اسچرودر و پائولین [۱۱](۲۰۰۷) در پژوهشی تحت عنوان “حاکمیت مدیریت دانش و تاثیر دانش” پرداخته‌اند. هدف از این پژوهش بررسی میزان تاثیر مدیریت دانش یک سازمان و تحقیق ‌در مورد تاثیر آن بر توسعه مدیریت دانش بود.آن ها تحقیقاتی را در این زمینه انجتم دادند. نتایج پژوهش بیانگر اهمیت ساختار متمرکز مدیریت دانش برای خلق هم افزایی میان جنبه‌های مختلف مدیریت دانش بوده است. همچنین این تحقیق اهمیت رهبری، اتباطات و همکاری را در ارتقاء مدیریت دانش آشکار نموده است.

ترزا و همکاران[۱۲] (۲۰۰۶)، با ارائه مدلی به بررسی رابطه بین مشخصه‌ های دانش، ادغام دانش، یادگیری سازمانی، ظرفیت مدیریت دانش و نوآوری پرداختند. آن ها در تحقیقات و مطالعات خود ‌به این نتیجه رسیدند که مشخصه‌ های دانش باعث افزایش یادگیری سازمانی و ادغام دانش می‌شود. علاوه بر این، سطوح یادگیری سازمانی، ادغام دانش و ظرفیت مدیریت دانش اثر معنی داری بر نوآوری یک شرکت دارند.

داروچ[۱۳] (۲۰۰۵) در تحقیقی تحت عنوان” مدیریت دانش، نوآوری و عملکرد مؤسسه‌”تحقیقاتی به انجام رسانده است. ‌بر اساس یافته های پژوهش وی رابطه مثبتی بین هر سه مؤلفه‌ کسب دانش، انتشار دانش، و ‌پاسخ‌گویی‌ به دانش با نوآوری وجود دارد. پژوهشگر چنین استدلال می‌کند که اگر چه دانش به خودی خود یک منبع است اما مدیریت دانش افراد درون مؤسسه‌ را قادر می‌سازد تا بهره بیشتری از سایر منابع موجود در مؤسسه‌ بگیرد و درنهایت افراد نوآوری باشند.

لی و چو[۱۴] (۲۰۰۳) پژوهشی تحت عنوان” بررسی رابطه بین توانمندسازهای مدیریت دانش، فرآیندها و عملکرد سازمانی” تحقیقاتی را انجام دادند. پژوهش انجام شده در برگیرنده سه توانمندساز فرهنگ، ساختار و تکنولوژی اطلاعاتی بود. در این پژوهش که بر شرکت های بزرگ تمرکز ‌کرده‌است، فرایند خلق دانش شامل اجتماعی سازی، برونی سازی، ترکیب و درونی سازی می‌باشد. جهت ارزیابی اعتبار بین خلق دانش و عملکرد سازمانی، نوآوری وخلاقیت سازمانی به عنوان متغیر مداخله گر به درون مدل اضافه شده است. داده های این پژوهش از شرکت‌های کره ای گردآوری گردید. نتایج تحقیق بیانگر ضرورت فرهنگ سازمانی جهت خلق دانش می‌باشد. و متغیرساختار سازمانی تاثیر چندانی بر خلق دانش نداشت. متغیر تکنولوژی اطلاعات تنها متغیر تاثیر گذار بر ترکیب متغیرهای خلق دانش بود. در این بین خلق دانش دارای رابطه ای مثبت با نوآوری سازمانی داشت که رابطه مثبت با عملکرد سازمانی را نشان می‌داد.

جدول۲-۳- خلاصه مطالعات داخلی و خارجی انجام شده

ردیف
موضوع
محقق- سال
نتایج
۱
مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی وغیر دولتی
ابراهیمی -۱۳۹۲
‌به این نتیجه رسیده است که در عصر اطلاعات، برای حضور مستمر و پایدار سازمان ها در دنیای تجارت و رقابت حضور مستمر وپایدار باید حول محور علم و دانش فعالیت کنند.
۲
رابطه بین مدیریت دانش ونوآوری سازمانی دریک شرکت بیمه
طالقانی و همکاران-۱۳۹۰
نتایج ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن نشان داد که شاخص های خلق دانش، حفظ دانش، انتقال دانش و کاربرد دانش با نوآوری سازمانی رابطه معنی داری دارند.
۳
بررسی رابطه میان مدیریت دانش ونوآوری سازمانی در منابع انسانی شرکت ملی پخش فرآورده هی نفتی
ودادی وعبدالعلیان-۱۳۹۰
یافته های تحقیق نشان می‌دهد که بین مدیریت دانش و ابعاد سخت و نرم آن و نوآوری سازمانی رابطه مثبت وجود دارد. مدیریت دانش با ابعاد سه گانه نوآوری سازمانی نیز رابطه مثبت دارد.
۴
نقش مدیریت دانش در کسب نوآوری رویکرد یکپارچه
اکرم و همکاران-۲۰۱۱
نتایج تحقیق نشان داده است که اجزای مختلف مدیریت دانش همچون فعالیت های دانش محور، انواع دانش، انتقال دانش و فناوری اثر مثبت و معنی داری بر نوآوری از طریق تبدیل دانش به دارایی های سازمان دارد.
۵
چشم انداز مدیریت دانش، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی
لئوو وو-۲۰۱۰
نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که یادگیری سازمانی متغیر واسطه میان مدیریت دانش و نوآوری سازمانی می‌باشد.

از این رو در یک سیستم، مدیریت دانش یک متغیر ورودی کلیدی ، یادگیری سازمانی فرایند کلیدی و نوآوری سازمانی متغیر خروجی کلیدی است.

۶
حاکمیت مدیریت دانش وتاثیر دانش
اسچرودرو پائولین-۲۰۰۷
نتایج پژوهش بیانگر اهمیت ساختار متمرکز مدیریت دانش برای خلق هم افزایی میان جنبه‌های مختلف مدیریت دانش بوده است.وتحقیق اهمیت رهبری، اتباطات و همکاری را در ارتقاء مدیریت دانش آشکار نموده است.

فصـل سوم

روش اجرای تحقیـق

۳-۱- مقدمه

تحقیق به عنوان یک جست و جو یا بررسی سازمان یافته، منظم و متّکی به داده ها، به صورت ‌نقادانه و علمی در زمینه یک مشکل ویژه تعریف می شود که با هدف پاسخ یابی یا راه حل یابی مسئله ای ویژه یا مسایلی مهم صورت می‌گیرد (سکاران، ۱۳۸۱). انتخاب یک روش تحقیقی مناسب، محقق را تا حد زیادی در پیشگیری از بروز اشتباهات یاری می‌کند (امامقلی، ۱۳۹۱). در حقیقت تحقیق، اطّلاعاتی را برای مدیران فراهم می‌کند تا بتوانند بر پایه آن تصمیم بگیرند و مسایل را حل کنند (سکاران، ۱۳۸۱).

در این فصل، با هدف دستیابی دقیق تر، آسان تر و سریع تر به اهداف تحقیق و پاسخ به سؤالات تحقیق ، ابتدا توضیحات لازم ‌در مورد روش تحقیق، منابع جمع‌ آوری اطلاعات و چگونگی و نحوه ی گرد آوری ارائه می‌گردد. سپس فرایند تحقیق مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. پس از آن نیز با جامعه آماری تحقیق آشنا می‌شویم، نحوه نمونه گیری و تعیین اندازه ی آن از بخش های دیگر این فصل می‌باشد ابزار جمع‌ آوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه می‌باشد که در ادامه به چگونگی طراحی آن پرداخته خواهد شد.

۳-۲- روش تحقیق

جان دیویی[۱۵] تحقیق را فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت می‌داند. ‌بنابرین‏ تحقیق فرآیندی است که از طریق آن می توان درباره ناشناخته ها به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب کرد (قادری، ۱۳۹۰). روش تحقیق عبارت است از تلاش کاوشگرانه ای که با آداب خاصّی به طور نظم یافته با هدف کشف مجهولی به منظور گسترش قلمرو معرفتی نوع بشر انجام شده و نتایج حاصل آن مصادیق خارجی داشته باشند (حافظ نیا،۱۳۸۰).

روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، روشی توصیفی است و از نظر نوع، و تحلیل در شاخه همبستگی است. تحقیق از این نظر کاربردی است که نتایج آن برای ‌گروه‌های مختلف برنامه ریزان و مدیران در سازمان تامین اجتماعی قابل استفاده است، چون اثر مدیریت دانش مشتری را در ایجاد نوآوری خدمات ارائه شده توسط سازمان می‌سنجد و سبب آشنایی با نقاط قوت و ضعف در ارائه خدمات خواهد شد و از این جهت توصیفی است، که به فرآیندهای جاری و آثار مشهود در زمان حال توجّه داشته و وضعیت موجود میان متغیرها را شناسایی می کند. همچنین رابطه و میزان همبستگی بین متغیر مدیریت دانش مشتری و نوآوری سازمانی ارزیابی می‌شود در حالی که در آن ها الزاماًً کشف رابطه علت و معلولی مورد نظر نیست.

۳-۳- جامعه آماری تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت