کاستا و گری[۱۲۱] (۱۹۸۰) ، در پژوهش های خود دریافتند که ‌برون‌گردی ، شادکامی و رضایت خاطر می‌تواند شادکامی فرد را در سیزده سال بعد پیش‌بینی کنند . افراد برونگرا با محیط اجتماعی بهتر کنار می‌آیند چرا که این ویزگی نیازمند درگیر شدن مکرر در تعاملهای اجتماعی است . ‌بنابرین‏ چنین افرادی خود را در معرض ‌موقعیت‌های قرار می‌دهند که نیاز به تعامل اجتماعی آن ها ارضا کنند و در نتیجه شادتر می‌شوند ، ( چنگ و فورنهام[۱۲۲] ، ۲۰۰۳ ؛ به نقل از علی پور و آگاه هریس ، ۱۳۸۶ ) .

بررسی‌های طولی نشان می‌دهد که شادکامی در طول عمر مؤثر است ، مطالعه طولی که توسط اسیتر ، مارکیدز ، بلک و گودوین[۱۲۳] ( ۲۰۰۰ ) ، در بیش از دو هزار تن از آمریکای های مکزیکی تبار و بالاتر از شصت و پنج سال انجام شد نشان داد که میزان هیجان های مثبت تعیین شده در شروع مطالعه توانستند پیش‌بینی کنند که پس از دو سال چه کسی زنده می ماند و چه کسی می میرد و چه کسی دچار ناتوانی و استقلال در کنش وری خواهد شد ، ( کار[۱۲۴] ، ۲۰۰۴ ؛ به نقل از علی پور و آگاه هریس ، ۱۳۸۶ ) .

لین[۱۲۵] (۲۰۱۰ ) ، به ارزیابی آموزش مهارت کنترل خشم بر سازگاری فردی – اجتماعی در دانشجویان پرستاری و پزشکی پرداخت . نتایج به دست آمده حاکی از این بود که آموزش مهارت کنترل خشم ، سازگاری فردی – اجتماعی در دانشجویان را افزایش داده و همچنین روابط بین فردی آنان رضایت مندی بیشتری یافت .

دالبس[۱۲۶] (۲۰۱۰) ، در یک مطالعه طولی ۲ ساله که میان ۱۵۹ دانش آموز کلاس های چهارم تا ششم انجام دادند ، رابطه معناداری میان ساختار خانواده ، روابط والدین و فرزندان و تاثیر آن در ارتباط با سازگاری با مدرسه مشخص کردند که نشان دهنده هماهنگی بین تجارب خانوادگی و سازگاری در ابتدای نوجوانی است .

برانسورد[۱۲۷] (۲۰۱۰) در پژوهشی نشان داد که باورهای فراشناختی و یادگیری ارتباط مثبت وجود دارد و خود آگاهی شناختی لازمه ی یادگیری است .

لوپان و همکاران[۱۲۸] (۲۰۱۰) بر اساس پژوهشی عنوان کردند که باورهای فراشناختی در بیماران مبتلا به اختلالات اضطرابی به ویژه در اختلال اضطراب فراگیر ، اختلال پانیک ، اختلال وسواس فکری و عملی و اختلال استرس پس از ضربه مختل تر است .

رادزیزوسکا و همکاران[۱۲۹] (۲۰۰۹) در پژوهشی نشان دادند که میان شادکامی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی ، ارتباط وجود دارد.

شومر [۱۳۰] (۲۰۱۱) در پژوهشی نتیجه گرفت که میان باورهای شناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد . هر چه توانایی‌های شناختی دانش آموزان بالاتر باشد ، پیشرفت تحصیلی بهتری خواهند داشت .

مارلو[۱۳۱]و همکاران (۲۰۱۰) ، در پژوهش خود با هدف بررسی رابطه خودکارآمدی و شادکامی بر روی دانشجویان ( N=6500 ) شهر دنور نشان دادند که خودکارآمدی با شادکامی نوجوانان همبسته است . بدین معنی که خودکارآمدی با عملکرد مثبت رابطه معنادار دارد و این مسئله افزایش شادمانی آنان را سبب شده است.

هدوک و کیندرمن[۱۳۲] (۲۰۱۰) ، پژوهشی را با عنوان « مقایسه باورهای فراشناختی در بیماران اضطرابی و گروه غیر بیمار » انجام داده و نتیجه گرفتند که بیماران اسکیزوفرنی دارای توهم و فاقد توهم در مقایسه با بیماران غیر بیمار ، باورهای فراشناختی مختل تری دارند . بیماران دارای توهم و گروه کنترل اضطرابی اعتماد پایین تری در فرایندهای شناختی در مقایسه با اسکیزوفرن های فاقد توهم و گروه کنترل بهنجار داشتند . همچنین نتایج این پژوهش نیز نشان داد که فراشناخت در تحول علائم بیماران سایکوتیک نقش مهمی دارد .

میتوز و همکاران[۱۳۳] (۲۰۰۹) ، در پژوهشی نشان دادند که فراشناخت ، رویارویی متمرکز بر هیجان و نگرانی از جمله شاخص هایی هستند که می توان بر اساس آن ها تنش ، نگرانی ، تفکر نامربوط به امتحان و علائم بدنی همراه با اضطراب امتحان را پیش‌بینی کرد .

ولز و کارتر[۱۳۴] (۲۰۰۹) ، پژوهشی را با عنوان « مقایسه باورهای فراشناختی در بین بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی » انجام داده و نتیجه گرفت که بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی ، باورهای فراشناختی و فرانگری مختل بیشتری در مقایسه با بیماران مبتلا به اختلال اضطراب منتشر ، فوبیای اجتماعی ، اختلال پانیک و گروه بهنجار دارند .

موریسون و فرنچ[۱۳۵] (۲۰۰۸) ، در پژوهشی با عنوان « بررسی و مقایسه مؤلفه‌ های فراشناختی در اختلالات طیف روان پریشی » نتیجه گرفتند که بیماران دارای تشخیص روان پریشی ( اسکیزوفرنیا ، اسکیزوافکتیو و اسکیزوفرنی ) و بیماران در معرض خطر روان پریشی ، در مقایسه با گروه غیر بیمار ، در مؤلفه‌ های باورهای فراشناختی نمرات بالاتری کسب نمودند . همچنین بیماران دارای تشخیص روان پریشی در مقایسه با بیماران در معرض روان پریشی ، باورهای فراشناختی مثبت بیشتری نشان دادند که نشانگر دامنه وسیعی از فراشناختهای نا کار آمد و غیر سودمند است .

پنتریچ و همکاران[۱۳۶] (۲۰۱۰) ، در پژوهشی با عنوان بررسی فراشناخت با عملکرد یادگیری بر روی دانش آموزان پایه هفتم در دروس علوم و زبان انگلیسی ، ‌به این نتیجه رسیدند که فراشناخت با عملکرد یادگیری دانش آموزان رابطه مثبت دارد .

ولز و پاپاجیوجیو[۱۳۷] (۲۰۰۹) ، در پژوهشی که بین شادکامی روان شناختی و علائم وسواس فکری – عملی انجام دادند ، دریافتند که میان شادکامی روان شناختی و علائم وسواس فکری – عملی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد .

باستین ، برز و نتلبک[۱۳۸] ( ۲۰۰۵ ) ، در پژوهش خود بین باورهای فراشناخت با راهبرد مسئله مدار ، رضایت از زندگی و اضطراب نشان دادند که باورهای فراشناخت بالاتر با راهبرد مسئله مدار کار ‌آمد تر ، رضایت زندگی بالاتر و اضطراب پایین ارتباط دارد .

تأسيس و نیکلا[۱۳۹] (۲۰۰۵) ، دو مطالعه ای با عنوان بررسی ارتباط باورهای فراشناخت با عملکرد سلامت روان و جسمانی نشان داد که بین باورهای فراشناخت و سلامت روانشناختی و جسمانی آن ها رابطه وجود دارد و آنهایی که از باورهای فراشناخت بالاتری برخوردارند سلامت روانشناختی بیشتری داشتند.

فصل سوم: روش اجرای پژوهش

روش پژوهش

جامعه آماری ، روش نمونه گیری و حجم نمونه

ابزار اندازه گیری

روش گردآوری داده ها

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

در این فصل به بررسی روش اجرای پژوهش پرداخته شده است . در ابتدا از روش پژوهش و سپس جامعه آماری ، روش نمونه گیری و حجم نمونه صحبت می شود . در ادامه ابزار اندازه گیری ، روش گردآوری داده ها و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات توضیح داده می شود .

۱-روش پژوهش :

با توجه به فرضیه‌ها در پژوهش حاضر از روش همبستگی استفاده شده است که برای بررسی هدف پژوهش مبنی بر بررسی باورهای فراشناختی ، سازگاری فردی – اجتماعی و شادکامی در نوجوانان مورد استفاده قرار گرفته است .

۲-جامعه آماری ، روش نمونه‏گیری و حجم نمونه :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت