فایل های مقالات و پروژه ها | قسمت 17 – 9 |
“
پس از تصویب نهائی بودجه در شورای عالی, اداره کل بودجه و تشکیلات به تدوین و تسهیم نهائی بودجه بین ادارات کل و مدیریتهای درمان استانی, واحدهای ستادی و شرکتهای تابعه پرداخته و با دستور مدیرعامل آن را ابلاغ می کند. طی سالهای اخیر ابلاغ بودجه به واحدهای استانی(ادارات کل و مدیریتهای درمان) از طریق تنظیم ومبادله موافقتنامه بین ستاد و واحدهای استانی صورت میگیرد.
در پایان نیز اداره کل بودجه و تشکیلات کتاب برنامه و بودجه سازمان را تهیه و ارائه می نماید. شایان ذکر است که از لحاظ زمانی, مراحل توضیح داده شده فوق(فرایند تهیه و تنظیم بودجه سالانه سازمان) حدود ۶ ماه به طول میانجامد, به نحوی که فعالیتهای مربوط به تهیه و تنظیم بودجه سالانه سازمان, از اواخر نیمه اول سال مالی قبل(شهریورماه) شروع و تا اواسط اسفندماه که در آن زمان, مبادله موافقتنامه بین ستاد و واحدهای استانی صورت میگیرد, بطول میانجامد.
۲-۱۶-۵- کاستیها و نقاط ضعف نظام فعلی بودجه ریزی سازمان تامین اجتماعی:
نظام فعلی بودجه ریزی سازمان علی رغم نقاط قوتی که دارد، دارای یکسری کاستیها ناکارآمدیهاست که برخی از آن ها را می توان به روش مورد استفاده و برخی دیگر را به فرایند انجام کار، نسبت داد. ناکارآمدی روشی ناشی از نقاط ضعف ساختاری و ذاتی روش بودجهبندی سنتی است که متناسب با کارکردهای سازمان تامین اجتماعی نیست. همچنین نظام موجود بودجه ریزی در سازمان در فرایند اجرای نظام انتخابی فعلی نیز با یکسری ناکارآمدیها مواجه است. لذا در اصلاح نظام بودجه ریزی سازمان، “فرایند بودجه ریزی و روش بودجه ریزی می بایست همزمان مورد توجه و اصلاح قرار گیرد. با توجه به مطالب فوق, ایرادات و نقاط ضعف کلی نظام بودجه ریزی فعلی سازمان را میتوان به شرح ذیل برشمرد:
۲-۱۶-۵-۱- عدم توجه به نقش حساس بودجه در سازمان
بودجه در سازمانها می تواند کارکردهای مختلفی نظیر کارکرد مدیریتی، برنامه ریزی و راهبردی داشته باشد. عوامل سیاستگذاری، برنامه ریزی و بودجه ریزی سه مقولهای میباشد که میبایست در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر باشند و بودجه سالانه بر اساس این سه محور صورت گیرد. به عبارتی میبایست راهبردهای کلان تدوین گردد و درادامه معاونتهای مختلف می بایست برنامه های خود را بر تحقق اهداف فوق تدوین کنند و در پایان بودجه بر اساس برنامه های تدوین شده معاونتها، تهیه و تدوین گردد. در برنامه زمانبندی تهیه و تنظیم بودجه، روند فوق تا حدودی رعایت شده است (ریاضی، محسن، مقاله فرایند بودجه ریزی در سازمان تامین اجتماعی).
در این راستا اعتقاد بر این است که دلایل ناکارائی نظامهای بودجهای، علاوه براینکه به شیوه های فنی بودجه ریزی و یا مدیریت اجرائی برنامه های یکساله بستگی دارد، و ناشی از عدم تصمیم گیری صحیح و وجود اختلاف نظرها در سطح بالای تصمیم گیری برای تخصیص منابع مالی است. به همین دلیل عنوان می شود که اصلاح نظام بودجه ریزی کشورها وسازمانها بیش از آنکه به شیوه های فنی و توانمندی کارشناسان بستگی داشته باشد، به نیات، خواسته ها و هدفگذاریهای مدیران ارشد بستگی دارد.
۲-۱۶-۵-۲- فقدان سیاستها و اهداف مشخص در بودجه
در روشهای نوین بودجه ریزی، در ابتدا اهداف و راهبردهای کلان سازمانی مد نظر قرار میگیرد و در ادامه بر اساس اهدف و راهبردهای تعیین شده، برنامه های میان مدت و سالانه تدوین میگردد و بودجه سالانه و ارقام درآمدها و هزینه های سالانه بر اساس برنامه های مذکور شکل میگیرد. در این نوع روش بودجه ریزی،مشخص میگردد که هر هزینهای برای تحقق چه هدف یا برنامهای صورت میگیرد و در این حالت هنگام بررسی بودجه( تصویب بودجه) میتوان برآوردهای انجام شده را از لحاظ بیشینه یا کمینه نمودن مورد سنجش قرار داد. ضمن اینکه در زمان اجرای بودجه، نظارت و کنترل بر روند انجام هزینه ها، نیز سهل تر و آسانتر خواهد بود.
تهیه و تدوین و تنظیم بودجه بر اساس نظام فعلی امکانات لازم برای نظارت صرفاً مالی را فراهم می کند. عوامل و نهادههای نظارت بر بودجه تحقق هزینه ها در قالب سقفها و چارچوبهای تعیین شده (نظارت مالی) تأکید دارند و نظارت و حسابرسی عملیاتی بر فعالیتها کمتر مورد توجه قرار میگیرد. لذا امکان سنجش همبستگی بین متغیرهای فعالیت و جذب هزینه ها وجود ندارد و کارائی عوامل تولید در سازمان به طور شفاف مورد ارزیابی قرار نمیگیرد. بعبارتی نوع نظارت منحصراًً نظارت مالی یعنی ثبت مواد هزینه دستگاهها میباشد و هدفی که در این سیستم تعقیب می شود صرفاً کنترل مالی فعالیتها است. به طوری که برای بودجه سازمان بایستی هدفهای میان مدت و بلند مدت سازمان، همراه با سیستم نظارت بر عملیات را باید مد نظر داشت.
۲-۱۶-۵-۳- همزمان نبودن فصل بودجه سازمان با بودجه دولت
فصل بودجه سازمان از اوایل تابستان شروع و تا اوایل دی ماه ادامه پیدا می کند ( مطابق قانون، بودجه سالانه سازمان میبایست تا اوایل دی ماه هرسال تقدیم شورای عالی گردد) حال آنکه فصل بودجه دولت از نیمه دوم سال شروع و تا اواخر سال نیز ادامه پیدا می کند. بعبارتی فصل بودجه سازمان زودتر از فصل بودجه دولت آغاز و قبل از فصل بودجه دولت، پایان مییابد. از سوی دیگر عملکرد سازمان بشدت از محیط بیرونی خود تاثیر پذیر است و محیط اقتصادی و اجتماعی کشور به شدت بر عملکرد سازمان تاثیرگذار است.
اما بسیاری از متغیرهای اثر گذار بر بودجه سازمان نظیر سیاستها و خط مشی های اقتصادی، بودجه های عمرانی ( که بشدت بر عملکرد سازمان تاثیر گذار است)، میزان برخی از متغیرهای اقتصادی نظیر ضریب حقوق و دستمزد در بودجه سالانه سازمان، مشخص میگردد. بعبارتی بودجه سازمان اطلاع دقیقی از این سیاستها و نرمها، تهیه و تدوین گردیده است را ندارد، که این چنینً تدوین بودجهای، عدم اطلاع کافی از عوامل اثرگذار بر آن، بودجه ریزی کمتر منطبق بر واقعیت خواهد بود و در عمل با انحراف مواجه خواهد بود.
علاوه بر آن، میزان برخی از شاخص های مهم اثر گذار بر منابع و مصارف سازمان نظیر میزان افزایش واقعی دستمزدها، میزان حداقل دستمزد، میزان افزایش مستمریها، تعرفههای درمانی و … بعد از فصل بودجه سازمان و بعبارتی در آغاز سال مالی بودجه، مشخص خواهد شد و به این دلیل که در زمان تهیه و تدوین بودجه سازمان، میزان واقعی این متغیرها مشخص نیست، لذا بودجه عملکردی از بودجه پیشنهادی انحراف زیادی خواهد داشت.
۲-۱۶-۵-۴- در نظر گرفتن برخی از عوامل تاثیر گذار بر بودجه
“
[پنجشنبه 1401-09-17] [ 07:49:00 ب.ظ ]
|