مقیاس شاخص ها

میانگین

انحراف معیار

حداقل نمره

حداکثر نمره

حل مسأله

۳/۲۲

۷/۳

۱۳

۳۰

شادمانی

۵/۲۲

۴/۴

۱۲

۳۰

استقلال

۱/۱۹

۱/۳

۱۳

۲۵

تحمل فشار روانی

۳۸/۱۷

۰۶/۴

۱۰

۲۸

خودشکوفایی

۷/۲۱

۰۴/۴

۱۱

۳۰

خودآگاهی هیجانی

۶/۲۰

۸/۳

۱۲

۳۰

واقع گرایی

۲/۱۹

۲/۴

۸

۳۰

روابط بین فردی

۹/۲۳

۸/۳

۱۰

۳۰

خوش بینی

۹/۲۰

۱/۳

۱۳

۲۷

عزت نفس

۰۵/۲۱

۰۳/۴

۱۱

۲۹

کنترل تکانش

۷/۱۶

۹/۴

۸

۲۹

انعطاف پذیری

۶/۱۸

۴/۳

۹

۲۸

مسؤلیت پذیری اجتماعی

۳/۲۵

۷/۲

۱۹

۳۰

همدلی

۲/۲۵

۷/۲

۱۹

۳۰

خودابرازی

۷/۱۸

۱/۴

۱۱

۲۸

کل آزمون

۶/۳۱۳

۱/۳۷

۲۱۷

۳۹۲

مطابق با نتایج جدول شماره ( ۴ ) بالاترین میانگین نمره ( ۳/۲۵ ) مربوط به مقیاس « مسؤلیت پذیری » و پایین ترین میانگین نمره ( ۷/۱۶ ) مربوط به مقیاس « کنترل تکانش » می‌باشد . میانگین نمره برای کل آزمون در این مطالعه ۶/۳۱۳ محاسبه گردید .

سایر اطلاعات در رابطه با آزمون

اطلاعات جدول زیر ، در رابطه با فرم نهایی آزمون ( ۹۰ سؤالی ) ارائه شده است .

جدول ( ۵ ) : معرفی برخی شاخص ها در آزمون هوش هیجانی

برخی شاخص ها

حداقل نمره

حداکثر نمره

میانه

برای هر مقیاس

۶

۳۰

۱۸

برای کل آزمون

۹۰

۴۵۰

۲۷۰

نتیجه گیری از تحلیل

مطابق با نتایج متون علمی ، ضریب اعتبار برای آزمون ها با هدف پژوهشی ۷/۰ و بالاتر و برای آزمون ها با هدف بالینی ۹/۰ مورد تأئید و مناسب می‌باشد . در آزمون مورد نظر ؛ آلفای کرنباخ ۹۳/۰ محاسبه گردید . ‌بنابرین‏ برای مقاصد مختلف قابلیت کاربرد داشته ، مورد پذیرش است . از طرفی میزان پایایی مناسب ، در روش های دیگر سنجش پایایی ، ۸۰/۰ گزارش شده که در این مطالعه ، پایایی به روش زوج – فرد ۸۸/۰ اعلام گردید .

‌گروه‌های هدف

افراد از سن ۱۸ سال تا سنین بالاتر ، مشروط بر این که از حد متعارفی از تحصیلات ( حداقل دیپلم ) برخوردار باشند ، می‌توانند ‌به این آزمون پاسخ دهند . زیرا جامعۀ مورد مطالعه در این آزمون ، به دانشجویان سنین و مقاطع تحصیلی مختلف از ترم یک تا ده و دو جنس زن و مرد اختصاص داشته است .

نحوۀ نمره گذاری

از آنجا که گزینه ها بر روی یک طیف ۵ درجه ای لیکرت تنظیم شده اند نمره گذاری از ۵ به یک ( کاملاً موافقم ۵ و کاملاً مخالفم ۱ ) و در بعضی سؤالات با محتوای منفی یا معکوس ، که در جدول شماره ۶ با علامت × مشخص شده اند از یک به ۵ ( کاملاً موافقم ۱ و کاملاً مخالفم ۵ ) انجام می شود . نمرۀ کل هر مقیاس ، برابر با مجموع نمرات ۱۵ مقیاس می‌باشد . کسب امتیاز بیشتر در این آزمون ، نشانگر موفقیت برتر فرد در مقیاس مورد نظر یا در کل آزمون و بر عکس می‌باشد . مثلاً کسب امتیاز بالاتر در مقیاس خود ابرازی ؛ نشان دهندۀ خود ابرازی بیشتر در فرد است .

روش تحقیق :

روش تحقیق استفاده شده در تحقیق حاضر از نوع هم بستگی است که هدف از تحقیق هم بستگی عبارت است از درک الگوهای پیچیده رفتاری از طریق مطالعه هم بستگی بین الگوها ومتغییرهایی که فرض می شود بین آن ها رابطه وجود دارد این روش مخصوصاًدر شرایطی مفید است که هدف آن کشف رابطه بین متغییرهایی باشد که ‌در مورد آن ها تحقیقاتی انجام نشده است .(دلاور -۱۳۸۰-ص۲۰۳)

روش آماری مربوط به فرضیه :

جهت آزمون فرضیه تحقیق وبررسی رابطه بین هوش هیجانی ووسواس در بین دختران مقطع سوم دبیرستان شهر ابهر از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون در سطح آمار استنباطی استفاده گردیده که فرمول آن به شرح زیر است:

وجهت سنجش فرضیه تحقیق ومقایسه هوش هیجانی در بین دختران وپسران وهمین طور وسواس در بین دختران وپسران از روش tمتغییر مستقل در سطح آمار توصیفی استفاده می‌گردد که فرمول آن به شرح زیر است :

فصل چهارم

یافته ها وتجزیه وتحلیل داده ها

مقدمه فصل چهارم :

جهت آزمون فرضیه های تحقیق وبررسی رابطه هوش هیجانی ووسواس یا ضعف روانی در بین آزمودنی هایی مورد نظر وهمین طور مقایسه هوش هیجانی ووسواس به طور مجزا دربین دختران وپسران از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون وهمین طور tمتغییر مستقل استفاده گردیده که بعد از آزمودن آزمودنی ها با آزمون هوش هیجانی بار اِن وهمین طور وسواس (ضعف روانی )آزمون تی جر m.mنمرات در جداول مربوط به طور x,yطبقه بندی شده ویا در دو گروه x2,x1جمع‌ آوری شده است وبا به دست آوردن جمع نمرات وبا استفاده از فرمول نتایج را به دست می آوریم.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت