ب) کلبسیلا پنومونیه زیر گروه اوزنه (K. ozaenea)
ج) کلبسیلاپنومونیه زیرگروه اسکلروماتیس (K.rhinoschelromatis)

    1. کلبسیلا اکسی توکا (K.oxytoca)

    1. کلبسیلا تریژنا (K.terrigena)

    1. کلبسیلا پلانتی کولا (K.planticola)

از آنجا که کلبسیلا پنومونیه میکروارگانیسم اصلی در عفونت‌های ادراری است، سایر گونه‌ها مورد بررسی قرار نگرفتند (۱۰).
۱-۱-۴-۱ بیماری زایی
کلبسیلا یکی از مهم‌ترین عوامل عفونت‌های بیمارستانی در اثنای بستری شدن یا بعد از مرخص شدن از بیمارستان است. راه انتقال معمولاً به وسیله پرسنل بیمارستان و گاهی ظروف و وسایل، دستگاه بیهوشی و تنفس مصنوعی می‌باشد. پنومونی کلبسیلا در سنین بالای ۴۰ سال، نزد الکلی‌ها و مبتلایان به ضایعات مزمن ریوی، لوکوپنی، دیابت بیشتر دیده می‌شود. باکتریمی و مننژیت حاصل از این ارگانیسم نیز مشاهده می‌شود.
۱-۱-۴-۲ تشخیص آزمایشگاهی
این ارگانیسم روی آگارهای افتراقی مانند EMB یا مک کانکی با تخمیر لاکتوز، کلنی‌های رنگی ایجاد می‌کند اجزای مهم محیط آگار سه قندی- آهن، سولفات فرو و سه قند لاکتوز، گلوکز و ساکاروز می‌باشد. محیط در داخل لوله درست می‌شود، جامد می‌باشد، در انتها اکسیژناسیون بسیار کم بوده که این ناحیه به butt موسوم می‌باشد و به قسمت بالای محیط slant گفته می‌شود که اکسیژناسیون خوبی دارد.
تفسیر آزمایش به شرح ذیل می‌باشد:
اگر لاکتوز یا ساکاروز تخمیر شود مقدار زیادی اسید تولید می‌شود که رنگ قرمز معرف فنل را هم در انتهای لوله و هم روی سطح آن به رنگ زرد تغییر می‌دهد، برخی باکتری‌ها گاز تولید می‌کنند که باعث به وجود آمدن حباب در قسمت انتهایی لوله می‌شود.
اگر لاکتوز تخمیر نشده ولی مقدار کمی از گلوکز تخمیر شود، انتهای لوله که اکسیژناسیون کمی دارد به رنگ زرد در می‌آید، اما سطح فوقانی لوله که اسید توسد ارگانیسم به CO2 و H2O اکسید می‌شود، قرمز می‌ماند.
اگر لاکتوز و گلوکز هیچکدام تخمیر نشوند رنگ لوله قرمز می‌ماند.
اگر H2S تولید شود، می‌توان رنگ سیاه سولفید آهن را مشاهده نمود همچنین کلبسیلا پنومونیه اوره آز مثبت است که در محیط آگار اوره سبب تغییر رنگ می‌شود. محیط آگار اوره حاوی معرف PH فنل رد است. اگر ارگانیسم اوره آز تولید کند، اوره به NH3 و CO2 هیدرولیز می‌شود. آمونیاک باعث قلیایی شدن محیط می‌گردد و رنگ قرمز فنل از پرتقالی کم رنگ به ارغوانی قرمز تغییر می‌یابد.
۱-۱-۴-۳ درمان
امروزه توجه بسیاری به روش‌های پیشگیری و درمان‌های در اصطلاح طبیعی در uti معطوف گشته و برای پیشگیری با این روش‌ها، مواد متعددی معرفی‌شده‌اند که کاربرد آن‌ها مستلزم انجام تحقیقات بیشتر روی اثرات این مواد بر مکانیسم‌های دخیل در روند ایجاد عفونت ادراری و نیز باکتری‌های دخیل در ایجاد آن است (۱۲). چون مقاومت آنتی‌بیوتیکی این ارگانیسم‌ها بسیار متفاوت است (۱۱). انتخاب دارو منوط به نتایج آزمون حساسیت است؛ اما تا زمان اطلاع از آزمایش‌ها می‌توان درمان را با یک آمینوگلیکوزید مثل جنتامایسین و یک سفالوسپورین مثل سفوتاکسیم شروع نمود. در عفونت‌های شدید یا انتروباکتریاسه، اغلب از تجویز توأم ایمی پنم و جنتامایسن استفاده می‌شد (۵۹٫۶۰٫۶۱)

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل ۱-۴- رنگ‌آمیزی گرم روی باکتری کلبسیلا پنومونیه عامل عفونت ادراری
شکل ۱-۵- باکتری کلبسیلا پنومونیه رشد یافته روی محیط آگار مک کانکی
اهداف و فرضیات
هدف کلی
اهداف اختصاصی
بررسی میزان اثر بازدارنده‌ی عصاره و اسانس چای سبز علیه کلبسیلا نومونیه های جداشده از عفونت‌های ادراری و مقایسه آن با آنتی‌بیوتیک‌های کوتریموکسازول و آمیکاسین
اهداف فرعی
جداسازی کلبسیلا نومونیه از نمونه‌های ادراری بیماران به‌صورت تصادفی
تعیین حساسیت و مقاومت کلبسیلا نمونیه های جداسازی شده از نمونه‌های ادراری به چای سبز
تعیین حساسیت و مقاومت کلبسیلا نمونیه جداسازی شده از نمونه‌های ادراری به کوتریموکسازول
تعیین حساسیت و مقاومت کلبسیلا نمونیه جداسازی شده از نمونه‌های ادراری به آمیکاسین
مقایسه اثر آنتی‌بیوتیک‌های کوتریموکسازول و آمیکاسین با چای سبز
اهداف کاربردی
تعیین حساسیت و مقاومت کلبسیلا نمونیه به چای سبز که درنهایت منجر به ساخت فرآورده‌ی خوراکی و موضعی با غلظت مناسب برای مقابله با عفونت‌هایی با منشأ مذکور شود
فرضیات و سؤالات تحقیق
چند درصد از کلبسیلا نومونیه ها به عصاره چای سبز حساس می‌باشند
آیا عصاره چای سبز معادل سایر آنتی‌بیوتیک‌ها قادر به از بین بردن کلبسیلا نمونیه است ه
فصل دوم:
بررسی متون و مطالعات دیگران در این زمینه

۲-۱ مقدمه
مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در دانشکده‌ی پزشکی روچستر امریکا انجام شد نشان داد چای سبز دارای اثرات آنتی میکروبیال روی باکتری اشرشیا کولای که از باکتری‌های مهم در ایجاد عفونت ادراری که تا ۸۰ درصد در این زمینه نقش دارد است
پژوهشگر این اثر را مرتبط باکاتچین های موجود در جای سبز موسوم به egc و egcg دانسته که البته از این میان فقط egc در ادرار ترشح می‌شود حال با توجه به اثر ضد میکروبی egc و ترشح آن در ادرار در مصرف خوراکی، اثر مصرف خوراکی چای سبز در این زمینه به اثبات رسید (۱۹).
در پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ در کره‌ی جنوبی انجام گرفت حاکی از اثر ضدالتهابی و ضد میکروبی نانو کاتچین های چای سبز روی عفونت مزمن باکتریایی پروستات یا cbp موش‌های نر بود.cbp یکی از شایع‌ترین انواع عفونت‌های راجعه‌ی ادراری در آقایان است. نانو کاتچین ها در مقایسه با کاتچین های معمولی غلظت پلاسمایی بالاتری از  epicatechin, gallocatechin gallate epigallocatechin gallate  نشان می‌دهند که همین موجب می‌شود که اثربخشی بالاتری داشته باشند (۲۰).
در مطالعه آ ی در سال ۲۰۱۲ روی اثر ضد قارچی ضد باکتری و ضدویروس گیاه چای انجام شد که حاکی از اثرات بسیار مثبت ضد میکروبی آن روی طیف وسیعی از باکتری‌ها ازجمله کلبسیلا spp بود. (۲۱)
در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۶ انجام گرفت مشخص شد عصاره چای سبز از انواع مختلف توانایی از بین بردن طیف بسیار وسیعی از انواع باکتری‌های پاتوژن هااز جمله کلبسیلا نومونیه را دارد که این خواص در چای سبز به مواد شیمایی همچون epigallocatechin و epigallocatechin gallate و epicatechin gallate extracts, نسبت داده شد. (۲۲)
در بررسی دیگری که در سال ۲۰۰۸ انجام گرفت نشان داده شد که بعضی گیاهان دارویی ازجمله چای سبز که توانایی جلوگیری از چسبندگی باکتری‌ها و سلول‌های سرطانی به تارگت موردنظر خود رادارند و از این لحاظ می‌توانند یک درمان پیشتاز تلقی شوند. (۲۳)
در یک برسی در کشور کره‌ی جنوبی روی اثر عصاره‌ی چای سبز روی باکتری‌های پاتوژن که در روده یافت می‌شوند انجام گرفت مشخص شد که این عصاره به صورت انتخابی رشد بعضی از باکتری‌ها را افزایشمید هد اما روی بعضی از جمله پاتوژن ها اثر منفی دارد. (۲۴)
پژوهشی هم در کشور هندوستان روی اثر عصاره‌ی گیاهان بومی ازجمله چای سبز بر روی خاصیت آنتی باکتریال آن‌ها انجام گرفت نتایج قابل قبولی را در این زمینه نشان داد (۲۵)
در برسی که در سال ۲۰۰۶ در کشور ترکیه انجام گرفت عفونت‌های ادراری که عامل آن‌ها کلبسیلا نمونیه تشخیص داده‌شده بود تا ۶۱ درصد نسبت به درمان با کوتریموکسازول مقاوم گزارش شدند. (۲۶)
۲-۲ چای سبز
چای به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان و به‌ویژه در ایران حاوی پلی فنول‌ها، کافئین، فلاوونول ها، تئین و ترکیبات معطر است. چای سبز که حاوی پلی فنول ها (GTPs، AmbePhytoextracts) است، یکی از سنتی‌ترین و گسترده‌ترین نوشیدنی چین و ژاپن است که از شاخه‌های جوان گیاه camellia sinensis به دست می‌آید. چای سبز به‌طور ویژه، با توجه به فعالیت‌های بیولوژیکی پلی فنول های آن‌یک نوشیدنی سالم درنظرگرفته شده است. در میان پلی فنولها،Epigallo catechin 3 gallate و Epicatechine 3 gallate غالب‌ترین ترکیب‌های موجود هستند. ثابت‌شده است که خواص آنتی‌اکسیدان، ضدمیکروبی،anticollagenase، آنتی موتاژنیک و chemopreventive از این ترکیب‌های موجود، در درمان بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های دستگاه ادراری مفید است. مطالعات نشان داده‌اند که نوع پروسه عمدتاً در غلظت کاتچین ها مؤثراست. مطالعات اپیدمیولوژیک به اثبات رسانده اندکه چای سبز همچنین دارای برخی از خواص درمانی مانند کاهش فشارخون، کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، آنتی باکتریال، ضدویروسی و فعالیت ضد قارچی است. مواد غذایی می‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند، اگر آن‌ها تأثیر مفیدی فراتر از اثرات تغذیه مناسب برای حفظ سلامت و کاهش خطر ابتلا به بیماری در بدن داشته باشند. ثابت‌شده است که چای سبز خواص عملکردی بسیاری دارد و در حال حاضر مصرف آن به‌طور گسترده‌ای توصیه می‌شود (۲۸٫۲۹٫۳۰).
شکل ۲-۱- برگ چای سبز به‌صورت تازه و خشک‌شده
چای سبزدرچین، ژاپن، کره، ومراکش به‌طور گسترده‌ای مصرف می‌شود (۳۱). چای سبز به‌عنوان یک نوشیدنی سالم اززمانهای قدیم درنظرگرفته شده است. در طب سنتی چینی، این گیاه برای سردرد، درد بدن، درد عمومی، هضم، افسردگی، به‌عنوان یک انرژی‌دهنده و به‌طورکلی برای زندگی طولانی‌تر توصیه می‌شود (۳۲). چای سبز همچنین دارای بسیاری از مزایای بهداشت دهان و دندان است و تأثیر مثبتی بر تراکم استخوان، پوسیدگی، بیماری لثه و دیابت دارد (۳۳). مطالعات اپیدمیولوژیک و بالینی متعدد نشان داد که پاسخ‌های فیزیولوژیکی به چای سبز ممکن است در ارتقاء سلامت و جلوگیری و یا درمان برخی از بیماری‌های مزمن مرتبط باشد (۳۳).
۲-۲-۱ ترکیب چای سبز

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت