برجسته تامین صلح جهانی،تحلیل و حل منازعات،ادیان جهان و دموکراسی بوده و یافته های تحقیقات خود پیرامون افغانستان،پاکستان،ایران،ترکیه،غرب چین،آسیای میانه و شرق میانه را به کنفرانس های مختلف در سراسر جهان ارائه نموده است[۲].
پاکستانی ها همواره بر مستقل بودن تحقیقات دانشمندان تسلیحاتی خود تاکید کرده اندو تکنولوژی موشکی را یکی از دستاوردهای مهم علمی و فنی خود به حساب می آورند . اما چه در گذشته و چه در زمان حاضر همواره این تردید وجود داشته است که پاکستان به طور مستقل به تکنولوزی پیشرفته موشکی است نیافته و از کمک های فنی و علمی چین و یا کره شمال استفاده کرده است.
« تنهایی یک ژنرال » ترجمان سیاسی،شماره ۵۱،۱۷آذر ۱۳۸۰فص۶-۳۵
این مقاله ترجمه ای است از مقاله ehrenrovollim absents. که در مجله دی سایت ۲ دسامبر ۲۰۰۱ امده است
ژنرال پرویز مشرف از دو ابزار سرکوب و توجیه برای به کرسی نشاندن سیاست جدید خود بهره گرفت و بدین ترتیب پیش بینی بسیاری از صاحب نظران در خصوص بروز انفجار داخلی در پاکستان راست نیامد. پاکستان توانست خود را به عنوان متحدی قابل اعتماد برای آمریکایی ها نشان دهد.پرویز مشرف ضمن سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به مسایلی اشاره کرد در سال های اخیر موجب جدایی پاکستان از جامعهد جهانی شده بود .موضوع کشمیر،اسلام گرایی و سیاست پاکستان در قبال افغانستان، پرویز مشرف به گونه ای با این مسایل برخورد کرد که هیچ گونه خد شه ای به اعتماد متحدان غربی نسبت به وی وارد نیامد و در عین حال شان و منزلت ملت پاکستان نیز حفظ شود. مواضع پرویز مشرف در خصوص بحران کشمیر بسیار روشن و شفاف بود.او میان مبارزه برای استقلال و تروریسم تمایز قایل شد و هر گونه اقدام تروریستی را محکوم کرد

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

Htt:// www.did.ir/document/index. Fa.asp? cn+=na00020034608470914
سید سعید میر ترابی،تنشها میان افغانستان و پاکستان، سرباز کردن اختلافات و رقابت های دیرینه مهمترین موضوع در روابط پاکستان و
افغانستان خط مزری دیوراند می باشد در سال۱۸۹۲ مرز بین افغانستان و هند توسط بریتانیا ها به وسیله خط دیوراند تعیین گردید. افغانها ازهمان زمان از خط مرزی مذکور ناراضی بودند. با توجه به اینکه حدود نیمی از جمعیت افغانستان را پشتونها تشکیل می دهند افغانها پس از استقلال پاکستان در ۱۹۴۷ و تا به امروز خواستار پیوستن سرزمینهای پشتون نشین پاکستان به افغانستان یا خود مختاری آنها بوده اند.
http:/www.did.ir/document/index.fa.asp? cn=na00020054811582109
محمد محسن حمیدی<<خط دیورند>> و مجادله اخیر افغانستان و پاکستان ۳۰ آبان ۳۸۴ به نقل از
htt://en.wikipedia.org/wiki/Durand-line Wikipedia-the free encyclopedia
امروزه نیز این مشکل به قوت خود باقی است که می توان به تعرض نیروهای پاکستانی نسبت به خطوط مرزی افغانستان و در مقابله،حمله افغانستان به سفارت پاکستان در کابل و همچنین شلیک راکت به سوی پاسگاه های مرزی پاکستان اشاره کرد و این نشان از عمق اختلافات دو کشور دارد اختلافاتی که به نظر نمی رسد به سادگی قابل حل باشند.
چارلز دبلیوبگلی و اوجین آر و یتکف، سیاست خارجی آمریکا الگو و روند، ترجمه اصغر دستمالچی، دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل ۱۳۸۲،ص۴۸۸-۴۸۵
اکنون هند به صورت یک قدرت منطقه ای قابل محاسبه درآمده است.به لحاظ صنعتی-علمی و فنی در حال توسعه است. بازار مصرف رو به رشدی را در اختیار دارد که جمعیت بالای یک میلیارد نفری آن برای هر قدرت صنعتی،تجاری خارجی وسوسه انگیز خواهد بود.توان هند در جذب سرمایه و تکنولوژی پیشرفته به دلیل وجود زبان انگلیسی به عنوان میراث استعمار انگلیس در سطح نسبتا بالایی است از این رو به نظر می رسد که صاحبان سرمایه و تکنولوژی در آمریکا به هند نگاه مثبت تری از گذشته یافته باشند اگر به این واقعیت توجه داشته باشیم که مسله هسته ای شدن همزمان هند و پاکستان بانگاه متفاوتی در آمریکا رو به رو شده است و هسته ای شدن هند برای آمریکا قابل قبول تر از هسته ای شدن پاکستان بوده است آنگاه می توان با ضریب اطمینان قابل قبول تری گفت که به رغم بعضی از تحریم ها علیه هند،مناسبات آمریکا و هند در حال گسترش است و گمان می رود که در دوره حکومت حزب کنگره برهند نیز این توسعه مناسبات مد نظر هردو کشور آمربکا و هند باشد.
درمورد نظریه «ثبات هژمونیک» نگاه کنید به:
Robert keohane- after hegemony:cooperation and discord in the world ecomom- Princeton university press -1984- p- 32
آنارشی بین المللی، پیامدهای مهمی برای رفتار کشورها و روابط بین الملل دارد،به طور کلی آنارشی دو الگوی رفتاری برای کشورها در روابط بین الملل ایجاد می کند.اولا کشورها نسبت به یکدیگر بی اعتمادند و به هم سوء ظن دارند.ثانیا مهمترین هدف کشورها در نظام بین الملل،تضمین بقا و ادامه حیات است به علت اینکه سایر کشورها تهدیدات بالقوه ای هستند و هیچ اقتداربرتری وجود ندارد که کشورهای مورد تجاوز را نجات دهد،کشورها نمی توانند برای تامین امنیت خود به دیگران متکی باشند.
س.م.بورک/لارنس زایرینگ، تاریخ روابط خارجی پاکستان، مترجم: ایرج وفایی، تهران: انتشارات کویر،۱۳۷۷ ، صص ۱۳۰-۱۲۹
استقلال پاکستان آمریکاییان آن را عجیب ترین کشور در جهان توصیف می کردند بدین ترتیب زمانی که هند و پاکستان حیات خود را به عنوان دو کشور مستقل شروع کردند اروپا در چنگال جنگ سرد گرفتار آمده بود
با صدارت بوتو جیمی کارتر علاقه ای به مدرنیزه کردن تجهیزات و جنگ افزارهای کهنه پاکستان ابراز نکرده بود و بدنبال جلب نظر هند میل نداشت به اقدامی دست زند که اسباب رنجش دهلی نو را فراهم آورد.
بوتو کودتای ۱۹۷۹که بنا به تحریک آمریکا صورت می گرفت بوتو در تحلیل خود به این نتیجه رسید که واشنگتن عزم کرده از افول وی بهره برداری برد با شکست کارتر و روی کار آمدن ریگان پاکستان بیشترین کمک های نظامی را دریافت کرد و ضیاء نیز به نوبه خود موافقت نمود کشورش را در گرماگرم مبارزه افغانستان وارد نماید. دولت بوش(پدر)کمک های اقتصادی و نظامی در سال ۱۹۹۰به پاکستان گردید.روی کار آمدن بی نظیر بوتو به عنوان پیروزی دموکراسی مواجه گردید.وایجاد پاکستان دموکراتیک و قراردادهای تسلیحاتی در کوتاه مدت به قوت خود باقی ماند.
ژئاروید اتوتایل، سیمون والبی،پاول روتلج، اندیشه های ژئوپلتیک در قرن بیستم، ترجمه محمد رضا حافظ و هاشم نصیری،تهران،انتشارات دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل،۱۳۸۰ ص ۲۹۶-۲۹۵
در حال حاضر با از بین رفتن ارتباط بین تهدیدات و ائتلاف ها،اولویتها و کیفیات ژئواکونومی در عملکرد دولتها حالت غالب پیدا می کند هنوز هم ممکن است که به واسطه ترس از عواقب انجام یک عمل و یا عکس العمل کشور مقابل و همجنین اعمال اقدامات تنبیهی،منازعات تجاری خاتمه یابد،لیکن این منازعات را دیگر نمی توان به واسطه مداخله های سیاسی طرفین که سر منشاء آن ضروریات استراتژیک در خصوص حفظ همکاری متحدان در مقابل یک دشمن مشترک است سرکوب نمود و اگر قرار باشد که همبستگی و اتحاد داخلی به واسطه وجود یک تهدید حفظ شود،امروزه آن خطر بایستی اقتصادی باشد.از سوی پایان جنگ سرد باعث گردید تا از اهمیت برخورداری از توانایی نظامی در رابطه با امور جاری دنیا به صورت مداوم کاسته شود.دردوران پساجنگ سرد با ازبین رفتن ارتباط بین تهدیدات و ائتلافهای نظامی اولویتها و کیفیات ژئواکونومی در عملکرد دولتها حالت غالب پیدا کرد.
جیمزدوئرتی و رابرت نالتز گراف، نظریه های متعارض در روابط بین الملل، ترجمه علی رضا طیب و وحید بزرگی، جلد اول، چاپ دوم، نشرقومی،تهران،۱۳۷۶
رویکرد نئورئالیسم یا واقع گرایی جدید به عنوان رویکرد نظری تحقیق مورد بهره برداری قرار گرفته است. رویکردی که به عقیده نگارنده شاید بتوان آن را به عنوان چارچوب تئوریک و بحث نظری تبیین جایگاه پاکستان در سیاست خارجی آمریکا به کاربردسنت واقعگرایی دستمایه لازم را برای شکل گیری آنچه رویکرد نو واقعگرایی به نظریه روابط بین الملل خوانده شده فراهم آورده است.نوواقعگرایی با تدوین قضایایی که در آنها متغییرهای وابسته و مستقل ازهم جدا شده اند، و با قرار دادن نظریه واقعگرایی کهن در چارچوبی جدید که مبتنی بر تحلیل های تطبیقی است. درپی تنقیح و احیای دوباره واقعگرایی کهن است.
زیبافرزین نیا(۱۳۸۳)در مقاله (آمریکا و پاکستان :تردید و اعتماد)
محمد جعفر جوادی ارجمند(۱۱/۱۰/۸۷-تصویب۲۰/۱۲/۸۷)در مقاله (تحرک های طالبان و تاثیر آن در روابط پاکستان،افغانستان و آمریکا).
آقای عفان سلجوق دانشیار دانشکده اردو،در مقاله (روابط خارجی پاکستان).
دکتر شهروز ابراهیمی استاد یار روابط بین الملل دانشگاه اصفهان – مصطفی محمدی دانشجوی کارشناسی ارشد(۳۰/۱۱/۸۹)در پایان نامه (روابط هسته ای پاکستان و آمریکا از ۱۹۴۷تا۲۰۱۰).
سید قاسم منفرد(۱۳۹۰)در مقاله (ابعاد جدید تنش در روابط آمریکا و پاکستان) کمک کردن آمریکا به کشور پاکستان به نفع آمریکاست که هزینه کمتری را در بردارد و اگر ارتباط با پاکستان مسدود شود آمریکا بسوی کشورهای آسیای میانه خواهد رفت که بسیار پر هزینه است.
دکتر محمد کاظم کاوه پیشقدم در مقاله(شاخص های تغییر الگوی سیاست خارجی آمریکا بعد از جنگ سرد) الگوی های جدید در رفتار امنیتی و سیاست خارجی آمریکا در قالب مداخله گرایی – هژمونیک گرای یکجانبه –مبارزه با تروریسم و جنگ پیشدستانه تعریف می شود.
بروس رایدل(۲۰۱۱) در کتاب (هم آغوشی مرگبار پاکستان- آمریکا و آینده جهاد جهانی ) موضوع آن با آنکه پاکستان از سه دهه گروه های جهادی را در خود جا داده است همواره از امریکاییان امتیاز گرفنه است وی اما هشدار می دهد که نبرد برای روح پاکستان در راه است.
حمیدالله (۱۳۸۹) بعداز سقوط رژیم طالبان و حمله ۱۱ سپتامبر آمریکا بیشترین کمک مالی را به پاکستان داشته است . ولی پاکستان بر علیه تروریسم با آمریکاهمکاری نداشته و بیشترین توجه به مشکل خود نسبت به هند متمرکز نموده است.آمریکااز قطع همکاری با پاکستان در هراس است که پاکستان به دست افراط گرایان اسلامی سقوط کند اما کارشناسان دولت مردان افغانستان نزدیکی دو کشور را در راستای منافع شخصی خود را ارزیابی می کنند.بنا به نظر بارک اوباما پاکستان یک غده سرطانی است.
رهین فرهمند(۱۳۹۰)مقاله (اوج گیری تنش ها در روابطآمریکاوپاکستان و تاثیرآن بر روند صلح)
آمریکابه دلیل تنش در منطقه و نزدیک شدن به سال ۲۰۱۴ و خروج نظامیان این کشور از افغانستان و از سوی تنش با ایران خواهان کنترل منافع خود در منطقه است و خواهان نظام قدرت مندی نظامیان در پاکستان است و تاثیر مستقیم این تنش ها در روابط آمریکا و پاکستان بر تحولات افغانستان بسیار مهم و حیاتی است.
ناامنی افغانستان بدون همکاری صادقانه پاکستان مهار شدنی نیست این همکاری در صورتی وجود دارد که روابط بین آمریکاو پاکستان متشنج نباشد.
روزنامه های خارجی هافینگ تن مقاله آخرین بازی پاکستان را در منطقه تحلیل نمود(۲۱/۱۱/۹۱) رهبران امروزه پاکستان و طراحان سیاسی از نظر ضیاالحق حمایت می کنند رهبرانی را که آمریکا در افغانستان به قدرت رسانیده پاکستان مخالف است و پاکستان دوست دارد نیروهای مورد نظر خودش در افغانستان به قدرت برسند کمک های هنگفت مالی و اقتصادی به پاکستان – رابطه قوی هند و نفوذ هند را در افغانستان برای هر دو کشور و منطقه مفید می خواهد.
دکترنوذرشفیعی آمریکا پشت افراط گرایی پاکستان (۱۳۹۱) آغاز حکومت موقت در سال۲۰۰۱ دولت آمریکا میلیارد دلار جهت مبارزه علیه تروریزم پرداخت نمود و کنگره آمریکا به این نتیجه رسید که پاکستان اقدامی علیه القاعده و طالبان انجام نداده است کمک به پاکستان به نفع امنیت ملی آمریکا است . کارشناسان آمریکایی اعتقاد دارند کمک به پاکستان می تواند نتیجه معکوسی به دنبال داشته باشد آثار ایشان نظریه های رایج در باره ساختار نظام بین الملل و سازمانهای جهادی در پاکستان – تبین افراط گرایی در پاکستان و تاثیر آن بر روابط تهران اسلام آباد- سیاست قدرت (آینده نظام بین الملل و قدرت ها).
۱-۱۰- جنبه جدید بودن و نوآوری درپژوهش
پیوند بین ابعاد نظری و سیاست خارجی پاکستان از یک سو و از سوی دیگر تقسیمبندی بین دو دوره قبل و بعد از ۱۱ سپتامبر در ارتباط با روابط پاکستان و امریکا بر اساس یک دیدگاه ساختاری و همچنین تبیین جایگاه کشورهای ضعیف در سیاست خارجی قطب مسلط بر اساس تغییر رفتارها و ساختارها خود نه تنها به لحاظ نظری در ایران جدیدند بلکه این مبانی کمتر در کشور ما در ارتباط با کشوری چون پاکستان مدنظر قرار گرفته اند.
۱۱-۱- مفاهیم پژوهش
ژئوپلیتیک: علم«سیاست زمین»، شبه علم یا نظریه ای است که سیاست را وابسته به عوامل محیط جغرافیایی می داند. ژئوپلیتیک دانشی است که روابط بین جغرافیای دولت ها و سیاست های آنها را مورد بررسی قرار می دهد.[۳]
استراتژی: « کلاوس ویتز»[۴] استراتژی را بهره برداری از درگیری ها برای حصول به هدف جنگی می داند.
«لیدل هارت»[۵] استراتژی را هنر توزیع به کارگیری ابزار نظامی برای تحقق اهداف سیاسی میداند.[۶]
در واقع استراتژی، تدابیری است که جامعه برای بسیج و کاربرد آن علیه کلیه منابع موجود و یا قابل حصول به منظور حفظ و تعمیم ارزش های متعلق به خود اتخاذ می کند.[۷]
عزت الله عزتی در کتاب زئواستراتژی خود قائل به وجود دو بعد و صورت از کلمه استراتژی می باشد و بیان می دارد : استراتژی نظامی عبارت است از (چگونگی و نحوه برنامه ریزی به منظور پیش بینی عملیات گسترده نظامی در آینده ) واز لحاظ عمومی استراتژی عبارت است از (داشتن هنروخط مشی به منظور هدایت مجموعه فعالیتهایی در مقیاس جهانی در آینده)[۸]
ژئواکونومی: ژئواکونومی رابطه بین اقتصادهای جهانی است. مطالعه اینکه چگونه اقتصادهای ملت های جهان با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و بر روی یکدیگر تاثیر می گذارند را ژئواکونومیک گویند.
ژئواکونومی مفهومی است جدید که هدفش دخل وتصرف در استراتژی های اقتصادی است،برای نیل به اهداف سیاسی،نظامی – امنیتی وفرهنگی – اجتماعی به نحوی که این دخل وتصرف در بستر ژئوپلیتیک صورت گیرد. تعریف زئواکونومی عبارت است از تحلیل استراتژیهای اقتصادی بدون در نظر گرفتن سود تجاری که از طرف دولت ها اعمال می شود،به منظور حفظ اقتصاد ملی یا بخش های حیاتی و به دست آوردن کلیدهای کنترل اقتصاد از طریق ساختارهای سیاسی و خط مشی های مربوط به آن .همچنین دولت از این طریق می تواند کنترل و اقتدار تمام منابع تولید و بخش های کلیدی اقتصادی را به دست بگیرد و به استحکام بخشیدن فعالیت های اقتصادی و قدرت های اقتصادی بپردازد.[۹]
تروریسم: استفاده یا تحدید به استفاده از خشونت به صورت نظام مند[۱۰] برای نیل به اهداف سیاسی[۱۱] را تروریسم گویند. تا کنون هیچ تعریف جامع مورد توافقی راجع به ویژگی[۱۲]، انگیزه[۱۳]،یا شیوه انجام آن[۱۴] وجود

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت