تعریف ۳: هر مجموعه فازی در مجموعه مرجع x که هم نرمال و هم محدب است عدد فازی است. شکل زیر نشان دهنده عدد فازی در مجموعه مرجع U است،که مطابق تعریف می‌باشد. (کوفمام،۱۹۹۱)

شکل (۲-۱): عدد فازی n

تعریف ۴: عدد فازی مثلثی را می‌توان به صورت ( زیر نشان داد. تابع عضویت عدد فازی مثلثی در فرمول زیر نشان داده شده است. تابع عضویت (x) معادل است با :

متغیرهای کلامی

متغیرهایی هستند که مقادیر آن ها توسط عبارت های کلامی بیان می‌گردد. استفاده از متغیرهای کلامی در وضعیت های پیچیده و نامشخص که تنها با بهره گرفتن از عبارت های کلامی قابل بیان هستند، بسیار مفید خواهند بود. به عنوان مثال وزن، یک متغیر کلامی است، که با عبارت های کلامی چون کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد بیان می‌گردد.

انتخاب تأمین کننده در زنجیره تأمین یک مسئله تصمیم گیری چند معیاره است،که در آن k تصمیم گیرنده و m تأمین کننده و n معیار تصمیم گیری داریم که تأمین کنندگان با توجه ‌به این معیارها با هم مقایسه می‌شوند.

۲-۸-۲٫استفاده از تکنیک تاپسیس فازی در رتبه بندی

قبل از اینکه روش وزن دهی و رتبه بندی بررسی شود باید توضیحی ‌در مورد اعداد فازی مورد استفاده ارائه شود. عبارت های کلامی به جای اعداد قطعی برای تعیین وزن شاخص ها و همچنین رتبه بندی گزینه ها استفاده شده است. جدول زیر عبارت های کلامی را جهت توصیف اهمیت معیار ها نسبت به یکدیگر ارائه می‌کند. (چن،لین و هوانگ، ۲۰۰۶)

جدول(۲-۲).عبارت های کلامی مرتبط با وزن معیارها

خیلی کم VL

(۰٫۱و۰و۰)
کم L

(۰٫۳و۰٫۱و۰)
تاحدودی کم ML

(۰٫۵و۰٫۳و۰٫۱)
متوسط M

(۰٫۷و۰٫۵و۰٫۳)
نسبتا زیاد MH

(۰٫۹و۰٫۷و۰٫۵)
زیاد H

(۱و۰٫۹و۰٫۷)
خیلی زیاد VH

(۱و۱و۰٫۹)

جدول(۲-۳).متغیرهای کلامی مرتبط به عملکرد گزینه ها نسبت به معیارها

خیلی ضعیف
(۱و۰و۰)
ضعیف
(۳و۱و۰)
نسبتا ضعیف
(۵و۳و۱)
متوسط
(۷و۵و۳)
نسبتا خوب
(۹و۷و۵)
خوب
(۱۰و۹و۷)
خیلی خوب
(۱۰و۱۰و۹)

حال مراحل لازم برای انجام عملیات در این پژوهش به صورت گام های زیر آورده می‌شوند.

گام اول: اگر گروه تصمیم گیری شامل k تصمیم گیرنده باشد، قضاوت تصمیم گیرنده k ام ‌در مورد اهمیت معیار j ام و عملکرد گزینه iام نسبت به معیار با بهره گرفتن از متغیرهای و نشان داده شود، اهمیت هر معیار j ام و عملکرد گزینه i ام نسبت به معیار j ام توسط روابط زیر به دست می‌آید:

در ابتدا ماتریس تصمیم (که ماتریس است) با داده های فازی ایجاد می‌شود.

(

ستون های این ماتریس شامل نظرات کارشناسان واحد خرید شرکت بوده که برابر n ستون است. هم چنین، گزینه های ماتریس تصمیم شامل تمامی نهادها و ستاده ها است که شامل m سطر می‌باشد. داده های جدول تاپسیس فازی هم بر اساس نظرات کارشناسان تهیه می‌شود. حال اگر عدد فازی به صورت مثلثی باشد، روابط زیر برقرار است.

(۱)
)

مرحله بعد، مرحله نرمال سازی یا بی مقیاس سازی ماتریس تصمیم است. روش مورد استفاده این پژوهش، هم چون چن و همکاران (۲۰۰۶)،روش خطی است. ‌به این منظور باید مقدار حداکثر ستون و مقدار حداقل هر ستون را مشخص و با بهره گرفتن از روابط زیر، مقادیر را که مقدار بی مقیاس شده می‌باشند، محاسبه نمود. زمانی که ها به صورت فازی هستند ها نیز فازی خواهند بود.حال اگر

به ترتیب بیشترین و کمترین امتیازها باشند، روابط زیر برقرار است:

و (

گام سوم: در مرحله بعدی ماتریس تصمیم نرمالیزه شده موزون را به دست می آوریم که :

(

گام چهارم: گام بعد به دست آوردن جواب ایده آل مثبت PIS) ) و جواب ایده آل منفی (NIS) می‌باشد که به ترتیب با و نمایش داده می‌شوند. در حالت فازی جهت مقایسه اعداد فازی و تعیین و از فرآیندهای رتبه بندی اعداد فازی استفاده می‌شود، بر اساس این روش رتبه عدد فازی) که با ) نشان داده می‌شود ‌به این صورت تعریف می‌شود.

    1. Current asset ↑

    1. Fuzzy TOPSIS

    1. risk ↑

    1. Systematic risk ↑

    1. Unsys risk ↑

    1. . Galagedera ↑

    1. . Chen et al ↑

    1. galitz ↑

    1. glip ↑

    1. Markowitz ↑

    1. nickles ↑

    1. Market risk ↑

    1. Inflation risk ↑

    1. Business risk ↑

    1. Financial risk ↑

    1. Industry risk ↑

    1. Management risk ↑

    1. Unsystematic risk ↑

    1. Mojon ↑

    1. Systematic risk ↑

    1. Constant return to scale ↑

    1. Variable return to scale ↑

    1. Economic Efficiency ↑

    1. Scale efficiency ↑

    1. Data envelopment analysis ↑

    1. E.Rhodes ↑

    1. W.W.Cooper ↑

    1. Farell ↑

    1. Debreu ↑

    1. Koopmans ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت