مطالعه حاضر، از نظر استراتژی اجرا، توصیفی تحلیلی است زیرا پژوهشهای توصیفی آن چه را که هست توصیف و تفسیر میکند و به شرایط یا روابط موجود، فرآیندهای جاری، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد. و در این مطالعه نیز ما به بررسی روابط موجود بین ساختار مالکیت با ارزش بازار شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است.
و همچنین از نظر بررسی رابطه متغیرها، این بررسی از نوع پژوهشهای همبستگی میباشد، چرا که در پژوهش همبستگی هدف اصلی آن است که مشخص شود آیا رابطه ای بین دو یا چند متغیر کمی (قابل سنجش) وجود دارد و اگر این رابطه وجود دارد اندازه و حد آن چقدر است، به عبارتی هدف از مطالعه همبستگی، برقراری یک رابطه یا نبود آن، و بکار گیری روابط در انجام پیشبینیها میباشد. همان‌گونه که قبلاً نیز ذکر شد، این پژوهش در پی یافتن رابطه موجود بین ساختار مالکیت با ارزش بازار شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و همچنین میزان اثرگذاری این متغیرها بر یکدیگر میباشد.
روش آزمون فرضیه ها
برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. تحلیل داده های آماری این پژوهش با نرم افزار Eviews انجام میگیرد. معادله رگرسیونی مورد استفاده به شرح زیر است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

MVi,t= ai + b1(INST i,t)+ b2(CORP i,t)+ b3(MGRi, t)
آزمونهای آماری مورد استفاده در پژوهش به شرح زیر میباشند:
آزمون نرمال بودن
برای انتخاب آزمون درست برای تحلیل فرضیه‌ها٬ ابتدا باید از توزیع آماری متغیری که مورد آزمون قرار می‌گیرد٬ اطمینان حاصل کرد. پیش‌نیاز گرفتن آزمون‌های پارامتری، نرمال بودن توزیع آماری متغیرهاست. برای بررسی توزیع آماری متغیرها از آزمون‌هایی استفاده می‌کنند که این آزمون‌ها به آزمون‌های نیکویی-برازش معروفند. آماره جاکیو- برا برای آزمون نرمال بودن استفاده می‌شود.
بهترین برآورد خطی نااریب[۵۸]
با توجه به فرضهای مدل کلاسیک رگرسیون خطی، روش رگرسیون حداقل مربعات معمولی، شرایط برآورد کنندهی مطلوب را دارد. اگر پذیرههای اساسی یک رگرسیون برای جمله اخلال برقرار باشد، برآورد کنندههای حاصل از روش رگرسیون حداقل مربعات، بدون تورش و دارای حداقل واریانس است (هنری،۱۹۶۱). به این ترتیب یک معیار برای انتخاب مدل رگرسیونی که بهتر از سایر مدلها تغییرات متغیر وابسته را بر حسب متغیر مستقل توضیح میدهد، این است که ضرایب رگرسیون واریانس کمتری نسبت به سایر تخمینها داشته باشد. ملاک دیگر برای این انتخاب استفاده ار R2 تعدیل شده است.
ضریب تعیین برای اندازه گیری قدرت تبیین رگرسیون به کار میرود. وقتی که متغیرهای وابسته در مدلها مشابه باشند، از ضریب تعیین برای انتخاب مدل استفاده میشود (هنری،۱۹۶۱).
آزمون دوربین- واتسون
برای آزمون همبستگی پیاپی در جملات خطا از آزمون دوربین- واتسون استفاده شده است. آزمون دوربین- واتسون بر مدل خطای خود همبسته مرتبه اول مبتنی است. این مدل به صورت زیر بیان میشود:
t = Pεt-1 + Vtε
که در رابطه مزبور P؛ پارامتر خود همبستگی با مقدار -۱≤ p ≤+۱ و Vt؛ متغیر مستقل با فرض Vt ≈ N(0, σ۲) است. در این مدل وقتی که p مثبت باشد، خود همبستگی مثبت و وقتی که p منفی باشد، خود همبستگی منفی وجود دارد. در حالت p = 0 خود همبستگی وجود ندارد. برای انجام آزمون دوربین- واتسون از فرضیه زیر استفاده شده است:
H0: p = 0
H1: p ≠ ۰
فرض p = 0 یعنی این که همبستگی پیاپی وجود ندارد و فرضیه مقابل p ≠ ۰، یعنی همبستگی پیاپی وجود دارد.
آزمون معنادار بودن معادله خط رگرسیون: (آزمون F)
در معادله خط رگرسیون چند متغیره، چنانچه رابطهای میان متغیر وابسته و متغیرهای مستقل وجود نداشته باشد، باید تمام ضرایب متغیرهای مستقل در معادله، مساوی صفر باشد.
اگر در سطح اطمینان ۹۵%، آماره F محاسبه شده از معادله رگرسیون، بزرگ‌تر از مقدار F به دست آمده از نگاره باشد، فرض H0 رد میشود و در غیر این صورت فرض H0 پذیرفته میشود.
خلاصه فصل
در این فصل ضمن بیان مقدمه، روش پژوهش، قلمرو پژوهش، جامعه آماری، نمونه آماری، فرضیه های پژوهش و متغیرهای پژوهش ارائه گردیدند و در پایان روش جمع آوری اطلاعات و روش آزمون فرضیه های پژوهش و تحلیل اطلاعات تشریح شدند.
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
در هر پژوهش علمی، تجزیه و تحلیل داده ها جمع آوری شده از جامعه مورد بررسی، یکی از مهمترین بخشهای پژوهش محسوب میشود. این بخش از تحقیق اصلیترین فعالیت پژوهشگر و جز لاینفک آن محسوب میشود. در این بخش از پژوهش، محقق با بهره گرفتن از آزمونهای آماری به بررسی فرضیات خود میپردازد و بدین صورت به فرضیات مطروحه خود پاسخ میدهد.
در این پژوهش، جهت محاسبه اطلاعات مربوط به متغیرهای تحقیق از نرمافزار Excel و جهت آزمون فرضیات و تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از رگرسیون تک متغیره و چند متغیره با بهره گرفتن از نرمافزار Eviews بهره گرفته شده است. تجزیه و تحلیل در دو بخش توصیفی و استنباطی ارائه گردیده است و در بخش استنباطی به منظور انسجام اطلاعات و انتقال راحتتر مطالب، اطلاعات آماری هر یک از فرضیات در جداول جداگانه ارائه گردیده است.
بررسی آماره های توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق
جدول زیر شامل آمار توصیفی برای همه متغیرهای به کار رفته در تحقیق میباشد. تعداد مشاهدات معتبر و درست برای هر متغیر ۵ سال میباشد. داده های مورد نظر مربوط به ۷۲ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است، که دوره های زمانی ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ را در برگرفته است. در بخش اول مهمترین شاخصهای مرکزی و پراکندگی متغیرهی تحقیق ارئه شده است. از بین شاخصهای مرکزی، میانگین و میانه و از شاخصهای پراکندگی، انحراف معیار متغیره آورده شده است. علاوه بر این برای هر متغیر ماکزیمم و مینیمم نیز ارائه شده است ، که تفاضل این دو مقدار، یکی از سادهترین شاخصهای پراکندگی، یعنی ضریب تغییرات را بهدست میدهد. میانگین اصلیترین و مورد استفادهترین شاخص مرکزی است که مقدار آن، دقیقا در نقطه تعادل یا مرکز ثقل توزیع قرار میگیرد. میانه همان چارک دوم است که از آن به عنوان اندازه تمایل به مرکز توزیعهای که شکل آنها غیرمتقارن است، یاد میشود. و نهایتا انحراف معیار، مهمترین پارامتر پراکندگی است که از جذر واریانس به دست میآید. این شاخصها در جدول ۴-۱ ارائه شدهاند. ارقام این جدول به کمک نرمافزار Excel و Eviews محاسبه شدهاند.
: آمارههای توصیفی متغیرهای تحقیق

  میانگین میانه بیشینه کمینه انحراف استاندارد
MV ۹۸۷۶٫۷۲ ۴۱۰۰ ۲۵۰۰۰۰ ۵۰ ۳۰۵۶۵٫۱
CORP ۰٫۳۰ ۰٫۲۴
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت