایلات، یا قصدها برای درخواست انجام عمل باشد که لازم است از طریق هماهنگی، همکاری و یا مذاکره برای مدیریت اعمال وابسته بهم صورت گیرد[۲۳]. این تعامل با تعامل در سایر سیستمهای محاسباتی دو تفاوت عمده دارد: اول آنکه تعامل میان عاملها در سطح دانش صورت میگیرد [۲۳, ۲۴]. یعنی این تعاملات بر حسب اینکه چه هدفی باید در چه زمانی، توسط چه افرادی دنبال شود بیان میشوند و دوم اینکه چون عاملها موجودیتهایی انعطاف پذیر هستند که در محیطی که تنها بر روی بخشی از آن کنترل دارند عمل می کنند، تعاملات بین آنها نیز باید انعطافپذیرتر باشد. لذا عاملها باید بتوانند درباره محدوده تعاملات خود در زمان اجرا تصمیم گیری داشته و تعاملاتی را که در زمان طراحی نیز دیده نشدهاند، آغاز کنند و یا به آنها پاسخ دهند. تعامل اجتماعی در عاملها بدین معنی است که روابط موجود میان عاملها در حال تکامل میباشد و روابط جدیدی ایجاد میگردد. بدین منظور لازم است تا قوانینی به منظور شکل دهی به روابط سازمانی و مکانیزمهایی به منظور تضمین انسجام گروهی و ساختارهایی برای مشخص کردن رفتار کلان مجموعهها در نظر گرفته شود. به عبارتی عاملها، تعاملات سطح بالا و روابط سازمانی، مفاهیم اساسی در سیستمهای چندعامله را به وجود میآورند. یک سیستم چندعامله، از اجزای زیر تشکیل شده است:
یک محیط که در بر گیرنده اجزاء تأثیرگذار در سیستم چندعامله میباشد. اما لزوماً تمام عوامل تأثیرگذار در حالت سیستم چندعامله، درون آن قرار ندارند.
تعدادی عامل. به طور معمول هیچگونه پیشفرضی در مورد نوع، معماری و تعداد عاملها در یک سیستم چندعامله وجود ندارد. از این جهت میتوان یک سیستم چندعامله را به یک جامعه انسانی تشبیه نمود.
مجموعه ای از اشیاء درون محیط. هیچ پیشفرض اولیهای در مورد این اشیاء نیز وجود ندارد.
مجموعه ای از روابط. این روابط، که میتوان آنها را به قوانین نیز تعبیر نمود، ارتباطات میان اشیاء با اشیاء دیگر و نیز ارتباطات بین عاملها با اشیاء را مشخص مینمایند.
مجموعه عملیات قابل انجام توسط عاملها. این مجموعه شامل دو دسته کلی از عملیات میباشد. عملیات حس (دریافت اطلاعات) از محیط و عملیات تأثیرگذار بر محیط.
البته به طور رسمی و دقیق سیستم چندعامله به صورت یک چهارتایی است که در آن Ag = {Ag1, Ag2, …, Agn} مجموعه عاملهای تشکیل دهنده سیستم چندعامله میباشد. Env محیطی است که سیستم چندعامله در آن عمل می کند. Org سازمان سیستم چندعامله و D قلمروی آن سیستم چندعامله است.
در ادامه، ما مذاکره که یکی از مباحث مهم موجود در بحث سیستمهای چندعامله است را معرفی خواهیم نمود. برای مطالعه بیشتر در مورد سیستمهای چندعامله میتوانید به [۱۰] مراجعه کنید.
۲-۴-۲-۱- مذاکره
بیان شد که هماهنگی، صفت سیستمی از عاملها میباشد که هر کدام فعالیتی را در محیطی مشترک انجام می دهند. همکاری، هماهنگی میان عاملهای غیر خودخواه است در حالیکه مذاکره، هماهنگی میان عاملهای رقابتی یا منفعت طلب میباشد.
مذاکره نوعی تعامل است که میان عاملهایی با اهداف یا مقاصد متفاوت صورت میگیرد. مذاکره راهحلی برای بعضی از مسائل مطرح در هوش مصنوعی توزیع شده مانند تجزیه و تخصیص مسئله، یکپارچگی و حل تضاد میباشد. اهمیت و استفاده از سیستمهای خودکار شده در حال افزایش است. یک دلیل برای این اهمیت ایجاد و رشد زیرساختار ارتباطی و محیطهای ساخت و تولید استاندارد شده – اینترنت، وب، KQML، FIPA، محیطهای ساخت سیستمهای مبتنی بر عامل و زبانهای برنامهنویسی- میباشد. دلیل دوم، نیاز به استفاده از مذاکره خودکار شده، در ایجاد برنامه های کاربردی که در سطح تصمیم گیری عمل می کنند، میباشد. به عنوان مثال میتوان به سیستمهای تجارت الکترونیکی برای خرید و فروش کالاها، اطلاعات و پهنای باند ارتباطی بر روی اینترنت، سازمانهای مجازی، مدیریت شبکه های مخابراتی، سیستمهای مبتنی بر وب و مدیریت فرآیندهای سازمانی اشاره نمود. تکنولوژی عامل، مذاکره در سطح تصمیم گیری عملیاتی را در این کاربردها تسهیل می کند. مذاکره خودکار شده در این کاربردها میتواند باعث صرفهجویی در زمان مذاکره کنندگان انسانی شود. علاوه بر این چون عاملهای محاسباتی در موقعیتهای استراتژیک و پیچیده در یافتن قراردادهای کوتاه مدت از مذاکره کنندگان انسانی کاراتر هستند، میتوان به مزایای دیگری نیز دست یافت. محققین حوزه سیستمهای چندعامله، مذاکره را راهی برای به اشتراک گذاشتن کارهای لازم برای انجام یک طرح مشترک یا مکانیزمی برای برطرف نمودن تضادهای پیش آمده بین عاملها میدانند. بسیاری از تکنیکهایی که برای هماهنگی استفاده میشوند، شامل نوعی مذاکره هستند. Bussman و Muller تعریفی ابتدایی از مذاکره را به شکل زیر ارائه می دهند [۲۵] :
“… مذاکره فرایند ارتباطی گروهی از عاملها به منظور رسیدن به اتفاق نظر بر روی موضوعی خاص میباشد …".
اگر عاملها بخواهند به شکلی موثر مذاکره کنند، باید درباره باورها، تمایلات و قصدهای سایر عاملها استدلال نمایند و این مسأله باعث به وجود آمدن تکنیکهایی برای نمایش و نگهداری مدلهایی از باورها، استدلال درباره عقاید سایر عاملها و تأثیرگذاری بر روی مقاصد و باورهای سایر عاملها شده است. اجازه دهید تا فرایند مذاکره را از یک دیدگاه رسمی تعریف نماییم [۲۶]. هر فرایند مذاکره شامل چهار مؤلفه اصلی میباشد:
مجموعه مذاکره: فضای نمونهای که پیشنهادات ممکن عاملها را در بر میگیرد.
پروتکل مذاکره: مجموعه پیشنهادات قانونی را که یک عامل در یک مرحله از مذاکره میتواند ارائه دهد را تعریف میکند.
مجموعه استراتژیها: در یک مذاکره ممکن است دو یا چندین عامل شرکت داشته باشند که هر یک دارای استراتژی خاص خود بوده و این استراتژی هر عامل است که مشخص میکند آن عامل چه پیشنهاداتی را ارائه خواهد کرد. مسلماً استراتژی یک عامل شرکت کننده در یک مذاکره از دید بقیه عاملهای موجود در مذاکره پنهان خواهد بود.
یک قاعده یا قانون که مشخص میکند، چه هنگام توافق بین مذاکره کنندگان حاصل گردیده است.
پیشنهادهایی که در فضای نمونه ای که توسط مجموعه مذاکره مشخص میگردد، وجود دارند همگی شامل دو شرط مهم هستند. شرط اول این است که هیچکدام از پیشنهادات به گونهای نباشد که قبول آن برای عامل مقابل بدتر از حالت Conflict deal باشد. حالت Conflict deal حالتی است که در آن عامل پیشنهادات را قبول نکرده و خود تنها کار می کند. شرط مهم دیگری که باید وجود داشته باشد، شرط pareto optimal بودن پیشنهادات است به این معنی که پیشنهادات به گونهای باشند که هیچیک از عاملهای درگیر در مذاکره نتوانند سودمندی بیشتری داشته باشد، مگر اینکه عامل دیگری در قبال این سود بیشتر متحمل ضرر گردد.
پروتکل مذاکره مشخص کننده تعداد تکرارهای مذاکره، نحوه شروع مذاکره، قوانین لازم برای انجام مذاکره و مواردی از این قبیل خواهد بود.
استراتژی یک عامل در مذاکره باید پاسخ سوالات زیر را مشخص کند:
اولین پیشنهاد چگونه باید باشد؟
چه هنگام باید در مورد کاهش یا افزایش سودمندی پیشنهادی انعطاف به خرج داد؟
اگر تصمیم به کاهش یا افزایش سودمندی گرفته شد، مقدار این کاهش یا افزایش چقدر باید باشد؟
پس از معرفی عامل و سیستمهای چندعامله در این بخش، حال قصد داریم تا مبحث بهرهگیری از عامل برای داده کاوی را مطرح نماییم. بخش آتی به بررسی این موضوع می پردازد.
۲-۵- بهره گیری از عامل برای داده کاوی
در این قسمت قصد داریم تا دلایل استفاده از عامل و سیستمهای چندعامله را برای عمل داده کاوی بیان نماییم. سیستمهای چندعامله را میتوان به عنوان یکی از انواع سیستمهای باز در نظر گرفت که امکان همکاری یا رقابت تحت قواعد محیطی مشخص را برای دستیابی به هدف مشترک یا هدف خاص هر عامل فراهم میسازند. هر عامل، بدون توجه به معماری آن، می تواند در محیط فعالیت کرده و سود خود یا محیط (که می تواند به هر صورتی تعریف شود) را به حداکثر برساند. سیستمهای چندعامله به صورت ذاتی با یک محیط داده کاوی توزیع شده تطبیق دارند و همین امر موجب گستردگی کاربرد آنها در این قلمرو شده است.
۲-۵-۱- سیستمهای چندعامله، بستری برای داده کاوی توزیع شده
چرا تعاملات و یکپارچه کردن عاملها و دادهکاوی (به طور مخفف، کاوش عامل[۲۷-۳۰]) اهمیت دارد؟ برای درک بهتر این بحث، در اینجا، موارد شباهت سیستمهای چندعامله و داده کاوی توزیع شده را مطرح کرده و به توضیح هر یک میپردازیم.
توزیعشدگی منابع اطلاعاتی
با توجه به عدم امکان تجمیع داده ها جهت اجرای فرایند داده کاوی، میتوان منابع اطلاعاتی یا همان پایگاه داده ها را به دو صورت در نظر گرفت. یک راه آن است که هر منبع اطلاعاتی را به صورت یک شیء در نظر بگیریم. چنین رویکردی می تواند اجازه بهره برداری از منبع اطلاعاتی را به عاملهای موجود بدهد. اما هیچگونه خاصیت خود آغازی و یا خواص دیگری از عامل را به منبع اطلاعاتی نخواهد داد. راه دوم، در نظر گرفتن یک عامل مسئول به ازای هر منبع اطلاعاتی است. چنین عاملی می تواند ضمن بر عهده داشتن نقشهای متداول یک سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی رابطهای، وظایفی نظیر اعلام موجودیت (مثلاً به یک دایرکتوری مرکزی یا به صورت آگهی در منابع خاص)، انجام پیشپردازشهای لازم و اعلام توانائیها و سرفصلهای منبع اطلاعاتی ذیربط را بر عهده بگیرد. چنین عاملی می تواند در صورت لزوم، آمادگی خود را برای انجام یک وظیفه خاص که توسط یک عامل دیگر (کارفرما) تعریف می شود اعلام نموده و در صورت توافق، پس از اجرای وظیفه و ارائه نتایج، هزینه های مربوطه را از عامل کارفرما دریافت دارد. در مجموع، ارائه هر منبع اطلاعاتی به صورت یک عامل، ضمن آنکه با توجه به منفعتگرا بودن عامل مربوطه، منجر به افزایش احتمال کشف وجود آن منبع اطلاعاتی توسط عاملهای دیگر می شود، می تواند بسیاری از وظایف مفید دیگر را نیز بر عهده عامل مربوطه قرار داده و منجر به افزایش منفعت برای آن (از طریق انجام فعالیتهای مورد درخواست سایر عاملها و ارائه نتایج) شود.
توزیعشدگی و تنوع روشها و سیستمهای داده کاوی
رویکردها و روشهای بسیار متنوعی در داده کاوی وجود داشته و هر روشی برای کاربرد خاصی مناسب بوده و نوع مشخصی از دانش را از اطلاعات استخراج مینماید. این تعدد و تکثر روشها، اگرچه منجر به کاربرد بیشتر داده کاوی در مسائل عملی گردیده، اما از سوی دیگر، موجب مشکلی به نام انتخاب روش یا سیستم داده کاوی مناسب یک کاربرد یا مسئله خاص، برای کاربران و سازمانها گردیده است. سیستمهای داده کاوی تجاری، به پیادهسازی روشهای معمول داده کاوی میپردازند؛ حال آنکه الگوریتمهای مجزا، معمولاً آخرین دستاوردها در زمینه داده کاوی را به نمایش میگذارند. به کارگیری یک ابزار یا الگوریتم داده کاوی نیز خود می تواند یک مسئله نه چندان ساده باشد. یک راه برای غلبه بر چنین مشکلی، توسعه عاملهائی است که در داده کاوی تخصص دارند. این تخصص می تواند از دو بعد مطرح باشد، از جنبه روش داده کاوی و از جنبه کاربرد. به عنوان مثال میتوان عاملهای متخصصی داشت که در کشف موارد نامتعارف موجود در منابع اطلاعاتی که با الگوهای عادی آنها سازگار نیست (نظیر سوء استفاده از کارتهای اعتباری و یا ادعاهای غیرواقعی خسارت توسط بیمهشدگان) مهارت دارند. چنین تخصصی می تواند مورد استفاده بسیاری از سازمانها قرار گیرد. با در اختیار داشتن عاملهای نماینده منابع اطلاعاتی مختلف، میتوان عامل متخصصی داشت که ضمن فاش نکردن منابع اطلاعاتی دیگر، خود بتواند به عنوان مثال، احتمال واهی بودن یک ادعای خسارت را مشخص نماید.
در نظر گرفتن عاملهای داده کاوی متخصص در یک کاربرد خاص نیز چشمانداز امیدبخشی دارد. میتوان عاملهائی را در نظر گرفت که در تشخیص نوع خاصی از یک بیماری مهارت دارند. این عاملها ممکن است به نوبه خود، بخشی از وظایف را از طریق مکانیزم های پیمانکار-کارفرما، به عاملهای متخصص در یک فرایند داده کاوی خاص واگذار نموده و دقت پیش بینیهای خود را به صورت قابل ملاحظهای افزایش دهند. در نظر گرفتن عاملهای متخصص داده کاوی، نه تنها منجر به مزایائی که ذکر گردید می شود، بلکه راه را برای فعالیتهای پیچیدهتر و مفیدتر نیز باز می کند.
بکارگیری مکانیزم های مناسب برای حل مسائل پیچیده
فرایند حل مسئله، از دیگر مواردی است که می تواند در چارچوب پیشنهادی مورد بررسی قرار بگیرد. مکانیزم های متعددی برای حل مسئله از طریق همکاری عاملها، در سیستمهای چندعامله وجود دارد. از آن جمله میتوان مکانیزم تختهسیاه را نام برد. توضیح تفصیلی این مکانیزم ها، خارج از محدوده این گزارش است؛ صرفاً به عنوان یک مثال، مکانیزم تختهسیاه را مورد بررسی اجمالی قرار میدهیم. در روش تختهسیاه، یک عامل وظیفه نظارت را بر عهده داشته و سایر عاملها که نماینده متخصصین هستند، برای حل مسئله با یکدیگر همکاری می کنند. هر عامل (متخصص)، در صورتی که بر اساس محتوای تخته سیاه تشخیص دهد که می تواند به پیشرفت راهحل مسئله کمک کند، این اقدام را از طریق افزودن مطالبی به راهحل موجود (تخته سیاه) انجام میدهد. ناظر، وظیفه دادن نوبت به عاملها برای افزودن به راهحل موجود یا کاستن از آن را بر عهده دارد. این فرایند تا حل کامل مسئله مورد نظر ادامه خواهد یافت.
داده کاوی توزیعی به عنوان یک اتحاد موقت و مسئله مذاکره
همانگونه که در بخشهای قبل نیز بیان شد، یکی از دلائل رشد و توسعه داده کاوی توزیع شده، وجود رقابت بین سازمانهای مرتبط و عدم تمایل آنها به اشتراک گذاری اطلاعات خام میباشد. میتوان مکانیزمهائی را در نظر گرفت (نظیر مکانیزم مزایده) که بتوانند بستر مناسب برای این نوع از داده کاوی را فراهم نمایند. مکانیزم باید به هر عامل (نماینده سازمان ذیربط) امکان برآورد منافع و خطرات موجود در شرکت در فرایند داده کاوی مشترک را ارائه نماید. همچنین نحوه مبادله اطلاعات و مذاکره در مورد اطلاعات قابل مبادله نیز می تواند موضوعی برای تحقیق باشد.
۲-۶- مروری بر کارهای انجام شده
[چهارشنبه 1400-09-24] [ 08:01:00 ب.ظ ]
|