• فراهم شدن زمینهاجرایی طرح‌های تحقیقاتی میان‌‌ای.

•ایجادمحیط‌هایی با روابط و خصوصیات فرهنگی ممتاز.

• سهولت در مدیریت و برنامه‌ریزی، تجمع مراکزتحقیقاتی در یک مکان، امکا ن برنامه‌ریزی دقیق‌تر، کنترل بهتر بر تخصیص بودجه‌های تحقیقاتی و ارزیابی مؤسسات پژوهشی را فراهم می‌آورد.

یک پارک علمی سازمانی است که به وسیله متخصصین حرفه‌ای مدیریت می‌شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقاء فرهنگ نوآوری در رقابت در میان شرکت‌های حاضر در پارک و مؤسسات متکی بر علم و دانش است (منشورپارک علم وفناوری).

۲-۲-۹-عملکرد سازمانی (شرکت)

عملکرد سازمانی یکی از مهم‌ترین سازه‌های مورد بحث در پژوهش‌های مدیریتی است و بدون شک مهم‌ترین معیار سنجش موفقیت در شرکت‌های تجاری به حساب می‌آید. ولی به طور کلی در خصوص این که متغیرها و شاخص‌های عملکرد سازمانی کدام‌اند، هنوز توافق نظر کاملی در بین صاحب‌نظران وجود ندارد. به طور کلی شاخص‌های عملکرد سازمانی، شاخص‌هایی است که به صورت کاملاً واقعی و بر اساس داده های عینی اندازه‌گیریمی‌شود. از جمله شاخص‌های عینی عملکرد سازمانی می‌توان به شاخص‌های سودآوری نظیر بازده دارایی، بازده حقوق صاحبان سهام، بازده سرمایه‌گذاری و سود هر سهم بازده سهام اشاره کرد. شاخص‌های ذهنی عملکرد سازمانی بیشتر شاخص‌هایی را شامل می‌شود که بر مبنای قضاوت گروه‌های ذینفع سازمان شکل می‌گیرد. از جمله این شاخص‌هامی‌توان به رضایتمندی مشتری، رشد کارکنان، موفقیت در ارائه محصولات جدید و غیره اشاره کرد (کاپلان، نورتون[۳۲]،۱۹۹۶). عملکرد را از طریق سهم بازار، میزان رشد فروش و نرخ بازگشت سرمایه اندازه‌گیریکرده‌اند (چونگ و لایو[۳۳]،۲۰۰۸). برای اندازه‌گیری عملکرد از سه معیار اثربخشی سازمانی (کیفیت نسبی محصولات، موفقیت در ارائه محصولات جدید، توانایی سازمان در حفظ مشتریان) سهم و رشد بازار (سطح فروش، رشد فروش و سهم نسبی بازار) و سودآوری (نرخ بازگشت سرمایه و حاشیه سود) در معاملات است (آلفرد[۳۴]،۱۹۹۷). سود سالانه برای ارزیابی عملکرد دارای مشکلات زیادی است و سایر معیارهای مانند نوآوری محصولات، مدیریت تولید، رضایت کارکنان و مهارت های کارکنان و مشتری مداری نسبت به سود سالانه، منابع آتی بهتری دارند و باعث ایجاد انگیزه در مدیران و کارکنان می‌شوند. از طرفی سود سالانه نمی تواند کلیه فعالیت‌های اقتصادی شرکت را اندازه گیری کند (کاپلان ، نورتن،۱۹۹۶). اگر مدیران وظایف خود را در قبال کارکنان به صورت مطلوب و منصفانه انجام دهند و ‌بر اساس عملکردشان آن ها را تشویق کنند، آنگاه کارکنان نظر مثبتی به ارزیابی عملکرد خواهند داشت؛ که این موضوع باعث رضایت شغلی، تعهد سازمانی و مسئولیت پذیری آنان می شود (تانگ وسارفید[۳۵]،۱۹۹۶). بین استفاده از معیارهای غیرمالی ارزیابی عملکرد و اعتماد کارکنان رابطه مثبت وجود دارد (هاپود و اتلی[۳۶]،۱۹۷۸). مطلوبیت رویه های ارزیابی عملکرد، رضایت شغلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد (لیساک، الکساندر،رادرمن[۳۷]،۱۹۸۷). وجود رابطه معنادار میان عملکرد غیر مالی و رضایت کارکنان توسط برخی محققان در برخی صنایع مطرح شده است (کاپلان،اتکینسون[۳۸]،۲۰۰۵). علت را می توان این گونه تفسیر کرد که رضایتمندی کارکنان منجربه انجام کار به شیوه بهتر توسط کارکنان می شود. حس وظیفه شناسی در آنان را تقویت نموده و به طور خلاصه منجر به ارائه خدمات بهتر به مشتریان می شود؛ که این امر منجربه عملکرد مالی بهتر شرکت می شود. توجه به رضایت کارکنان از سوی ارزیابی متوازن نیز مطرح شده است، به گونه ای که توجه ‌به این موضوع در سازه رشد و فراگیری مورد بحث قرارگرفته است. در این سازه، معیارهای مبتنی بر کارکنان شامل معیارهای کلی رضایت، جذب و نگهداری، آموزش و مهارت های کارکنان است. به علاوه سازه فراگیری و رشد شامل محرک های خاص این معیارهای کلی مانند شاخص های خاص مربوط به مهارت های خاص کسب و کار است. بهرهگیری از تکنیک های نوین می‌تواند به افزایش رضایتمندی کارکنان و در نتیجه بهبود عملکرد منجر شود (روحی و همکاران،۱۳۸۹).

۲-۳- پیشینه تجربی تحقیق

۲-۳-۱-مطالعات خارجی

در مقاله‌ای از دوبیسی[۳۹] (۲۰۰۵) هدف بررسی تأثیرراهبُرد بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مشتریان است. بر روی مشتریان بانک در مالزی با بهره گرفتن از چهار سازه کلیدی بازاریابی رابطه مند (اعتماد،تعهد،ارتباطات،تعارض) است. چهار متغیر اثر قابل‌توجه بر وفاداری مشتری را نشان داده‌اند. تعداد نمونه این تحقیق ۲۲۰ مشتری بانک در مالزی بوده است.که با بهره گرفتن از تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه ارزیابی تاثیر چهار سازه کلیدی بر وفاداری مشتری بررسی شده است.

شکل ۲-۱:مدل مفهومی

اعتماد

وفاداری مشتری

تعهد

تعارض

ارتباطات

منبع :دوبیسی ،۲۰۰۵

طبق مقاله‌ای از بریتیل[۴۰](۲۰۱۲) که تأثیر بازاریابی رابطه مند بر روی عملکرد شرکت با توجه به الزامات کارآفرینی انجام گرفته است.در این تحقیق یک نمونه تصادفی از ۴۲۶ شرکت واقع در آلمان که در بخش صنعت تکنولوژی و اتاق بازرگانی فعالیت می‌کردند اتنخاب شده است که پرسشنامه‌ها به ایمیل شخصی مدیران اجرائی مدیریت و بنیان گذارن فرستاده شده که از اینتعداد ۲۳۴ پرسشنامه برگشت داده شده است. و با بهره گرفتن از تحلیل عاملی و رگرسیون از طریق نرم افزارAmosبه پردازش داده ها پرداخته شده است. ‌به این نتیجه رسیده اند که هر دو متغیر طراحی مدل کسب و کار مؤثر محور و اخبار محور تاثیر مثبت بر عملکرد شرکت دارند و همچنین فرضیه ۳و ۵ تأیید شده و فرضیه۴ و ۶ تأیید نشده است.

شکل ۲-۲: مدل مفهومی

مرحله چرخه زندگی سازمانی

متغیرهای کنترل

بخش صنعت

سن شرکت

اندازه شرکت

جامعیت

مشتری مداری

چرخه زندگی سازمانی *سرمایه گذاری رابط خاص

طراحی مدل کسب و کار موثرمحور

طراحی مدل کسب و کار اخبار محور

عملکرد شرکت

منبع: بریتیل ۲۰۱۲

طبق مقاله‌ای از کوچیکانباس[۴۱] (۲۰۰۹) هدف پژوهش بررسی تجربی بازاریابی رابطه مند و اجرای موفقیت‌آمیز آن در شرکت‌های آشامیدنی ترکیه است؛که سه مقیاس بازاریابی رابطه مند، عوامل زیست‌محیطیو عملکرد شرکت مورد بررسی قرارگرفته است. این مقاله با بهره گرفتن از داده های مقطعی انجام شده است که مطالعه پژوهش با بهره گرفتن از مصاحبه چهره به چهره با مدیران در صنعت نوشیدنی است. همه شرکت های نمونه در کشور ترکیه واقع شده است. در مجموع ۱۳۰ مصاحبه در محل کار از پاسخ دهندگان انجام شده است. برای پردازش داده ها از رگرسیون چندگانه استفاده شده است وبه نتیجه رسیدند که اجزای مختلف بازاریابی رابطه مند تاثیر متفاوت بر عملکرد شرکت دارند برای مثال ارزش های مشترک، همدلی وتعهد تاثیر مثبت بر عملکرد شرکت دارند. ولی ارتباطات و اعتماد تاثیر مثبت ندارند. اثر تلاطم بازار بر این متغیر ها موجب افزایش اثر بر عملکرد شرکت را دارند ولی شدت رقابت هیچ گونهاثر تعدیل کنندگی ندارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت