۱ -۴ ) اهداف تحقیق

    1. بررسی ارتباط بین توانمندی سازمانی و رضایت شغلی کارکنان

    1. بررسی ارتباط بین توانمندی سازمانی و تعهد عاطفی کارکنان

    1. بررسی ارتباط بین توانمندی سازمانی و توانمند سازی روانی کارکنان

    1. بررسی ارتباط بین توانمندسازی روانی، رضایت شغلی و تعهد عاطفی کارکنان بر روی رفتار مشتری گرای کارکنان

    1. -۵) فرضیات تحقیق

    1. توانمند سازی سازمانی تأثیر مثبتی بر روی رضایت شغلی کارکنان دارد.

    1. توانمند سازی سازمانی تأثیر مثبتی بر روی تعهد عاطفی کارکنان دارد.

    1. توانمند سازی سازمانی تأثیر مثبتی بر روی توانمند سازی روانی کارکنان دارد.

    1. توانمندسازی روانی تأثیر مثبتی بر رفتار مشتری گرایی کارکنان دارد.

    1. رضایت شغلی تأثیر مثبتی بر رفتار مشتری گرایی کارکنان دارد.

  1. تعهد عاطفی تأثیر مثبتی بر رفتار مشتری گرایی کارکنان دارد.

۱ – ۶ ) قلمرو زمانی و مکانی تحقیق

تحقیق حاضر در بهار و تابستان ۱۳۹۲ و در شرکت تولیدی سایپا پیستون گلپایگان انجام گرفته است.

۱– ۷ ) تعاریف نظری واژه ها

توانمند سازی سازمانی: ایجاد و تقویت اعتماد به نفس افراد نسبت به خودشان و تلاش در جهت اثربخش ساختن فعالیت‌های سازمان(ویلکینسون[۱۳] ، ۱۹۹۸، ۱۲).

رضایت شغلی: ادراک کارکنان از محتوا و زمینه شغل است که موجب بروز احساس ارزشمندی در فرد می شود(چاندان[۱۴] ، ۲۰۰۰).

تعهد سازمانی: نگرش یا تمایلی در فرد که بر اساس آن فرد برای ادامه ی کار و خدمت در یک سازمان احساس الزام می‌کند(آلن و میر[۱۵] ، ۱۹۹۶).

تعهد عاطفی: فرد هویت خود را از سازمان می‌گیرد و به آن احساس تعلق و وابستگی می‌کند و از ادامه عضویت در ان لذت می‌برد و سازمان را ترک نمی کند(میر[۱۶] ، ۱۹۹۱، ۶۱).

مشتری گرایی: تمایل کارمند به رفع نیازها و پاسخ به خواسته های مشتری تحت شرایط شغلی است (براون و همکاران ، ۲۰۰۲).

شرکت تولیدی سایپا پیستون: این شرکت ایده های جدید و تولید محصولات با کیفیت برتر از جمله فعالیت‌هایی است که جهت جذب مشتری انجام می‌دهد. این شرکت با داشتن بیش از یک دهه تجربه، نیروی انسانی متخصص و ماهر و تجهیزات متناسب با تکنولوژی روز و متنوع، توانایی انجام انواع پروژه های خودرویی با زمینه ریخته گری و تولید قطعات آلومینیومی دارا می‌باشد.

در ادامه ی تحقیق مروری بر ادبیات تحقیق، روش انجام تحقیق، تجزیه و تحلیل داده ها و در پایان نیز نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات برای محققین آینده آورده شده است.

فصل دوم : مبانی نظری موضوع

۲-۱) مقدمه

امروزه سازمان ها شاهد تغییرات سریع و غیرقابل پیش‌بینی زیادی در محیط هستند. رقابت فزاینده جهانی، توسعه و گسترش تکنولوژی اطلاعات و تغییرات در ویژگی های جمعیت شناختی نیروی انسانی و مشتریان در قلب تغییرات قرار دارند (بیر[۱۷]، ۱۹۹۱، ۶۲؛ بنیس[۱۸] ، ۱۹۸۵). در چنین شرایطی مدیران فرصت چندانی برای کنترل کارکنان در اختیار ندارند و باید بیشترین وقت و نیروی خود را صرف شناسایی محیط داخلی و خارجی سازمان کنند و سایر وظایف روزمره را به عهده کارکنان بگذارند. از اینرو امروزه مهمترین منبع مزیت رقابتی در سازمان ها، کارکنان متعهد، برانگیخته و وظیفه شناس هستند (بوکسل[۱۹] ، ۱۹۹۶، ۵۹) اما متأسفانه از استعدادهای بالقوه آن ها اغلب در سازمان ها استفاده نمی گردد. به همین خاطر از توانمند سازی به عنوان مهمترین چالش ها در عصر حاضر یاد می شود و در نتیجه این چالش‌ها مدیران باید شرایط سازمان ها را به گونه ای مهیا سازند که در آن هر شخصی بتواند توانمندتر شود چون نیروی کار متعهد و توانمند یکی از شروط لازم و ضروری برای عملکرد مؤثر در سازمان های نوین می‌باشد. توانمند سازی ابزاری است برای بازگذاشتن دست کارکنان به گونه ای که آن ها بتوانند برای آنچه فکر می‌کنند بهترین است، بدون ترس از تأئید نشدن آن توسط رؤسایشان از آزادی عمل برخوردار گردند. کارکنان توانمند با بهره گرفتن از ابعاد توانمند سازی قادر خواهند بود سازمان را از بحران نجات دهند و با ایجاد فرصت های طلائی در کسب و کار تعهد و وفاداری خود را به سازمان نشان دهند. علی‌رغم توجه رو به رشد به توانمند سازی کارکنان درک و آگاهی ما از این مفهوم محدود است و مطالعات علمی کمی در خصوص اینکه توانمند سازی در زمینه کاری با چه متغیرهای سازمانی در ارتباط است وجود دارد. یکی از مهمترین متغیرهای سازمانی که محققین و مدیران اجرایی به آن علاقه مند هستند تعهد سازمانی است. اگر چه نویسندگان و محققین بسیای بر نقش کلیدی ‌و محوری تعهد سازمانی در ارتقا و عملکرد نیروی انسانی تأکید کرده‌اند(کونگر[۲۰]، ۱۹۸۹، ۱۷؛ دوهرتی[۲۱]، ۱۹۹۶، ۱۰) اما معدود مطالعات علمی هستند که رابطه تأثیر توانمند سازی کارکنان با تعهد سازمانی آن ها را مورد بررسی قرارداده اند. ‌بنابرین‏ در این پژوهش به بررسی ارتباط بین توانمندی های سازمانی و روان شناختی و ارتباط آن ها با منابع انسانی و عملکرد کارکان پرداخته شده است و در این بخش ادبیات مربوط به متغیرها توانمند سازی، تعهد سازمانی، رضایت شغلی و رفتار رفتار رفتار رفتار رفتار رفتار رفتار مشتری گرایی آورده شده است.

بخش اول : پیشینه نظری تحقیق

۲ – ۱ – ۱) تاریخچه، تعاریف و مفاهیم توانمندسازی[۲۲]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت