الهی (۱۳۸۳) در پژوهشی تحت عنوان ” بررسی وضعیت استادیوم‌های فوتبال کشور در مقایسه با استانداردهای اروپایی” وضعیت استادیوم‌های فوتبال ایران را با معیارهای اروپایی مقایسه کرد. این معیارها در ۷ حیطه جداگانه، نظیر امکانات و تسهیلات مناسب برای تماشاگران عادی، تماشاگران ویژه، خبرنگاران و رسانه‌های گروهی، بازیکنان، مربیان، داوران و غیره دسته‌بندی شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان می‌دهد اکثر استادیوم‌های کشور در حیطه‌های هفتگانه از وضعیت خوبی برخوردار نیستند. محقق به این نتیجه رسید که با توجه به اهمیت وجود استانداردهای لازم در استادیوم‌های فوتبال، لزوم ایجاد یک برنامه‌ریزی جامع و راهبردی برای استادیوم‌های فوتبال کشور پیشنهاد می‌شود[۵].

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۱۷-۲- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
گرین[۵۶] و همکاران (۱۹۸۰) در پژوهشی تحت عنوان” تجزیه و تحلیل آسیب‌های نخاعی استخرهای شنا ” ۱۷۲ آسیب نخاعی که در نتیجه بروز حوادث در استخرها بود، را مورد بررسی قرار دادند. ۶۴ مورد از ۷۴ مورد آسیب‌های نخاعی منجر به ناتوانی‌های دائمی و ۵۷ مورد منجر به فلج دست یا پا و یا دست و پا با‌‌ هم شده است. محقق در بررسی‌های خود به این نتیجه رسید که اکثریت آسیب‌های به وجود آمده در نتیجه کمبود تشخیص خوب از عمق آب، نقص ساختمان استخر و یا از دست دادن عقل در اثر مستی بوده است. و در اغلب موارد کمبود کمک‌های اولیه مناسب و به حال خود گذاشتن آسیب دیدگان در استخرها گزارش شده است و به علاوه نبود یک رویه یکسان و مورد قبول برای چگونگی برخورد با آسیب دیدگان( رفتار، طرزعمل و پرستاری) به عنوان یکی دیگر از مشکلات بیان شده است[۷۰].
فرگوسن[۵۷] و همکاران( ۱۹۸۳) طی پژوهشی تحت عنوان ” استانداردهای ایمنی استخرهای شنای خانوادگی” ، ۱۱۱۸ کودک ۵ ساله را که خانه‌های آنها دارای استخر بوده یا در مجاورت محل سکونت استخر داشتند بررسی نموده‌اند. در سال ۱۹۸۰، ۳۱% از بچه‌ها در محل یا مجاورت سکونتشان استخر داشتند که در سال ۱۹۸۲ به ۴۱ % رسید. همراه با افزایش تعداد استخرهای شنا، کاهش در استانداردهای ایمنی به‌وجود آمد. در سال ۱۹۸۰ یکی از هر ۵ استخر فاقد هرگونه خصوصیات ایمنی بوده و در سال ۱۹۸۲ تقریبا نیمی از استخرهای بررسی شده فاقد این خصوصیات بودند که این وضعیت کاهش استانداردهای ایمنی، عاملی در افزایش تعداد غرق شدن کودکان در نیوزلند گزارش شده و طی سوالاتی که از مادران در مورد وضعیت حفاظ و یا وضع قوانین مناسب شده بود، ۶۸ % موافقت خود را با چنین برنامه‌ای اعلام نموده و تنها ۹ % به دلایل نامعلومی موافق نبوده‌اند[۸۲].
ویتموتت[۵۸] (۱۹۹۰) طی پژوهشی تحت عنوان ” نظریه راهبردی برای جلوگیری از غرق شدن افراد و مالکان استخرهای شنا ” ، دو راه حل راهبردی برای مالکان استخرهای شنای خانگی بیان می‌کند: ۱- آموزش نجات‌غریق و حیات‌بخشی برای مالکان استخرهای شنای خانگی ۲- اجباری کردن حصارکشی در اطراف استخرهای شنا، که اجرای این طرح ها به حمایت و همکاری صاحبان استخرهای شنا وابسته است. بر اساس یافته‌های تحقیق، ۸۰ % مالکان استخرهای شنا در این تحقیق شرکت کردند،۸۶ % برای شرکت در کلاس‌های نجات‌غریق اعلام آمادگی کردند و ۴۶ % اعلام کردند نجات‌غریق برای مالکان استخر لازم است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که دستورالعمل ویژه برای جلوگیری از غرق شدن در استخرهای شنای خانگی لازم است[۱۱۰].
دادسول[۵۹] (۱۹۹۶) طی پژوهشی تحت عنوان ” مدیریت استخرهای شنا، آب معدنی و دیگر استخرها برای جلوگیری از آلودگی” اشاره داشته‌اند که انواع استخرهای تفریحی و درمانی وجود دارند که مستعد انتقال آلودگی هستند. مدیریت استخر می‌تواند تست میکروبیولوژیکال را ارائه نماید. یک مدیریت خوب دارای سطح ضدعفونی مناسب، حفظ مقدار PH در دامنه پیشنهاد شده مناسب و تنظیم فیلتر بک‌واش می‌باشد، و پارامترهای میکرو بیولوژیکال مناسب، خطر آلودگی معنی‌داری را به‌وجود نخواهد آورد. اما اگر مدیریت ضعیف باشد می‌تواند شرایطی ایجاد کند که حمام‌ها آلوده شوند و بیشترین آلودگی‌ها در ارتباط با استخرهایی حاصل می‌شود که دارای چنین شرایطی هستند[۷۲].
باتزن هرت و استیکر[۶۰] (۱۹۹۹) در پژوهشی تحت عنوان ” مقایسه استانداردهای ایمنی استخرهای شنای اروپا ” نتیجه گیری کردند که در کشورهای اروپایی روش های متفاوتی برای نظارت بر استخرهای شنا استفاده می‌شود در بعضی کشورها از قوانین و مقررات محلی و ملی در بعضی دیگر از کشورها قوانین و مقررات بین المللی استفاده می‌کنند و در هر یک از کشورها قوانین و مقررات فرق می‌کند. استاندارد آزمایشات میکروبی در همه کشورها مشترک است. در همه کشورها باید آب به وسیله کلر گندزدایی شود. بیشترین اختلاف موجود در استانداردها در مقدار قابل قبول در کلر آزاد و کلرین آلی است. محقق به این نتیجه رسید که با توجه به اهداف مشترک قوانین و مقررات که تامین سلامت عمومی است هماهنگی بین قوانین و مقررات امکان پذیر است[۶۵].
هاور [۶۱]و همکاران (۲۰۰۰) در پژوهشی با عنوان ” بهداشت و ایمنی استخرهای شنا ” در یک جمع بندی بیماری‌های ناشی از آب را به چهار دسته اصلی تقسیم نمودند: اسهال، مننژیت، التهاب پوستی و بیماری انگلی. همچنین در بررسی روی ۲۱۲۸ نفر شناگر، ۱۸ مورد اسهال، ۸ مورد التهاب پوست، ۴ مورد مننژیت و ۲ مورد بیماری انگلی گزارش شد. نکته دیگر در این مقاله در خصوص حوادث استخرها بود که سالانه در آمریکا ۴۸۰۰ نفر از شناگران جان خود را به خاطر حوادث در کنار استخرها از دست می‌دهند و تعداد زیادی هم دچار صدمات مغزی می‌شوند[۸۹].
نمری[۶۲] و همکاران (۲۰۰۲) در پژوهشی تحت عنوان ” کلر آب و سلامت تنفسی در استخرهای شنای سرپوشیده ” بیان می‌دارند که با همه دخالت‌های انسانی و تکنولوژیک استفاده از کلر و فرآورده‌های آن مخصوصا گاز کلر ممکن است تاثیرات نا‌‌مطلوبی بر سلامتی انسان داشته باشد در نتیجه کلردار کردن آب استخر ممکن است برای سلامتی تنفسی هر یک از کسانی که در استخر کار می‌کنند، مدیر، خدمتکاران، مربیان، منجیان‌غریق یا مشتریانی که از استخر استفاده می‌کنند، مخصوصا برای بچه‌ها و شناگران حرفه‌ای خطرناک باشد، خطرات تنفسی و کلر آب استخر شنا، کمتر مورد توجه بزرگسالان است. بر اساس یافته‌های تحقیق با نگه‌داری خوب استخر انتقال بیماری تنفسی به وسیله گاز کلر به کمترین حد خود می‌رسد[۹۹] .
نیلسون و فروند[۶۳] (۲۰۰۳) طی پژوهشی تحت عنوان ” میزان حوادث در استخرهای شنای دانمارک” اطلاعات حوادثی که منجر به بوجود آمدن آسیب‌های بدنی برای استفاده کنندگان از استخرها در سال های ۱۹۹۹ – ۱۹۹۸ شده بود را جمع‌ آوری کردند، بیشترین آسیب‌دیدگان مربوط به جوانان بود که در گروه سنی ۳ تا ۱۴ سال قرار داشتند و نوع آسیب‌ها با توجه به سن آسیب دیدگان، گوناگون گزارش شده است. برجسته‌ترین آسیب‌ها در اثر پریدن داخل آب به وجود آمده است افزایش کمی در میزان حوادث از سال ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ وجود دارد و تعداد کل افراد آسیب دیده ۲۵۰ نفر در سال بوده که برابر است با یک آسیب به ازای هر ۱۰۰۰۰ نفری که از استخر استفاده می‌کنند. محقق برای جلوگیری از حوادث، استفاده از پله‌های دارای حفاظ، کفپوش‌های غیرلغزنده در پیاده‌روهای استخر، ممنوع کردن دویدن در پیاده‌روها، از بین بردن لبه‌های تیز در دیوارها و کف پوش و جمع آوری وسایل اضافی از سطح استخر را پیشنهاد می‌کند[۱۰۰].
آبدو[۶۴] و همکاران (۲۰۰۵) در پژوهشی تحت عنوان ” مطالعه وضعیت بهداشتی استخرهای شنا در شهر اسکندریه مصر” به این نتایج دست یافتند: دمای آب ثبت شده مطابق با قوانین و شفافیت آب در طول سال در حد مطلوبی بود. عدم مطابقت با مقررات مربوط به نتایج کلر باقیمانده در ماه‌های مختلف سال است که در نتیجه تزریق تصادفی کلر به آب استخر می‌باشد، وجود دارد. غلظت بالای کلر و اضافه کردن اسید هیدروکلرین باعث ‌انتشار بیماری‌ها از جمله خارش و قرمزی چشم و عفونت گوش می‌شود. از نتایج دیگر این تحقیق این است که استفاده کنندگان از بعضی از آموزش‌های بهداشتی استخر مثل دوش گرفتن و قرار دادن پا در داخل حوضچه کلر قبل از ورود به داخل آب استخر و پوشیدن مایو مخصوص شنا را رعایت می‌کردند. بر اساس یافته‌های تحقیق رعایت مسایل بهداشتی در میان استفاده کنندگان به عواملی مانند وضعیت تاهل، شغل افراد، تکرار و مدت استفاده از استخر بستگی دارد[۷۸].
لاتوئر[۶۵] و همکاران (۲۰۰۵) در پژوهشی تحت عنوان” عملی بودن قوانین جدید دولتی و محلی با توجه به عملکرد مدیران استخرهای شنا” ، که بر روی ۸۰ نفر از مدیران استخرهای شنا عمومی و خصوصی ایتالیا انجام شد، به شرکت کنندگان پرسشنامه‌ای در مورد تغییراتی که به تازگی در قوانین و مقررات استخرهای شنا در سال ۲۰۰۳ انجام شده بود، داده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مدیران در مورد عوامل ایمنی و بهداشتی استخرها، مخصوصا مقدار کلر آب، حدود درجه حرارت آب، و مقدار گردش روزانه آب استخر دانش کمی دارند و بر اساس یافته های تحقیق قوانینی که اجرا می‌شود برای تامین سلامتی استفاده کنندگان از استخرهای شنا مناسب نیست و نظارت بیشتر برای کم کردن عواملی که سلامتی استفاده کنندگان را به خطر می‌اندازد احتیاج است[۹۳].
وردنبرگ[۶۶] و همکاران (۲۰۰۶) طی پژوهشی تحت عنوان ” بررسی ایمنی استخرهای شنای خانگی، یک مقایسه بین شیوه مدیریت و سطح مطلوب در سه ناحیه استرالیا ” وضعیت ایمنی استخرهای خانگی را در سه منطقه A, B , C دو بار مورد بررسی قرار دادند. در بازرسی مرحله اول وضعیت ایمنی استخرها به ترتیب در انجمن‌های A,B,C 51 % و۵۴ % و ۵۴ % با استانداردها مطابقت نداشت. بعد از بازرسی مرحله اول تذکرات لازم به مالکان استخرها داده شد و در بازرسی مرحله دوم از ۲۲۷ استخر، ۱۲۵ مورد پیشرفت داشته‌اند و در انجمن B وضعیت ایمنی ۹۷ % استخرها مورد قبول بوده است. محقق به این نتیجه رسید که حکومت‌های محلی که در آن بازرس‌های انجمن‌های محلی کم یا اصلا وجود ندارد، استخرها با استاندارد مطابقت ندارد[۱۰۸].
دیوید[۶۷]و همکاران (۲۰۰۷) پژوهشی تحت عنوان ” اکولوژی خطرات غرق‌شدن در یک استخر شنای عمومی ” انجام دادند، نتایج تحقیق بر افزایش آگاهی و تاکید بر رعایت قوانین ایمنی برای استفاده کنندگان از استخرها، تربیت و آموزش ناجیان در مورد تکنیک‌های مناسب برای مراقبت از استخرها و تغییر ملاحظات عمومی که ممکن است باعث افزایش ایمنی استخرها شود تاکید دارد[۷۳].
رابی[۶۸] و همکاران ( ۲۰۰۷) پژوهشی تحت عنوان” بررسی وضعیت بهداشتی استخرهای شنای عمومی شهر عمان” در سال ۲۰۰۵ در ۸۳ استخر عمومی شهر عمان پایتخت کشور اردن انجام دادند. نتایج آزمایش‌های میکروبی و دیگر مشخص‌‌های فیزیکو‌شیمیایی آب با استانداردها مقایسه گردید. نتایج نشان می‌دهد که به طور کلی مطلوبیت ضعیفی در نتایج آزمایش‌ها نسبت به استانداردها وجود دارد. در آزمایش میکروبی ۵/۵۶ % ، PH 7/87 % ، درجه حرارت آب ۸/۴۸ % و حداکثر ظرفیت استخر ۶/۷۰ % با استانداردها مطابقت داشت و بر اساس یافته‌های تحقیق، بین زمان نمونه‌گیری کلر باقیمانده، درجه حرارت و تعداد شناگران با آلودگی آب رابطه معناداری وجود دارد و عدم کیفیت آب استخر به علت نبود گندزدایی درست و مناسب، کمبود آموزش کارکنان عدم نگهداری درست و کمبود بازدیدهای به موقع از طرف ماموران بهداشت می‌باشد[۱۰۳].
لیگوری[۶۹] و همکاران (۲۰۰۷) در پژوهشی تحت عنوان ” دانش و رفتار استفاده کنندگان از استخر و خطرات بهداشتی استخرهای شنای کرما و پارما و ناپل ” ، با بهره گرفتن از پرسشنامه دانش و فهم استفاده کنندگان از استخر در مورد قوانین و مقررات استخرها را، دراین۳ شهر مورد بررسی قرار دادند. بر‌اساس یافته‌های تحقیق استفاده‌ کنندگان علت رعایت قوانینی مثل استفاده از دوش و قرار دادن پا در داخل حوضچه کلر و شستشوی بدن قبل از ورود به استخر را درک نمی‌کردند. ولی۷۷ % از کلاه شنا استفاده می‌کردند. و قراردادن پا قبل از ورود به استخر را انجام می‌دادند. دانش و اطلاعات ۹۷ % از استفاده کنندگان در مورد سرایت بیماریها به وسیله آب خیلی کم بود، زگیل و بیماری‌های قارچی بیشتر از سایر بیماری‌ها شناخته شده بودند. محقق به این نتیجه رسید که تاکید بر رعایت قوانین مثل استفاده از دوش، کلاه شنا و دمپایی مناسب در استخر در رفتار استفاده‌ کنندگان نقش مهمی دارد. و توجه به قوانین استخر ابزار قوی برای پیشرفت سلامتی است که باید در استخرها نصب شود، به صورتی که برای استفاده‌ کنندگان به روشنی و به راحتی قابل فهم و درک باشد و با آموزش و فرهنگ‌سازی مناسب برای همه استفاده‌ کنندگان و کارمندان استخر پیوند داده شود[۹۴].
کایدُس و همکاران [۷۰] (۲۰۰۸) در تحقیقی تحت عنوان « تأثیر گاز کلر استخرهای سرپوشیده شنا بر سلامتی انسان » در این تحقیق ۳۲ نفر از کسانی که ۳ بار یا بیشتر در طول دو روز از استخر استفاده کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. علائم مریضی سرفه ۸۴% ، سوزش چشم ۸۷% و خارش پوست۳۴% در میان کسانی که از استخر استفاده و در معرض انتشار کلر قرار گرفته بودند مشترک بود، و محقق با ۹۵% اطمینان بیان میدارد که بیماریهای به وجود آمده در استفادهکنندگان از استخر در اثر وارد شدن به فضای داخلی استخر و مواجه شدن با گاز کلر بوده است، مهمترین علت آن نبود آموزش رسمی در میان مدیران استخر بیان شده است. بر اساس یافته های تحقیق، انتشار گاز کلر از استخر سرپوشیده شنا با شیوع بیماری در میان بچه ها یا کسانی که در استخر شنا کار میکنند هم بستگی دارد و سطح بالای کلرآمین ممکن است منجر به مریضی افرادی شود که از استخر استفاده میکنند. محقق بر نگهداری خوب استخر، بهبود کیفیت هوای داخلی استخر از طریق تهویه مناسب و آموزش صدور گواهینامه برای همه مدیران استخرهای عمومی و آموزش شیوه های درست و سالم شنا کردن و استفاده از استخر تأکید دارد] ۶۶ [.
هون[۷۱] و همکاران(۲۰۰۸) تحقیقی تحت عنوان ” بررسی آسیب‌های غرق شدن بچه‌ها در استخرهای سرپوشیده و روباز” انجام دادند. آسیب‌هایی که در اثر فرو‌رفتن بچه‌ها در زیر آب بوجود می‌آید، در استخرهای سرپوشیده و روباز با هم مقایسه شد. نتایج نشان می‌دهد وقوع آسیب‌ها در استخرهای سرپوشیده بیشتر از استخرهای روباز بوده است، در نتیجه برای جلوگیری از بروز حوادث در استخرهای شنا باید ایمنی این مکان‌ها افزایش یابد[۸۸].
۲- ۱۸- جمع بندی
استخرهای سرپوشیده در تمام فصول سال مشتاقان و علاقمندان فراوان دارد و یکی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین مراکز ورزشی محسوب می‌شود و به عنوان یک مرکز ورزشی– تفریحی، به لحاظ ارتباط مستقیم گروه‌های مختلف انسانی، به عنوان یک منبع بالقوه‌ انتشار آلودگی و بروز حوادث است[۴۴].
نتایج تحقیقات نشان می‌داد: رعایت استانداردها در استخرها از جنبه‌های ایمنی و بهداشتی، بسیار مهم است، بهداشت استخرها جهت حفظ سلامتی شناگران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و عدم رعایت استانداردهای بهداشتی در استخرهای شنا باعث به وجود آمدن بیماری‌ها و ناراحتی‌های مختلف از جمله: بیمار‌‌های قارچی، انگلی، پوستی و تنفسی، ناراحتی‌های چشم و گوش و اختلالات معده‌ای و روده‌ای می‌شود و عدم رعایت استانداردهای ایمنی استخرها باعث به وجود آمدن آسیب‌ها و حوادث ناگوار و جبران ناپذیر از جمله آسیب‌های نخاعی و غرق شدن افراد می‌شود که علت اصلی آن کاهش ایمنی استخرها می‌باشد و علت‌های گوناگونی می‌تواند سبب آلودگی استخرها و بروز حوادث شود که مهمترین آن عدم وجود مدیریت صحیح و نگهداری نامناسب استخر می‌باشد.
هرساله تعدادی افراد که عمدتا از گروه سنی نوجوان و جوانان نیز می‌باشند، قربانی این مسایل و مشکلات شده یا عوارض آن گریبان گیرشان می‌شود. در حالی که قسمت اعظم این مسائل قابل پیش‌گیری است. عدم اطمینان از بهداشت و ایمنی استخرها بسیاری از علاقمندان به ورزش شنا را از مراجعه به این اماکن منصرف می‌کند. ورزشی که با اندکی توجه به شرایط بهداشتی و ایمنی آن می‌توان آن را به بهترین سرگرمی برای پرکردن اوقات فراغت بسیاری از مردم تبدیل کرد. با توجه به این نتایج محقق بر آن است که وضعیت ایمنی، بهداشتی و نیروی انسانی استخرهای سرپوشیده‌ی استان گیلان را بررسی نماید و با استانداردهای موجود مقایسه نماید، تا از این طریق با شناسایی کمبودها و نقاط قوت سعی در تقویت نکات مثبت گردد و با رفع نواقص، محیطی امن و لذت بخش برای استفاده کنندگان از استخرهای سرپوشیده فراهم گردد.
فصل سوم
روش‌شناسی و تحقیق
۳-۱- مقدمه
در این فصل روش اجرای تحقیق به طور مشروح بیان شده است. جامعه و نمونه آماری، متغیرهای مورد مطالعه، روش جمع‌ آوری اطلاعات و ابزار اندازه‌گیری به همراه روایی و پایایی ابزار اندازه‌گیری و روش‌های آماری جهت بررسی فرضیات تحقیق ارائه شده است.
۳-۲- روش پژوهش
این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی– مقایسه‌ای است که در آن وضعیت استخرهای سرپوشیده استان گیلان با استانداردهای ملی و بین‌المللی مقایسه شده است. در این پژوهش با تهیه چک لیست و با حضور در کلیه استخرهای منتخب، اطلاعات مورد نظر به کمک چک لیست تکمیل شد و با بهره گرفتن از روش های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نحوه و چگونگی جمع‌ آوری اطلاعات به صورت مشاهده منظم حضوری محقق انجام گرفت و داده‌های جمع‌ آوری شده جنبه عینی دارد.
۳-۳- جامعه و نمونه آماری تحقیق
جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه‌ی استخرهای سرپوشیده استان گیلان است که بر اساس آمار هیئت شنای استان گیلان در سال ۱۳۹۱، تعداد ۲۹ استخر بوده است. از بین این استخرهای سرپوشیده ۲۱ استخر در زمان جمع‌ آوری اطلاعات فعال و قابل برسی بودند که به عنوان نمونه آماری انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت.
۳-۴- ابزار گردآوری اطلاعات
در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات و داده‌ها از پرسشنامه‌ها‌ی ویژگی‌های دموگرافیک و اطلاعات نیروی انسانی و چک لیست محقق‌ساخته در بخش ایمنی و بهداشت استخرهای سرپوشیده استفاده شد.
۳-۴-۱- ویژگی های دموگرافیک
این پرسشنامه با ۹ سوال ، ویژگی‌های جنسیت، سن، مدرک تحصیلی، نوع مدرک تحصیلی، سابقه نجات‌غریق، مدیریت، درجه مدرک نجات‌غریق و شرکت در دوره‌های آموزشی را اندازه‌گیری کرده است.
۳-۴-۲- ایمنی و بهداشت
در بخش ایمنی و بهداشت معیارهای مورد نیاز از طریق چک لیست جمع آوری و چک لیست از روش ترکیبی و موارد زیر توسط محقق تهیه شد:
مطالعه مبانی نظری و استانداردهای ملی و بین المللی در مورد ایمنی و بهداشت استخرها.
ادبیات تحقیق و مشاهده برخی از دلائل بروز آسیب‌ها و تهدیدات در استخرها.
مطالعه چک لیست‌های موجود در داخل کشور( وزارت بهداشت و درمان [۷۳] و فدراسیون نجات‌غریق [۳۳] و سایر کشورها ازجمله‌آمریکا.
پیش از کسب اطلاعات از موارد فوق، در ارتباط با فرضیه‌های تحقیق در بخش ایمنی و بهداشت در مجموع برای هر فرضیه پرسش‌های مخصوص به آن تهیه شده است. در بخش بهداشت، آب استخر تعداد ۱۴ سوال باز پاسخ وجود دارد که شیوه اندازه‌گیری آن در زیر اشاره شده است و در سایر بخش‌ها، پرسش‌ها دارای دو گزینه‌ی، دارد و ندارد بود که گزینه‌ی دارد آن با مقیاس پنج ارزشی لیکرت تنظیم شده است، که دارای ۶ سوال و منظور از هر سوال با توجه به استانداردها منظور از گزینه‌ی ندارد یعنی دارای نمره ۱ منظور از گزینه کاملا نامناسب یعنی دارای نمره ۲ از معیارهای استاندارد، منظور از گزینه‌ی نامناسب یعنی دارای نمره ۳ از معیارهای استاندارد، منظور از گزینه‌ی تاحدی مناسب یعنی دارای نمره ۴ از معیارهای استاندارد ، منظور از گزینه‌ی مناسب یعنی دارای نمره ۵ از معیارهای استاندارد، منظور از گزینه‌ی کاملاً مناسب یعنی دارای نمره ۶ از معیارهای استاندارد می‌باشد و با روش‌های زیر اعتبار و پایایی هر پرسش تعیین شد، سپس محقق به صورت حضوری به محل استخرها مراجعه و با توجه به استانداردها و مبانی نظری تحقیق نسبت به کامل کردن چک لیست اقدام نمود.
۳-۴-۲-۱- اجزای اصلی چک لیست
۳-۴-۲-۱-۱- اطلاعات عمومی استخر
در این قسمت اطلاعاتی از قبیل نام استخر، شماره تلفن، آدرس، مدت بهره برداری، مالکیت استخر(خصوصی، دولتی، اجاره‌ای) نوع سرویس‌دهی( اختصاصی و عمومی) مورد بررسی قرار گرفت.
۳-۴-۲-۱-۲- سوالات چک لیست
چک لیست ایمنی و بهداشت فقط در بخش آب استخر تعدادی سوال از نوع پاسخ باز وجود داشت که نحوه اندازه‌گیری متغیرها در زیر توضیح داده شده است و در بقیه بخش‌ها از نوع پاسخ بسته که هر سوال با مقیاس شش ارزشی از ندارد تا کاملا مناسب اندازه‌گیری شده است.
بهداشت آب استخر از طریق ۱۴ سوال قابل اندازه‌گیری بود. این سوالات عبارت بودند از:
میزان کلر
میزان کلر یک متغیر کمی است، واحد اندازه‌گیری آن یک میلی‌گرم در لیتر است و در این تحقیق با بهره گرفتن از کیت کلرسنج و با روش DPD[72] میزان کلر استخرها اندازه‌گیری شد و استاندارد آن ۵/۱ تا ۳ میلی‌گرم در لیتر می‌باشد. بهترین حد آن ۲ میلی گرم در لیتر می‌باشد .
میزان PH آب
میزان PH متغیر کمی است که مبین حالت اسیدی و یا بازی بودن آب استخر می‌باشد و به وسیله کیت مخصوص PH سنج و با ماده فنل قرمز۱ اندازه‌گیری شد. دامنه مجاز آن بین ۲/۷ تا ۶/۷ ثبت گردید.
میزان درجه حرارت آب
یک متغیر کمی است که با دما سنج مخصوص اندازه‌گیری شد و واحد اندازه‌گیری آن سانتیگراد می‌باشد ۲۶ تا ۲۷ درجه سانتیگراد در فصل بهار برای استخرهای سرپوشیده مناسب است.
تعداد دفعات کنترل میزان کلر آب

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت