۳-۹- معایب قانون:

اگر چه تدوین کنندگان قانون سعی کرده‌اند از آمر و ناهی در برابر موانعی که نسبت به اجرای حق امر به معروف و نهی از منکر ایجاد می شوندو نیز در برابر تعرضاتی که ممکن است نسبت به آمر و ناهی صورت گیرد حمایت کند اما این حمایت نمی تواند به اجرای امر به معروف و نهی از منکر یاری رساند.در ماده ۷ که موضوع تعرض به آمر و ناهی مد نظر قرار گرفته ،تعرض به آمر و ناهی ، همان طور که هر نوع تعرض دیگری نسبت به هر شهروندی طبق قانون محکوم است ،محکوم اعلام شده است.در واقع قانون نتوانسته از آمر و ناهی حمایت ویژه ای به عمل آورد.در صورتی که تنها با اتخاذ یک سیاست حمایتی ویژه و سخت گیری نسبت به متعرضین به آمر و ناهی است که می توان به گسترش و اجرای امر به معروف و نهی از منکر امیدوار بود.از سوی دیگر ‌در مورد مجازات ممانعت در برابر امر به معروف و نهی از منکر بحث می‌کند اما ‌در مورد نوع مجازاتی که برای عنوان ممانعت در نظر گرفته است ابهاماتی وجود دارد و بین نوع جرم و میزان مجازات آن و تکرار جرم و افزایش مجازات آن تناسبی وجود ندارد.در مواد ۱۰و ۱۱ قانون از حیث تمثیل و تأکید ، به حوزه های ممکن برای امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده است اما در تعیین حوزه ها و موضوعات و نامگذاری آن ها ،تناسب و وحدت سیاق رعایت نشده است.به عنوان مثال در بند ۱ ماده ۱۰ به حوزه شئون و حدود اسلامی اشاره شده است در حالی که این حوزه شامل موضوعات و مصادیق بی شماری است.

نتیجه گیری ‌و پیشنهادات

نتیجه گیری:
میتوا ن نتیجه گرفت که (امر به معروف و نهی از منکر) پایه و اساس دین است و دین اسلام بر محور این دو فریضه الهی استوار بوده و با استناد به آیات قرآن و روایات اهل بیت (علیهم السلام )و دلایل عقلی و نقلی این دو فریضه واجب است و بدون آن دین شالوده اش را از دست خواهد داد و تحقق آرمان های دینی در سایه این دو فریضه مهم الهی میسر می شود. و پیشوایان ما آن را ریشه و اساس برپایی دین دانسته اند اما تحقق این دو فریضه مهم الهی آداب و شرایطی دارد که بدون رعایت این شرایط نمی توان در اجرای این دو فریضه نتیجه مطلوب گرفت و نیز نمونه های تاریخی از عدم رعایت آن شرایط که نتیجه نامطلوب را به دنبال داشته، از جمله مسایلی که در اجرای این دو فریضه باید رعایت کرد سلسله مراتب امر و نهی نسبت به افراد و شرایط زمانی و مکانی و خصوصیت افراد است و در این زمینه نیز با بهره گرفتن از منابع فقهی سلسله مراتب امر و نهی را که دراجرای آن باید رعایت شود ،مانند اظهار تنفر قلبی و قطع رابطه، و اگر کارگر نیفتاد امر و نهی با زبان، و اگر این هم مؤثر نبود با زور و قوه قهریه، با ید آن را اجرا نمود. و در سایه این شرایط و مراتب می توان نتیجه مطلوب گرفت .وبا توجه به شهدای اخیر امر به معروف ونهی از منکرقانون امر به معروف ونهی از منکر که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده می‌تواند گامی ارزشمند برای نهادینه کردن امر به معروف ونهی از منکر باشد، و در نهایت ایجاد حاشیه ای امن برای مردم وهم برای کسانی که امر به معروف ونهی از منکر می‌کنند تا دیگر شاهد حوادثی نظیر شهادت امران به معروف وناهیان از منکر نباشیم.

پیشنهادات:

با توجه به تمام تفاسیر مطرح شده به منظور برقراری نظم در جامعه وبه منظور اجرای این فریضه مهم

وجود یک نیروی شناخته شده ‌و پذیرفته شده از سوی مردم که هم دولت وهم مردم با اغوش باز دستورات انان را پذیرا باشند لازم می‌باشد،و ان نیروی انتظامی است که به عنوان یک الگو ومظهر نظم وامنیت در جامعه می‌باشد،استفاده از این اهرم قدرت توسط پلیس بسیاری از مشکلات ومعظلات را حل خواهد کرد وچه بسا در نقطه اغازین در نطفه خفه خواهد کرد،‌بنابرین‏ وجود یک نیروی امر ونهی کننده در همه ی مراحل زندگی لازم وضروری است .وهمچنین افزایش اگاهی وسطح بینش اجتماعی مردم در این خصوص از طریق اموزش واطلاع رسانی می‌تواند به اجرای فرضیه مهم کمک شایانی کند.

منابع وماخذ:

*قران کریم

۱-ابولقاسمی،علی،(۱۳۸۵) ،تحقیق وپژوهشی نو درباره امر به معروف ونهی از منکر ،مشهد، پیام کلیدر.

۲-اردبیلی،محمد علی،(۱۳۹۱) ،حقوق جزای عمومی ،جلد دوم،تهران،انتشارات میزان.

۳-احسانی،قاسم،(۱۳۸۲) ،انچه را امرین بهمعروف وناهیان از منکر باید بدانند ،ساری،بی تا.

۴-اسلامی ،حسن،(۱۳۸۲)، امر به معروف ونهی از منکر ،تهران،کتاب همگان.

۵-اسماعیلی ،محسن، (۱۳۸۴) ،مشارکت عمومی حاکمیت ملی ونظارت همگانی در فقه وحقوق سیاسی،تهران ،دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

۶- اقلیما ،مصطفی ، (۱۳۸۳) ،انضباط اجتماعی ونقش ان در پیشگیری از اسیب های اجتماعی ،تهران ،اسپند هنر.

۷-برگه ،پیتزال،(بی تا)،دعوتی به جامعه شناسی ،ترجمه شهره مهدوی ،انتشارات روشن فکر ج۱٫

۸-پرادزل،ژان،(۱۳۹۳) ،تاریخ اندیشه‌های کیفری ،ترجمه نجفی ابرند ابادی،علی حسین ، چاپ نهم ،تهران سمت.

۹-تیلا ،پروانه ،(۱۳۸۹) ،شهروندملت ودولت مسئول ،تهران ،انتشارات خرسندی.

۱۰-چراغی ،ضیائ،(۱۳۸۲)،امر به معروف ونهی از منکر ،(موانع ‌و محدودیت‌ها)،کرج ،مجذوب.

۱۱- حسینی فسید محمد،(۱۳۸۰)سیاست جنایی اسلام،جزوه درسی دکتری حقوق جزا وجرم شناسی.

۱۲- خرمی مشگانی ،ابراهیم،(۱۳۸۳)امر به معروف ونهی از منکر،کاشان ،مرسل.

۱۳- خمینی ،روح اله ،(۱۳۷۵)،تحریر الوسیله،قم دفتر انتشارات اسلامی حوزه مدرسین حوزه علمیه قم جلد۱و۲

۱۴- خمینی ،روح اله ،(۱۳۸۶)، صحیفه امام ،جلد ۱۷،چاپ چهارم ،تهران ،مؤسسه‌ تنظیم ونشر اثار امام خمینی (ره).

۱۵- خمینی ،روح اله، (۱۳۸۷)، حرفی از ان هزاران مجموعه پرسش هایی از امام خمینی قدس سره ،تهران ،مؤسسه‌ فرهنگی قدر ولایت.

۱۶- رایجان ،مهرداد، (۱۳۹۱) ،بزه دیده شناسی حمایتی، تهران ،انتشارات شهر دانش.

۱۷- رایجیان ،مهرداد،(۱۳۹۱)، مبانی بزه دیده شناسی ،تهران ،انتشارات دادگستر.

۱۸- رضایی راد،عبد الحسین ،(۱۳۸۶)،امر به معروف ونهی از منکر در ترازوی تاریخ ،دفتر تبلیغات اسلامی خراسان.

۱۹- روزبه ،محمد حسن ،(۱۳۸۳)،نظارت همگانی وامر به معروف ونهی از منکر ،تهران، انتشارات دانش واندیشه معاصر.

۲۰- سپهوند ،امیر خان ،(۱۳۸۶)،تقریرات حقوق خزای اختصاصی ،تهران ،انتشارات مجد.

۲۱- سلطانی ،مهدی ،(۱۳۹۱)،حقوق جزای عمومی ،جلد دوم ،تهران ،انتشارات دادگستر.

۲۲- سلیمی وداوری ،علی ومحمد ،(۱۳۸۱) ،جامعه شناسی کج روی،پژوهشکده حوزه ‌و دانشگاه .

۲۳- عابدی ،محمد، (۱۳۸۲)احکام امر به معروف ونهی از منکر ،قم استاد مطهری.

۲۴- علیپور باغبان نژاد ،یوسف،(۱۳۸۳) ،امر به معروف ونهی از منکر فریضه واجب وهمگانی ،احرار تبریز.

۲۵- عمید زنجانی ،عباسعلی ،(۱۳۸۹) ،قواعد فقه بخش حقوق خصوصی ،سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی ،تهران ،بی تا.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت