۹۲/۳۵

۴۶/۴

فراشناخت

۲۰/۳۳

۲۶/۴

۶۳/۳۸

۱۵/۴

۷۶/۳۵

۶۳/۴

کنترل

۴۰/۳۲

۷۹/۳

۵۰/۳۳

۷۳/۳

۶۳/۳۳

۹۸/۳

نتایج درج شده در جدول ۴-۳ نشان دهنده آن است که میانگین نمرات پس آزمون و پیگیری گروه ­های آزمایش در تمامی ابعاد نگرش‌های زیست محیطی افزایش یافته است. اما در گروه کنترل تغییرات چندانی مشاهده نمی­ شود.
۴-۴- تجزیه و تحلیل استنباطی داده‌ها
در این پژوهش جهت پاسخگویی به فرضیات پژوهشی از تحلیل واریانس چند متغییره با اندازه گیری مکرر استفاده شده است. برای انجام آزمون‌های آماری پارامتریک، علاوه بر فاصله­ای بودن مقیاس اندازه گیری متغییرها، وجود شرط همگنی ماتریس‌های واریانس- کوواریانس ضروری است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فرض همگنی ماتریس‌های واریانس- کوواریانس: تحقق این مفروضه برای تحلیل واریانس اندازه ­گیری مکرر ضروری است. به طور کلی فرض همگنی واریانس‌ها به دنبال بررسی این مسئله است که آیا نمونه‌ها از جامعه‌هایی با واریانس‏های مساوی انتخاب شده‌اند یا نه. هرگاه این فرض برآورده شود، داده ­های حاصل از این دو نمونه را می‌توان برای بدست آوردن برآوردی بدون اریب از واریانس جامعه، با یکدیگر ترکیب کرد (فرگوسن و تاکانه، ۱۳۸۸). اجرای فرض همگنی ماتریس‌های واریانس- کوواریانس نیز چنین هدفی را دنبال می‌کند. جهت بررسی همگن بودن ماتریس‌های واریانس- کوواریانس متغییرهای پژوهشی از آزمون کرویت موچلی استفاده می‌شود. بر اساس سطح معناداری بدست آمده در این آزمون، می‌توان در خصوص همگنی یا عدم همگنی ماتریس‌های واریانس- کوواریانس قضاوت نمود. در صورتی که سطح معنی­داری آن بیشتر از ۰۵/۰ باشد، پیش فرض مربوطه برآورده شده و مشکلی نیست اما در غیر اینصورت باید تصحیحاتی صورت گیرد که از ضرایب تصحیح (اپسیلون) برای اصلاح درجه آزادی (df) استفاده کرد (بریس و همکاران، ۱۳۸۴).
در پژوهش حاضر مفروضه­های فوق‌الذکر به تناسب فرضیات پژوهشی و روش آماری مورد استفاده محاسبه و ذیل هر فرضیه ارائه خواهد شد. جهت اطمینان از یکسان بودن نمرات گروه ­های آزمایش و کنترل در مرحله پیش­آزمون از آزمون تحلیل واریانس یکراهه استفاده گردید.
جدول ۴-۴- تحلیل واریانس متغییرهای وابسته تحقیق در پیش آزمون در گروه‌ها

متغییرها

منبع تغییرات

مجموع مجذورات

df

میانگین مجذورات

F

سطح معناداری

نگرش‌های زیست محیطی

بین گروهی

۱۲٫۲۸

۲

۶٫۱۴

۰٫۳۵۲

۰٫۷۰۴

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت