آموختن از اشتباهات: از افراد خواسته می شود تا راجع به موقعیتی که آن ها باور دارند به خوبی از عهده اش بر نیامده اند. فکر کنند به طور خاص از آن ها خواسته می شود تا چشم‌هایشان را بسته وسعی کنند احساسات و افکاری را که در آن لحظه دارند، به یاد آورند. سپس از آن ها خواسته می شود تا آن ها را یادداشت کند و با گروه به اشتراک بگذارند و به آن ها اجازه دهند تا در شناسایی هر نوع انحراف فکری کمک کنند.

نقش گذاری۱[۴۸]: از اعضای گروه خواسته می شود تا درباره موقعیتی نزدیک که برای آن ها نگران کننده است (به طور مثال امتحان و…) فکر کنند و آن را با اعضای دیگر گروه اجرا کنند. افراد از این فرصت برای به دست آوردن باز خورد ‌در مورد رفتارهای همسالانشان استفاده می‌کنند. همچنین ‌در مورد آنچه که آن ها به طور شناختی تجربه می‌کنند، فرضیاتی ارائه می‌دهند.

جایگاه فعال (صندلی داغ)۲[۴۹]: یکی یکی اعضای گروه روی صندلی می نشینند و از شرکت کننده ها می خواهند تا به آن ها باز خورد دهند در حالی که آن ها ساکت اند. این تکنیک به افراد کمک می‌کند تا باز خورد دیگران را بپذیرد. (الیس و برنارد،۲۰۰۶).

۲-۲۹٫ ضروریات رویکرد منطقی، هیجانی – رفتاری با کودکان و نوجوانان

هنگام به کارگیری REBT برای افراد جوان چه چیز ضروریست ؟ کدام جنبه‌های درمان شناختی- رفتاری کودکان و نوجوانان (CBT ) آن گونه که در حال حاضر به کار می رود، مبتنی بر این ضروریات می‌باشند؟ بعضی از این ضرورت ها عبارتند از:

    1. آموزش لغات و اصطلاحات۱[۵۰]هیجانی و طرحی هیجانی (یعنی احساساتی که دارای شدت زیاد و کم است) به افراد جوان به نحوی که آن ها هنگام مواجه با یک رویداد به گزینه های رفتاری و هیجانی مختلفی داشته باشند.

  1. استفاده از قالب ABC (که گاهی اوقات ‌به این شکل بیان می شود:

رویداد۲[۵۱] تفکر۳[۵۲] احساس۴[۵۳] رفتار.۵[۵۴]

برای کمک به افراد نوجوان در مفهوم سازی ارتباط بین تفکر، احساس و رفتار و نیز به قصد(آموزش) ارزیابی و مداخله.

    1. آموزش واضح و دقیق«مسئولیت پذیری هیجانی» ‌به این معنی که تفکر افراد و نه آن چه برایشان اتفاق می افتد، تاثیر گذار اصلی بر احساسات آن ها‌ است.

    1. استفاده از راهبردهای مباحثه – چالش برای کمک به تعیین و تغییر باورهای غیر منطقی خودگو پیش از شروع به آموزش باورهای منطقی خودگو

    1. آموختن بیش تر عبارات منطقی به جای عبارات مثبت به افراد نوجوان

    1. واداشتن افراد جوان به تمرین شیوه های جدید تفکر، احساس و رفتار در «دنیای واقعی» از طریق انجام تکالیف خانه (خارج از جلسه)

  1. احتمالاً منحصر به فرد ترین جنبه REBT برای نوجوانان این باشد که به آن ها باورهای منطقی را می آموزد که به نظر الیس به آن ها کمک می‌کنیم تا شادتر (کاهش احساس بدبختی) و رشد یابند یعنی: خود پذیری(پذیرش خود) تحمل زیاد ناکامی و دیگر پذیری (پذیرش دیگران). (برنارد، ۲۰۱۰)

۲-۳۰٫ میراث الیس

آلبرت الیس معتقد است که برای جلوگیری از مشکلات بهداشت روان و توسعه سلامت اجتماعی وعاطفی نه تنها بایستی والدین و معلمان برای رفع هر چه بیشتر باورهای غیر منطقی و استفاده از فرمول AB برای پذیرش مسئولیت رفتارها و هیجانات به کودکان و نوجوانان کمک نمایند، بلکه بایستی باورهای منطقی زیر را با آن ها در میان گذارده ، الگو سازی و تقویت نمایند:

۲-۳۰-۱٫ خود پذیری۱[۵۵]

به نوجوانان بیاموزید که هرگز بر اساس رفتارهایشان خود را درجه بندی نکنند و قضاوت درباره اعمالشان را از قضاوت درباره ارزش مندی خود جدا نمایند. آن ها را تشویق کنید تا مسئولیت صفات و رفتارهای خود را (چه خوب و چه بد ) بدون آنکه خودشان را خوب یا بد ارزش گذاری کنند، بپذیرند. با این یاد آوری که در آن ها ویژگی های خوبی وجود دارد و با انجام یک کار بد خوبیشان را از دست نمی دهند، به تمایل نوجوانان برای مبارزه با خود شکنی کمک نمایید. به آن ها توضیح دهید که تمام انسان‌ها قادرند و دوست دارند که راه خود را بروند و ‌بنابرین‏ خوب است که نوجوانان بدون آنکه برای اثبات خود احساس اجبار کنند، خودشان را بدون قید و شرط قبول کنند.

۲-۳۰-۲٫ تحمل زیاد ناکامی۲[۵۶]

به نوجوانان بیاموزید که گاهی اوقات برای موفقیت بایستی کارهایی را انجام دهند که نا مطلوب و ناخوشایند است. توضیح دهید که ناکامی ‌و موانع بخشی از زندگی طبیعی است و این فکر که زندگی مشتمل بر مدرسه و تکالیف همیشه مطلوب و خوشایند نیست. به نوجوانان برای مبارزه با این فکر که نمی توانند در برابر چیزهای ناخوشایند بایستند و این که آن چه را می خواهند بایستی فوراً به دست آورند یاری برسانید. آن ها را به تحمل ناکامی و تأخیر خواسته ها تشویق کنید.

۲-۳۰-۳٫ پذیرش دیگران۱[۵۷]

به نوجوانان بیاموزید که هرگز افراد را بر اساس اعمالشان ارزش گذاری نکنند و قضاوت درباره اعمال آن ها را از قضاوت درباره ارزش آن ها جدا سازند. این بدان معنی نیست که هر کاری را که دیگران انجام می‌دهند دوست داشته باشیم به منظور آن است که بدون قضاوت منفی ‌در مورد کل وجود شخص، خصلت ها و رفتارهای او را نپذیریم و نوجوانان را برای آن که رفتاری مطلوب و خوب داشته باشند و نگرش ترجیحی را درباره افراد در خود به وجود آورند، اما هرگز توقع و اصرار نداشته باشند که دیگران باید هر لحظه ‌به این شکل عمل کنند . توضییح دهید که مردم ممکن است اشتباه کنند (برنارد، ۲۰۱۰)

۲-۳۱٫ مروری بر تحقیقات

۲-۳۱-۱٫ تحقیقات خارجی

بازنگری های فرا تحلیلی روان درمانی کودکان و نوجوانان نشان داده‌اند که درمان های رفتاری و شناختی نسبت به درمان‌های غیر رفتاری یا سنتی، غیر رهنمودی یا بازی درمانی تغییر بیشتری ایجاد می‌کنند. چون REBT وجوه اشتراک فراوانی با سایر درمان‌های رفتاری و شناختی دارد، دلیل خوبی وجود دارد تا حدس زد که پژوهش در زمینه REBT با کودکان و نوجوانان همچنان از تاثیر گذاری آن حمایت خواهد کرد.

دی گبیوسپ و همکاران (۱۹۹۶) بیش از ۷۰ مطالعه در زمینه نتیجه REBT یافته اند که بازنگری های یاد شده آن ها را گزارش نکرده اند. اگر چه تعدادی از این مطالعات پس از انتشار بازنگری ها چاپ شده اند، با این همه، بسیاری از آن ها در طی دوره ای که بازنگری های مذبور مطالعات را نمونه گیری می‌کردند، چاپ شده بودند. در مجموع ۳۵۰ مطالعه در زمینه REBT یا فته شده است. مطالعات بسیار زیادی وجود دارد که REBT را با افراد یا ‌گروه‌های کنترل درمان نشده، فهرست های انتظار ، یا دریافت کننده دارونما مقایسه کرده و از اثر بخشی REBT در طیف گسترده ای از مشکلات از جمله مشکلات زیر حمایت می‌کنند. اضطراب اجتماعی، اضطراب آزمون، اضطراب ریاضیات اضطراب انجام

    1. ۱.Diener& biswas۲.Identitycrisis ↑

    1. ۱.Erich Fromm۲. Self-estrangement

      ۳٫Hall

      ۵. Schwartz. ↑

    1. ۱. Rashid۲٫Snider ↑

    1. ۱.Rice ↑

    1. ۱٫Jersild ↑

    1. ۱.Josselson۲.Oو Connor

      ۳.Sternberg ↑

    1. ۱.Rice ↑

    1. ۱٫Jersild ↑

    1. ۱.Josselson۲.Oو Connor

      ۳.Sternberg ↑

    1. ۱.Rice ↑

    1. ۱٫Jersild ↑

    1. ۱.Josselson۲.Oو Connor

      ۳.Sternberg ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت