فایل های دانشگاهی| ۳-۵- اطلاعات کلی مورد نیاز در مسائل برنامه ریزی دروس دانشگاهی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
در فصل بعدی نیز به بیان روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری، کلیتی در رابطه با تحقیق، اطلاعات مورد نیاز، مفروضات موجود، تعریف مسئله به صورت کامل، روش حل مسئله بیان شده به وسیله محقق و معرفی ابزارهایی که در حل مسئله استفاده گردیده، پرداخته شده است.
فصل سوم:
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
مدیران سازمانها در پی بهبود مستمر امور مدیریتی و سازمانی خود هستند. تحقق این امر، منوط به شناسایی مسائل یا موضوعات بحث انگیز و جستجوی راه حلهای بالقوه برای آن ها است. یافتن راه حلها از طریق پژوهش به معنای افزودن بر دانش مدیریت است؛ زیرا انجام پژوهش، اطلاعات بیشتری در مورد نحوه رفتار پدیده های سازمانی و مدیریتی در اختیار مدیر قرار میدهد، و مدیر می تواند بر اساس آن رهنمودهای اطلاعاتی امور را بهبود دهد. در این فصل به بررسی کلیاتی در رابطه با روش تحقیق، معرفی مسئله و نیز روش حل به کار گرفته شده، پرداخته شده است.
۳-۲- روش تحقیق
از منظر جهتگیری، پژوهش حاضر از نوع کاربردی است چرا که به قصد کاربرد نتایج یافته ها برای حل مسئله خاص و متداول درون سازمان انجام شده است. بیشتر سازمانها از این نوع پژوهش برای یافتن راه حلهایی برای رفع مسئله مورد نظرشان، بهره می گیرند. از منظر هدف نیز تحقیق حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی میباشد. استراتژی تحقیق حاضر به کارگیری مدلی ریاضی است که به صورت تکمقطعی اطلاعاتی را با بهره گرفتن از روش مصاحبه با افراد دخیل در موضوع تحقیق، جمع آوری نموده و برای حل مدل ریاضی، مورد استفاده قرار گرفته اند و در انتها روش حل نیز با بهره گرفتن از الگوریتمهای ژنتیکی نوشته شده است.
قلمرو تحقیق در سه بعد موضوعی، مکانی و زمانی در این پژوهش به شرح زیر میباشد:
قلمرو موضوعی: قلمرو موضوعی این پژوهش بر اساس مسئله زمانبندی برای دروس دانشگاهی میباشد که این دسته مسائل جزء مسائل بسیار سخت و پیچیده شناخته شدهاند و برای حل اینگونه مسائل نیاز به مدلسازیهای ریاضی میباشد که بتوان تمامی محدودیتهای نرم و سخت را در آن گنجاند و به دلیل
زیاد بودن متغیرها نیاز به استفاده از الگوریتمهای هوشمند و فراابتکاری میباشد. در این پژوهش پس از نوشتن مدل از الگوریتم ژنتیک برای حل مدل استفاده شده است.
قلمرو مکانی: قلمرو مکانی این پژوهش دانشکده فنی – مهندسی دانشگاه علم و هنر یزد میباشد که با توجه به وجود مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشکده، گروه های کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۱ انتخاب شدهاند، میتوان این پژوهش را برای گروه های مختلف و تعداد بیشتری از گروه ها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشکده اجرا کرد.
قلمرو زمانی: قلمرو زمانی این پژوهش اطلاعات ۴ گروه از گروه های مقطع کارشناسی ارشد در نیمسال دوم تحصیلی سال ۱۳۹۱ میباشد؛ داده های این نیمسال، مورد استفاده جهت نوشتن مدل و سپس حل آن بوده است.
۳-۳- نوآوریهای تحقیق
در تحقیق حاضر، اساس نوآوری در پیاده سازی مدل ریاضی با توجه به مطالعات گذشته و محدودیتهای واقعی مسئله و نیز روش حل آن با بهره گرفتن از الگوریتم ژنتیک میباشد که با بهره گرفتن از کدنویسی در نرمافزار MATLAB، مدل مطرح شده حل شده است.
۳-۴- جامعه و نمونهآماری
اساس و مبنای تحقیق حاضر، مدلسازی ریاضی میباشد و کمتر از اصطلاحات جامعه و نمونهآماری استفاده خواهد شد. در تحقیق انجام شده با بهره گرفتن از مطالعات گذشته و همچنین مصاحبه با پرسنل دخیل در برنامه ریزی هفتگی دروس دانشجویان، مدلی طراحی شده است. اطلاعات به کار گرفته شده در مدل، اطلاعات کلی گرفته شده از دانشکده فنی – مهندسی دانشگاه علم و هنر یزد میباشد که برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در گروه های مختلف مدیریت صنعتی، معماری، مدیریت جهانگردی و مهندسی صنایع برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۳۹۱، در مدل طرحریزی شده است.
۳-۵- اطلاعات کلی مورد نیاز در مسائل برنامه ریزی دروس دانشگاهی
به طور کلی ورودیهای مسئله زمانبندی کلاسهای درس شامل موارد ذیل است:
- اطلاعات مربوط به دروس
-
- دروس ارائه شده در نیمسال: از میان مجموع دروسی که در هر دانشکده وجود دارد دروسی که برای یک نیمسال خاص قرار است ارائه گردند، به عنوان دروس ارائه شده در نیمسال شناخته میشوند.
-
- امکانات مورد نیاز ارائه دروس: اگر برای درسی امکانات خاصی از قبیل ویدئو پروجکشن و غیره لازم است به عنوان ورودی ذکر گردد.
-
- دروس انتخابی توسط گروه دانشجویان: در هر نیمسال گروه های مختلف دانشجویان با توجه به برنامه پیشنهادی آموزش برای هر نیمسال دروس مختلفی را انتخاب میکنند، بنابرین یکی دیگر از ورودی ها این مسئله برنامه پیشنهادی آموزش برای هر یک از گروه های دانشجویان است.
-
- تعداد گروه دانشجویان: تعداد هر یک از گروه های دانشجویان در هر نیمسال، به عنوان ورودی تعداد گروه دانشجویان در نظر گرفته می شود.
-
- تعداد کل دروس
-
- نام هر درس
-
- تعداد واحد هر درس
- تعداد دانشجویانی که برای هر درس پیش ثبت نام کرده اند.
- اطلاعات مربوط به اساتید
-
- اساتید ارائه دهنده دروس: استاد درس، یعنی استادی که درس را ارائه میدهد بهعنوان یکی از ورودیهای مسئله است. اگر یک درس در چند گروه ارائه می شود باید برای هر گروه استاد آن نیز مشخص گردد.
-
- ساعت حضور اساتید: برای هر یک از اساتید باید زمانها که آن ها برای ارائه دروس مد نظر دارند مشخص شود و به عنوان ورودی مسئله در نظر گرفته شود.
-
- تعداد اساتید
- نام درسهایی که هر استاد جهت تدریس اعلام آمادگی کردهاست.
- اطلاعات مربوط به کلاسها
-
- تعداد کلاسها و امکانات آنها: تعداد کلاسهای در دسترس در هر نیمسال و ظرفیت هر یک از آنها و همچنین امکانات آموزشی مورد نیاز از قبیل ویدئو پروجکشن به عنوان ورودی تعداد کلاسها و امکانات آموزشی مشخص میشوند
- ظرفیت کلاسها
- اطلاعات مربوط به زمانهای موجه برای تشکیل دروس
۳-۶- معرفی محدودیتهای سخت و نرم در مسائل بهینه سازی
یک محدودیت مانند ≥ که در اکثر مدلهای کاربردی وجود دارد ” محدودیت سخت ” نامیده می شود؛ زیرا این امکان را از مجموع j برای زیادتر شدن از میگیرد، اما در شرایط واقعی این امکان وجود دارد که این محدودیت قابل لغو باشد. اگر اضافه ظرفیتی وجود داشته باشد، امکان تجاوز از حد تعیین شده را فراهم می نماید. این امکان، “محدودیت نرم” نامیده می شود و به صورت زیر است :
فرمول(۳-۱)
[جمعه 1401-09-25] [ 10:43:00 ق.ظ ]
|