این روش­ها چنین نیز ذکر شده ­اند: نظارت بر پایان نامه­ های کارشناسی ارشد و دکترا و حمایت مالی از آنها، تحقیقات قراردادی، تحقیقات مشترک، استخدام محققین دانشگاهی در صنعت، انتشار کتب و مقالات مشترک، سخنرانی اعضای صنعت در دانشگاه، آموزش اعضای صنعت، تشکیل شرکت­های اقماری جدید (مشترک میان صنعت و دانشگاه)، حضور موقت دانشگاهیان در صنعت، استخدام فارغ­ التحصیلان، توافقات مربوط به اعطای لیسانس (مجوز بهره ­برداری)، و عضویت در شبکه تحقیقات بین ­المللی (اسکارتینگر و دیگران، ۲۰۰۱، ص. ۲۶۰).
انواع تعاملات میان صنعت و دانشگاه در بریتانیا نیز بدین شکل معرفی شده ­اند: کنفرانس­ها و نشست­ها، مشاوره و تحقیقات قراردادی، ساخت تأسیسات و ساختمان (حمایت مالی صنعت برای ساخت تأسیسات، آزمایشگاه­ها، مراکز رشد، مراکز تحقیقاتی مشترک، و تأسیس شرکت­های اقماری)، آموزش (آموزش دانشگاهیان در صنعت و آموزش صنعتگران در دانشگاه)، و تحقیقات مشترک (دی­اِسته و پاتل، ۲۰۰۷، ص. ۱۳۰۱).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

مشوق­های تعامل با صنعت
دو دیدگاه در مورد مشوق­های تعامل دانشگاهیان با صنعت وجود دارد: دیدگاه اول معتقد است که دانشگاهیان با این هدف با صنعت تعامل دارند که بتوانند تحقیقات خود را تجاری کرده و آنها را به کار گرفته و کسب درآمد کنند؛ و دیدگاه دوم معتقد است که در درجه اول، آنها برای جلب حمایت صنعت از تحقیقات­شان به سمت صنعت سوق پیدا می­ کنند.
این مشوق­ها را به چهار بخش تقسیم نموده ­اند: اولین مشوق، خود شامل پنج مورد است که همگی مربوط به داشتن فرصت یادگیری در تعامل با صنعت است که می­ شود آنرا «مشوق یادگیری[۲۲]» نامید؛ دومین مشوق که «دسترسی به منابع وابسته به هم[۲۳]» نام دارد مربوط است به اشتیاق برای دسترسی به منابعی چون مواد، تخصص­های تحقیقاتی، و تجهیزات؛ سومین مورد، در رابطه با انتظار فرد برای«دسترسی به منابع مالی[۲۴]» برای تحقیقات است؛ و آخرین مورد که «تجاری­سازی» نام دارد مربوط است به انتظار بازگشت سرمایه[۲۵].
جدول۲ ـ ۱ـ جدول نوع مشوق و عناصر تشکیل‏دهنده آن

نوع مشوق عناصر مشوق
تجاری­سازی درآمد شخصی
کسب حقوق مالکیت فکری[۲۶]
یادگیری کسب اطلاعات از مشکلات صنعت
دریافت بازخورد از صنعت
کسب اطلاعات از تحقیقات صنعتی
بررسی میزان کاربردی بودن تحقیقات
مشارکت بعنوان عضوی از یک شبکه ارتباطی
دسترسی به منابع وابسته به هم دسترسی به مواد
دسترسی به تخصص­های تحقیقاتی
دسترسی به تجهیزات
دسترسی به منابع مالی کسب درآمدهای تحقیقاتی از صنعت
کسب درآمدهای تحقیقاتی از دولت

در این میان، سه مشوق «یادگیری»، «دسترسی به منابع وابسته به هم» و «دسترسی به منابع مالی» با هدف جلب حمایت صنعت از تحقیقات دانشگاهی صورت می­گیرد (یعنی همان دیدگاه دوم مورد بحث در بالا) و تنها نوع مشوق «تجاری­سازی» با هدف کسب درآمد و منفعت اقتصادی صورت می­گیرد (یعنی دیدگاه اول) (دی­استه و پِرک­مَن[۲۷]، ۲۰۱۱، ص. ۳۲۱، ۳۲۷ ـ ۳۲۶)

رابطۀ میان نوع مشوق و کانال ارتباطی
نوع مشوق، تأثیر بسزایی در فراوانی تعامل در کانال­های مختلف ارتباطی دارد. کانال­های ارتباطی مورد بحث در اینجا شامل: تحقیقات مشترک، تحقیقات قراردادی، مشاوره، تأسیس شرکت­های اقماری، و فروش پتنت اختراع است. در این میان، مشوق تجاری­سازی، رابطۀ معناداری با فراوانی ارتباط با صنعت از نوع مشاوره، تأسیس شرکت­های اقماری، و دریافت پتنت دارد. مشوق یادگیری، دارای ارتباط معنادار با فراوانی رابطه از نوع تحقیقات مشترک، تحقیقات قراردادی و مشاوره است. به همین ترتیب، مشوق دسترسی به منابع مالی، با فراوانی تحقیقات مشترک، تحقیقات قراردادی، و مشاوره؛ و مشوق دسترسی به منابع مشابه، رابطۀ معنادار منفی با فراوانی تعامل از نوع تحقیقات قراردادی، مشاوره، تأسیس شرکت­های اقماری و دریافت پتنت داشته و رابطۀ معناداری با نوع تحقیقات مشترک ندارد (همان، ۳۲۸).

موارد مؤثر بر تعاملات میان شرکت (صنعت) و دانشگاه
در این بخش، منظور از انواع تعامل میان صنعت و دانشگاه، چهار نوع تعامل می­باشد که عبارتند از:
نظارت بر پایان نامه و تزهای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا؛ جابجایی محققین (استخدام در صنعت)؛ تحقیقات مشترک؛ تحقیقات قراردادی.
عوامل مؤثر روی این تعاملات عبارتند از:

ویژگی­های شرکت (صنعت)
الف. ویژگی­های (متغیر) ساختاری:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت