متغیر تعداد گویه میزان آلفای کرونباخ جمع کل
گرایش به نزاع دسته‌جمعی ۱۰ ۷۷/۰ ۷۱/۰
قوم‌گرایی ۵ ۷۷/۰
مشارکت اجتماعی ۵ ۷۰/۰
فرهنگ شهروندی ۵ ۷۳/۰
پرخاشگری ۵ ۸۰/۰
کنترل اجتماعی ۵ ۸۶/۰

۳-۹- تفسیر توصیفی

با توجه به آزمون روایی و همانطور که از مقدار آلفای تک تک گویه ها و مقدار آلفای کل بر می‌آید، سنجش ما از گویه های مناسب انتخاب شده اند و با توجه به مقدار آلفای (۷۱%) گویه های تحقیق از روایی بالایی برخوردارند. گرایش به نزاع دسته‌جمعی دسته‌جمعی با آلفای کرونباخ ؛۷۷/۰ قوم‌گرایی ؛۷۷/۰؛ مشارکت اجتماعی اجتماعی، ۷۰/۰؛ فرهنگ فرهنگ شهروندی، ۷۳/۰؛ پرخاشگری، ۸۰/۰؛ و کمنترل اجتماعی با میزان آلفای کرونباخ ۸۶/۰ در تمامی گویه ها میزان آلفا بالاتر از ۷۰/۰ و مورد تأیید و پذیرش است.

۳-۱۰- روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها

جهت تعیین اختلاف آماری متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش از آمار توصیفی (درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار، تعداد آزمودنی ها) و آمار استنباطی (آزمون آماری رگرسیون خطی و ضریب همبستگی پیرسون) و آزمون آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شده است. کلیه محاسبات با بهره گرفتن از نرم افزار Spss22 صورت گرفته است.

۳-۱۱- تعاریف مفهومی و عملیاتی مفاهیم و متغیرها

۳-۱۱-۱- تعریف مفهومی: نزاع جمعی

نزاع جمعی درگیریی است که معمولاً با انگیزه­ های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بطور محدود و گسترده و به صورت مسلحانه یا غیرمسلحانه بین عده­ای از افراد بوقوع می­پیوندد و باخسارت مالی و معنوی همراه می­باشد (صادق نیا و میرفردی، ۱۳۹۲: ۲۳).
از نظر کنش گرایی که درگیر در واقعه هستند نزاع شامل دو نوع: فردی و گروهی است. در نوع اول هر طرف نزاع یک فرد قرار دارد. به عبارت دیگر درگیری یک نفر با نفر دوم دیگر به یک منازعه منجر می‌شود اما در حالت دوم یک گروه با گروه دیگر یا فرد دیگر درگیر می‌شود بنابراین از نظر افراد درگیر در نزاع حالات زیر متصور است:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فرد- فرد
فرد- گروه
گروه- گروه
در حالت اول فردی و در حالت دوم و سوم نزاع گروهی یا جمعی گفته می‌شود البته بسیاری از نزاع‌های گروهی محصول نزاع فردی میان دو نفرند که با حضور شرکت دیگران تبدیل به منازعه گروهی می‌شود (خراطها، ۱۳۸۵: ۱۰، نقل از هاشمی،۱۳۸۷: ۳۱).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت