– امام جمعه (۱۳۸۴) در تحقیق خود به مطالعه تطبیقی فاوا در برنامه درسی آموزش عمومی آموزش و پرورش کشور های سنگاپور، فنلاند، انگلستان و ایران پرداخته است تا الگوی مناسبی برای ایران ارائه دهد. مراحل الگوی پیشنهادی او عبارتند از : ۱- چشم انداز برنامه درسی با رویکرد تلفیق فاوا ۲-تدوین ارزش ها و اصول یادگیری بر اساس رویکرد تلفیق فاوا در برنامه درسی ۳- تدوین راهبرد های تلفیق فاوا در برنامه درسی .

-مهر محمدی و نفیسی (۱۳۸۳) در مطالعه ای با عنوان «تدوین سیاست‌های راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش » توجه به نکات زیر را لازم می‌داند. ۱- لزوم ‌پاسخ‌گویی‌ آموزش و پرورش به نیاز های عصر اطلاعات از توانایی‌های نوین فاوا. ۲- بومی سازی تولید فناوری آموزشی و استفاده از فرصت‌ها ۳- ایجاد تحول در زمینه ضرورت‌های به کارگیری فاوا در آموزش و پرورش.

۱۴-۲- جمع بندی و نتیجه گیری

با توجه به جمیع جهات و نظر اکثر متخصصین امر آموزش و با توجه به پیشرفت های انجام شده در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات نمی توان آموزش را جدای از فناوری های جدید تصور نمود، و نمی توان در حالی که دنیادر حال پیشرفت است، آموزش را به روش سنتی آن ادامه داد. نتایج تحقیقات مرور شده نشان داد که تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر تمامی جهات آموزش از قبیل :فرایند یاد دهی- یادگیری، برنامه ریزی درسی، روش های تدریس و … انکار ناپذیر است.اما علی‌رغم این نتایج ‌و تاکید اکثر متخصصان بر استفاد از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در امر آموزش به دلیل بعضی مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری از این امر استقبال چندانی درکشور ایران نشده است. مشکل دوم کمبود نرم افزار های آموزشی به صورت اختصاصی در حد دوره های مختلف دبیرستانی ا ست که کمتر به آن توجه شده است.

فصل سوم :

طرح تحقیق

آنچه مسلم است دستیابی به ‌هدف‌های‌ علم یا شناخت علمی میسر نخواهد بود، مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرد در این راستا در این فصل نوع و روش تحقیق، جامعه آماری، روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه، ابزار تحقیق، روش جمع‌ آوری داده ها، روایی و پایایی ابزار تحقیق، متغیرهای تحقیق و روش های آماری مورد استفاده تشریح می‌گردد.

۱-۳- روش تحقیق

هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه یا روشی را اتخاذ نماید تا او را هر چه دقیقتر، آسانتر و سریعتر در دستیابی به پاسخ کمک کند.

این تحقیق در نظر دارد تادر یک مقایسه بین آموزش از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات در یک مدرسه هوشمند و آموزش معمول در مدارس عادی تاثیر تدریس با کاربرد فاوا را بر میزان یادآوری ،سیالیت ذهن ،پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مورد ارزیابی قرار دهد.

لذا تحقیق حاضر به دنبال بررسی ﺗﺄثیر یک متغیر (کاربرد فاوا) بر مجموعه ایی از داده های وابسته است و نیز با توجه به اینکه اثر متغیر مستقل قبلا اعمال شده و محقق در دستکاری آن نقشی ندارد، از نوع تحقیقات علی-مقایسه ایی یا پس رویدادی محسوب می شود. در طرحهای پس رویدادی امکان انتخاب تصادفی آزمودنی‌ها در گروه کنترل وجود ندارد. به همین دلیل این گروه را گروه مقایسه یا مقابله می‌گویند. طرح مورد استفاده در این پژوهش در ادامه به صورت مختصر معرفی می شود.

با توجه به اینکه امکان انتساب آزمودنی‌ها به دو گروه آزمایش و مقایسه به صورت تصادفی وجود نداشته، لذا این طرح” طرح دو گروه نا همسان[۵۲] با پس آزمون” نامیده می شود.ریچارد[۵۳] و مارک[۵۴] (۲۰۰۴) دیاگرام این طرح را به صورت زیر نشان داده‌اند(به نقل از فیجانی،۶۸:۱۳۹۱).

X o

……….

o

همان‌ طور که در طرح بالا دیده می شود گروه آزمایش از قبل تحت ﺗﺄثیر متغیر مستقل (فاوا) قرار گرفته، در حالی که گروه مقایسه هیچ نوع کاربندی دریافت نکرده و به روش سابق خود ادامه داده است و از هر دو گروه اطلاعات جمع‌ آوری و با هم مقایسه می‌شوند. از آنجا که در این طرح آزمودنی‌ها به صورت تصادفی به گروه ها گماشته نمی شوند، بنابرین باید اطمینان حاصل شود که گروه ها قبل از اجرای آزمایش معادل باشند(دلاور، ۱۳۷۴). به همین خاطر گروه مقایسه از مدرسه همسان یا معادل با مدرسه مشمول طرح انتخاب شد.

۲-۳ -جامعه ی آماری و روش نمونه گیری

جامعه تحقیق عبارت است از مجموعه ای از افراد یا اشیاء که دارای ویژگی های همگون و قابل اندازه گیری باشند(نادری و سیف نراقی، ۱۳۷۸).

هر گروه کوچکی که مورد مطالعه قرار می‌گیرد یک نمونه خوانده می شود .

در این پژوهش به منظور سنجش تاثیر فاوا برسیالیت ،یادآوری ، انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ازطرح دو گروهی با پس آزمون استفاده شده است ؛ جهت انتخاب دو گروه همتا دو کلاس درس از دو مدرسه بادانش آموزان هم سطح در زمینه ی علمی و در یک محدوده ی جغرافیایی استفاده شد ؛یک کلاس از دبیرستان شاهد(هوشمند) و کلاسی دیگراز دبیرستان فرهنگ (غیرهوشمند). برای گروه مطالعه از روش تدریس مبتنی بر فناوری اطلاعات و امکانات مدرسه هوشمند در درس فیزیک استفاده شده است و در مدت مشابه برای گروه مقایسه از تدریس به روش توضیحی استفاده گردید ه است.تدریس درس فیزیک هر دو گروه توسط معلمان آن گروه که از دبیران فیزیک هم سابقه و هم رتبه بوده و قبولی سال گذشته آن ها در درس فیزیک مشابه بود؛ انجام شد. مدت زمان اجرای این تحقیق ۹ ماه هر هفته شامل ۲ جلسه ۵/۱ ساعته می باشدکه برای هر دو گروه مطالعه و مقایسه به طور یکسان و همزمان در نظر گرفته شده و اجرا گردید ه است.

۳-۳ -ابزارهای اندازه گیری و گرد آوری داده ها

‌در مورد ارزیابی گروه ها از آزمون خلاقیت عابدی برای سنجش میزان سیالیت(خلاقیت) و آزمون انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس برای سنجش انگیزه پیشرفت تحصیلی بهره گرفته شد و در پایان سال تحصیلی جهت ارزیابی پیشرفت تحصیلی و میزان یادآوری دانش آموزان یک آزمون متناسب با اهداف دوره آموزشی انجام شد تا میزان تاثیر کاربردفاوا را بر عوامل فوق مورد برسی قرار دهد.

۱)آزمون سنجش پیشرفت تحصیلی:

این آزمون شامل ۲۰ سوال بود که به صورت سؤال‌‌های تشریحی کوتاه پاسخ و بلند پاسخ تنظیم و در راستای تحقق اهداف آموزشی دوره و محتوای تدریس، طراحی و اجرا گردید حداکثر نمره در این آزمون بیست و حداقل صفربود.

این آزمون با نظروهمکاری چندتن ‌از دبیران فیزیک طراحی شد و توسط تعدادی از دبیران با سابقه ی فیزیک مورد بازبینی قرار گرفته و روایی آن تأیید شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت