دانلود پایان نامه در رابطه با : اولویت بندی تاثیر ابزارهای ... |
تبلیغات: قرار دادن یک بنر در یک وبسایت مشهور میتواند آگاهی و علاقمندی جهت جذب و رسیدن به بازارهای عمده را ایجاد نماید. همانند تبلیغ سنتی اما با یک نرخ هزینه پایین تر.
پیشبرد فروش: مشوقهای کوتاه مدتی[۳۸] است که برای تهییج نمودن کاربران استفاده میشود. داشتن امکاناتی مانند مسابقهها، ایجاد و عضوگیری در باشگاهها، اتاقهای گفتگو و ایجاد امکان استفاده از اطلاعات رایگان مانند دانلود نرم افزار و دیگر کالاهای دیجیتالی برای کاربران باعث جذب و افزایش کاربر برای وبسایت شرکت خواهد شد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
فروش شخصی: فرایند خرید و فروش در زمینه روابط بین فردی و تعامل، این امکان را به تبلیغکننده میدهد که یک خدمت خصوصی به کاربر ارائه نماید. و از طرف دیگر این امکان برای کاربر فراهم است تا با بهره گرفتن از ابزاری مانند ایمیل و اتاقهای گفتگو، محصول یا خدمت مورد نظرش را مطابق نیازش سفارش دهد.
روابط عمومی: تبلیغکننده میتواند روی وبسایتش آگهی مطبوعاتی آنی انتشار دهد. این عمل روی کاربرانی که در وبسایت حاضر میشوند اثر بسزایی دارد. انتشار آگهی باعث افزایش سطح آگاهی مشتریان بالقوه نسبت به محصولات و خدمات شرکت مالک وبسایت میشود و در تصمیم خرید آنی آنها تاثیرگذار خواهد بود. همچنین با این تمهید، دانش مشتریان نسبت به محصولات و خدمات جدید شرکت نیز بهروز میگردد. زیرا بهروز نگهداشتن آگاهی اقشار جامعه و به خصوص مخاطبان وبسایت از وظایف این بخش است. در این باره روابط عموم باید صاحبان سهام، کارکنان، کاربران، تامین کنندگان و همچنین سازمانهای عمومی را از فعالیتهای شرکت آگاه سازد. (حنفیزاده، ۱۳۸۸، ص ۲۱)
۲-۲-۵-۴- جایگاه اینترنت در تبلیغات
هنگامی که اینترنت و به خصوص وب از دیدگاه ارتباطات بازاریابی مورد مطالعه قرار میگیرد، مشخص میگردد که به کانالهای بازاریابی، کانال جدید دیگری برای معرفی محصول و رساندن پیام بازاریابان به نام وب اضافه شدهاست. از کانالهایی که تا به حال مسئول رساندن پیام و معرفی محصول به مشتریان بودند میتوان از تلویزیون، رادیو و رسانههای چاپی نام برد که هر یک دارای سهم مشخصی از بازار هدف بودند. تصویر زیر، یک نگاشت تصویری از کانالهای رسانهای است که در این تصویر جایگاه وب و زیرکارکردهای آن که برای معرفی محصولات و خدمات از آنها استفاده میشود، به خوبی دیده میشود. مدل نشان میدهد که اینترنت یکی از کانالهای توزیع بازاریابی است، اینترنت و وب به عنوان یکی از زیر مجموعههای آن در سطح بعدی به خوبی نمایان است. همانطور که در شکل دیده میشود خدمات دیگر اینترنت همچون ایمیل، اینترنت مسنجر[۳۹] (نرم افزاری که به وسیله آن در اینترنت به گفتگوی آنی میپردازند)، دابلیو. ای. پی.[۴۰] (پروتکلی که اتصال بی سیمی را برای کاربران ممکن میسازد) و گروههای خبری[۴۱] هر یک به تنهایی به عنوان یک پیام رسان و کانال ارتباطی جدید برای معرفی محصولات و خدمات تبلیغ کنندگان میباشد. سایتهای به وجود آمده بر روی وب با توجه به نوع مدل کسب و کاریشان به دستههای متفاوتی تقسیم شدهاند. (حنفیزاده، ۱۳۸۸، ص ۲۲)
کانالهای رسانه
رادیو
بیلبرد
روزنامه
مجله
تلویزیون
اینترنت
گروههای خبری
وب
IM
ایمیل
WAP
جیمیل
موتور جستجو
روزنامههای آنی
تفریحی و سرگرمی
شکل۲-۴: کانالهای رسانه و جایگاه وب (دانکن و مورایتری، ۱۹۹۸)
وبسایتهای مشهوری که میتوانند در تقسیمبندی این مدل جای گیرند عبارتند از گوگل به عنوان یک موتور جستجو، دیزنی[۴۲] به عنوان یک وبسایت سازنده فیلم سرگرمیها[۴۳]، نیویورک پست[۴۴] به عنوان یک روزنامه آنی، جیمیل[۴۵] به عنوان یک سرور ارائهدهنده خدمات ایمیلی رایگان.
نحوه انتشار تبلیغات روی وب با دیگر رسانهها متفاوت است. در تلویزیون انتشار تبلیغات به صورت ترتیبی است. زیرا تبلیغات وقتی به نمایش در میآید که یک شکاف میان شروع یا پخش برنامههای پرطرفدار ایجاد شود. این رویکرد در رادیو نیز صادق است. اما تبلیغات در وب برخلاف این رسانهها مانع توقف پخش برنامهها نمیشود. در اینترنت، تبلیغات موازی با انتشار محتوای وب منتشر میشود. تقریبا شبیه به رویکرد رسانههای چاپی همچون روزنامه و مجله میباشد که کاربر هنگام مطالعه مطالب مورد علاقهاش تبلیغات را نیز مشاهده میکند. (حنفیزاده، ۱۳۸۸، ص ۲۴)
۲-۲-۵-۵- مقایسه تبلیغات اینترنتی با تبلیغات سنتی
تبلیغات مملو از مفاهیم ضمنی هستند. طبق مطالعه آقای تونکار و مانچ در سال ۲۰۰۱ مفاهیم ضمنی در برقراری روابط، ارتباطات و همچنین تصویر سازی بسیار اثرگذارند. در بحث مفاهیم ضمنی تبلیغات اینترنتی و چاپی دارای نقاط مشترکی هستند. از جمله این نقاط تسلط مصرفکننده بر محتوای تبلیغ است. در تبلیغات چاپی کنترل مصرفکننده بر تبلیغ، آهنگ خواننده است. در تبلیغات اینترنتی نیز کاربر بر روی صفحات یا اطلاعات متصلشده به تبلیغ کلیک نموده و به اختیار خود در وبسایت مزبور بالا و پایین میرود. از این گذشته، هر دو نوع تبلیغات سنتی و اینترنتی مستلزم مشارکت فعال هستند. در هر دو روش، این مشتری است که تصمیم میگیرد که چقدر از تبلیغ را تماشا نماید. اما تفاوت عمده بین این دو نوع تبلیغ این است که اینترنت رسانهای زنده است و میزان بیشتری تعاملات و مقدار زیادی از انگیزندهها را ارائه میدهد. از این روی است که انتظار میرود تبلیغات اینترنتی در ارتباطدهی مفاهیم ضمنی قوی تر از تبلیغات سنتی عمل نماید.
مطالعات تجربی نشان داده است که میزان ارتباطات از طریق انتشار تبلیغات اینترنتی و نرخ کلیک در زمینههای مختلف ارتقا یابد. تا قبل از سال ۲۰۰۰ به دلیل این که عقیده عمومی بر این باور بود که اینترنت یک رسانه عقلایی است، از این روی مفاهیم ضمنی در این رسانه و تبلیغات منتشرشده از آن چندان مورد استفاده قرار نمیگرفت و اکثر محققان پیشنهاد میکردند که تبلیغات اینترنتی برای محصولاتی مناسب است که مصرفکنندگان آن محصولات بسیار به آن محصولات علاقمند بوده و به طور فعالانهای به دنبال جمع آوری اطلاعات آن محصولات هستند و دیگر نیاز به بکارگیری مفاهیم ضمنی در تبلیغات اینترنتی نیست. این بدین معنا است که برای مثال محصولاتی که دارای پیچیدگی یا درگیری بالایی هستند و از نشان تجاری پذیرفته شدهای برخوردار میباشند باید برای تبلیغات اینترنتی مناسب تر باشند، اما تحقیقات روی تبلیغات چاپی نشان داده است که برقراری ارتباط از طریق مفاهیم ضمنی وقتی مصرفکنندهای دارای درگیری پایین در تبلیغ و محصول است ممکن است بهتر عمل کند.
۲-۲-۵-۶- مزایای اینترنت
اینترنت، رسانهای با توان بسیار گسترده و بالاست اما شرکتهای نسبتا کمی توانستهاند از آن به شکل موفقیت آمیز، بهره برداری کرده و در جهت مقاصد تبلیغ خود به کار گیرند. جذابیت اینترنت در وهله اول، به دلیل آن است که از طریق آن به شکل مستقیم و یک به یک میتوان با تک تک مصرفکنندگان ارتباط برقرار کرد. در تئوری، سازمانها و مصرفکنندگان میتوانند با بهره گرفتن از این دستاورد، کالا خریداری کنند، به تبادل اطلاعات بپردازند و به پژوهشهای ارزشمند دسترسی یابند. (منصوریمؤید، ۱۳۸۳، ص ۸۲)
شبکه اینترنت دارای مزایای زیر است:
بازار هدف[۴۶]
یکی از مزایای اصلی شبکه اینترنت، توانایی هدف قرار دادن گروههای بسیار مشخصی از افراد با حداقل اتلاف پوششی شبکه است.
طراحی پیام[۴۷]
در نتیجه هدف قرار دادن دقیق و معین مخاطبان، پیامها را میتوان برای جذب نیازها و خواستههای شخص مخاطبان مورد نظر طراحی کرد. هنگامی که ما دقیقا مخاطبان را شناسایی میکنیم، اطلاعات بهتری در خصوص نیازها و خواستههای آنها فراهم میکنیم. از این رو پیام آگهی ما بسیار جذبکننده خواهد بود.
قابلیت تعاملی[۴۸]
ماهیت تعاملی شبکه اینترنت باعث درگیری مشتری میشود. کسانی که از سایتهای شبکه دیدن میکنند، به حد کافی علاقمند به شرکت و یا محصولات آن هستند. در واقع هنگامی که با مخاطب از طریق اینترنت ارتباط برقرار میشود، این ارتباط یک ارتباط دو طرفه است. مخاطب اگر خواستهای داشته باشد، احتیاج به اطلاعات بیشتر داشته باشد و یا خواهان برخی از مطالب خاص باشد، به شکل همزمان میتواند ارتباط برقرار کند و اطلاعات مطلوب را کسب کند. این بر خلاف سایر رسانهها است که تقریبا یک طرفه هستند.
دسترسی به اطلاعات[۴۹]
وقتی کاربران رایانه از یک سایت شبکه دیدن میکنند، میتوانند اطلاعات فراوانی نسبت به مشخصات محصول، اطلاعات خرید و غیره به دست آورند. همچنین میتوان اطلاعات جدید را فورا در اختیار مخاطبان قرار داد.
قابلیت فروش[۵۰]
چون شبکه یک رسانه پاسخی مستقیم است، قابلیت انجام فروش در آن بسیار بالا میباشد.
خلاقیت[۵۱]
طراحی مناسب یک سایت میتواند باعث جلب توجه مخاطبان و ایجاد علاقه نسبت به شرکت و محصولات آن شود.
توان بالقوه بازار[۵۲]
با افزایش نفوذ رایانههای شخصی به خانوارها و افزایش آگاهی و علاقه نسبت به شبکه اینترنت، توان بالقوه بازار نیز افزایش مییابد. (منصوریمؤید، ۱۳۸۳، ص ۸۳)
۲-۲-۵-۷- علل استفاده از تبلیغات اینترنتی
بزرگترین مزیت تبلیغات اینترنتی، تعاملی بودن آنها است. این قابلیت، به کاربران این امکان را میدهد که در صورت این که در آنها میل و انگیزه خرید محصول ایجاد شود با کلیک نمودن بر روی تبلیغ به وبسایت تبلیغکننده وارد شده و با تبلیغکننده جهت خرید محصول به مذاکره بپردازند.
مزایای دیگر تبلیغات آنی عبارتند از:
مهاجرت بینندگان تلویزیونی به اینترنت: در سال ۲۰۰۴، مرکز ارتباطات آمریکا گزارش داد مطالعات این مرکز نشان میدهد که زمانی که کاربران اینترنتی صرف جستجو و حضور در اینترنت میکنند از زمان تماشا کردن تلویزیون بیشتر است. با توجه به این که دسترسی به اینترنت و پهنای باند مناسب در سراسر جهان رو ره گسترش است و از طرف دیگر تلویزیونهای اینترنتی رشد فزایندهای داشته اند، از این روی روند مهاجرت بینندگان تلویزیونی به اینترنت رشد سریعتری به خود گرفته است. زیرا با فراهم آمدن پهنای باند مناسب کاربران هم به فعالیتهای روزمره خود در اینترنت رسیدگی میکنند و هم برنامههای مورد علاقه خود را از تلویزیونهای اینترنتی تماشا مینمایند.
کاربران مناسب: درصد بالایی از کاربران اینترنت را افرادی تشکیل میدهند که از درآمد بالایی برخوردار هستند. بعلاوه، بخش اعظمی از کاربران اینترنت از سطح سواد بالایی نیز بهره مند هستند. و از این روی، یک بازار هدف مناسب برای تبلیغ به حساب میآیند.
[چهارشنبه 1400-09-24] [ 12:48:00 ق.ظ ]
|