زمان بر بودن بازده مالی
تامین هزینه‌های مخابراتی
نامحسوس بودن بازده مالی
به روز رسانی شبکه‌ها
تهیه کامپیوتر
هزینه های اتصال به وب
توسعه ماهواره و رایانه
۲-۸- بانک صادرات ایران به عنوان یکی از بزرگترین بانک‌های کشور و گستردگی فعالیت نیازمند استفاده از ابزارهای نوین الکترونیک در ارائه خدمات خود می‌باشد این بانک در حال حاضر بیش از ۳۲۰۰ شعبه در داخل کشور و ۲۳ شعبه در خارج از کشور دارد که سیستم یکپارچه بانکی به نام سپهر یکی از توانمندهای این بانک محسوب می‌گردد. این بانک دارای سرپرستی‌های مختلف می‌باشد که در این پژوهش شهرزابلبه عنوان نمونه برای کل بانک صادرات ایران در جهت رفع موانع پیاده سازی و توسعه بانکداری الکترونیک در نظر گرفته شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۱ مقدمه :
فصل سوم
روش تحقیق
به طور کلی فرایند تحقیق را اغلب روش علمی تحقیق تعریف می‌کنند که مطالعه منظم رشته معینی از دانش به منظور کشف واقعیتها یا اصول علمی است. بنابراین هدف اصلی تحقیق کسب دانش یا اطلاعاتی است که به طور اخص به یک موضوع یا مسئله مربوط می‌شود و وسائل و مراحلی که در جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای رسیدن به یک هدف معین مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش یا متدلوژی تحقیق می‌نامند.
۳-۲- طرح تحقیق
روش انجام پژوهش یکی از مهمترین فاکتورهایی است که بر تحقیق و نتایج حاصله اثر می‌گذارد و غالباً به هدف پژوهش، ماهیت موضوع، امکانات اجرایی تحقیق و فرضیه‌های تدوین شده بستگی دارد. یکی از انواع روش های تحقیق، تحقیق توصیفی است که مجموعه روش‌هایی می‌باشد که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده‌های مورد بررسی است و شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه‌ها یا پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مورد مطالعه می‌شود. در این گونه تحقیقات پژوهشگر بدون اینکه دخالت‌های ذهنی یا عملی در «آنچه که هست» داشته باشد، نتایج عینی خود را از موقعیت گزارش می‌دهد و با بهره گرفتن از روش‌های گوناگون به توصیف آن می‌پردازد. در این نوع پژوهش محقق به ترتیب زیر عمل می‌کند:
الف : به جمع آوری اطلاعات واقعی و مفصل از پدیده‌ای ویژه می‌پردازد.
ب :‌ به شناسایی و بررسی مسائل، شرایط و وقایع جاری مبادرت می‌ورزد.
ج: به مقایسه و ارزشیابی وقایع اقدام می‌کند و در نهایت پس از تائید یا رد هر یک از فرضیات به ارائه راهکار اقدام می‌کند.
از نظر هدف و نوع تحقیق کاربردی است. طرح تحقیق این پژوهش، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. چرا که محقق درصدد است تا تصویری از وضعیت موجود با بهره گرفتن از جمع آوری نظرات صاحبنظران و متخصصان مربوطه ارائه نماید.
۳-۳ جامعه آماری
جامعه آماری که به آن جمعیت آماری نیز گفته می‌شود به مجموعه افراد (یا عناصر) دارای ویژگی یا ویژگیهای مشترک اطلاق می‌شود که تحقیق درباره آن انجام می‌شود. کار مهم محقق این است که با دقت و به صورتی کامل جامعه را تعریف کند. تعریف جامعه باید به صورت توصیف دقیق عنصرهایی باشد که به جامعه تعلق دارند و آن را می‌سازند (عمیدی ۱۳۷۸، ۱۰). با توجه به تعریف ،جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه متخصصین، مدیران و صاحب نظران بانک صادرات ایران شهر زابل که با بانکداری الکترونیک آشنایی دارند. که شامل ۵۰ نفرمی‌باشد. این افراد شامل رئیس ،‌ معاونین ، کارشناسان، روسای شعب و معاونین آنها و رئیس دایره در سطح شهرزابل می‌باشند.
۳-۴ نمونه اماری :
به هر زیر مجموعه از جامعه آماری، نمونه گفته می‌شود. برای اینکه بتوان «نمونه» را با اطمینان در تحقیق بکار گرفت «نمونه» باید با روش‌های مورد قبول انتخاب و شرایط معینی داشته باشد.
۳-۴-۱ حجم نمونه
با توجه به اینکه تعداد افراد متخصص و صاحب نظر در حوزه بانکداری الکترونیک در سطح بانک صادرات شهرزابل ۵۰ نفر می‌باشد، نقطه نظرات تمامی این افراد دراین تحقیق بکار گرفته شده اند به عبارت دیگر از نظرات تمام افراد جامعه آماری استفاده شده است. بنابراین سرشماری یا تمام شماری صورت گرفته است. به عبارت دیگر حجم نمونه در این تحقیق همان ۵۰ نفر جامعه آماری می‌باشد.
۳-۵ فرضیه‌های تحقیق
همانطوریکه قبلاً اشاره شده است فرضیه تحقیق مبتنی بر این سوال اساسی «عوامل موثر در ایجاد و توسعه بانکداری الکترونیک در ایران کدامند؟» است. به این ترتیب فرضیه‌های اصلی تحقیق عبارتند از :
فرضیه ۱- عوامل فنی مانع پیاده سازی و توسعه بانکداری الکترونیک در بانک صادرات شهرزابل است.
فرضیه ۲- عوامل فرهنگی مانع پیاده سازی و توسعه بانکداری الکترونیک در بانک صادرات شهرزابل است.
فرضیه ۳- عوامل پیاده سازی و مدیریتی مانع پیادهسازی و توسعه بانکداری الکترونیک در بانک صادرات شهرزابل است.
فرضیه ۴- عوامل مالی مانع پیاده سازی و توسعه بانکداری الکترونیک در بانک صادرات شهرزابل است.
نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره شود آن است که در این تحقیق علاوه بر شناسایی موانع پیاده سازی و توسعه بانکداری الکترونیک در بانک صادرات شهرزابل ، رتبه بندی اهمیت این موانع نیز انجام می‌شود بنابراین شش فرضیه فرعی در ادامه ارائه شده است.
۳-۶- متغیرهای تحقیق:
در هر تحقیق علمی برای پاسخ به سوالات تحقیق و یا آزمون فرضیه‌ها، تشخیص متغیرها امری ضروری است چرا که متغیرها ایده اصلی یک پژوهش و مفهومی قابل تغییر است. مهمترین و مفیدترین راه برای طبقه بندی متغیرها و نقشی که در تحقیق بر عهده دارند، تقسیم آنها به دو نوع متغیرهای مستقل و متغیرهای وابسته است.
در این تحقیق، موانع و چالش‌های مختلف در پیاده سازی و توسعه بانکداری الکترونیک در بانک صادرات شهرزابل متغیرهای مستقل می‌باشند و محقق آنها را تحت عناوین موانع فنی، موانع فرهنگی، موانع مدیریتی و موانع مالی طبقه بندی نموده است.
همچنین بانکداری الکترونیک متغیر مستقلی است که پژوهشگر درصدد است تا موانع موثر در پیاده سازی و توسعه آن در بانک صادرات شهرزابل را بررسی نماید.
به منظور بررسی تاثیر هر یک از موانع فنی، فرهنگی، مدیریتی و مالی بر پیاده سازی و توسعه بانکداری الکترونیک در بانک صادرات شهرزابل ، هر یک از این عوامل بر اساس ادبیات موضوع مطرح شده و مصاحبه با صاحب نظران و خبرگان به ابعاد جزئی تری تفکیک شده است که به شرح جداول ذیل می باشند:
جدول۳-۱- ابعاد در نظر گرفته شده برای موانع فنی

  نامتناسب بودن سرعت خطوط اینترنت
  پایین بودن سطح دسترسی مشتریان به شبکه وب
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت