۲-۱-۱۵٫ مشکلات و چالش‌های اتوماسیون اداری
استفاده از اتوماسیون اداری در سازمان‌ها، باوجود مزایای زیاد که به برخی از آن‌ها اشاره گردید، دارای مشکلات و چالش‌هایی نیز می‌باشند که ذیلاً به آن‌ها پرداخته می‌شود.
۱- ماهیت اتوماسیون اداری:‌ بدون دانش و اطلاع از ارزش و ماهیت اتوماسیون اداری مدیران نوعی بی‌تفاوتی، بی‌حال و یا بی‌اثر بودن و حتی در بعضی مواقع مقاومت در برابر این تغییر را نشان می‌دهند که خود زمینه‌ساز شکست سیستم در همان ابتدای کار می‌باشد.
۲- توجیه‌پذیر کردن هزینه: بسیاری از مزایای اتوماسیون اداری نامحسوس هستند و فواید آن گاهی به‌سرعت قابل‌رؤیت نمی‌باشد و توجیه هزینه‌های کلان آن برای مدیران دشوار می‌باشد. همچنین داده‌ها برای توجیه مزایای اتوماسیون اداری معمولاً غیرقابل دسترسی می‌باشد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳- ساختار سازمانی: در ساختار سازمانی گاهی استفاده از اطلاعات، داده‌ها و پردازش و تغییر بر روی آن‌ها خود قدرت منحصربه‌فردی به‌حساب می‌آید و این طرز فکر وجود دارد که با آمدن اتوماسیون اداری این ساختار سازمانی و قدرت به‌هم‌خورده و دیگر نقش‌های کلیدی از بین می‌روند و این خود زمینه‌ساز مقاومت می‌گردد.
۴- رویه سازی: اغلب سازمان‌ها، رویه‌های خود را بر اساس سیستم‌های قدیمی تنظیم نموده‌اند که با آمدن فناوری‌های جدید در قالب اتوماسیون اداری احتمال تغییر این رویه‌ها که در بعضی موارد برای عده‌ای زمینه‌ساز قدرت و نفوذ و درنهایت رضایت بوده به خطر بیفتد.
۵- افراد: افراد خود به‌تنهایی به دلایل شخصی یا گروهی می‌توانند مانع از اجرای یک سیستم شوند.
۶- فروشندگان: در بعضی موارد اتفاق می‌افتد که عدم پشتیبانی از سیستم‌های ارائه‌شده توسط فروشندگان، باعث ایجاد اختلال و یا به تعویق افتادن اجرای سیستم می‌گردد.
۷- نرم‌افزار: تهیه و تدارک نرم‌افزارهای سازگار، مناسب و کارایی، امنیت و پشتیبانی کامل از این نرم‌افزارها، خود یکی از مشکلات سیستم می‌باشد.
۸- امنیت: سازمان کلیه اطلاعات مهم و حیاتی خود را به سیستم و کاربران آن واگذار می‌کند و امنیت و حراست از این اطلاعات در محیط‌های رقابتی فعلی برای اکثر سازمان‌ها حائز اهمیت می‌باشد.
۹- قانونی بودن: گاه اتفاق می‌افتد که برنامه‌هایی از سیستم‌های اتوماسیون اداری باید از دید مراجع قانونی بگذرد تا قانونی بودن استفاده و کاربرد آن‌ها مشخص شود مانند استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری که باید توسط مراجع ذیصلاح این فن، موردبررسی قرار گیرد و قانونی بودن آن مشخص گردد (گالییرز[۴۴]۱، ۲۰۰۴، ۹).
۲-۱-۱۶٫ شبکه‌های ارتباطی[۴۵]۲
شبکه‌های ارتباطی به‌منظور پشتیبانی از ارتباطات و انتقال اطلاعات و پیام‌ها باوجود آمده‌اند. بسیاری از این شبکه‌ها در سطح ملی و فراملی به‌صورت شبکه‌های به هم تنیده، امکان ارتباط بین افراد و تبادل اطلاعات را فراهم کرده‌اند. انواع شبکه‌ها در جدول (۲-۲) ارائه‌شده است.
شبکه‌ها، رایانه‌ها و دیگر تجهیزات را به یکدیگر مرتبط می‌سازند. بزرگ‌ترین شبکه رایانه‌ای موجود اینترنت است (صرافی زاده،۱۳۸۴).
جدول (۲-۲): انواع شبکه‌ها

نوع شبکه نمونه
شبکه شبکه‌ها اینترنت
شبکه انتقال عمومی خطوط تلفن صوتی
شبکه گسترده سیستم تلفن
شبکه محلی شهری شبکه داخلی یک دانشگاه
شبکه محلی شبکه رایانه درون یک ساختمان

۱-شبکه محلی (LAN)[46]3
در شبکه محلی سرعت مبادله داده‌ها در یک محدوده جغرافیایی کوچک (مانند داخل یک ساختمان، یک شرکت، یا سازمان) می‌باشد. درنتیجه در شبکه محلی یک سایت رایانه‌ای وجود دارد که یک سری رایانه شخصی را به یک سری تجهیزات وصل می‌کند، به‌طوری‌که این رایانه‌ها بتوانند از تجهیزات جانبی (مانند چاپگر) به‌طور مشترک استفاده نمایند.
یک طرح خوب شبکه محلی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:
الف ) طول‌موج زیاد باشد تا میزان انتقال داده‌ها زیاد باشد.
ب) نسبت خطا پائین باشد. با سازگاری و هماهنگی بین ابزارها و سیستم نسبتاً ساده انتقال، این مورد تأمین می‌شود.
پ) هزینه نصب و اجرا پایین باشد. نیازی به تجهیزات پیچیده تبدیل دیجیتال – آنالوگ شبکه اطلاع‌رسانی عمومی نیست.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت