طرح های پژوهشی انجام شده با موضوع بررسی ... |
۱٫ سنتگرا
۲٫ نوگرا
۱٫ اخبار و برنامههای تفسیر و تحلیل رادیو و تلویزیون ایران
۲٫ روزنامه و مجله
۵٫ گفتگو با دوستان و همکاران
۳٫ سایتهای خبری و تحلیلی اینترنت
۴٫ پست الکترونیکی
۶٫ شبکههای رادیویی و تلویزیونی فارسیزبان خارجی
ـ مردم، روحانیت را به دو گروه «سنتی» و «مدرن» تقسیم میکنند. شما خود را جزو کدام دسته قلمداد میکنید؟
۱٫ سنتگرا
۲٫ نوگرا
۱٫ سنتی
۲٫ مدرن
۸ـ۳ـ روایی[۲۷۱] و پایایی[۲۷۲] پژوهش
از آن جا که کیفیت هر تحقیقی، به کیفیت وسیلۀ اندازهگیری آن بستگی دارد، بنابراین، ناگفته پیداست که اعتبار (روایی) وسیلۀ اندازهگیری (در این تحقیق پرسشنامه) از اهمیت ویژهای برخوردار است و تمام تلاش این پژوهش نیز بر این بوده است که تا حد امکان، اعتبار پرسشنامه پژوهش حاضر را افزایش دهد. بدین منظور ابتدا از میان پژوهشهای پراکندهای که در گذشته در خصوص نگرشسنجی انجام گرفته بود، تعداد ۱۰۰ سؤال را که احتمال میرفت نگرش فرهنگی افراد را مورد سنجش قرار میدهد، جمع آوری شده و در نهایت از میان آنها تعداد ۵۰ سؤال ـ که شامل بیش از ۱۰۰ گویه میشدندـ در اختیار ۸ نفر از استادان مطرح در حوزۀ علوم اجتماعی[۲۷۳] قرار گرفت تا به عنوان داور، از میان گویههای موجود، به آنهایی که فکر میکنند نگرش فرهنگی روحانیون را بهتر میسنجد، در یک طیف هفت قسمتی نمره دهند. پس از جمع آوری امتیازات داده شده، گویههایی که بیشترین امتیاز را آورده بودند، در قالب ۲۵ سؤال به عنوان پرسشنامۀ سنجش نگرش فرهنگی برای این پژوهش انتخاب شدند. بنابراین اعتبار محتوایی پرسشنامه به روش اعتبار صوری و از طریق داوران به ترتیبی که ذکر شد، تأمین گردید.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
آزمون قابلیت اعتماد (پایایی) پرسشنامه نیز از طریق آزمون کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت و مقدار آلفای آن ۰/۷۵۶ به دست آمد که نشان میدهد پایایی درونی پرسشنامه نیز مورد تأیید است.
فصل چهارم
یافتههای پژوهش
مقدمه
مجموع نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده به وسیلۀ نرمافزار SPSS در این فصل گردآوری میشود. به منظور تفکیک مناسب اطلاعات، نتایج پژوهش در دو سرفصل جداگانه «توصیف یافتهها» و «تحلیل یافتهها» ارائه شده است.
در بخش توصیف یافتهها، اطلاعات توصیفی مربوط به جامعۀ آماری و هر یک از متغیرهای مستقل و وابسته (به تفکیک سؤالات) ارائه میشود. این اطلاعات شامل فراوانی، درصد فراوانی، نمودار فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد برای هر یک سطوح سنجش سؤالات پرسشنامه خواهد بود.
در بخش تحلیل یافتهها، نتایج حاصل از آزمونهای آماری از قبیل آزمون برابری میانگینها، آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف (برای بررسی نرمال بودن متغیرها) و رگرسیون ـ که به منظور سنجش ارتباط بین هر یک از ابعاد متغیرهای مستقل با متغیر وابسته و نیز متغیرهای کنترل با متغیر وابسته و همچنین متغیرهای کنترل با ابعاد دوگانۀ متغیرهای مستقل استفاده شدهاند ـ ارائه خواهد گردید.
۱ـ ۴ـ توصیف یافتهها
۱ـ۱ـ۴ـ ویژگیهای عمومی جامعۀ آماری
۱ـ۱ـ۱ـ۴ـ توزیع سنی
وضعیت سنی پاسخگویان، در جدول (۱ـ۴) و نمودار (۱ـ۴) نمایش داده شده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده از چهارصد نفر نمونۀ پژوهش، حداقل سن ۱۶ و حداکثر سن ۶۰ سال اعلام شده است. که ۲۸۷ نفر (۷۱/۷۵ درصد) آنان ۱۶ تا ۳۰ سال سن داشتهاند، ۹۰ نفر (۲۲/۵ درصد) ۳۱ تا ۴۵ سال و ۱۴ نفر (۳/۵ درصد) نیز ۴۶ تا ۶۰ سال سن داشتهاند. همچنین میانگین سنی پاسخگویان حدود ۲۸ سال برآورد شده است.
جدول (۱ـ۴): توزیع سنی در حجم نمونه
سن
فراوانی
درصد فراوانی
میانگین
[چهارشنبه 1400-09-24] [ 08:08:00 ب.ظ ]
|