نتایج تحقیقات ملک اخلاق و رجب زاده (۱۳۹۰) در پژوهشی با عنوان استراتژی‌های ناب و چابک و عملکرد بازاریابی شرکتنشان داد که دو استراتژی ناب و چابک بر عملکرد بازاریابی شرکت تأثیر دارد. استراتژی ناب یک استراتژی مدیریتی و رویکردی جهت شناسایی و حذف ضایعات و برای حداقل نمودن هزینه‌ها و حرکت به سوی بهره وری و تعالی سازمانی می باشد. استراتژی چابک اشاره به چابکی یا سریع بودن دارد و نشان‌دهنده حداکثر انعطاف‌پذیری است. به طوری که به تغییرات در محصول، بازار و نیازهای مشتریان پاسخ دهد و نیز فرصت‌هایی را فراهم آورد که بتواند در میان رقبا به عنوان سازمان برتر شناخته شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مهدوی مزده و توحید کمیجانی (۱۳۹۰)، در پژوهشی سه شاخص پیاده‌سازی استراتژی، کیفیت برنامه های اجرایی و شناسایی وضع موجود را مهم‌ترین شاخص‌های عملکرد بازاریابی بر شمردند. از نظر آنها پیاده سازی استراتژی‌های اتخاذ شده برای واحد بازاریابی مهم‌ترین گام محسوب می‌شود و موفقیت سازمان در این گام، تأثیرگذار بر سایر گام‌های کلیدی یک سازمان می‌باشد. همبستگی مثبتی که بین پیاده‌سازی استراتژی و سایر عوامل موفقیت یک سازمان موجود است، نشان دهنده توجه ذینفعان به جهت‌گیری شرکت در مسیری است که از قبل در استراتژی‌های سازمان مد نظر قرار گرفته است.
۲-۶-۲- پژوهش‌های خارجی:
نتایج پژوهشی که توسط اوربان و استار[۷۵] (۱۹۹۱) انجام شد نشان داد کسب مزیت رقابتی از چهار طریق امکان پذیر است: برتری فن آوری، برتری منابع، الگوهای تقاضا، سیاست‌های بازرگانی. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد زمانی که رقابت شدید از طریق تکنولوژی ایجاد شده باشد بانک‌ها برای متمایز ساختن خدمات خویش و حفظ جایگاه بازار باید رویکرد بازار محور داشته باشند. به نظر آنها راهکار موفق برای دستیابی به یک جایگاه مناسب در بازار رقابتی ارائه ارزش به مشتریان فعلی و بالقوه بر مبنای نیازها و خواسته های آنان است.
مورگان، کلارک و گونر (۲۰۰۲) در مقاله‌ای به بررسی دیدگاه‌های ارزیابی عملکرد بازاریابی پرداختند و سه معیار بهره‌وری بازاریابی (کارایی)،ممیزی بازاریابی (اثربخشی) و اصول ارزیابی عملکرد بازاریابی که تلفیقی از رویکردهای ممیزی و بهره‌وری است را به عنوان معیارهای اساسی ارزیابی عملکرد بازاریابی بر شمردند.
الانیتیس و گانیری[۷۶] (۱۹۹۷) در پژوهشی با عنوان گرایش بازاریابی و عملکرد شرکت از دو جنبه نگرشی و رفتاری بازاریابی در شرکت‌ها را مورد بررسی قرار دادند. این دو پژوهشگر بعد نگرش را از حیث شناخت و درک نیاز مشتری و برآورده نمودن آن و بعد رفتاری را از حیث توان انطباق سیاست‌های بازاریابی شرکت با سایر شرکت‌های صنعت مورد بررسی قرار دادند.
شث و سیسودیا[۷۷] (۲۰۰۲) در پژوهش خود با عنوان ارزیابی و تحلیل بهره‌وری بازاریابی دو راهکار برای افزایش بهره وری بازاریابی پیشنهاد کردند. اول تغییر در تمرکز بازاریابی از تمرکز بر کل بازار به سوی تمرکز بر هر مشتری و دوم اینکه عملکرد بازاریابی بیشتر باید متمایل به تولید و سرمایه‌گذاری در برند و توزیع در طول زمان باشد نه گسترش تولید سالانه.
ریچارد اچ. برین و جیمز ای استافورد[۷۸] (۲۰۰۳) در مقاله‌ای با عنوان افسانه بازاریابی در نظام بانکداری ابعاد دوگانه‌ای برای مفهوم بازاریابی در نظر گرفته‌اند. بعد اول سطح عملیاتی را شامل می‌شود که تمام فعالیت‌های برنامه‌ریزی مرتبط با محصول، کیفیت، طرح، بسته بندی، قیمت‌گذاری، توزیع و ترفیع را در بر می‌گیرد اما بعد دوم بیشتر ماهیت فلسفی دارد که در آن نیازها، خواسته‌ها و ایجاد ارزش برای مشتری باید به عنوان نخستین اولویت در تصمیم‌گیری‌های بازاریابی مطرح شود. آنچه که حائز اهمیت است این نکته است که تنها وجود چنین دیدگاهی موجبات رشد سازمان را فراهم خواهد آورد.
پژوهشی توسط وانگ و ریچارد کیم[۷۹] (۲۰۰۷) در زمینه استراتژی‌های محیطی و مزیت رقابتی در شرکت‌های خدماتی انجام شد. در این پژوهش مزیت رقابتی پایدار به عنوان هدف برای بسیاری از سازمان های انتفاعی و غیرانتفاعی تعریف شده که می‌تواند منجر به عملکرد خارق‌العاده سازمان شود. در این پژوهش عوامل مؤثر در کسب مزیت رقابتی به دو دسته عملکرد مالی و قدرت شهرت تقسیم شده است.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه
شیوه اجرای یک تحقیق ارتباط زیادی با ماهیت موضوع، نوع تحقیق و هم چنین متغیرهای تحقیق دارد. اما باید توجه داشت آنچه که موجب شده جوهر علمی، حیات پیدا کند، وقوف به اکتشافات و نتایج علوم نیست بلکه شناخت و درک عمیق روش­ها و شیوه­ هایی ­است که بشر برای پیشرفت علم به کار گرفته­ است. روش­ها در حقیقت ابزارهای دستیابی به حقیقت هستند. با توجه به اهمیتی که روش شناسی تحقیق دارد در این فصل به آن پرداخته می­ شود، به عبارتی می­توان گفت در این فصل با در نظر گرفتن هدف تحقیق، روش تحقیق مشخص شده و با انتخاب جامعه آماری و تعیین نمونه، با توزیع پرسشنامه ­های تدوینی در نظر گرفته ­شده به جمع­آوری اطلاعات پرداخته تا بتوان تأثیرات متغیر مستقل بر متغیرهای وابسته را از دیدگاه شرکت کنندگان در این مطالعه مورد بررسی و شناسایی قرار داد. بنابراین در این فصل جامعه آماری و نمونه، ابزار تحقیق، روایی و پایایی تحقیق، نحوه اجرای آن و روش­های آماری جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات به ترتیب مورد بررسی قرار می­گیرند در این فصل ابتدا روشی که در این پژوهش به کار گرفته شده است، توضیح داده می‌شود. در ادامه، جامعه آماری پژوهش، روش نمونه‌گیری و حجم نمونه مشخص می‌شود و سپس ابزار جمع‌ آوری داده‌ها و نیز نحوه تعیین میزان پایایی و روایی آن و در پایان شیوه اجرای پژوهش بیان می‌گردد.
۳-۲- روش تحقیق
هر تحقیقی باید بر اساس مسأله اصلی، اهداف، فرضیات، امکانات و نیز ملاحظات اخلاقی، طرح و روش خاصی داشته باشد تا با مدد آن بتوان به شناخت منظم و سازماندهی شده واقعیات مورد مطالعه دست یافت. در زمینه پژوهشهای کاربردی، روش های متعددی وجود دارد که به هر یک از آنها با توجه به ویژگی پرسشهای پژوهشی، موقعیتها و شرایط خاص مطالعه ممکن است نامهای مختلفی داده شود. انواع این تحقیقات عبارتند از: مطالعات موردی، تاریخی، توصیفی، اکتشافی، طولی، تطبیقی، میدانی، آزمایشگاهی، تجربی، شبه تجربی و. ..
تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است که درطی مراحل اجرای آن به دنبال شناخت تاثیر تغییرات ارزشهای فرهنگی برتغییرعملکرد و سطح پاسخگویی در سازمانها هستیم. تحقیق توصیفی شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سؤالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مورد مطالعه می باشد.
در تحقیقات توصیفی، پژوهشگر سعی می کند تا «آنچه هست» را بدون هیچگونه دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش دهد و نتایج عینی از موقعیت بگیرد. روش پیمایشی، روشی برای بدست آوردن اطلاعات درباره ی دیدگاه ها، باورها، نظرات ورفتارهای اعضای یک جامعه آماری از راه انجام تحقیق است. اساس این تحقیق مبتنی برتعمیم اطلاعات حاصل ازبخش کوچکی ازیک جامعه، تحت عنوان نمونه، به جامعه آماری می باشد. در تحقیق از نظر نحوه اجراء بدین صورت عمل می­ شود که در ابتدا با کسب مجوزهای لازم و دادن اطمینانبه آزمودنی­ها در خصوص محرمانه ماندن اطلاعات پرسشنامه و بی­نام بودن آن، مقدمات کار فراهم و مشکلات احتمالی برطرف گشته تا نهایتاً پس از تکمیل پرسشنامه ­ها، اطلاعات بدست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. از آنجایی که در این پژوهش به بررسی رابطه بین متغیرهای مدل می پردازیم، پس تحقیق از نوع پیمایشی می باشد. در این تحقیق برای تجزیه وتحلیل داده‌های جمع آوری شده ابتدا در سطح توصیفی به منظور توصیف وتلخیص ویژگی های جمعیت شناختی شامل جنسیت، میزان تحصیلات، سن و سابقه کاری از شاخص های آماری استفاده شده ودر سطح استنباطی به منظور بررسی وضعیت سوالات پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده خواهد شد.
۳-۳- دامنه تحقیق
یکی ازشرایط موفقیت هرتحقیقی، تعیین دامنه تحقیق می باشد. چون انجام تحقیق به صورت کلی و عام تا حدی غیرعملی است، لذا باید سعی کرد که تحقیق را تا حد ممکن محدود نمود و قلمرو آن را مشخص کرده و سپس اقدام به انجام آن نمود. در اینجا به قلمرو تحقیق از سه بعد پرداخته می شود.
۳-۴-روش و ابزار گردآوری داده‌ها
به منظور مطالعه و بررسیرابطه میان عملکرد بازاریابی و مزیت رقابتی در شرکت جهان فولاد شهر کرمانشاه و به منظور دستیابی به هدف نهایی تحقیق، در این پژوهش از دو ابزار به شرح ذیل جهت جمع آوری اطلاعات استفاده گردیده است.
۳-۴-۱- روش مطالعات نظری
روش مطالعات نظری و کتابخانه ای عمدتاً برای مطالعه ادبیات موضوع و بررسی پیشینه تحقیق و همچنین مطالعات و دیدگاههایی که راجع به موضوع مورد تحقیق وجود داشته و نیز برای ایجاد چارچوبی مناسب جهت بررسی موضوع انتخاب می شود. لذا با مراجعه به منابع کتابخانه ای شامل کتب، مجلات هفتگی و ماهانه، پایان نامه های تحصیلی و رساله های تحقیقی مرتبط، جستجو در پایگاه های الکترونیکی اطلاعات از قیبل اینترنتبخش تئوری و ادبیات موضوع، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. مطالب مورد استفاده در تحقیق، از منابع به روز، ژورنال های معتبر، کتاب های لاتین روز و منابع داخلی که شامل کتاب ها، مقالات، مجلات علمی و پایان نامه ها و تحقیقات مرتبط با موضوع مورد پژوهش استخراج می شود که بر اساس روش های استاندارد و متداول به تدوین مطالب فوق پرداخته می شود.
۳-۴-۲- روش مطالعات میدانی
بخش دیگر تحقیق به شکل میدانی انجام شده است. در این مرحله برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه یکی از ابزار گردآوری داده‌هاست که پاسخ دهندگان از طریق آن، به پرسشهایی پاسخ می دهند و یا واکنش خود را در برابر مطالب نوشته شده به صورتی ابراز می دارند. از اینرو هر گاه بدست آوردن اطلاعات واقعی مورد نظر باشد از پرسشنامه استفاده می شود. در این تحقیق به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل متغیرهای مربوط به تحقیق که در ادبیات تحقیق مورد بحث قرار گرفت پرسشنامه ای حاوی سؤالاتی در این زمینه، تهیه و بین آنها توزیع گردید. از مقیاس لیکرت برای پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه استفاده شده است. از خصوصیات مهم این مقیاس، گسترش بخشیدن به حوزه انتخاب پاسخگویی و فراهم آوردن گزینه های بیشتری برای آن می باشد. بدین معنی که از پاسخگویان خواسته می شود یکی از گزینه ها را انتخاب کنند.
دسته بندی سوالات پرسشنامه:

متغیر شماره سوال
کارایی ۱ تا ۶
اثر بخشی ۷ تا ۸
مزیت مشهود ۹ تا ۱۱
مزیت پایدار ۱۲ تا ۱۳
مزیت پویا ۱۴ تا ۱۶
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت