از این تعداد یک پرسشنامه ۱۰۰ گویه­ای و یک پرسشنامه ۵۰ گویه­ای با توجه به مدل مک کری و کوستا (۱۹۹۶) با تحلیل پرسشنامه ­های موجود ساخته شد و یک پرسشنامه یکصد گویه­ای و ۵۰ گویه­ای بر اساس مدل تحلیل واژگانی از مجموعه گویه ­های شخصیتی رایج در جهان (IPIP) تهیه شد. در این پژوهش از پرسشنامه شخصیتی ۵۰ گویه­ای (گلدبرگ، ۱۹۹۹) به جهت اختصار و شاخص­ های روانسنجی مناسب­تر استفاده گردید.

در پژوهش خرمایی (۱۳۸۵) بر اساس نتایج تحلیل عوامل ۱۰ گویه پرسشنامه برای سنجش عامل ثبات عاطفی (شامل گویه ­های شماره ۹، ۲۴، ۴، ۴۴، ۳۴، ۴۹، ۲۹، ۱۹، ۱۴، ۳۹، ۳۴)، ۱۰ گویه برای عامل گشودگی در تجربه (گویه ­های شماره ۲۵، ۱۵، ۵۰، ۲۰، ۱۰، ۳۵، ۳۰، ۵، ۴۰، ۴۵)، ۱۰ گویه برای عامل وظیفه­مداری (گویه ­های شماره ۲۳، ۳۸، ۲۸، ۴۳، ۱۸، ۸، ۴۸، ۳۳، ۱۳، ۳)، ۱۰ گویه برای عامل توافق­پذیری (گویه شماره ۴۷، ۳۲، ۷، ۲، ۲۲، ۱۷، ۱۲، ۳۷، ۲۷، ۴۲) و۱۰ گویه نیز برای عامل برون­گرایی (گویه ­های شماره ۴۱، ۳۶، ۳۱، ۲۱، ۶، ۴۶، ۱۱، ۱، ۲۶، ۱۶) بارگذاری عاملی شده است. در این پرسشنامه برای ارزیابی هر یک از پنج عامل بزرگ شخصیت ۱۰ گویه مثبت و منفی وجود دارد.

برای سنجش عامل روان­نژندی (ثبات هیجانی) گویه ­هایی مانند «‌در مورد کارها دلشوره و نگرانی دارم» آمده است. برای ارزیابی عامل برون­گرایی گویه ­هایی مانند «از در میان جمع بودن احساس رضایت و دلخوشی می­کنم» و برای ارزیابی عامل وظیفه­مداری گویه ­هایی مانند «در کارهایم دقیق و موشکاف هستم» وجود دارد. مثال­هایی از عامل گشودگی در تجربه گویه ­هایی مانند «قوه تخیل قوی دارم» است و در نهایت گویه ­هایی مانند «با احساسات دیگران همدلی و همدردی می­کنم» برای ارزیابی عامل توافق­پذیری مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد.

آزمودنی باید پس از مطالعه هر گویه صحت آن را ‌در مورد خویش بر اساس مقیاس لیکرت از کاملا درست تا کاملا نادرست تعیین نماید. درجه­بندی این ویژگی­ها بر اساس مقیاس پنج درجه­ای است که ‌در مورد گویه ­های مثبت با انتخاب گزینه کاملا درست نمره ۵ و با انتخاب گزینه کاملا نادرست نمره ۱ تعلق ‌می‌گیرد.

گویه ­های منفی به صورت معکوس نمره گذاری می­شوند. حداکثر نمره آزمودنی در هر عامل ۵۰ و حداقل نمره اکتسابی ۱۰ خواهد بود.

گلدبرگ (۱۹۹۹) و کوستاو و مک کری (۱۹۸۵) روایی محتوایی و سازه و پایایی (آلفای کرونباخ و بازآزمایی) این مقیاس را مطلوب گزارش کرده‌اند.

در پژوهش خرمایی (۱۳۸۵) برای تعیین روایی سازه این ابزار از روش تحلیل عامل به
شیوه­ مؤلفه‌ ­های اصلی همراه با چرخش واریماکس استفاده شده است. ‌در مورد پایایی عوامل، نتایج چندین مطالعه از جمله خرمایی (۱۳۸۵) و دلشاد (۱۳۸۹) حاکی از آن است که زیرمقیاس­های پنج عامل، همسانی درونی خوبی دارند که شرح آن در جدول ۳-۲ آمده است .

جدول شماره ۳-۲ ضرایب آلفای کرونباخ پنج عامل شخصیتی

محققان
سال
روان­نژندی
گشودگی در تجربه
وظیفه­مداری
توافق­پذیری
برون­گرایی
کوستا و مک کری
۱۹۹۲
۸۶/۰
۷۲/۰
۸۱/۰
۶۸/۰
۷۹/۰
هلدن و فکن
۱۹۹۲
۸۷/۰
۸۰/۰
۷۶/۰
۷۳/۰
۸۰/۰
مورادیان و نزلک
۱۹۹۵
۸۴/۰
۷۵/۰
۷۴/۰
۸۳/۰
۸۲/۰
پاناییوتو
۲۰۰۴
۷۸/۰
۷۰/۰
۵۱/۰
۶۹/۰
۸۳/۰
خرمایی
۱۳۸۵
۸۸/۰
۷۸/۰
۸۲/۰
۸۰/۰
۷۷/۰
دلشاد
۱۳۸۹
۷۸/۰
۵۸/۰
۷۴/۰
۷۹/۰
۴۵/۰

در تحقیق حاضر، جهت تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که برای ابعاد روان­نژندی، گشودگی در تجربه، وظیفه­مداری، توافق­پذیری و برون­گرایی ضرایبی به ترتیب برابر ۷۹/۰، ۶۲/۰، ۷۰/۰، ۷۵/۰ و ۵۷/۰ به دست آمد. لازم به ذکر است که در بعد برونگرایی به دلیل همبستگی پایین گویه شماره ۴۱ با نمره بعد مربوط به آن، این گویه حذف گردید.

جهت تعیین روایی نیز از ضریب همبستگی هر گویه با نمره بعد مربوط به آن استفاده شد که نتایج مربوطه در جدول ۳-۳ آمده است.

جدول شماره ۳-۳ ضرایب همبستگی بین گویه‌ها و ابعاد شخصیت

ابعاد شخصیت
گویه
ضریب همبستگی
ابعاد شخصیت
گویه
ضریب همبستگی
برونگرایی

۱

۳۷/۰

ثبات عاطفی

۴

۶۵/۰

۶

۵۲/۰

۹

۴۵/۰

۱۱

۵۱/۰

۱۴

۵۹/۰

۱۶

۳۱/۰

۱۹

۱۸/۰

۲۱

۵۷/۰

۲۴

۶۸/۰

۲۶

۵۴/۰

۲۹

۷۲/۰

۳۱

۵۳/۰

۳۴

۵۹/۰

۳۶

۳۵/۰

۳۹

۵۲/۰

۴۱

۱۱/۰

۴۴

۷۴/۰

۴۶

۳۸/۰

۴۹

۷۱/۰

توافق‌پذیری

۲

۴۵/۰

گشودگی در تجربه

۵

۴۰/۰

۷

۵۹/۰

۱۰

۳۸/۰

۱۲

۴۶/۰

۱۵

۵۴/۰

۱۷

۵۵/۰

۲۰

۳۸/۰

۲۲

۶۳/۰

۲۵

۵۰/۰

۲۷

۵۸/۰

۳۰

۵۵/۰

۳۲

۶۲/۰

۳۵

۵۰/۰

۳۷

۵۴/۰

۴۰

۴۹/۰

۴۲

۶۲/۰

۴۵

۴۶/۰

وظیفه‌مداری

۳

۴۴/۰

۸

۴۵/۰

۱۳

۴۶/۰

۱۸

۴۷/۰

۲۳

۴۵/۰

۲۸

۵۷/۰

۳۳

۶۱/۰

۳۸

۵۵/۰

۴۳

۵۶/۰

۴۸

۶۴/۰

کلیه ضرایب در سطح ۰۱/۰P< معنی­دار است.

۳-۱-۳-۲- مقیاس سنجش مهارت­ های اجتماعی کودکان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت