و همچنین برای تکمیل پرسشنامه و انتخاب مشتریان (دارندگان کارت ATM) بانک‌ها، از روش نمونه گیری

غیراحتمالی در دسترس استفاده شده است و محاسبه سهم پرسشنامه هر بانک در هر شهر از فرمول زیربدست آمده است:

تعداد شعب هر بانک در هر شهر

تعداد کل شعب بانک‌ها در دو شهر

× ۴۰۰

اسامی بانک های دولتی و خصوصی استان و همچنین سهم پرسشنامه هر بانک در هر شهر در ضمائم آمده

است.

۳-۴) روش ها و ابزار گردآوری اطلاعات

روش گردآوری اطلاعات به صورت می‌دانی است. علی‌رغم محدودیت منابع سعی شد از مقالات داخلی و خارجی و گزارش های منتشر شده، پایان نامه ها و نشریاتی که نزدیکترین ارتباط با موضوع تحقیق را دارند استفاده شود.

در روش می‌دانی با مراجعه به بانک های دولتی و خصوصی دو شهر رشت و لاهیجان در استان گیلان و توزیع پرسشنامه بین مشتریان به گردآوری داده پرداخته شد.

ابزار سنجش و اندازه گیری وسایلی هستند که محقق به کمک آن ها می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را تجزیه و تحلیل و بررسی پدیده مورد مطالعه و نهایتاًً کشف حقیقت گردد نماید. در تعریف ابزار اندازه گیری می توان گفت: ابزار اندازه گیری و مقیاس ها وسایلی هستند که محقق به کمک آن ها قادر است اطلاعات مورد

نیاز تحقیق خود را گروآوری، ثبت و کمی نماید ( حافظ نیا، ۱۳۸۸، ص۱۴۴ ).

ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. در واقع پرسشنامه در دو بخش، بخش اول سوالات عمومی و بخش دوم سوالات تخصصی طراحی شده است. پرسشنامه مطابق طیف لیکرت تهیه و برای هر یک از ابعاد متغیرها سوالات ویژه ای طراحی شده است. در پرسشنامه حاضر سوالات مربوط به رضایت مشتریان، احساس امنیت مشتریان از پرسشنامه تعدیل شده برادران حسن زاده و همکاران (۱۳۸۸) استفاده شد و سوالات مربوط به متغیر سودآوری و تنوع کاربرد کارت‌های ATM محقق ساخته است.

در مرحله بعد بین ۴۰۰ نفر از مشتریان بانک های دولتی و خصوصی در دو شهر رشت و لاهیجان استان گیلان توزیع شد.

۳-۵) روایی و پایایی پرسشنامه

۳-۵-۱) روایی

منظور از روایی این است که مقیاس و محتوای ابزار با سوالات مندرج در آن، دقیقاً متغیر ها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد. یعنی هم داده های گردآوری شده از طریق ابزار؛ مازاد بر نیاز تحقیق نباشد و هم اینکه بخشی از داده های مورد نیاز در رابطه با سنجش متغیرها در محتوای ابزار حذف نشده باشند (خاکی، ۱۳۸۲،

ص۲۴۰ ).

از آنجا که می باید نتایج حاصل از فرضیه‌ها را به جامعه مورد نظر تعمیم داد، برای شناسایی رابطه بین تنوع کاربرد کارت‌های ATM با بهبود عملکرداز نظرات اساتید دانشگاه استفاده شده است. و در تحقیق حاضر به علت تخصصی بودن موضوع تحقیق، علاوه بر اساتید محترم دانشگاه، از مدیران و خبرگان نظر خواهی و روایی محتوایی پرسشنامه بررسی و تأیید گردید.

۳-۵-۲) پایایی

پایایی عبارت است از اینکه یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده، اگر در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود

برای اندازه گیری پایایی از شاخصی به نام “ضریب پایایی” استفاده می‌کنیم و اندازه معمولاً بین صفر تا یک تغییر می‌کند. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک، معرف پایایی کامل است (خاکی، ۱۳۸۲، ص۲۴۵ ).

در این تحقیق جهت محاسبه ضریب پایایی درونی از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شده است. چرا که تقریباً

    1. Kotler ↑

    1. Jamal and Naser ↑

    1. SWIFT ↑

    1. ATM ↑

    1. POS ↑

    1. diners ↑

    1. VISA ↑

    1. Synergy ↑

    1. Stoner ↑

    1. SINK & TATEL ↑

    1. kigan ↑

    1. LAGGING INDICATOR ↑

    1. BALANCED SCORECARD ↑

    1. Brown ↑

    1. EFQM ↑

    1. Medori & Steeple ↑

    1. Allerd &Addams ↑

    1. Fournel ↑

    1. Somaar &ACSI ↑

    1. Kano ↑

    1. Seroqoal ↑

    1. Paraseamon, zite omell &Bery ↑

    1. Hiz bob ↑

    1. Moutinho & Brownlie ↑

    1. Philips,etal ↑

    1. Rust,et al ↑

    1. Buzzel and ate ↑

    1. Daw et al ↑

    1. zithaml ↑

    1. Martinez & Lournet ↑

    1. Guang Lee Martinez & Lournet ↑

    1. Harington & karmel ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت