Log(pop)

۱/۲۲

۹/۰

D(Log(pop))

۱/۷۰

۰۰۴/۰

Log(oil)

۷۷/۰

۹/۰

D(Log(oil))

۰۲/۲۴

۰۰۷/۰

Log(mavhpi)

۲/۳۶

۷۲/۰

D(Log(mavhpi))

۳/۹۱

۰

منبع: خروجی نرم­افزار Eviews6
همان طوری که مشاهده می­گردد تفاضل مرتبه اول تمامی متغیرها در سطح خطای ۵% (سطح اطمینان ۹۵%) مانا هستند و مقادیر ADFشان از مقادیر بحرانی­شان بیشتر است.
۴-۴- آزمون هاسمن[۱۱۰]
برای انتخاب مدل برتر از میان مدل اثرات ثابت[۱۱۱] و اثرات تصادفی[۱۱۲] در روش پانل دیتا از احتمال آماره هاسمن (H) استفاده شده است. آزمون هاسمن، تصریح الگوی اثر تصادفی را در مقابل الگوی اثر ثابت آزمون می­ کند. بر این اساس، الگو به دو صورت اثر ثابت و اثر تصادفی برآورد شده و سپس ضرایب به دست آمده مقایسه شدند. در تخمین اثرات ثابت (FE) فرض می­ شود که عرض از مبدأ یکسانی برای هر یک از کشورها وجود دارد که عرض از مبدأ برای هر یک از کشورها متفاوت است که می ­تواند با متغیرهای توضیحی مدل همبستگی داشته یا نداشته باشد که این روش به حداقل مربعات مجازی (LSDV) معروف است. ضمن اینکه در این مدل اثر زمان دیده نمی­ شود و تنها اثراتی که مختص هر یک از کشورهاست به عنوان اثرات انفرادی در نظر گرفته می­ شود. در حالی که در مدل اثرات تصادفی، اثرات انفرادی در طول زمان ثابت هستند ولی در میان کشورها تغییر می­ کنند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

ضمن اینکه احتمال آماره هاسمن برای انتخاب این دو اثر به عنوان مدل برتر کافی است و آماره هاسمن به تنهایی می ­تواند توجیه کافی را برای انتخاب مدل برتر داشته باشد.
فرضیه صفر در آزمون هاسمن بدین صورت می باشد:
(۴-۶)

(۴-۷)
در صورت رد شدن فرضیه H0، روش اثرات ثابت سازگار و روش اثرات تصادفی ناسازگار است و باید از روش اثرات ثابت استفاده کنیم.
اگر Prob کوچکتر از یک دهم باشد، مدل اثر ثابت در سطح یک درصد به بالا پذیرفته می­ شود، اما اگر Prob بزرگتر از یک دهم باشد، در این صورت مدل اثر تصادفی پذیرفته می­ شود (اشرف­زاده و مهرگان، ۱۳۸۷).
پس از انجام این آزمون نتایج زیر حاصل شد:

Prob= 0.0000
با توجه به Prob و مقایسه آماره آزمون با آماره جدول، مدل اثرات ثابت را در نمونه مورد بررسی می­پذیریم.
۴-۵- برآورد مدل اول
اگرچه تفاوت­های زیادی در شرایط اقتصادی، اجتماعی کشورها و بازار مسکن در کشورهای مورد بررسی وجود دارد، اما یکی از مزیت­های مهم مدل پانل دیتا آن است که ناهمگنی در کشورهای مورد بررسی شرایط مناسبی را برای تخمین ضرایب مدل فراهم می ­آورد و همچنین ناهمگنی در کشورها در ضرایب تخمینی مدل لحاظ می­ شود. این مطالعه ۲۱ کشور را مورد بررسی قرار می­دهد که معمولا دارای تفاوت­های زیادی در تمامی زمینه ­های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هستند، از این رو ناهمسانی زیادی بین داده ­های این کشورها وجود دارد که برای برطرف شدن مشکل تخمین زننده­ها از روش GLS در این مطالعه استفاده می­کنیم. همچنین به دلیل محدودیت آماری در تمام برآوردهای این مطالعه از پانل نامتوازن استفاده شده است.
ابتدا مدل (۴-۸) برای کل نمونه مورد بررسی و در دوره زمانی ۲۰۰۹-۱۹۸۰، بر اساس روش اثرات ثابت تخمین زده می­ شود. نتایج تخمین در جدول (۴-۳) ارائه شده است.

(۴-۸)
جدول ۴-۳: نتایج تخمین برای مدل اول

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت