پایان نامه -تحقیق-مقاله | جدول شماره ۳-۲ ضرایب آلفای کرونباخ پنج عامل شخصیتی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
از این تعداد یک پرسشنامه ۱۰۰ گویهای و یک پرسشنامه ۵۰ گویهای با توجه به مدل مک کری و کوستا (۱۹۹۶) با تحلیل پرسشنامه های موجود ساخته شد و یک پرسشنامه یکصد گویهای و ۵۰ گویهای بر اساس مدل تحلیل واژگانی از مجموعه گویه های شخصیتی رایج در جهان (IPIP) تهیه شد. در این پژوهش از پرسشنامه شخصیتی ۵۰ گویهای (گلدبرگ، ۱۹۹۹) به جهت اختصار و شاخص های روانسنجی مناسبتر استفاده گردید.
در پژوهش خرمایی (۱۳۸۵) بر اساس نتایج تحلیل عوامل ۱۰ گویه پرسشنامه برای سنجش عامل ثبات عاطفی (شامل گویه های شماره ۹، ۲۴، ۴، ۴۴، ۳۴، ۴۹، ۲۹، ۱۹، ۱۴، ۳۹، ۳۴)، ۱۰ گویه برای عامل گشودگی در تجربه (گویه های شماره ۲۵، ۱۵، ۵۰، ۲۰، ۱۰، ۳۵، ۳۰، ۵، ۴۰، ۴۵)، ۱۰ گویه برای عامل وظیفهمداری (گویه های شماره ۲۳، ۳۸، ۲۸، ۴۳، ۱۸، ۸، ۴۸، ۳۳، ۱۳، ۳)، ۱۰ گویه برای عامل توافقپذیری (گویه شماره ۴۷، ۳۲، ۷، ۲، ۲۲، ۱۷، ۱۲، ۳۷، ۲۷، ۴۲) و۱۰ گویه نیز برای عامل برونگرایی (گویه های شماره ۴۱، ۳۶، ۳۱، ۲۱، ۶، ۴۶، ۱۱، ۱، ۲۶، ۱۶) بارگذاری عاملی شده است. در این پرسشنامه برای ارزیابی هر یک از پنج عامل بزرگ شخصیت ۱۰ گویه مثبت و منفی وجود دارد.
برای سنجش عامل رواننژندی (ثبات هیجانی) گویه هایی مانند «در مورد کارها دلشوره و نگرانی دارم» آمده است. برای ارزیابی عامل برونگرایی گویه هایی مانند «از در میان جمع بودن احساس رضایت و دلخوشی میکنم» و برای ارزیابی عامل وظیفهمداری گویه هایی مانند «در کارهایم دقیق و موشکاف هستم» وجود دارد. مثالهایی از عامل گشودگی در تجربه گویه هایی مانند «قوه تخیل قوی دارم» است و در نهایت گویه هایی مانند «با احساسات دیگران همدلی و همدردی میکنم» برای ارزیابی عامل توافقپذیری مورد استفاده قرار میگیرد.
آزمودنی باید پس از مطالعه هر گویه صحت آن را در مورد خویش بر اساس مقیاس لیکرت از کاملا درست تا کاملا نادرست تعیین نماید. درجهبندی این ویژگیها بر اساس مقیاس پنج درجهای است که در مورد گویه های مثبت با انتخاب گزینه کاملا درست نمره ۵ و با انتخاب گزینه کاملا نادرست نمره ۱ تعلق میگیرد.
گویه های منفی به صورت معکوس نمره گذاری میشوند. حداکثر نمره آزمودنی در هر عامل ۵۰ و حداقل نمره اکتسابی ۱۰ خواهد بود.
گلدبرگ (۱۹۹۹) و کوستاو و مک کری (۱۹۸۵) روایی محتوایی و سازه و پایایی (آلفای کرونباخ و بازآزمایی) این مقیاس را مطلوب گزارش کردهاند.
در پژوهش خرمایی (۱۳۸۵) برای تعیین روایی سازه این ابزار از روش تحلیل عامل به
شیوه مؤلفه های اصلی همراه با چرخش واریماکس استفاده شده است. در مورد پایایی عوامل، نتایج چندین مطالعه از جمله خرمایی (۱۳۸۵) و دلشاد (۱۳۸۹) حاکی از آن است که زیرمقیاسهای پنج عامل، همسانی درونی خوبی دارند که شرح آن در جدول ۳-۲ آمده است .
جدول شماره ۳-۲ ضرایب آلفای کرونباخ پنج عامل شخصیتی
محققان
سال
رواننژندی
گشودگی در تجربه
وظیفهمداری
توافقپذیری
برونگرایی
کوستا و مک کری
۱۹۹۲
۸۶/۰
۷۲/۰
۸۱/۰
۶۸/۰
۷۹/۰
هلدن و فکن
۱۹۹۲
۸۷/۰
۸۰/۰
۷۶/۰
۷۳/۰
۸۰/۰
مورادیان و نزلک
۱۹۹۵
۸۴/۰
۷۵/۰
۷۴/۰
۸۳/۰
۸۲/۰
پاناییوتو
۲۰۰۴
۷۸/۰
۷۰/۰
۵۱/۰
۶۹/۰
۸۳/۰
خرمایی
۱۳۸۵
۸۸/۰
۷۸/۰
۸۲/۰
۸۰/۰
۷۷/۰
دلشاد
۱۳۸۹
۷۸/۰
۵۸/۰
۷۴/۰
۷۹/۰
۴۵/۰
در تحقیق حاضر، جهت تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که برای ابعاد رواننژندی، گشودگی در تجربه، وظیفهمداری، توافقپذیری و برونگرایی ضرایبی به ترتیب برابر ۷۹/۰، ۶۲/۰، ۷۰/۰، ۷۵/۰ و ۵۷/۰ به دست آمد. لازم به ذکر است که در بعد برونگرایی به دلیل همبستگی پایین گویه شماره ۴۱ با نمره بعد مربوط به آن، این گویه حذف گردید.
جهت تعیین روایی نیز از ضریب همبستگی هر گویه با نمره بعد مربوط به آن استفاده شد که نتایج مربوطه در جدول ۳-۳ آمده است.
جدول شماره ۳-۳ ضرایب همبستگی بین گویهها و ابعاد شخصیت
ابعاد شخصیت
گویه
ضریب همبستگی
ابعاد شخصیت
گویه
ضریب همبستگی
برونگرایی
۱
۳۷/۰
ثبات عاطفی
۴
۶۵/۰
۶
۵۲/۰
۹
۴۵/۰
۱۱
۵۱/۰
۱۴
۵۹/۰
۱۶
۳۱/۰
۱۹
۱۸/۰
۲۱
۵۷/۰
۲۴
۶۸/۰
۲۶
۵۴/۰
۲۹
۷۲/۰
۳۱
۵۳/۰
۳۴
۵۹/۰
۳۶
۳۵/۰
۳۹
۵۲/۰
۴۱
۱۱/۰
۴۴
۷۴/۰
۴۶
۳۸/۰
۴۹
۷۱/۰
توافقپذیری
۲
۴۵/۰
گشودگی در تجربه
۵
۴۰/۰
۷
۵۹/۰
۱۰
۳۸/۰
۱۲
۴۶/۰
۱۵
۵۴/۰
۱۷
۵۵/۰
۲۰
۳۸/۰
۲۲
۶۳/۰
۲۵
۵۰/۰
۲۷
۵۸/۰
۳۰
۵۵/۰
۳۲
۶۲/۰
۳۵
۵۰/۰
۳۷
۵۴/۰
۴۰
۴۹/۰
۴۲
۶۲/۰
۴۵
۴۶/۰
وظیفهمداری
۳
۴۴/۰
۸
۴۵/۰
۱۳
۴۶/۰
۱۸
۴۷/۰
۲۳
۴۵/۰
۲۸
۵۷/۰
۳۳
۶۱/۰
۳۸
۵۵/۰
۴۳
۵۶/۰
۴۸
۶۴/۰
کلیه ضرایب در سطح ۰۱/۰P< معنیدار است.
۳-۱-۳-۲- مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی کودکان
[جمعه 1401-09-25] [ 09:45:00 ق.ظ ]
|