۴-۲- تبیین مدل تحقیق اول

در این قسمت از تحقیق تلاش می­ شود، مدل مناسبی که بتواند در حد قابل ­قبولی تغییرات متغیر وابسته را توضیح دهد، طرح و برآورد شود. سپس به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته و آزمون فرضیات مطابق با روش‌ تحقیق مطرح شده در فصل سوم مورد بررسی قرار خواهد گرفت. آنچه مسلم است این است که کلیه مباحث مطروحه در فصول قبل زمانی از اهمیت لازم برخوردار خواهند ‌بود، که اطلاعات جمع‌ آوری شده در این فصل به صورت دقیق و صحیح مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات به درستی تفسیر شود، ‌بنابرین‏ انتخاب شیوه صحیح تحلیل اطلاعات در این فصل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

با توجه به روابط منطقی حاکم و همچنین بررسی مطالعات انجام گرفته در حوزه حاکمیت شرکتی، تاثیر مؤلفه‌ های اصلی حاکمیت شرکتی بر متغیر وابسته ( نسبت مالیات ابرازی به مالیات قطعی) در قالب مدل زیر آمده است. آنچه که مسلم است متغیرها علاوه بر تاثیری که روی متغیر وابسته دارد از تغییرات سایر متغیرهای توضیحی نیز تاثیر می‌پذیرند. لذا شکل ضمنی مدل عبارت است از:

: نسبت مالیات ابرازی به مالیات قطعی

: نسبت مدیران غیر موظف به مدیران موظف

: مقدار سهامدارن نهادی

: اتکا بر بدهی

: نفوذ مدیر عامل

: تمرکز مالکیت

: تعداد هیات مدیره

‌بنابرین‏، هدف تحقیق حاضر تخمین صحیح پارامترهای رگرسیون زیر می‌باشد:

t : دوره زمانی مورد نظر از سال ۱۳۸۶ الی ۱۳۹۱ می‌باشد

i : مقاطع مورد نظر می‌باشد، که عبارت است از ۴۹ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

حال با توجه به روابط ذکر شده انتظارات تئوریک از متغیرها به شرح جدول (۴-۱) می‌باشد:

جدول۴-۱- انتظارات تئوریک از علامت پارامترها

علامت مورد انتظار

ضریب

نام متغیر

+

MN

+

SIZ

+

INS

+

DEP

+

INF

+

FO

۴-۲- ۱- آمار توصیفی

اولین قدم در هر تحلیل آماری وتجزیه و تحلیل اطلاعات، محاسبه ی شاخص های توصیفی می‌باشد. ‌بنابرین‏ برای ورود به مرحله تجزیه و تحلیل اطلاعات، آماره توصیفی داده ها شامل شاخص های مرکزی، پراکندگی و انحراف از قرینگی و همچنین آزمون جارگ- برا که توزیع نرمال پسماندها را بررسی می‌کند، محاسبه می شود.

۴-۲-۱-۱- متغیر وابسته

  • نسبت مالیات ابرازی به قطعی

اگر عوامل حاکمیت شرکتی که مبانی نظری آن اذعان به رعایت حقوق کلیه ذی نفعان از جمله دولت دارد، در شرکت وجود داشته باشد، انتظار می رود مالیات ابرازی با مالیات قطعی تا حدود زیادی منطبق باشد، در واقع نسبت فوق به عدد یک نزدیکتر باشد. از اینرو میانگین نسبت مذکور برای شرکت های منتخب طی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ محاسبه شده و به شرح نمودار زیر می‌باشد:

نمودار۴-۱-متوسط نسبت مالیات ابرازی به قطعی شرکت های منتخب طی سال‌های ۱۳۸۶-۱۳۹۱

همان‌ طور که مشاهده می‌گردد مقداری متوسط به دست آمده برای تمامی شرکت ها بین صفر و یک است که از این میان شرکت پشم شیشه ایران با عدد ۰٫۹۵ بیشترین نسبت را دارا می‌باشد یعنی تفاوت مالیات

    1. بزرگ‌ترین بازار معامله الکترونیک سهام در آمریکا است ↑

    1. Ramzy and Blaier

    1. Sholes et al. ↑

    1. Samuel & Ranti ↑

    1. Lanis & Richardson ↑

    1. Balakrishnan et al. ↑

    1. Yeung Chi ↑

    1. Wang & et al. ↑

    1. Sartori ↑

    1. Generalized Least Square ↑

    1. Panel Data ↑

    1. Non-Stationary ↑

    1. ) Spurious Regression.

    1. ) Levin A, Lin CF, Chu J, 2002.

    1. ) Im KS, Pesaran MH, Shin Y, 2003.

    1. ) Breitung J, 2002.

    1. ) Hardi K, 2000.

    1. ) Pedroni, 1995 & 1999. ↑

    1. ) Engle-Granger. ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت