متغیر

گروه

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

ضرورت تأیید و حمایت دیگران

کنترل

پیش آزمون

۱۰

۱۴/۲۸

۴۸/۳

پس آزمون

۱۰

۵۶/۲۷

۷۲/۴

پیگیری

۱۰

۱۰/۲۷

۳۲/۴

آزمایش

پیش آزمون

۱۰

۱۸/۲۷

۸۶/۳

پس آزمون

۱۰

۳۴/۱۹

۰۳/۵

پیگیری

۱۰

۲۶/۲۱

۱۲/۴

انتظار بالا از خود

کنترل

پیش آزمون

۱۰

۱۷/۳۱

۶۹/۳

پس آزمون

۱۰

۵۶/۳۰

۳۴/۶

پیگیری

۱۰

۴۴/۳۱

۱۴/۴

آزمایش

پیش آزمون

۱۰

۳۵/۳۰

۲۲/۶

پس آزمون

۱۰

۲۷/۲۳

۱۱/۵

پیگیری

۱۰

۴۲/۲۶

۶۳/۵

تمایل به سرزنش

کنترل

پیش آزمون

۱۰

۲۵/۲۹

۱۴/۵

پس آزمون

۱۰

۴۶/۲۸

۳۶/۴

پیگیری

۱۰

۰۲/۳۰

۷۶/۵

آزمایش

پیش آزمون

۱۰

۲۳/۳۰

۹۴/۵

پس آزمون

۱۰

۱۸/۲۵

۱۲/۴

پیگیری

۱۰

۱۲/۲۶

۱۹/۵

واکنش به درماندگی

کنترل

پیش آزمون

۱۰

۳۵/۲۹

۱۰/۶

پس آزمون

۱۰

۸۹/۲۸

۱۱/۳

پیگیری

۱۰

۰۹/۳۰

۹۳/۶

آزمایش

پیش آزمون

۱۰

۴۱/۲۹

۶۵/۴

پس آزمون

۱۰

۶۲/۲۴

۹۷/۶

پیگیری

۱۰

۳۳/۲۶

۲۵/۳

بی مسئولیتی عاطفی

کنترل

پیش آزمون

۱۰

۲۵/۳۰

۷۹/۴

پس آزمون

۱۰

۳۶/۳۰

۱۸/۵

پیگیری

۱۰

۹۴/۲۸

۳۵/۵

آزمایش

پیش آزمون

۱۰

۹۰/۲۹

۱۰/۴

پس آزمون

۱۰

۵۲/۲۳

۲۳/۴

پیگیری

۱۰

۱۹/۲۵

۱۷/۵

دل مشغولی زیاد

کنترل

پیش آزمون

۱۰

۶۲/۳۲

۹۸/۴

پس آزمون

۱۰

۲۴/۳۳

۶۲/۳

پیگیری

۱۰

۸۵/۳۱

۱۲/۶

آزمایش

پیش آزمون

۱۰

۷۲/۳۲

۸۱/۳

پس آزمون

۱۰

۲۴/۲۷

۵۳/۶

پیگیری

۱۰

۰۱/۲۸

۲۹/۴

اجتناب از مسائل

کنترل

پیش آزمون

۱۰

۲۵/۳۱

۴۷/۴

پس آزمون

۱۰

۳۶/۳۲

۲۹/۳

پیگیری

۱۰

۴۴/۳۰

۴۸/۴

آزمایش

پیش آزمون

۱۰

۴۱/۳۴

۶۲/۴

پس آزمون

۱۰

۳۶/۲۸

۲۵/۳

پیگیری

۱۰

۲۵/۳۰

۷۸/۳

وابستگی

کنترل

پیش آزمون

۱۰

۱۱/۲۸

۴۷/۵

پس آزمون

۱۰

۳۶/۲۹

۳۹/۴

پیگیری

۱۰

۶۳/۲۸

۷۱/۴

آزمایش

پیش آزمون

۱۰

۴۱/۳۲

۱۹/۶

پس آزمون

۱۰

۱۲/۲۶

۲۷/۴

پیگیری

۱۰

۳۷/۲۶

۲۸/۵

ناامیدی نسبت به تغییر

کنترل

پیش آزمون

۱۰

۰۴/۳۰

۷۷/۵

پس آزمون

۱۰

۳۶/۳۰

۶۴/۴

پیگیری

۱۰

۸۹/۲۸

۸۱/۴

آزمایش

پیش آزمون

۱۰

۹۱/۲۸

۲۹/۵

پس آزمون

۱۰

۳۵/۲۴

۵۷/۴

پیگیری

۱۰

۲۷/۲۵

۰۶/۵

کمال گرایی

کنترل

پیش آزمون

۱۰

۳۴/۲۷

۳۹/۴

پس آزمون

۱۰

۶۸/۲۵

۲۶/۳

پیگیری

۱۰

۱۹/۲۶

۴۱/۳

آزمایش

پیش آزمون

۱۰

۶۶/۲۹

۴۰/۵

پس آزمون

۱۰

۲۹/۲۵

۱۳/۴

پیگیری

۱۰

۷۱/۲۵

۲۴/۵

در جدول ۱-۴ آمار توصیفی مربوط به میانگین و انحراف معیار نمرات مؤلفه‌ های متغیر باورهای غیر منطقی به تفکیک برای گروه آزمایش و کنترل در سه مرحله سنجش (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری) نشان داده شده است.

نمودار۱-۴٫میانگین نمرات پیش آزمون مؤلفه‌ های باورهای غیرمنطقی به تفکیک گروه کنترل و آزمایش

در نمودار ۱-۴ میانگین نمرات پیش آزمون مؤلفه‌ های باورهای غیرمنطقی به تفکیک برای ‌گروه‌های کنترل و آزمایش نشان داده شده است.

نمودار۲-۴٫میانگین نمرات پس آزمون مؤلفه‌ های باورهای غیرمنطقی به تفکیک گروه کنترل و آزمایش

در نمودار ۲-۴ میانگین نمرات پس آزمون مؤلفه‌ های باورهای غیرمنطقی به تفکیک برای ‌گروه‌های کنترل و آزمایش نشان داده شده است. همان‌ طور که مشاهده می شود میانگین نمرات گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به گروه کنترل کاهش یافته است.

نمودار۳-۴٫میانگین نمرات پیگیری مؤلفه‌ های باورهای غیرمنطقی به تفکیک گروه کنترل و آزمایش

در نمودار ۳-۴ میانگین نمرات پیگیری آزمون مؤلفه‌ های باورهای غیرمنطقی به تفکیک برای ‌گروه‌های کنترل و آزمایش نشان داده شده است. همان‌ طور که مشاهده می شود میانگین نمرات گروه آزمایش در مرحله پیگیری نسبت به گروه کنترل کاهش یافته است.

۱-۴) فرضیه اول : آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر کاهش باورهای غیر منطقی معتادان به مواد مخدر تاثیر دارد.

به منظور بررسی اثر بخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر کاهش باورهای غیر منطقی معتادان به مواد مخدر از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) استفاده شد. پیش از انجام این آزمون بررسی چند مفروضه آماری الزامی می‌باشد. یکی از مفروضات اجرای آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری، همسانی ماتریس کوواریانس ها می‌باشد که برای بررسی برقراری این مفروضه از آزمون باکس استفاده شده است.نتایج مربوط به اجرای این آزمون در جدول ۲-۴ نشان داده شده است.

جدول۲-۴: نتیجه آزمون همسانی ماتریس کوواریانس­ها (باکس)

Box’s

F

df1

df2

سطح معناداری

۱۹۷/۱۲

۸۹۲/۳

۳

۲۶۲۳۷۲

۱۵۲/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت