در این قسمت به ترتیب روش تحقیق، جامعه آماری ، نمونه و روش نمونه گیری و ابزارهای پژوهش (بخشودگی بین فردی، عاطفه مثبت و منفی والگوهای ارتباطی خانواده) بیان شده در پایان نیز به شیوه اجرا و روش آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل سوالات و ملاحظات اخلاقی پژو هش پرداخته شد.

 

روش تحقیق:

 

این پژوهش به بررسی نقش واسطه ایی الگوهای ارتباطی خانواده در رابطه بین عواطف مثبت و منفی و بخشش می پردازد و ‌بنابرین‏ روش تحقیق از نوع همبستگی بوده است.

 

جامعه آماری پژوهش:

 

جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه متوسط شهر نورآباد(۱۶۰۰) بود که در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ مشغول به تحصیل بودند، است.

 

نمونه و روش نمونه گیری: نمونه پژوهش شامل ۲۸۵ دانش آموز دختر پایه متوسطه بود. روش نمونه گیری خوشه ایی چند مرحله ایی می‌باشد ‌به این صورت که از بین مدارس دخترانه شهر نورآباد (۱۰) ۵ مدرسه را به صورت تصادفی انتخاب و از هر مدرسه ۳ کلاس به صورت تصادفی انتخاب شد که کوچک‌ترین واحد نمونه گیری کلاس بود. اطلاعات مربوط به شغل و تحصیلات پدر و مادر آزمودینها در جداول زیر ذکر شده اند.

 

جدول ۳-۱ : فراوانی و درصد شغل پدر آزمودنها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شغل پدر فراوانی درصد آزاد ۱۴۴ ۵/۵۰ فرهنگی ۵۹ ۷/۲۰ کارمند ۳۶ ۶/۱۲ نظامی ۳۶ ۶/۱۲ سایر ۱۰ ۶/۳ کل ۲۸۵ ۱۰۰

جدول ۳-۲: فراوانی و درصد شغل مادر آزمودینها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شغل مادر فراوانی درصد فرهنگی ۲۴ ۴/۸ خانه دار ۲۵۲ ۴/۸۸ خیاط ۹ ۲/۳ کل ۲۸۵ ۱۰۰

جدول ۳-۳ : فراوانی و درصد میزان تحصیلات پدر آزمودنی‌ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شغل پدر فراوانی درصد بیسواد و ابتدایی ۴۴ ۴/۱۵ سیکل ۳۷ ۱۳ دیپلم ۱۱۲ ۳/۳۹ فوق دپیلم ۳۰ ۵/۱۰ لیسانس ۴۸ ۸/۱۶ فوق لیسانس و بالاتر ۱۴ ۵ کل ۲۸۵ ۱۰۰

جدول ۳-۴ : فراوانی و درصد تحصیلات مادر آزمودنی‌ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شغل پدر فراوانی درصد بیسواد و ابتدایی ۸۶ ۲/۳۰ سیکل ۸۹ ۲/۳۱ دیپلم ۷۱ ۹/۲۴ فوق دپیلم ۱۳ ۶/۴ فوق لیسانس و بالاتر ۲۶ ۲/۹ کل ۲۸۵ ۱۰۰

 

ابزار های پژوهش

 

مقایس بخشودگی بین فردی (۲۵- IFI )

 

این مقیاس یک پرسشنامه محقق ساخته است . نمره گذاری مقیاس ۲۵ ماده ایی بخشودگی بین فردی ۲۵-IFI[104] به شکل لیکرت صورت می‌گیرد. اولین بار توسط احتشام زاده و همکاران (۱۳۸۹) هنجاریابی شد. از این مقیاس یک نمره کلی برای بخشودگی بین فردی و سه نمره برای خرده مقیاس‌های آن به دست می‌آید. برای ماده های ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴ و ۲۵، نمره گذاری به شکل کاملاً مخالف( ۱نمره)، مخالف (نمره) موافق(۳نمره) و کاملاً موافق(۴نمره) انجام می شود. بقیه ماده ها به شکل معکوس نمره گذاری می‌شوند. حداکثر نمره برای کل مقیاس ۱۰۰ و حداقل ۲۵ می‌باشد.برای خرده مقیاس اول (ارتباط مجدد و کنترل انتقام جویی) که شامل ۱۲ ماده است بالاترین نمره ۴۸ و پایین ترین نمره ۱۲ می‌باشد. برای خرده مقیاس دوم (کنترل رنجش ) که دارای ۶ ماده است، بالاترین نمره ۲۴ و پایین ترین نمره ۶ می‌باشد کسانی که در این خرده مقیاس نمره بیشتری می گیرند، قادر به کنترل رنجش خود هستند و کمتر به نشخوار افکار مربوط به قربانی بودن خود می پردازد. خرده مقیاس سوم (درک واقع بینانه) دارای هفت ماده است. بالاترین نمره در این خرده مقیاس ۲۸ و پایین ترین هفت می‌باشد. به منظور سنجش روایی مقیاس از ضریب همبستگی بخشودگی خانواده اصلی ( پولارد[۱۰۵]و همکاران، ۱۹۹۸) خرده مقیاس توافق پذیری از پرسشنامه پنج عاملی شخصیت–FFI-[106]NEO (کاستا و مک کری[۱۰۷]، ۱۹۹۲) و مقیاس پرخالشگری اهواز AAi[108] (زاهدی فر و همکاران، ۱۳۷۹) استفاده شد. ضریب همبستگی کل مقیاس بخشودگی بین فردی با توافق پذیری و بخشودگی اصلی و پرخاشگری به ترتیب ۴۵/۰، ۲۷/۰، ۶۲/- . می‌باشد و در پژوهش احتشام زاده و همکاران ( ۱۳۸۹) پایایی به روش باز آزمایی بخشودگی کلی با خرده مقیاس‌های آن به ترتیب ۷۱/۰ ، ۷۰/، ۶۸/۰، ۵۸/۰ می‌باشد.

 

مقیاس عاطفه مثبت و منفی

 

این مقیاس یک ابزار خود سنجی است و دارای ۲۰ گویه است که برای اندازه گیری دو بعد خلقی یعنی عاطفه مثبت و منفی طراحی شده است. این مقیاس توسط بخشی پورو دژکام (۱۳۸۴) به منظور سنجش عاطفه مثبت و منفی ترجمه و جهت اجرا آماده گردید . این مقیاس دو خرده مقیاس عاطفه مثبت و منفی دارد و هر خرده مقیاس ۱۰ گویه دارد. گویه ها روی یک مقیاس پنج نقطه ای از ۱ ( به هیچ وجه) تا ۵ ( بسیار زیاد) از سوی آزمودنی ها رتبه بندی می‌شوند و دامنه نمرات برای هر خرده مقیاس ۱۰ تا ۵۰ است. تحقیقات اولیه گزارش می‌کنند که ضریب پایایی به روش آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس عاطفه مثبت برابر ۸۸/۰ و برای مقیاس عاطفه منفی برابر ۸۷/۰ است. ضریب پایایی خرده مقیاس عاطفه مثبت با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ ۸۱/۰ و برای خرده مقیاس عاطفه منفی ۷۴/۰ به دست آمده است. همچنین روایی ملاکی آن نیز از طریق همبستگی خرده مقیاس عاطفه منفی با سیاهه افسردگی بک ۵۸/۰ و همبستگی خرده مقیاس عاطفه مثبت با این پرسشنامه و نیزهمبستگی خرده مقیاس عاطفه منفی با خرده مقیاس اضطراب آشکار پرسشنامه اضطراب آشکار- پنهان کتل ۵۱/۰ و همبستگی خرده مقیاس عاطفه مثبت با مقیاس اضطراب آشکار ۳۵/۰ گزارش شده (بساک نژاد، ۱۳۹۱).

 

مقیاس الگوهای ارتباطی خانواده

 

برای تعیین ابعاد وضعیت گفت و شنود وهمنوایی پرسش نامه تجدید نظر شده الگوی ارتباط خانواده (کوئرنروفیتزپاتریک ، a 2002 ) بهره گرفته شد. این مقیاس دارای ۲۶ گویه پنج گزینه ای از کاملاً موافقم (نمره پنج) تا کاملاً مخالفم ( نمره یک) است. برای پایایی این ابزار دربررسی های انجام شده، میانگین مقدار آلفای کرونباخ ۸۹/۰ (دامنه ۹۲/۰ تا ۰٫۸۴) برای بعد گفت و شنود، ۷۹ .۰ ( دامنه ۰٫۸۴ تا ۰٫۷۳) برای هم نوایی ضریب پایابی به روش بازآزمایی ۰٫۹۹ برای وضعیت گفت و شنود ۰٫۷۳ تا ۰٫۹۳ برای وضعیت همنوایی گزارش شده است . در ایران نیز کورش نیا (۱۳۸۵) پایایی این ابزار را به روش ضریب آلفای کرونباخ برای بعد گفت و شنود ۰٫۸۷ و برای بعد همنوایی ۰٫۸۱ گزارش نموده است. همچنین کوئرنر و فیتزپاتریک (۲۰۰۲) این آزمون را دارای روایی مطلوبی از هر سه دیدگاه محتوایی، ملاکی و سازه می دانند. در ایران نیز کورش نیا ( ۱۳۸۵) روایی مطلوبی برای این آزمون ( تحلیل عاملی و همسانی درونی) گزارش نموده است. وی ارزش ویژه دو عامل گفت و شنود و همنوایی را در تحلیل عاملی به ترتیب ۴۸٫ ۶ و ۲۶٫ ۳ گزارش نمود که ۴۳٫ ۳۷% واریانس مقیاس را ارزیابی می نمود. ضریب همبستگی ابعاد با نمره کل نیز به ترتیب ۷۵٫ ۰ و ۰٫۴۴ بودند.

 

روش جمع آورری داده ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت