این مواردباعث شده تا حیات شرکت ها هر چه بیشتر در معرض خطر قرار گیرد ‌و یافتن راه چاره به عنوان دغدغه فکری همیشگی برای مدیران شرکت ها مطرح شود. خدمات آنان برای سازمان و مشتریان به طور پیوسته با ترکیب جدیدی از منابع موجود خود مزایای رقابتی جدیدی را فراهم آورد. از این رو است که اهمیت نیروی انسانی خلاق و نوآور و به عبارتی دیگر کارآفرینان سازمانی در شرکت ها برجسته تر می شود و دست یابی به نوآوری مستلزم وجود کارآفرینان سازمانی در شرکت‌ها است(هادیزاده مقدم و رحیمی فیل آباد،۱۳۸۴: ۱۴).

 

۲-۲۶- عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی

 

ادبیات کارآفرینی سازمانی نشانگر آن است که عوامل متعددی، هم در درون، و هم در خارج از سازمان می‌تواند باعث ارتقاء کارآفرینی گردد.”هورنزبی” بر این باور است که عوامل درونی سازمانی که مدیریت بر روی آن ها کنترل دارد و به رفتار کارآفرینانه کمک می‌کنند، عبارتند از: حمایت مدیریت، آزادی عمل و استقلال کاری، پاداش –تقویت، دسترسی زمانی، و مرزهای سازمانی . حمایت مدیریت به ایجاد شرایط حمایتی کارآفرینانه اشاره دارد؛ ارزش ها و نقشهایی که امکانات مالی را فراهم می‌کنند و از ایده های کارکنان استقبال می نمایند. استقلال کاری و آزادی عمل نیز بدان معنی است که کارکنان در حوزه کاری خود، توانایی تصمیم گیری داشته باشند. یک ساختار پاداشی مناسب، افراد را برای ادامه فعالیت های کارآفرینانه ترغیب می کند. دسترسی زمانی به معنی داشتن زمان کافی برای کار بر روی پروژه های کارآفرینانه مورد نیاز است. نهایتاً ،مرزهای سازمانی اشاره به شرایط سازمانی دارد که کارکنان را برای انجام وظایف کاری خود فراتر از شرح وظایف محدودی که آن ها تعریف شده، ترغیب می کند.

 

کارآفرینی همچنین از طریق محیط بیرونی ارتقاء می‌یابد.”کاوین و اسلوین” بر این باورند که محیط کارآفرینانه عبارت است از ترکیب عوامل کلان اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و همچنین دسترسی به کمک و حمایت.”جنیاوالی و فوگل” نیز چارچوبی از عوامل محیطی را که بر کارآفرینی اثر می‌گذارد، در غالب پنج مورد بیان می‌کنند: خط مشی و رویه های حکومت(دولت)، شرایط اقتصادی-اجتماعی، مهارت‌های کسب و کار و کارآفرینی، کمکهای مالی و کمکهای غیرمالی. خط مشی های دولتی شامل حذف موانع و کاستی های بازار و مقررات سختگیرانه است که کارآفرینی را محدود می‌سازد. شرایط اقتصادی-اجتماعی به نگرشهای مطلوب جامعه به کارآفرینی اشاره دارد. مهارت های کسب و کارو کارآفرینی اشاره به سطح مهارت‌های فنی و کسب و کاری دارد که کارآفرینان بالقوه دارا هستند. حمایت مالی بیان می‌کند که کارآفرینان باید برای شروع پروژه ها، تنوع سازی محصولات و خدمات، و رشد و توسعه، پول لازم در اختیار داشته باشند. حمایت غیر مالی نیز به شبکه هایی که موجودند، اشاره دارد (لوبر[۶۳]،۱۹۹۸: ۲۸-۲۷).

 

ویژگی های فردی نیز می‌تواند تاثیر مهمی در ارتقاء کارآفرینی سازمانی داشته باشد. این ویژگی ها می‌تواند شامل: نیاز به استقلال ، مرکز کنترلی، میل بع اعمال ریسک، تسلط و برتری، انرژی زیاد، پشتکار وانگیزه دستیابی به هدف باشد(مقیمی،۱۳۸۴: ۱۱۲-۱۱۱).

 

برای مقایسه ویژگی های سنتی و سازمان های کارآفرین، جدول شماره (۲-۵) ، ویژگی های آن ها را از بعد مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهد(مقیمی،۱۳۸۳: ۱۱۸-۱۱۷).

 

اگر سازمان ها نیازمند دگرگونی هستند تا در بازارهایی که امکان موفقیت وجود دارد، حضور داشته باشند و واحدها و همچنین بوروکراتها را به کارآفرینان مبدل سازند، توسعه کارآفرینی درون سازمنی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

 

– سازمان‌هایی شرایط کارآفرینانه دارند که نوآور، ریسک پذیر، پیشتاز، بی باک و مهاجم باشند و در حمایت از شرایط فوق به رهبری تکنولوژیکی و تحقیق و توسعه اهمیت خاص قائل شوند.

 

– سازمان کارآفرین،سازمانی است که بدون در نظر گرفتن منابع موجود و تحت کنترل، فرصت ها را پیگیری کند.

 

    1. -soecial capital ↑

 

    1. -colman ↑

 

    1. -Alistair & Anderson ↑

 

    1. -hansvestland ↑

 

    1. -nahapiiet & ghoshal ↑

 

    1. -Schompiter ↑

 

    1. -Independent Variable ↑

 

    1. ۸ Dependent Variable ↑

 

    1. ۹ Moderator Variable ↑

 

    1. ۱۰ Control Variable ↑

 

    1. -Bourdieu ↑

 

    1. -Mourhed & Grifin ↑

 

    1. -Rabinson ↑

 

    1. -Terner ↑

 

    1. -Intraeneurship ↑

 

    1. coleman ↑

 

    1. Alistair R.Anderson ↑

 

    1. -Boist & Gronovette ↑

 

    1. -Pesqupto ↑

 

    1. ۱۸- Individulism ↑

 

    1. ۱- Boullen & Oneyx ↑

 

    1. ۲- Lin ↑

 

    1. ۳- Social resources theory ↑

 

    1. ۱- Sherman fuland ↑

 

    1. ۲۵- World bank ↑

 

    1. functionalism ↑

 

    1. Bonding social capital ↑

 

    1. Bridging social capital ↑

 

    1. Linking social capital ↑

 

    1. ۱- Glasser ↑

 

    1. ۲- Knowles ↑

 

    1. -Social trust ↑

 

    1. Social participation ↑

 

    1. Social solidavits ↑

 

    1. ۱- Hans westlun ↑

 

    1. Carl markes ↑

 

    1. J.zymel ↑

 

    1. ۱- Social capital ↑

 

    1. Vilaniva&josa ↑

 

    1. Nahapite&ghoshal ↑

 

    1. bolino ↑

 

    1. – Lina & Ven bern ↑

 

    1. Product regional network ↑

 

    1. – Entrepreneur ↑

 

    1. Intrapreneurship ↑

 

    1. Prokopenko & Pavlin ↑

 

    1. Thompson ↑

 

    1. -Mackenzie & Dechambeau ↑

 

    1. -Jennig & Young ↑

 

    1. -Jones & Butler ↑

 

    1. -Jennings ↑

 

    1. -Lumpkin ↑

 

    1. Miller ↑

 

    1. -Thornberry ↑

 

    1. -Corporate Venturing ↑

 

    1. -Entrepreneur ship ↑

 

    1. -Organizational transformation ↑

 

    1. -Industry rule-breaking ↑

 

    1. -Douglas Lober ↑

 

    1. ۱۰-Internal organizational factors ↑

 

    1. -External environment ↑

 

    1. -Individual characteristics ↑

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت