• استراتژی نمونه گیری،
  • روش گردآوری داده، نحوه تجزیه تحلیل داده ها،
  • تناسب طرح تحقیق با هدف تحقیق،
  • بیان روشن یافته ها، توجیه مناسب نتیجه تحقیق،
  • تجانس بین پارادایم های هدایت کننده پروژه تحقیقاتی با روش های انتخاب شده.

در طول این پژوهش، چند بررسی‌کننده مستقل به بررسی هر یک از مطالعات پرداختند و طی مباحثات و مبادلات به این توافق رسیدند که مطالعات از کیفیت لازم برخوردارند.
۳-۹-۵- شرح گام پنجم: انتخاب روش ترکیب و تحلیل یافته های مطالعات (روش فراترکیب در پژوهش حاضر)
اخرین مرحله در اغلب پژوهش های کیفی ترکیبی، ادغام یافته های مطالعات استخراج شده می باشد. چندین روش برای این منظور پیشنهاد و بکار گرفته شده است (Estabrooks et al., 1994; Finfgeld, 2003; Paterson, Thorne, Canam& Jillings, 2001; Sandelowski, 2001; Walsh 2005). بطور کلی تمام این روشها فرایند تقریباً مشابه مقابله، مقایسه و ترجمه یافته ها به یکدیگر را به منظور توضیح بهتری از مفاهیم مورد مطالعه ارائه می دهند. پرکاربرد ترین و گسترده ترین روش برای ترکیب و تجزیه تحلیل مطالعات رویکرد فرا مردم نگاری توسط نوبلیت و هِیر(۱۹۸۸) است که برای بکارگیری در تحقیقات آموزشی توسعه داده شد. بطور کلی ترکیب مطالعات شامل سه سطح اصلی تجزیه تحلیل است: ۱) مفاهیم ۲) گروه بندی ۳) تفاسیر (Britten et al., 2002; MacEachen et al., 2006). منظور از مفاهیم، اصطلاحاتی است که در مطالعات اصلی شناسایی شده و به عنوان داده های خام برای ترکیب درنظرگرفته می شوند. در مرحله بعدی این مفاهیم در گروه هایی قرار می گیرند که شامل یافته های بیش از یک مطالعه است. در مرحله سوم تفاسیر وارد تجزیه تحلیل مفاهیم کلیدی در سراسر مطالعات توسط فرایند متقابل ترجمه و مقایسه پایدار می شوند که منظور از ترجمه متقابل، متحد کردن ایده ها و مفاهیم مطالعات اصلی با مقایسه شباهت ها وتفاوت های مطالعات مورد بررسی است(Noblit & Hare, 1988).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

  • روش اجرایی گام پنجم در این پژوهش

در تحقیق حاضر با بهره گرفتن از روش فراترکیب و به منظور ترکیب نتایج مطالعات، ابتدا اطلاعات آنها استخراج شده و سپس از روش تحلیل تِم برای شناسایی نکات کلیدی، مقوله بندی کدهای شناسایی شده در قالب کدگذاری باز، کدگذاری محوری جهت شناسایی ارتباط بین مقولات و استراتژیها استفاده شده است.
۳-۹-۶- شرح گام ششم: بررسی روایی و پایایی نتایج
همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، در یک تحقیق کیفی مرور سیستماتیک، روایی و پایایی داده ها در حین انجام تحقیق و با ابزارهای مناسب مورد بررسی قرار می گیرد تا مطالعات با کیفیت پایین حذف شده و از اثر آنها بر نتایج قابل ارائه کاسته شود. با اینحال، در این تحقیق به منظور رعایت احتیاط و افزایش روایی و پایایی پژوهش انجام شده، پیش از ارائه یافته ها به ترتیب از دو روش بررسی زوجی و ممیزی توسط داور جهت بررسی روایی و پایایی یافته ها استفاده می شود.

  • روش اجرایی گام ششم در این پژوهش

در این تحقیق برای تضمین اینکه یافته ها دارای روایی لازم باشد، در بررسی زوجی از اساتید و خبرگان خواسته می شود تا بر یافته های بدست آمده یادداشت گذاشته و انتقادات خود را جهت اصلاح بیان کنند. همچنین برای تضمین اینکه یافته ها خصوصاً پس از تحلیل تم دارای پایایی کافی باشد در تکنیک ممیزی توسط داور، از یک یا چند خبره درخواست می شود که بر چگونگی مشتق شدن مقوله ها نظارت و اعمال نظر کند.
۳-۹-۷- شرح گام هفتم: ارائه یافته ها
در این مرحله از روش تحقیق، یافته های حاصل از مراحل قبل ارائه خواهند شد.

  • روش اجرایی گام هفتم در این پژوهش

نهایتاً در این تحقیق از روش کدگذاری انتخابی جهت ارائه چارچوب پیشنهادی در قالب مدل استفاده می شود.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده های کیفی
مقدمه
این بخش به تجزیه و تحلیل اطلاعات و نحوه اجرای روش فراترکیب اختصاص دارد. در این بخش، مراحل عملیاتی فراترکیب که در فصل سوم تشریح شد به ترتیب ذکر شده و اطلاعات بدست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
۴-۱- تعریف سوال تحقیق
به منظور تنظیم سوال پژوهش، اولین گام برای محققان تمرکز بر چه چیزی مطالعه می باشد. در پژوهش حاضر، سوال اصلی “عوامل مؤثر بر استراتژی تجاری سازی فناوری کدامند” مورد بررسی قرار می گیرد که با مدنظر قرار دادن پارامترهای مندرج در جدول ۴-۱ تنظیم می شود.
جدول ۴-۱- سؤال پژوهش

 

پارامترها
تنظیم سؤال

 

چه چیزی(سوال مورد مطالعه):
عوامل مؤثر بر استراتژی تجاری سازی فناوری کدامند؟

 

چه کسی(جامعه مورد مطالعه):
در این پژوهش چندین پایگاه داده و موتور جستجوی مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت