مقالات و پایان نامه ها – ۴٫خرید توسط گردشگران(شامل واردات کالاها) – 8 |
۱۰۷۱۱۱۳۳۱۱۸۷۱۲۴۳۱۲۸۲۱۹۳۵
۲٫مخارج داخلی(از جمله مخارج دولتی۲۴۶۲۸۹۶۲۷۶۱۲۸۳۶۲۹۱۴۲۹۹۶۳۰۹۱۴۸۳۱۳٫مصارف داخلی گردشگری(=۱+۲)۴۰۶۸۴۰۳۷۳۸۳۲۳۹۶۸۴۱۰۱۴۲۳۹۴۳۷۳۶۷۶۶۴٫خرید توسط گردشگران(شامل واردات کالاها)۲۰۸۲۲۱۰۱۱۶۴۲۰۴۰۲۱۰۹۲۱۸۳۲۲۵۲۳۵۱۷۵٫سهم مستقیم سفر و گردشگری از GDP(=3+4)۱۹۸۶۱۹۳۶۱۸۶۸۱۹۲۸۱۹۹۲۲۰۵۷۲۱۲۰۳۲۴۹اثرات دیگر(مستقیم و اعمال شده)۱۷۹۹۱۸۰۴۱۷۱۸۱۷۷۶۱۸۳۷۱۹۰۲۱۹۶۴۳۰۷۳۷٫سرمایه گذاری۷۵۸۸۰۳۷۲۶۷۲۳۷۴۷۷۶۵۷۹۷۱۳۴۱۸٫واردات کالا برای مصارف مستقیم
۲۵۳۲۶۸۲۳۹۲۶۵۲۷۹۲۸۴۲۹۲۴۲۵۹٫سهم گردشگری در اشتغالزایی(هزار نفر)۲۷۴۳۱۲۲۶۴۱۹۰۲۵۶۰۷۶۲۵۳۰۰۰۲۵۷۳۴۸۲۶۱۳۹۴۲۶۵۷۵۴۳۳۷۸۱۹
منبع:WTTC,Travel & Tourism Economic Impact, World, 2013
اثری که بحران مالی بر روی اقتصاد گردشگری دارد در دوره بین سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ پر رنگتر است. عملکرد کلی به عنوان یک هدف T&T[101] (گردشگری و سفر) با تخفیفی که از تقاضا (از ورود گردشگران بینالمللی محاسبه می شود) به دست می آید و تغییرات در گردشگری بینالمللی یک شاخص برای رفاه بخشهای کل اقتصاد برای کشورهای پذیرندهی گردشگر محسوب می شود. گردشگری بین الملل طی سالهای ۲۰۰۸-۲۰۰۹ حدود ۸% کاهش داشت است. به صورت منطقه ای این کاهش برای حجم گردشگر ورودی به آسیا ۶%، اروپا۱۰%، خاورمیانه۱۸% که بیشترین آسیب را طی سال ۲۰۰۹ داشت، آمریکا۵% میباشد و تنها افریقا افزایش ۳% در گردشگر ورودی داشت (سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل، ۲۰۰۹). با شروع بحران مالی سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل پیش بینی کرد که گردشگری جهانی در سال ۲۰۰۹ بین ۴-۶% کاهش یابد اما نرخ کاهش خصوصاً در نیمه دوم سال ۲۰۰۹ بیشتر از این میزان بود (سانگ و لین[۱۰۲]،۲۰۱۰).
بیشترین کشورهای مقصد (کشورهای عمدهی پذیرندهی گردشگر) در جریان بحران با آسیب مواجه شدند اما برخی این کاهش گردشگر را به درستی مدیریت کردند و بر خلاف انقباض در بازار مسافرتهای بینالمللی، در این زمینه از رشد هم برخوردار بودند. مقاصد برنده (مثل: مالزی، تایوان و اندونزی) با توجه به فعالیتهای چین با کشورهای دور دست، افزایش در تقاضا را تجربه کردند. دیگر کشورها (مثل: ترکیه، بلغارستان و کشورهای شمال قارهی آفریقا) از طریق جذب مسافران کشورهای بحران زدهی غربی اروپا که نسبت به تغییرات قیمت حساسیت بیشتری داشتند، از بحران بهره بردند.
اقتصادهای بازنده در جذب گردشگر داخلی و گردشگر بینالمللی، برای نشان دادن مرکز بحران در نظر گرفته شدهاند، همان طور که در نمودار (۲-۷) نشان داده شده است، اکثر آن ها کشورهای مقصد اروپایی و آمریکای شمالی بودند که مسافران تعطیلات آخر هفته و گردشگران از فواصل دور را از دست داده بودند. مهمترین آنها (فرانسه و اسپانیا کشورهایی که بیشترین بازدید کننده را از سراسر دنیا داشتند) ورود گردشگران به کشورشان شدیداً کاهش یافته بود به طوری که درآمد به ازای هر گردشگرشان کمتر شده و شاهد فشار قیمت شدند. در نیمه ی دوم سال ۲۰۰۹ و نیمه اول سال ۲۰۱۰ این روند بهبود پیدا کرد، اما آنچه دیده می شود اثرات بلند مدت باقی مانده از بحران بر روی سطح قیمتها در این اقتصادها است (مجمع جهانی اقتصاد[۱۰۳]،۲۰۱۱).
نمودار شماره (۲-۷) : اثر بحران مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۹ بر روی مقاصد بزرگ گردشگری
منبع: UNWTO , 2010.
نمودار (۲-۷) برندگان و بازندگان بحران مالی را در حوزه گردشگری بر مبنای دو معیار، درصد تغییر در درآمد حاصل از گردشگری و تغییر در تعداد گردشگر ورودی نشان میدهد. چنانچه ملاحضه می شود محور افقی درصد تغییر در درآمد حاصل از گردشگری بین الملل را از ۲۵- تا ۴۰ درصد و در محور عمودی نرخ تغییر در تعداد گردشگر ورودی را از ۲۵- تا ۲۰ درصد نشان داده شده است. به این ترتیب این نمودار چهار ربع متفاوت تشکیل شده است. نقطه مرکزی نمودار با مختصات (۰ , ۰) بیانگر اقتصادی است که تغییری در تعداد گردشگر ورودی و درآمد حاصل از گردشگری نداشته است.
کشورهای نظیر مالزی و ترکیه که در ربع اول قرار دارند، برندگان حوزه گردشگری در طول بحران هستند زیرا نه تنها تعداد گردشگر ورودی به این کشورها افزایش یافته است بلکه میزان درآمدهای حاصل از گردشگری بینالمللی آنها نیز افزایش یافته است. به عنوان مثال ترکیه نه فقط با رشد گردشگر ورودی در حدود ۱۵ درصد مواجه بوده است بلکه رشد درآمدی حاصل از گردشگری بین الملل این کشور بیش از دو برابر این نرخ و در حدود ۳۵ درصد است. یعنی ترکیه توانسته است نسبت به قبل از بحران درآمد بیشتر از محل گردشگری بین الملل کسب نماید.
ربع دوم نشان دهنده کشورهای است که رشد تعداد گردشگر ورودی داشته باشد اما درآمد حاصل از گردشگری بین الملل آنها افت داشته باشد. که البته هیج کشوری در این ربع قرار نمیگیرد.
در ربع سوم، هم نرخ رشد گردشگر ورودی و هم میزان درآمد حاصل از آن منفی است. در این قسمت اقتصادهای صنعتی و مقاصد بزرگ گردشگری نظیر فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، کانادا، یونان و چین قرار گرفتهاند. در بین کشورهای این قسمت برخی آسیب بیشتری دیدهاند به عنوان مثال ایرلند که بشدت آسیب دیده است و با افت ۱۵ درصدی در تعداد گردشگر ورودی و کاهش حدود ۲۰ درصدی درآمد حاصل از گردشگری مواجه شده است.
در ربع چهارم، اقتصادهایی وجود دارد که اگر چه تعداد گردشگر ورودی به آنها کاسته شده اما با رشد درآمد حاصل از گردشگری مواجه بوده اند. به عنوان مثال هند، استرالیا و هنگ کنگ علیرغم کاهش تقریبا ۵ درصدی در تعداد گردشگر ورودی با رشد در حدود ۲۰ درصد در درآمد حاصل از گردشگری مواجه بوده اند، یعنی خدمات گردشگری را با قیمتهای بیشتری ارائه کردهاست.
کشورهایی که با تغییر الگوی تقاضا، خود را دیر انطباق دادند (ویتنام) و روی تداوم رشد بازار کشورهای غرب اروپا و آمریکای شمالی برنامه ریزی کرده بودند، در جریان بحران بازنده شدند. بعضی کشورها در طول بحران، با رشد ورود گردشگر مواجه بودند که این مسئله حاصل از برخی پیشامدها بود. به عنوان مثال تایوان حجم زیادی از مسافران چینی را پس از جولای ۲۰۰۸ و از سرگیری پروازهای یک سره جذب کرد. بلغارستان هم بخشی از این رشد را مدیون بحران بود، زیرا گردشگرانی که بودجهی محدودی داشتند (خصوصاً از غرب اروپا ) به عنوان یک جانشین ارزان اروپایی برای سفر به سواحل آفتابی بلغارستان را انتخاب میکردند. پیش از ۷۵% مسافران ورودی به بلغارستان در سال ۲۰۰۹ گردشگران کشورهای همسایه بودند که به علت نرخ برابری پایین پول بلغارستان، سفرهای یک روزه به این کشور داشتند.
برندگان بحران سعی در افزایش جذب گردشگر و بالا بردن درآمد حاصل از آن داشتند تا یک چشم انداز بلند مدت مطلوب T&T از خود نشان دهند. ترکیه این بحران را تبدیل به یک فرصت جذب گردشگر کرد. آنها برای خدمات سواحل آفتابی خود قیمتهای مناسبتری نسبت به رقبای خود از جمله ایتالیا، اسپانیا و یونان ارائه کردند. ضمن اینکه بازاریابی خود را بر روی قسمت های مختلفی مثل ورزشهای زمستانی، تجربه های فرهنگی، گردشگری سلامت و دریایی متمرکز کردند.
[جمعه 1401-09-25] [ 09:47:00 ق.ظ ]
|